Goede overgang maken (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

djmathijs    posted on 19-10-2010 11:25
Hallo, Ik ben nu al een tijdje bezig met beatmatchen en het gaat steeds beter, alleen zijn mijn overgangen niet altijd even perfect, ik draai voornamelijk House. Ik ben al wat aan het experimenteren geweest met verschillende manieren, bijvoorbeeld bij de climax de bass van de 2e plaat er in 1x indraaien en de 1e plaat stoppen (of soms alleen de bass van de 1e plaat om een kwart zetten en wachten tot een goed moment en dan ook stoppen. Zouden jullie mij wat tips kunnen geven? Groeten Mathijs
Mod edit by Lead on 03-11-2010 22:52 (5%)

What do you think about Goede overgang maken ??

Vote :   

main    posted on 01-11-2010 08:05
Poster: Epocs
Esmee pardon?
Omdat jij het niet begrijpt? Moet dat dus inhouden dat ik geen fatsoenlijk Nederlands typ?

@ main.....
Aangezien de heer hierboven nog beginnend is vind ik dat je per definitie iemand niet zo moet leren mixen. Tot slot willen we alle dat er wat geleerd word en irriteerde ik me aan jou advies om zo te mixen waardoor ik voorbeelden erbij haalde. Hoor van vele dat het zelfs bij DJ lessen ook word afgeraden omdat je zo geen ene zak leert om hem niet lang mee te?laten lopen omdat een beginner geneigd is hem dan snel weg te klikken omdat het niet lekker gaat dus in feitelijk weg lopen van je fouten.

en main ik vind dat hier nogal een beetje als een encyclopedie word gereageerd terwijl man de ballen verstand heeft in praktijk....Net als in heel die DJ mag topic volgens gaf op 1 persoon na mij iedereen telkens gelijk omdat ik degelijk wel vaak erop uit trek om iedereen te beluisteren en moeite doe om alles goed in kaart te brengen vandaar dat ik soms heel erg geprikkeld reageer als mensen reageren met tips waar je iemand niet 100 ten goede doen of dingen buiten eigen bereik zegt. HELEMAAL NIKS TEGEN JOU HOOR MAIN gaat het echt niet op! Helaas zitten in sommige topics mensen zoals Esmee hier boven die praten dan gelijk mensen na want ze zegt hier boven ook dat ik ALLES letterlijk neemt terwijl ze eigenlijk 1 zinnetje citeert beetje overdreven dus om mensen zo aan te spreken? Of niet dan Esmee?

Bvanleeuwen jou confrotatie met mij dat je zei dat ik alles zo goed wist had zich wel weer even laten zien he?
Dat iemand er overheen kwam met er is een boek waar Armin dit ook al in zei?

vind het nog steeds jammer dat je moeite hebt met het rustig formuleren van zinnen.
@bvanleeuwen: haha, we weten allemaal wat daar een eind aan heeft gemaakt! kwestie van tijd..
Epocs    posted on 01-11-2010 09:20
Vind het een beetje jammer dat er niet enig sinds ontopic word gepraat?
En ben wel nieuwsgierig naar heel het verhaal over die persoon.. wel graag pm.
Bvanleeuwen    posted on 01-11-2010 17:41
Luister, ik heb er helemaal geen probleem mee dat je een andere mening hebt. Daar is een discussie of een forum juist voor. Het lijkt (Winking my eye) ook alsof je wel weet waarover je praat, het vermoeiende is alleen de manier hoe je dit over wilt brengt op anderen.

Dus laten we even wat rustig aan doen, minder emotionele teksten krabbelen, ook als anderen onzin schrijven.
Dan komt het allemaal goed en dan houden we het misschien zelfs vol tot de volgende top 100 verkiezing Thumbs Up ?

Estacy    posted on 01-11-2010 17:52
Epocs, het enige wat je over die persoon hoeft te weten is dat jij moet oppassen dat je niet die kant op gaat Winking my eye Oh en je zegt dat Mains advies bout is. hij geeft als je het mij vraagt gewoon advies. en als je dat geen goed advies vindt, prima, mag je zeggen, maar wel op een aardigere toon. en een voorbeeld van hoe het w?l moet helpt natuurlijk ook.

FF on/topic dan maar:

het allerbelangrijkste bij goede overgangen is timing. belangrijker dan EQ en faderwerk. muziek bestaat uit verschillende stukken. tussen die stukken/phrases/bars whatever in wil je in/uit mixen. waarom, omdat het zo veel beter klinkt dan dat je midden in een phrase de 2e track erin flikkert.

