hoe zit dat nou met 4/8ohm boxen/versterker
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

fabiank    posted on 01-11-2010 15:24
Hee djr's

ik heb al zo'n 2 jaar een stel boxen?van 2x 15' woofers per box en een hoorn en wat tweeters.

op elke woofer staat groot '400watt' dus ik dacht dat die box 800 watt was.?Achterop de box staat echter?dat de box?400 watt is, maar er zitten wel 2 woofers in van 400 watt. maakt dat het niet 800 watt?

nou iig, ik heb een?350 watt versterker, dus of ik ?haal niet de volledige?power eruit, of ik ben bijna mn boxen aan het opblazen.

maar nou las ik vandaag ergens op internet iets over 'ohm', en het doorkoppelen naar andere speakers als je box 8ohm is ofzo. ik snapte er niks van. ik heb ook al hier op djr zitten rondkijken naar een dergelijk topic, maar niets gevonden.

zou iemand mij kort kunnen uitleggen wat dat ohm precies inhoudt? en of ik dus de juiste combi heb van versterker-speakers?
alvast bedankt!!
Fabonatics

What do you think about hoe zit dat nou met 4/8ohm boxen/versterker ??

Vote :   

Esmee    posted on 01-11-2010 15:30
Ohm is de weerstand, = spanning gedeeld door stroomsterkte als ik me niet vergis.... R = U/I Oftewel U = RxI
Maar hoe het precies met speakers zit... geen idee.
U = vol en I = Ampere trouwens.
Anders even wikipedia'en? daar staat t vast beter uitgelegd.
Lucalicious    posted on 01-11-2010 15:41
ik denk niet dat ohm in dit geval met de weerstand te maken heeft, anders krijg je veel te hoge stroomsterktes, ik denk eerder dat het in dit geval met frequenties te maken heeft oid, maar ik weet het niet zeker.
Rusafli    posted on 01-11-2010 15:45
Als er achter op je speaker 400watt staat dan zal dat waarschijnlijk het totale wattage zijn van je gehele speaker. (alle speakers die in je box zitten bij elkaar opgeteld)

Nu weet ik niet precies hoe het achter op je speaker staat geformuleerd maar die 400 watt kan RMS zijn (continue belastbaar), maar misschien is het ook wel je peakvermogen. Maar dat ligt hoger dan het RMS vermogen en kan niet continue worden aangesproken.

Vaak staat op je speaker ook het aantal ohm van de speaker. (2/4/8/16). (Ohm is de weerstand: eenvoudig gezegd, hoe hoger de Ohm, hoe minder hij doorlaat)

Je versterker is 350watt. Maar daar krijg je hetzelfde. Is dat 350 watt rms vermogen ? peakvermogen ? en op welk aantal ohm geeft hij dat vermogen. Want bij 4 ohm ligt het rms vermogen hoger als bij bv 8 ohm.

Dus als je wat meer specifieke info hebt over jou versterker en speakers zijn er hier genoeg die je kunnen uitleggen of je setje klopt.
User edit by Rusafli on 01-11-2010 @ 15:46:57 (10%)
Tekhead    posted on 01-11-2010 16:01
op elke GOEDE versteker staat het aantal ohm en het vermogen RMS of piek.
www.12vhifi.nl
kijk hier maar even.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
User edit by Tekhead on 01-11-2010 @ 16:04:21 (46%)
Estacy    posted on 01-11-2010 18:07
vermogen is idd nogal buigzaam.
Als je 400watt RMS hebt, wil dat zeggen dat die luidspreker 400watt constant aan kan. dus je kan 400watt erin pompen zonder problemen. Echter, muziek is dynamisch wat wil zeggen dat het nooit constant het zelfde volume heeft (denk aan tijd tussen bassen en breaks etc) dus in de praktijk kun je meer vermogen in de luidspreker pompen en dus meer kracht uit die speakers halen.
meeste budget fabrikanten daaraantegen die geven alleen een piek vermogen. piek vermogen is niks meer dan het vermogen dat een luidspreker voor een korte tijd aankan. hier heb je dus geen poep aan, aangezien ze langer dan een paar seconden mee moeten gaan.

iets over Ohms.

