Waarom draaien ze aan de cd speler?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  LOCKED 

robinhh    posted on 20-01-2011 19:30
Mss is het een rare titel :p

maar ik vraag me altijd af waarom ze altijd een klein beetje draaien aan een cd speler ?is moeilijk om uit teleggen maar?bekijk deze video

Bij minut 0:37

http://www.youtube.com/watch?v=5cxuB4n6ZxM

What do you think about Waarom draaien ze aan de cd speler? ??

Vote :   2 members like this  

Sebasz    posted on 20-01-2011 19:33
Om hem tijdelijk iets sneller of langzamer te laten gaan zodat de beats gematcht kunnen woden..
pieterb    posted on 20-01-2011 19:34
om de beats op de zelfde tel te laten klinken, je kan ze wel even snel laten lopen, maar dan loipen ze nog niet automatisch gelijk? Winking my eye
Xtremer    posted on 20-01-2011 20:07
Het draaien aan de cirkel genaamd Jogwheel heeft zoals hierboven al is gezegt te maken met het aanpassen van het tempo. Als je de jog terug draait vertaag je het nummer, draai je de jog met de klok mee, dan gaat de track sneller.

Dit is nodig om de 2 platen die draaien op een gelijk tempo te houden. Voor zover ik kan zien is deze video niet een geschikt voorbeeld voor wat ik uitleg, aangezien die dude niet mixt.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
mrmagix    posted on 20-01-2011 20:30
1 member likes this  Het eigenlijke nut van een jogwheel is de beats van beide liedjes op elkaar leggen.

Een voorbeeld:
Als je 2 exact dezelfde nummers in een cdj steekt en je zet de ene een half second later op dan de andere, dan ga je horen dat de beats niet op elkaar liggen. Door aan het jog te draaien, ga je het ene liedje, het andere laten inhalen totdat ze juist op elkaar liggen.

Ander voorbeeld:
2 auto's rijden aan 100/u . D? ene auto rijdt iets achter de andere. Dus, wil je dat de 2 auto's gelijk rijden, moet ofwel de auto die vanvoor rijdt heel eventjes 90/u gaan rijden en dan terug gewoon 100(dus in dj termen draai je dan tegen de klok in waardoor de plaat eventjes trager draait en vanaf dat je stopt gaat ie terug tegen gewone snelheid). Of visa versa moet de achterste auto even 110/u gaan rijden en dan terug 100 (dus met de klok mee draaien op het jogwheel waardoor het liedje versnelt en vanaf je stopt weer aan normale snelheid draait)?

Zoals Xtremer al zei gebruiken veel dj's het jogwheel ook voor 2 tracks aan gelijke snelheid te houden, maar eigenlijk heb je hier de pitch control voor, dit is de enige oplossing voor in beat te blijven. Jogwheel gaat er voor zorgen dat de liedjes voor de komende 15 seconden in beat zijn maar dan gaan ze terug offbeat gaan want ze draaien nog altijd op hun eigen snelheid
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
DiVario    posted on 20-01-2011 20:46
Ook bij platenspelers is dit het geval,
maar hier gaan de dj's meestal de ene plaat tegenhouden, (beter is: vertragen), ?i.p.v. versnellen, omdat dit bij platenspelers makkelijker gaat..
Practise makes perfect!
Bambilaner    posted on 20-01-2011 20:48
Kan je wat Engels?
In deze video wordt het allemaal mooi uitgelegd en voorgetoond...
www.facebook.com/vinniebegooddj
Tekhead    posted on 20-01-2011 20:50
Ik doe dat veelal te samen, is veel plezanter maar veel moeilijker haha. Versnellen doe ik door te draaien aan de?centerpin.?
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
DiVario    posted on 20-01-2011 20:53
de centerpin?
Practise makes perfect!
Mixt-Ape    posted on 20-01-2011 20:54
Poster: DiVario
Ook bij platenspelers is dit het geval,
maar hier gaan de dj's meestal de ene plaat tegenhouden, (beter is: vertragen), ?i.p.v. versnellen, omdat dit bij platenspelers makkelijker gaat..