Mischien niet perfect uitgelegd, maar als je wat langer mixt dan zul je vanzelf horen wanneer iets nieuws gebeurt in de muziek. En als je dan in/uit mixt , d?n ben je goed bezig.

Nogmaals, timing is belangrijker dan faderwerk en EQ. dus eerst beatmatchen, dan die timing en dan mag je gaan kloten met de rest Winking my eye
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 01-11-2010 @ 17:53:37 (7%)
Limb-Girdle    posted on 01-11-2010 18:00
Poster: AdenFarleigh
@ Limb:
Waarom gebruik je niet gewoon 0.16, 0.30, 1.00, 1.30 en 2.00 op het display?ipv elke keer tellen tot 8.. Dat werkt toch veel rustgevender voor jezelf, zeker met House muziek?
Zo time ik mn mixes 9/10 keer.. Verder @ TS; gewoon oefenen have fun & NEEM HET OP... dan hoor je naderhand ook wat je hebt staan uitspoken! (Hou dan ook een traclist bij als je langere mixes maakt) Happy, laughing

Waarschijnlijk gebruik ik de 4x8 tellen, omdat ik al wat jaartjes piano speel. Winking my eye Met het piano spelen, leer je alles per tel - wat in verhouding tot jouw manier wel intensiever is. Aan de topic starter adviseer ik dan ook om beide manieren eens uit te proberen en kijken wat voor hem het beste werkt Happy, laughing.
Where the music meets the deejay!
RiX    posted on 01-11-2010 18:09
1. Ken je tracks
2. Je MOET gevoel voor muziek (ritme, dynamiek, tempo, melodie en harmonie) hebben.
3. Voel aan wat goed klinkt. Soms begin je track B met alleen mid & high, soms juist met de bass-line. Dat verschilt met track en overgang.
4. Hou in de gaten waar je publiek op reageert. Snelle cuts of juist mooie geleidelijke overgangen.

Tip: Sommige overgangen klinken zo goed dat je ze standaard in een set bouwt en soms doe je iets dat je beter niet had kunnen doen... zo werkt 't.

Succes en zoals DJ Elaskins altijd zegt: 'Practise & Njoy'
djmathijs    posted on 01-11-2010 18:14
Bedankt iedereen voor zn input. Ik heb al aardig wat filmpjes gezien op internet en die van esmee is ook zeer handig.

De timing is na al die jaren niet meer zo'n groot probleem ik hoor al wanneer het volgende stukje of break komt zonder te tellen, maar nu is het meer nog het gebruik van eq/filters in de overgang maar dit is inderdaad even goed oefenen.

En misschien wat offtopic, maar ik heb een keyboard aangeschaft en wil hierop leren spelen, raden jullie mij aan om op keyboard les te gaan of zijn er ook andere methodes om het te leren?
User edit by djmathijs on 01-11-2010 @ 18:15:05 (51%)
Limb-Girdle    posted on 01-11-2010 18:17
Poster: djmathijs
Bedankt iedereen voor zn input. Ik heb al aardig wat filmpjes gezien op internet en die van esmee is ook zeer handig.

De timing is na al die jaren niet meer zo'n groot probleem ik hoor al wanneer het volgende stukje of break komt zonder te tellen, maar nu is het meer nog het gebruik van eq/filters in de overgang maar dit is inderdaad even goed oefenen.

En misschien wat offtopic, maar ik heb een keyboard aangeschaft en wil hierop leren spelen, raden jullie mij aan om op keyboard les te gaan of zijn er ook andere methodes om het te leren?

Je hebt een Keyboard aangeschaft en wilt erop gaan spelen...? Welk uiteindelijke doel heb je hiermee?
Wil je hiermee gaan produceren?
Wil je klassieke piano stukken gaan spelen?
Wil je noten leren lezen?
Wil je leren te improviseren, als iemand vraagt aan je: 'speel eens iets voor me'?
...?
Where the music meets the deejay!
main    posted on 01-11-2010 18:23
Poster: Estacy
Epocs, het enige wat je over die persoon hoeft te weten is dat jij moet oppassen dat je niet die kant op gaat Winking my eye Oh en je zegt dat Mains advies bout is. hij geeft als je het mij vraagt gewoon advies. en als je dat geen goed advies vindt, prima, mag je zeggen, maar wel op een aardigere toon. en een voorbeeld van hoe het w?l moet helpt natuurlijk ook.

FF on/topic dan maar:

het allerbelangrijkste bij goede overgangen is timing. belangrijker dan EQ en faderwerk. muziek bestaat uit verschillende stukken. tussen die stukken/phrases/bars whatever in wil je in/uit mixen. waarom, omdat het zo veel beter klinkt dan dat je midden in een phrase de 2e track erin flikkert.

