Schelheid tops
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

anciano    posted on 20-12-2010 01:04
Hi,

Als ik aan het draaien ben, heb ik het gevoel dat mijn tops?schel klinken. Is daar een manier voor om dit te controleren/onderdrukken? Is een EQ of crossover een optie?
Ik draai met de Dap Soundmate MK1 (ik weet dat dit niet echt een goede set is, maar het voldoet voor de zaaltjes waar ik draai)
Tnx

What do you think about Schelheid tops ??

Vote :   

TH3llC    posted on 20-12-2010 01:13
een slechte set zou ik het niet noemen.
een equilizer zal dit denk ik wel wat verhelpen, een crossover weet ik niet zeker.
dacht altijd dat cross over vooral gebruikt word voor de subs te regelen, geen idee of dit ook voor tops geld.
bedoel je met schel dat er precies een soort van hele hoge 'ruis' te horen is die met de muziek meegaat?
User edit by TH3llC on 20-12-2010 @ 01:14:00 (4%)
anciano    posted on 20-12-2010 02:53
Je kent de set? Dan weet je dat de tops iets voor je staan. Als je draait dan klinkt het geluid (voor je gehoor) vanuit je positie goed. Maar als ik dan voor de set ga staan, vind ik het erg schel/hoog klinken en dan draai ik maar de 'High' een beetje terug. Eigenlijk zou ik een soort monitor moeten hebben waar je constant het geluid door hoor die gelijk zijn aan de speakers.?
Tnx.
??
feestbeest    posted on 20-12-2010 08:43
Ik heb zelf geen ervaring met deze set veder.
Maar ik begrijp dus dat je geen monitor hebt= Mischien kan je dan kijken voor een monitor, Behalve dat je dan het geluid hoort of het mooi is draait het ook nog eens lekkerder.
Monitors heb je al vanaf 250 actief.
Maar voorkomen is beter dan tegen gaan.
De tracks die je gebruikt zijn die legeel of gedownload?(Kwaliteit van de muziek)
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
zee-eend    posted on 20-12-2010 09:41
een monitor zal ook niet de allerbeste oplossing zijn..
het draait wel degelijk fijner met een monitor, maar het zal niet de directe oplossing voor je probleem zijn.

Dit komt doordat iedere speaker anders klinkt; dus het kan zijn dat je DAP set eerder schel klinkt dan je monitor / of juist andersom.
Ook heb je je monitor op een lager volume staan dan je set, omdat deze vrij dicht op je oren staan.
Hoe lager het volume, hoe minder kans er is dat je speaker schel gaat klinken..
Hierdoor zou het kunnen gebeuren dat je set schel klinkt, maar je monitor niet.

------------

Een cross-over is voor het filteren van het hoog/mid en het mid/laag.
Voor je top en sub frequenties dus.
Tevens heb je al een cross-over in je subwoofer zitten,
dus ook deze zou ik afraden.

------------

Ik zou een EQ aanraden.
tek-zotic    posted on 20-12-2010 09:45
ik ga akkoord met de zee-eend, met een EQ kan je een beetje fine tunen tot het geluid voor jouw ok klinkt
zee-eend    posted on 20-12-2010 09:57
Poster: tek-zotic
ik ga akkoord met de zee-eend, met een EQ kan je een beetje fine tunen tot het geluid voor jouw ok klinkt

Niet alleen voor jou,
maar ook voor de gasten natuurlijk h?!
Cool
Ik zeg dit nu een beetje als grapje natuurlijk..
Maar houd er wel rekening mee dat gasten anders naar geluid luisteren
dan wij (DJ's / Producers / etc.)

De ervaring leert gewoon dat wij soms iets te perfectionistisch over geluid denken.

Cool
Winston    posted on 20-12-2010 14:08
Poster: anciano
Je kent de set? Dan weet je dat de tops iets voor je staan. Als je draait dan klinkt het geluid (voor je gehoor) vanuit je positie goed. Maar als ik dan voor de set ga staan, vind ik het erg schel/hoog klinken en dan draai ik maar de 'High' een beetje terug. Eigenlijk zou ik een soort monitor moeten hebben waar je constant het geluid door hoor die gelijk zijn aan de speakers.
Tnx.

Als je achter een speaker staat hoor je vanzelf een andere klank dan als je ervoor staat.

Bass is non-directional dus klinkt voorin meestal hetzelfde als erachter.
De mid en highs zijn wel directional, dus voor de speaker hoor je het goed en achter de speakers gedempt (je hoort eigenlijk reflecties). Om het goed te laten klinken achter de speaker boost je het op, maar voorin wordt het dan te schel.

Dus heb je inderdaad monitors nodig, en tegen dit probleem zijn ze eigenlijk uitgevonden.

En was het maar waar dat DJ's perfectionistisch denken over geluid. Dan kwam ik zeker niet zo vaak schelle sound tegen in discotheken.
Tic Toc
zee-eend    posted on 20-12-2010 14:39
Poster: Winston

Het ligt er toch wel weer aan of je dicht bij een wand staat met je rug??
Dan klinkt de bas toch over het algemeen net wat zwaarder, dan voor in de zaal...
terwijl het achter in de zaal weer zwaarder klinkt.?.

