kunnen platen tegen veel?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Abc123    posted on 30-12-2005 00:45
Ik vroeg mij eigelijk gw af of platen tegen een stootje kunnen?
Bv. eens laten vallen of vele vettige vingers,...Confused

grtz

What do you think about kunnen platen tegen veel? ??

Vote :   

Prozei    posted on 30-12-2005 00:56
vette vingers redden ze wel.
maar als ze vallen kunnen ze wel eens breken.
LauW    posted on 30-12-2005 02:04
Nee joh, bijna normale val (uit je handen laten vallen ofzo) gebeurt er echt niks, zelfs gooien ermee ga ze nog niet van kapot, je kan ze namelijk best ver doorbuigen voor ze breken. En vette vingers maakt al helemaal niks uit alleen dat ze er viezer uit zien Happy, laughing
Lead    posted on 30-12-2005 02:36
Een beetje plaat kan wel wat hebben. Krassen is een probleem. Bij een heel kleintje keb je vaak mazzel en hoor je hem maar een klein beetje (is meestal wel te verhelpen). Als hij dieper is kan het een harde tik geven bij afspelen.

Als je er echt hard op krast met iets scherps kun je zo diep komen dat je naald overslaat bij de kras... redding is dan niet meer mogelijk.

Als je je platen gewoon na het draaien direct in de hoes terug stopt en ze niet op je draaitafels laat liggen als je ze niet gebruikt, kan er in principe niet zoveel mis.
Let the BASS be louder
Mount    posted on 30-12-2005 11:44
Ze zijn wel gevoellig voor warmte en te koud (dit laatste wel vrij extreem). Zet iig je platen niet bij de radiator of iets dergelijks) daarbij tast het zuur van je vingers het vinyl aan (dus vinger afdrukken zoveel mogelijk vermijden)
Stof is ook erg slecht voor platen, doordat er zo veel wrijving is tussen naald en plaat is het punt net onder de naald vloeibaar vinyl.. komt daar stof in en wordt het weer hard dan krijg je dus die kleine tikjes en ruis in je platen. Afentoe stof er af halen met een vinylborsteltje is wel makkelijk.

Al met al beetje opletten is wel verstandig, handen wassen voor je thuis gaat draaien (geen vettige chips vingers) en niet achter in de auto laten staan met de zon op de ruit verlengt de levensduur enorm.

Je kan ze trouwens goed schoonmaken met een alcohol oplossing alleen dat zou ik alleen doen bij heel erg stoffige of vettige platen, want het is erg veel werk.

Isopropanol is dus het meest goedkope en meest veilige middel om lasers/lenzen mee te reinigen. En in een oplossing van 1 op 5 gedemineraliseerd water een prima middel om je platen mee schoon te poetsen. Wel altijd demi water gebruiken anders krijg je een kalk afzetting in de groef van je plaat en dan kun je hem net zo goed direct weg flikkeren.
Bijkomend voordeel van het middel is dat het ook anti statisch werkt en das natuurlijk wel weer gunstig als je in een stoffig hok je plaatjes af speelt. Nieuwe platen zijn namelijk ware stof magneten.

Overigens zou ik het niet aanbevelen 1 van bovenstaande alcoholen te drinken..... meestal haal je het dubbel kijken niet eens meer na een slok aangezien de eerste symptomen blindheid zijn bij inname en als je er meer dan 100ml van drinkt ze je tussen 6 plankjes onder de groene graszoden kunnen stoppen.

Lees anders hier meer: http://www.aboutdj.nl/react/board/www/forum.php/list_messages/239/0//
User edit by Mount on 30-12-2005 @ 11:45:52 (1%)
Lead    posted on 30-12-2005 11:55
Ik zou nooit met vloeistof mijn vinyls met een vloeistof gaan reinigen. Niet als ik ze nog vaak wil gebruiken in ieder geval. Als een plaat eenmaal 'nat' is geweest trekt hij op de eens of andere manier sneller vuil aan... en blijf je aan de gang.

Gewoon netjes altijd je platen terug stoppen in de hoes en idd zorgen dat je niet met modderhanden begint met draaien... Een een beetje vuil is helemaal niet erg, dat geeft vinyl het nostalgische kraken en tikken....

Let the BASS be louder
Ramon72    posted on 30-12-2005 11:59
De kwaliteit ligt ook een beetje aan de persing. Dikke, diep en hard gesneden platen op 33 toeren houden het vaak langer vol.
the-melody    posted on 30-12-2005 13:52
@mount

en hoe kun je dat stof verwijderen van de plaat als ik erop blaas blijft het liggen
Abc123    posted on 30-12-2005 14:20
Thnks voor de antwoorde !

Ben pas begonnen met platen...

grtz

Prozei    posted on 30-12-2005 14:20
Poster: LauW
Nee joh, bijna normale val (uit je handen laten vallen ofzo) gebeurt er echt niks, zelfs gooien ermee ga ze nog niet van kapot, je kan ze namelijk best ver doorbuigen voor ze breken. En vette vingers maakt al helemaal niks uit alleen dat ze er viezer uit zien Happy, laughing

dit legt eraan hoe ze vallen
al vallen ze plat op de grond dan zal er niet veel gebeuren.
al vallen ze op de zeikant he je snel kans dat er een stuk afbreekt.
maar het is gewoon afhankelijk van de qualiteit persing.
DjCheng    posted on 30-12-2005 15:13
Poster: djliberty
@mount

en hoe kun je dat stof verwijderen van de plaat als ik erop blaas blijft het liggen

Heb je zo geen borsteltje ofzo? Kun je in de platenwinkel kopen voor een paar euries
Basrose    posted on 30-12-2005 15:15
laten vallen is niet slim :P en stof jah of met een speciaal doekje of een borsteltje... je schijn ook van die reinigingsdingen te hebben maar daar geloof ik neit echt in
Mount    posted on 30-12-2005 16:04
Ik zou nooit met vloeistof mijn vinyls met een vloeistof gaan reinigen. Niet als ik ze nog vaak wil gebruiken in ieder geval. Als een plaat eenmaal 'nat' is geweest trekt hij op de eens of andere manier sneller vuil aan... en blijf je aan de gang.

Daarom ook geen reinigingskit kopen maar gewoon demi-water met een zuivere vorm van alc. dan zit er niets in wat platen vuil aantrekkend kan maken.

En idd gewoon een vinyl borsteltje gebruiken om het stof er vanaf te houden.
User edit by Mount on 30-12-2005 @ 16:05:13 (20%)

This is an old Topic

No new postings for 6.839 days.
 Post CommentThat would be 228 months
or a whopping 18.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

84 Users online: 5 Guests (79 Unknown)
Pages generated today : 6.072
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 229.069.651