Mischien niet perfect uitgelegd, maar als je wat langer mixt dan zul je vanzelf horen wanneer iets nieuws gebeurt in de muziek. En als je dan in/uit mixt , d?n ben je goed bezig.

Nogmaals, timing is belangrijker dan faderwerk en EQ. dus eerst beatmatchen, dan die timing en dan mag je gaan kloten met de rest Winking my eye

had m even een pm gestuurd over ilja, ik denk dat ie t nu helemaal begrijpt Winking my eye
djmathijs    posted on 01-11-2010 20:06
Ik wil ermee gaan producen, maar ik denk dat het ook wel handig is om wat van noten enzo af te weten.
Epocs    posted on 02-11-2010 09:22
Ik wil ermee gaan producen, maar ik denk dat het ook wel handig is om wat van noten enzo af te weten.

Ben van mening dat voornamelijk met een piano etc etc. werken echt goed op gevoel moet en je moet er zeker aanleg voor hebben.

Buddy die wel is een melodietje vlak voor me neus vlekkeloos naspeelt heeft dat ook niet gedaan terwijl ik bijv. echt alles met een muis moet doen want op de keyboard snap ik me eigen vingers al niet meer.

Je kan wel paar lessen online vinden waar alles word uitgelegt hoe jij je handen moet plaatsen voor optimaal gebruik.
M-Tine    posted on 02-11-2010 13:17
Poster: Bootstrap
Dat tellen hoef je na een tijdje sowieso niet bewust meer te doen, op het begin wel. Na verloop van tijd voel je aan wanneer je een nummer moet starten. Wel na een hoop oefenen. Als je wil horen hoe het niet moet: luister de mixtape van 'sterretje' van oh oh cherso Winking my eye

Haha waar kan ik die mixtape vinden? Wil wel ff weten nou wat ie ervan bakt... ik heb er zo me twijfels over dat ie goed zou zijn namelijk..
You can find all your answers, in Music!
Gerdo    posted on 02-11-2010 15:15
Poster: M-Tine

Haha waar kan ik die mixtape vinden? Wil wel ff weten nou wat ie ervan bakt... ik heb er zo me twijfels over dat ie goed zou zijn namelijk..

www.ohohcherso.nl en dan naar dj tony star daar kun je de promo mix downloaden. Ik vind het echt een drama platen op het verkeerde moment platen instarten.

veel plezier ermee
Esmee    posted on 02-11-2010 15:28

Weet je iets over toonladders en akkoorden? Zo niet lijkt het mij wel handig... Dan weet je meteen wat vals klinkt bij elkaar en wat niet.
djmathijs    posted on 02-11-2010 15:35
Poster: Esmee

Weet je iets over toonladders en akkoorden? Zo niet lijkt het mij wel handig... Dan weet je meteen wat vals klinkt bij elkaar en wat niet.

Is dat hetzelfde als een octaaf? Akkoorden weet ik wel wat het is, maar niet welke toetsen samen een akkoord vormen. En tot nu toe lukt alleen vader jacob mij nog :P
Esmee    posted on 02-11-2010 15:59
Een octaaf is iets anders.

Akkoorden heb ik het over Majoor en Mineur akkoorden.
En dan heb je dus C Majeur, C Mineur. C#Majeur en C#Mineur. En die heb je dan bij triads (3 vingers zegmaar) sixths en sevenths (4 vingers) Dus dan krijg je nog een C7 (C6 heb ik eigenlijk nooit gebruikt) Cm7 Cma7, dat soort dingen. Allemaal apparte akkoorden binnen de C zegmaar. En dan heb ik niet eens alles gehad... je hebt ook nog een C9. C+ C-9 dat soort dingen...

En naast de C heb je natuurlijk ook nog, D E F G A en B Akkoorden.

Een akkoord is trouwens dus een soort klank die je aanslaat met 3 vingers of 4 of 5 tegelijkertijd. C Majeur is bijvoorbeeld C, E G zegmaar.
Je kunt akkoorden vervolgens ook nog gebroken spelen, of in een omkering.
maar ik ben geen pianolerares dus daar kun je dat soort dingen beter aan vragen :P
User edit by Esmee on 02-11-2010 @ 16:02:00 (57%)
Vinnyo    posted on 02-11-2010 16:00

Is misschien handig maar zeker niet nodig, heb het geleerd zonder dit te snappen! Snap er nu nog steeds niks van.. Noten kan ik trouwens ook niet lezen.
Esmee    posted on 02-11-2010 16:05
Ben ik alsnog benieuwd wat voor 'diepgaande'nummer jij kan produceren zegmaar. En daar bedoel ik niets mee, mij lukt het ook niet, maar dat is denk ik meer omdat ik niet kan produceren dan omdat ik niet begrijp hoe toonladders in elkaar zitten.

