volume control actieve monitors.
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

kuituhh    posted on 13-01-2011 22:41
Hallo mede Djr' ers,

Ik heb een vraag omtrent de volume regeling van mijn actieve monitors. Af en toe stoei ik nog een beetje met het volume van mijn monitors. Ik heb ze doormiddel van XLR aangesloten op mijn DJM800.

Wat is het probleem? Als ik zachter wil draaien dan draai ik het volume van de master terug, maar dit heeft ook het effect dat het volume van de master cue op mijn koptelefoon minder wordt.
Een andere optie is het volume op beide monitors terug draaien. Nadelig daarvan is dat ik op beide monitors het volume aan de achterkant moet terug draaien. Als ik dan weer harder zou willen draaien moet ik het tegenovergestelde doen. Niet echt handig dus.

Is het mogelijk om dit doormiddel van anders aansluiten op te lossen? Of is het handig om bijvoorbeeld een SM Pro Audio Nano aan te schaffen en deze tussen mijn mixer en monitors te plaatsen? (zie link)

http://www.smproaudio.com/index.php/en/products/monitor-controllers/nanopatch

Hoor graag jullie suggesties en idee?n.

Groet Stefan

Spin that Sh!t BAM!

What do you think about volume control actieve monitors. ??

Vote :   

Winston    posted on 13-01-2011 23:05
Dat van de Pioneer DJM-800 mag niet. Het volume van de CUE behoort gelijk te blijven. Je regelt het volume van de speakers 1x en je komt dan verder er niet meer aan. Tijdens je set het volume bij stellen doe je dan met je master volume knop van de mixer.
Tic Toc
ruben-b    posted on 13-01-2011 23:15
als je je hp output van je djm gebruikt kan je toch ook switchen(tussen cue's en de master) zet hem gewoon op cue(knop vlak boven hp out) of bedoelde jij wat anders??
CDJ 2000 - DJM 800 - CDJ 2000 ------- HDJ 2000
User edit by ruben-b on 13-01-2011 @ 23:16:15 (22%)
kuituhh    posted on 14-01-2011 01:17
Oke, stel je draaid op 0 db zowel je kanaal als op je master. Nu kun je inderdaad (indien juist geselecteerd) met je rotary knop of geheel je cue kanaal beluisteren of geheel je cue master beluisteren of alles wat daar tussen in zit. In deze situatie klinken beide even hard.

Situatie 2
Je draaid 0 db op je kanaal, maar je wilt je master zacht vanwege de buren ofzo. Dus die draai je een heel eind terug.
Bij de cue gebeurt nu dus het zelfde, de cue master is dus ook stukken zachter. Terwijl cue van je kanaal het zelfde volume heeft behouden.

Zoals ik zei kun je inderdaad je master afstellen op 0 db. Wil ik dan zachter draaien dan kan ik achterop mijn monitors aan gain / volume knoppen draaien om dus zachter te gaan. Alleen is dit wat lastig omdat je dus op de achterkant moet zijn en beide monitors apart zachter moet zetten. Wil ik dan weer harder dan moet ik weer de zelfde acties uithalen. Niet handig dus.

Hoop dat het nu iets duidelijker is.

En btw dit was bij mijn vorige mixer, reloop rmx40 ook.
Spin that Sh!t BAM!
Sandr    posted on 14-01-2011 11:57
Wat is het probleem dan nu precies?

Je hoeft toch niet persee 0db uit te sturen? Dat mag toch ook gerust minder worden?

Gooi er anders zo een tussen:
TC Electronic The Level Pilot volume knop

werkt perfect!
Play that funky music white boy....
User edit by Sandr on 14-01-2011 @ 12:04:10 (75%)
Mixt-Ape    posted on 14-01-2011 12:07
Mackie Big Knob!
NIekh    posted on 14-01-2011 16:49
Of je maakt zelf even kabeltjes:
XLR - Jack, XLR in de monitoren en de Jack in de DJM 800 Booth aansluiting, dan kan je het volume op je mixer harder en zachter zetten terwijl je je master niet hoeft aan te passen!
DonBasco    posted on 14-01-2011 16:52
Een tip die ik al eens eerder hier heb aangegeven is om je?monitoren thuis ook aan te sluiten op de booth monitor uitgang.
Deze kan je dan onafhankelijk van de Master harder en zachter zetten.

Dit is in lijn met hoe je op lokatie draait. Daar ga je ook niet steeds aan je master bijstellen. Die staat op een bepaald volume (meestal rond 0 db) en je komt alleen aan de boothmonitor volume knop.
Hier vast aan wennen door thuis ook zo te draaien is volgens mij alleen maar verstandig.

Enige wat je dus nodig hebt is een jack-xlr kabel voor het aansluiten van je monitors op de DJM-800

update: zie net ook de reactie vlak voor mij. Inderdaad de beste oplossing Happy, laughing
User edit by DonBasco on 14-01-2011 @ 16:53:46 (14%)
Mixt-Ape    posted on 14-01-2011 17:13
Poster: DonBasco
Dit is in lijn met hoe je op lokatie draait. Daar ga je ook niet steeds aan je master bijstellen. Die staat op een bepaald volume (NOOIT rond 0 db)

Fixed.
DonBasco    posted on 14-01-2011 17:15
Poster: Mixt-Ape
Fixed.