Ohm is weerstand. onthoud deze regel als je speakers op een versterker aansluit: meer mag, minder niet.
OP een 4 ohm versterker mag je rustig 4, 8 of 16 Ohm (meer mag naturlijk ook, maar dat zie je zelden in de audiowereld) MAAR: als je een 2 ohm speaker op die 4 ohm versterker aansluit, dan gaan dingen kapot. Dit mag NIET. praktisch alle versterkers kunnen 4 ohm aan.

dit is allemaal heel simpeltjes uitgelegd, en hier zijn nog wat links om je op weg te helpen
////www.djresource.eu/Topics/story/122/Luidsprekers/
http://www.youtube.com/watch?v=U8fspB1HSEU

edit:
bedenk me net iets over jouw versterker en boxen.
uitgaande dat je speakers 400watt RMS zijn, en je versterker 350watt RMS, zal om het meeste uit je speakers te halen er een versterker van rond de 600 watt aan moeten hangen. MAAR: zoals je het nu hebt werkt het ook, alleen zal je versterker het het meeste gaan merken als je echt serieus hard gaat. dan Probeert namelijk die versterker genoeg vermogen te leveren aan die speakers die veel meer aankunnen. gaat je versterker clippen en daarnaa kapot (of protectie, maar dit zit niet op alle versterkers). ALs je daaraantegen een sterkere versterker hebt, dan kan die moeiteloos blijven leveren aan de speakers. wordt ie minder warm en gaat niet kapot.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 01-11-2010 @ 18:12:24 (65%)
TH3llC    posted on 01-11-2010 18:52
Poster: Estacy

MAAR: zoals je het nu hebt werkt het ook, alleen zal je versterker het het meeste gaan merken als je echt serieus hard gaat. dan Probeert namelijk die versterker genoeg vermogen te leveren aan die speakers die veel meer aankunnen. gaat je versterker clippen en daarnaa kapot (of protectie, maar dit zit niet op alle versterkers). ALs je daaraantegen een sterkere versterker hebt, dan kan die moeiteloos blijven leveren aan de speakers. wordt ie minder warm en gaat niet kapot.

dat probleem heb ik dus.. hij spring altijd in protect als hij een tijdje opstaat, wilt dit dan zeggen dat hij stuk is of gewoon ergens een foutje? want de koeling springt niet op en ik dacht dat hij in protect springt omdat hij te warm is?
Estacy    posted on 01-11-2010 18:55
daar kan van alles fout zijn. Protect springt naar mijn weten aan wanneer de versterker op het punt staat kapot te gaan. dus als ie te warm wordt idd. of als je speakers zwaarder zijn en je zit die amp maar steeds harder aan te duwen. dan gaat ie eerst clippen en dan in de protect omdat ie het vermogen niet kan leveren.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
mrwhoopie    posted on 01-11-2010 22:52
dus kan het zijn dat je versterker op 8ohm 400 watt geeft,maar dat je boxen 4 ohm zijn,en dan word je versterker dus een beetje te heet en gaat hij in protect.

Die woofers die je ziet gaan parrallel aangesloten zijn in je luidspreker en dat maakt dat je indd 2 woofers hebt van 400 watt maar dat je ze dus ook maar voor 400 watt mag belasten.

Anders moet je eens de juiste types van je amp en luidsprekers geven dan kunnen we het uitleggen aan de hand van jouw gear.

Als je een woofer van 8 ohm 400 watt in serie zet met een woofer van 8 ohm 400 watt kan je in princiepe er 800 watt doorjagen op 16 ohm

zet je diezelfde woofers parrallel dan zijn is het dus 400 wat 4ohm dat je mag belasten.
Prozei    posted on 01-11-2010 23:42
Poster: mrwhoopie

zet je diezelfde woofers parrallel dan zijn is het dus 400 wat 4ohm dat je mag belasten.

je verhaal klopt niet

zal het even simpel uitleggen.

ohm is weerstand.

een versterker levert vermogen.

meer weerstand is minder vermogen.

uitleg in andere tak: als je een auto hebt en je hangt er een aanhanger aan krijg de auto meer weerstand en gaat de auto minder hard.

zo werkt het met speakers dus ook.

als je meerdere speakers is serie gaat zetten krijg je meer weerstand.