Maar knap dat je het jezelf geleerd heb dan! Lijkt me lastig bedenken welke akkoorden er bij een bepaalde toonsoort passen zonder dat je er iets van begrijpt...
Vinnyo    posted on 02-11-2010 16:20
Ben ik alsnog benieuwd wat voor 'diepgaande'nummer jij kan produceren zegmaar. En daar bedoel ik niets mee, mij lukt het ook niet, maar dat is denk ik meer omdat ik niet kan produceren dan omdat ik niet begrijp hoe toonladders in elkaar zitten.

Maar knap dat je het jezelf geleerd heb dan! Lijkt me lastig bedenken welke akkoorden er bij een bepaalde toonsoort passen zonder dat je er iets van begrijpt...

Misschien ligt het ook een beetje aan de stijl, ik maak Hardstyle Winking my eye
Esmee    posted on 02-11-2010 16:25
Kun je alsnog mooie akkoorden in verwerken, Juist hardstyle is naar mijn idee altijd mineur wat het een beetje down maakt. En mineur is juist ingewikkelder denk ik dan majeur...
Vinnyo    posted on 02-11-2010 16:28
Kun je alsnog mooie akkoorden in verwerken, Juist hardstyle is naar mijn idee altijd mineur wat het een beetje down maakt. En mineur is juist ingewikkelder denk ik dan majeur...

Hmm, wat een moeilijke woorden allemaal :P Heb gewoon iets in me hoofd en dat maak ik dan na in Logic. Beetje op gevoel
Joep    posted on 02-11-2010 18:56
Inderdaad, zo kan het ook gewoon. Ik denk niet dat je per se hoeft te weten hoe het zit met toonladders en akkoorden. Als je het gevoel hebt, kom je al heel ver door gewoon te proberen. Niet iedere goede/bekende artiest kan noten lezen, akkoorden bij bepaalde toonsoorten plaatsen enz.
Synq xtrm - NI X1 - KM402 - NI X1 - Synq xtrm - TSP
Starmack    posted on 02-11-2010 20:00
Poster: Joep
Inderdaad, zo kan het ook gewoon. Ik denk niet dat je per se hoeft te weten hoe het zit met toonladders en akkoorden. Als je het gevoel hebt, kom je al heel ver door gewoon te proberen. Niet iedere goede/bekende artiest kan noten lezen, akkoorden bij bepaalde toonsoorten plaatsen enz.

Als je serieus wilt produceren is het een must om iets van muziek theorie af te weten. Elke producer kent de basis. Je maakt het voor jezelf alleen maar makkelijker omdat je dan ook echt begrijpt hoe muziek in elkaar zit.
Bringing the best in Trance & Progressive
Epocs    posted on 02-11-2010 23:40
Als je er interesse in hebt is het zeker goed om dat leren wat Esmee voorgaand melde alleen is het echt niet nodig om bijv. een net zo mooie melodie in te spelen als iemand die dat wel heeft geleerd.

Starmack denk dat heel wat top producers dat niet hebben geleerd.....
Begin nu langzaam in de theorie over EQ, Afmix en Mastering te glijden maar het doet me echt niet goed.

Als iemand mij bewijs van spreken 1 half jaar geleden had vertelt dat ik alle soorten geluiden in hokjes moet plaatsen en niks moet laten botsen was ik even ver als nu en nu heeft heel dat Theorie me veel tijd gekost.

In de muziek maar ook met het leven is theorie kennis maar praktijk is toch macht. HELE OFFTOPIC OPMERKING(A) Tis tot slot niet voor niets zo dat HBO studenten minder snel worden aangenomen dan MBO omdat MBO praktijk heeft gehad en HBO Theorie maar als je iemand met kennis in een situatie gooit weet hij totaal niet wat hij moet doen. En een MBO student zal minder diep in de stof zitten maar voldoende genoeg om zijn werk uit te voeren.

Sorry overigens voor gebrekkige zinnen of slecht geformuleerde zinnen ben echt moe en log al uit!! Toch wil ik het bovenstaande met jullie delen voordat ik het morgen weer vergeet:D

ReleaseTheSound    posted on 03-11-2010 11:19
Hmm Hoe is Muziek ontstaan Confused ,..De eerste persoon die muziek maakte heeft ook geen opleiding gedaan toch !!.
Creativiteit is een begin !!!!!? Mozart heeft ook niet eerst Conservatorium gedaan Thumbs Up

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

171 Users online: 11 Guests (160 Unknown)
Pages generated today : 2.794
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.365.712