Explain!
Mixt-Ape    posted on 14-01-2011 17:24
Nog NOOIT meegemaakt dat ik ergens ging draaien en dat de mixer 0 dB uitstuurde.
Mathiz    posted on 14-01-2011 18:27
dan heb jij nog nooit prettig geluid kunnen ervaren Winking my eye
Mixt-Ape    posted on 14-01-2011 19:34
Toch wel.
Boyd    posted on 14-01-2011 19:43
Je kunt dit voor een paar euro oplossen met 2 stereo potmeters of 1 gebalanceerde stereo potmeter. Daar soldeer je xlr kabels aan, en je hebt er een voor onder de 20 euro. Anders kun je kijken voor z'n volumeknop van smaudio of tc electronic.
kuituhh    posted on 14-01-2011 23:10
1 member likes this  @ mixt-ape
Het gaat ook niet zo zeer om het wel of niet 0 db draaien. Dit was om het verschil aan te geven. Zoals ik in mijn start topic al aangaf ben ik bekend met volume knoppen die je er tussen kan zetten. Maar ook vroeg ik om eventuele andere oplossingen en die heb ik nu ook gekregen. Het aansluiten van de monitors doormiddel van xlr - Jack aan de booth monitor uitgang ipv aan de master uitgang.

Dus kan nu kijken wat ik wil, extra volume knop ertussen hangen of andere kabels bestellen en mijn booth volume gebruiken.

Thnx
Spin that Sh!t BAM!
User edit by kuituhh on 14-01-2011 @ 23:53:39 (4%)
Lucalicious    posted on 14-01-2011 23:19
Poster: Sandr

Gooi er anders zo een tussen:
TC Electronic The Level Pilot volume knop

en je bent klaar
kuituhh    posted on 14-01-2011 23:51
ja of zoals ik in mijn start post al zei een?

SM Pro Audio Nano monitor volume/signaal regelaar

Spin that Sh!t BAM!
BuzzLightyear    posted on 20-01-2011 13:43
Ik heb zelf achter mijn KRK's ook een Sm Pro Audio Nano monitor volume controller hangen en ik moet zeggen dat dat heel goed werkt, de volume range werkt goed en de knop is lekker ?'stroef' zodat je echt het gevoel hebt dat het een solide doosje is zegmaar. Rubberen nobjes op de onderkant maken hem ook erg fijn om gewoon op je bureau te hebben staan.

Er zit ook een mute knop op, maar die gebruik ik zelf niet zoveel eigenlijk.

Sebasz    posted on 20-01-2011 14:32
1 member likes this  
Poster: Winston
Dat van de Pioneer DJM-800 mag niet. Het volume van de CUE behoort gelijk te blijven. Je regelt het volume van de speakers 1x en je komt dan verder er niet meer aan. Tijdens je set het volume bij stellen doe je dan met je master volume knop van de mixer.
 Hij bedoelt de master/cue verhouding. De cue blijft wel hetzelfde natuurlijk. Maar de master wordt zachter (op de HP)?Cool En dat is logisch op zich, want je draait het volume van de master weg
Mod edit by Sebasz on 20-01-2011 14:33 (2%)
Gery    posted on 20-01-2011 15:21
Poster: DonBasco
Een tip die ik al eens eerder hier heb aangegeven is om je?monitoren thuis ook aan te sluiten op de booth monitor uitgang.
Deze kan je dan onafhankelijk van de Master harder en zachter zetten.

Dit is in lijn met hoe je op lokatie draait. Daar ga je ook niet steeds aan je master bijstellen. Die staat op een bepaald volume (meestal rond 0 db) en je komt alleen aan de boothmonitor volume knop.
Hier vast aan wennen door thuis ook zo te draaien is volgens mij alleen maar verstandig.

Enige wat je dus nodig hebt is een jack-xlr kabel voor het aansluiten van je monitors op de DJM-800

update: zie net ook de reactie vlak voor mij. Inderdaad de beste oplossing Happy, laughing
 inderdaad ja, dit is de beste oplossing, een jack - XLR kabel kost miss max 3 euro! (eender welke knop tussen je master zou sowieso veel meer kosten)

DJ - Producer
pieterb    posted on 20-01-2011 19:28
ms een losse audiofader tussen de masterout en je monitoren zetten.
Winston    posted on 21-01-2011 12:31
Poster: Sebasz
Hij bedoelt de master/cue verhouding. De cue blijft wel hetzelfde natuurlijk. Maar de master wordt zachter (op de HP) Cool En dat is logisch op zich, want je draait het volume van de master weg

Dat is dan de Pioneer methode. Had ik niet eerder ontdekt, omdat ik van de master afblijf.

Thuis heb ik een Numark en een Mackie mixer. Bij beide kan ik de Master helemaal uit doen en toch hoor ik het op de headphone. Of de Master helemaal in de overload zonder dat het luider wordt.

Het volume blijft dus altijd constant.

Als je de master zachter zet en je luistert met 1 oor naar je headphone, oet je natuurlijk de headphone volume zachter zetten.
Tic Toc
User edit by Winston on 21-01-2011 @ 12:33:12 (23%)

This is an old Topic

No new postings for 5.012 days.
 Post CommentThat would be 167.1 months
or a whopping 13.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

70 Users online: 9 Guests (61 Unknown)
Pages generated today : 9.432
Most visitors online this month : 245
Lifetime Pageviews since 2003 : 229.969.662