2 speakers van 4 ohm wordt in serie totaal 8 ohm. als er een stroompje van de plus naar de - gaat krijg je 4 + 4 ohm weerstand = totaal 8 ohm

als je speakers in parallel gaat zetten krijg je minder weerstand 2 speakers van 4 ohm in serie wordt 2 ohm.

berekening: weerstand : aantal speakers = 4 ohm : 2 = 2 ohm

je versterker krijgt nu minder weerstand en gaat meer vermogen leveren.

je moet hierbij wel goed opletten wat de minimale weerstand is wat een versterker kan leveren.

als een versterker niet geschikt is voor 2 ohm blaas je hem op.
Mod edit by Prozei on 04-11-2010 13:00 (7%)
TH3llC    posted on 02-11-2010 01:39
Poster: Estacy
daar kan van alles fout zijn. Protect springt naar mijn weten aan wanneer de versterker op het punt staat kapot te gaan. dus als ie te warm wordt idd. of als je speakers zwaarder zijn en je zit die amp maar steeds harder aan te duwen. dan gaat ie eerst clippen en dan in de protect omdat ie het vermogen niet kan leveren.

volgens mij springt de versterker in protect omdat hij te warm wordt,
hij gaat nooit in clip, maar de koeling springt ook niet op.
nu weet ik niet of het aan de ventilator ligt of aan de sensor..
ik kan het niet uit meten omdat de koeling pas opspringt op een bepaalde tempratuur,
ik zou het kunnen doen maar omdat ik er niet genoeg kennis van heb doe ik het gewoon niet.
nu heb ik voorloopig een ventilator in een computerwinkel gehaalt, op een oude gsm adaptor aangesloten met een schakelaar tussen.
het 'helpt'. hij ging een ongeveer een half uur op hoog vermogen en dan sprong hij in protect, met die ventilator duurt het ongeveer een uur.
mrwhoopie    posted on 02-11-2010 20:02
@prozei jouw verhaal klopt niet!

Ik heb dat van mij nog eens nagelezen en dat van mij klopt dus wel.

Jij gebruikt ten eerste andere weerstanden om de som te maken plus spreek jij 2 x over een serieschakeling,bij een serieschakeling is het optellen van de weerstand en is de stroom overal gelijk,
Bij een parallelschakeling 1/r1 + 1/r2 = 1/rv,bij een parallelschakeling worde de weerstand dus altijd kleiner.
En zo was mijn eerste post ook,dus eerst lezen vooraleer je verwaring strooit :p
Tekhead    posted on 02-11-2010 20:35
een amp springt in protect als hij te warm wordt of te lang moet poweren boven z'n rms waarde, en dat heeft niks te maken met vermogen van speakers, in PA zijn speakers en amp normaliter 8 ohm, alhoewel de meeste amp's ook 4 ohm stabiel zijn, de betere zelfs 2ohm en de toppers zelfs 1 ohm.

Het is ook verkeerd te denken dat je je speakers kan kapot spelen door er een te sterke amp aan te hangen, ze gaan eerder stuk door er een te zwakke op aan te sluiten.
mrwhoopie    posted on 02-11-2010 20:38
Indd Tekhead maar dan is dat omdat de speaker een blokspanning krijgt.
Tekhead    posted on 02-11-2010 20:39
onder andere ja, dat klopt
fabiank    posted on 04-11-2010 12:49
tnks voor alle reacties.

ik heb? n leuk filmpje op youtube gevonden over die ohm-zooi van ene djtutor ellaskins.
ik heb ook mijn versterker even opgezocht op internet.
blijkt dus dat hij 350w-4ohm en 200w-8ohm is
oftewijl, mijn versterker is iets te laag. ik zie idd vaak dat mn boxen het wel aankunnen, maar dat de versterker al snel in het 'protect' springt.

http://www.youtube.com/watch?v=GCC-xifih2Q
Fabonatics

This is an old Topic

No new postings for 5.184 days.
 Post CommentThat would be 172.8 months
or a whopping 14.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

190 Users online: Excentriq & 11 Guests (178 Unknown)
Pages generated today : 41.744
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 233.536.375