En waarom is dat zo volgens jou?
DJtall    posted on 20-01-2011 20:58
@divaro: duidelijk geen turntablist Winking my eye . Metalen pin die uitsteekt in het centrum, waar men de plaat rondlegt.

--> waarom men de pitchfader gebruikt bij platenspelers (voor te beatmatchen)t is omdat men anders rare geluiden hoor door de plots keyverandering als men aan de platter komt. Aangezien een platenspeler geen gebruik kan maken van key lock of mastertempo.

door de snelheid aan te passen via de centerpin of pitchfader hoort men deze geluiden niet of minimaal.

Tekhead    posted on 20-01-2011 21:00
Heel goed uitgelegd Lange, en dat voor ne west vlaming LOL?Cool
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
DJtall    posted on 20-01-2011 21:09
Je zou nog respect voor ze kunnen krijgen he Winking my eye
Mixt-Ape    posted on 20-01-2011 21:16
Niet te hard van stapel lopen he!?

Hehe, grapje hoor! :D
DiVario    posted on 20-01-2011 21:24
Djtall,?
ik ben zeer zeker een turntablist :p alleen gebruik ik de term 'centerpin' niet xd
Practise makes perfect!
Estacy    posted on 20-01-2011 21:27
spindle noemt men zoiets Winking my eye
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
MarcoMartinez    posted on 21-01-2011 08:47
Kijk anders maar eens naar de how to Dj series op
www.djsounds.com
www.djmarcomartinez.com
tek-zotic    posted on 21-01-2011 10:52
Poster: DiVario
Djtall,?
ik ben zeer zeker een turntablist :p alleen gebruik ik de term 'centerpin' niet xd

als je dan ff logisch nadenkt kan je de link toch wel leggen
DiVario    posted on 21-01-2011 10:58
indd tek-zotic, heb te snel geantwoord Winking my eye
Practise makes perfect!
Winston    posted on 21-01-2011 12:20
Mijn antwoord is dat ze nog niet zo goed weten te beatmatchen. Dus precies optijd starten en dan snel met de pitchfader gelijkzetten.

Het jog zou je dan alleen nodig hebben om een cue point te zoeken, loops, en scratching.
Tic Toc
Xtremer    posted on 21-01-2011 18:20
Poster: mrmagix
Het eigenlijke nut van een jogwheel is de beats van beide liedjes op elkaar leggen.

Een voorbeeld:
Als je 2 exact dezelfde nummers in een cdj steekt en je zet de ene een half second later op dan de andere, dan ga je horen dat de beats niet op elkaar liggen. Door aan het jog te draaien, ga je het ene liedje, het andere laten inhalen totdat ze juist op elkaar liggen.

Ander voorbeeld:
2 auto's rijden aan 100/u . D? ene auto rijdt iets achter de andere. Dus, wil je dat de 2 auto's gelijk rijden, moet ofwel de auto die vanvoor rijdt heel eventjes 90/u gaan rijden en dan terug gewoon 100(dus in dj termen draai je dan tegen de klok in waardoor de plaat eventjes trager draait en vanaf dat je stopt gaat ie terug tegen gewone snelheid). Of visa versa moet de achterste auto even 110/u gaan rijden en dan terug 100 (dus met de klok mee draaien op het jogwheel waardoor het liedje versnelt en vanaf je stopt weer aan normale snelheid draait)?

Zoals Xtremer al zei gebruiken veel dj's het jogwheel ook voor 2 tracks aan gelijke snelheid te houden, maar eigenlijk heb je hier de pitch control voor, dit is de enige oplossing voor in beat te blijven. Jogwheel gaat er voor zorgen dat de liedjes voor de komende 15 seconden in beat zijn maar dan gaan ze terug offbeat gaan want ze draaien nog altijd op hun eigen snelheid

Zie bovenstaande quote voor het antwoord. Voor kleine vraagjes als deze zou je ook je vraag kunnen stellen in het korte vragen topic.

DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl

Topic is Locked

This Topic is Closed/Locked, posting in this thread is no longer possible.

You can always Start a new Topic yourself or search for other topics about this subject.

204 Users online: 13 Guests (191 Unknown)
Pages generated today : 15.244
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.270.309