En was het maar waar dat DJ's perfectionistisch denken over geluid. Dan kwam ik zeker niet zo vaak schelle sound tegen in discotheken.

Haha, ja ok?e dat is ook weer zo? Smile
Bouncy    posted on 20-12-2010 14:44
Als je achter een speaker staat hoor je vanzelf een andere klank dan als je ervoor staat.

Bass kun je directional maken... en dat is echt vet! :P
Winston    posted on 20-12-2010 14:49
@ Bouncy: Okay, vertel

@ zee-eend: inderdaad, komt o.m. doordat de bass golven langer zijn. Daardoor klinkt het niet overal hetzelfde.
Tic Toc
anciano    posted on 21-12-2010 01:52
Jongens wat een respons. Bedankt voor het meedenken. De monitors lijkt mij ook geen optie, maar ik ga het proberen met een EQ.

Hebben jullie een aanrader? (low budget)

Tnx

Ps. Werk veel met de laptop, maar ook met CD's De muziek op de laptop is geperst van de orginele cd's. Anders wordt het wel heel veel slepen met mijn stijl van draaien (jaren 70,80, 90, dance classics & heden)
User edit by anciano on 21-12-2010 @ 01:57:50 (100%)
zee-eend    posted on 21-12-2010 10:33
Dan is een van deze misschien iets voor jou?

Behringer FBQ 3102 equalizer

Behringer FBQ 1502 equalizer

Mijn persoonlijke voorkeur zou dan uitgaan naar de iets duurdere FBQ 3102.

Succes Cool
Winston    posted on 21-12-2010 12:03
Ik zou het niet oplossen met een equalizer. Je moet gewoon eraan wennen dat het geluid doffer is waar je bezig bent, omdat het dan goed klinkt voor het publiek. En om te weten hoe het goed klinkt moet je dan de headphone op master zetten om dat geluid te monitoren.
Tic Toc
wl    posted on 21-12-2010 15:12

Bas is non-directional dus klinkt voorin meestal hetzelfde als erachter.

Bedoel je dan niet eerder omni-directional (in alle richtingen)?
Bassen directional maken kan inderdaad, door bijvoorbeeld delays toe te passen, clusters van baskasten neer te leggen, enz.

Ik ken de Soundmate set helaas niet zo goed. Maar waar ik?zelf mee zou beginnen is?met te kijken of de balans tussen baskasten en topkasten goed zit. Te weinig sub/bas kan topkasten ook nogal schreeuwerig laten klinken. Misschien kan je het probleem oplossen door de speakers anders te plaatsen? Ook iets wat belangrijk kan zijn: kom je dat overal tegen of is dat afhankelijk van locatie? De akoestiek van de locatie kan ook gewoon 'slecht zijn'.
Pas in laatste instantie zou ik naar een EQ grijpen, zeker als je daar geen ervaring mee hebt. Je zou specifiek kunnen gaan kijken naar de frequenties rond 1 kHz en tussen 2 en 4 kHz, dat helpt meestal wel.

Lucalicious    posted on 21-12-2010 17:15
een tip van mij, als je snel een oplossing zoekt, draai je mid terug.
veel dj's draaien het hoog dan wat terug. maar het schelle zit vaak het meest in het mid.
natuurlijk is dit een drie bands eq, met een 32 bands kun je dan veel precieser de frequentie zoeken.
mp    posted on 21-12-2010 21:46
hey iedereen,
ik ben buiten dj ook technieker,meestal is je mid wegdraaien al een hele verbetering.
bij de meeste toppen zit het probleem tussen de 600Hz en 1,5K als je een eq hebt kun je het oplossen door die frequentie weg te trekken
als je tips wilt voor een eq laat de behringers dan links liggen,en ga voor de dbx 231 die kost amper ?30 meer als de behringer's maar ze klinken wel bakken beter.
voor de rest is ieders gehoor anders en zul jij misschien iets meer of minder wegtrekken als ik.
veel succes ermee!!
elke dag is een feest!!
zee-eend    posted on 21-12-2010 22:05
Poster: mp
hey iedereen,
ik ben buiten dj ook technieker,meestal is je mid wegdraaien al een hele verbetering.
bij de meeste toppen zit het probleem tussen de 600Hz en 1,5K als je een eq hebt kun je het oplossen door die frequentie weg te trekken
als je tips wilt voor een eq laat de behringers dan links liggen,en ga voor de dbx 231 die kost amper ?30 meer als de behringer's maar ze klinken wel bakken beter.
voor de rest is ieders gehoor anders en zul jij misschien iets meer of minder wegtrekken als ik.
veel succes ermee!!

Ik ben naast dj ook neerlandicus (grapje hoor),

maar het is meer/minder DAN
en hetzelfde ALS

Winking my eye

This is an old Topic

No new postings for 5.169 days.
 Post CommentThat would be 172.3 months
or a whopping 14.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

71 Users online: 26 Guests (45 Unknown)
Pages generated today : 6.821
Most visitors online this month : 248
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.772.727