Microfoon feedback probleem
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

-Richard-    posted on 13-09-2010 19:39
Ik heb een probleem met de vervelende piep / echo's bij gebruik van mijn microfoon.
Als ik alleen de mic gebruik geen feedback, maar zodra ik muziek draai (uiteraard wat zachter
bij talkover) heb ik echt meteen volop feedback, zonder iets te zeggen, puur door de muziek.
Enige wat een klein beetje helpt is de gain van de mic zowat volledig dichtdraaien maar dat is ook
geen optie omdat het dan nauwelijks hoorbaar is.

In all-round feestcafe's hoor je de dj's regelmatig gezellig mee-schreeuwen terwijl de muziek op vol volume staat, dus ga er vanuit dat dit wel gewoon moet kunnen...

Ik heb een freeport vocal draadloze mic (destijd op aanraden van forummembers gekocht) welke op een Reloop RMX-40 DSP geprikt zit, en dan verder op de PA natuurlijk.

Iemand enig idee wat hieraan te doen ? Want op deze manier is de mic echt niet bruikbaar.

Nog een klein vraagje daarnaast ook over de mic. Bij het aan en uitschakelijk heb ik een fijn 'plopje'. Bij hoog volume op de PA een knal dus. De mic altijd aan laten staan de de gain dicht lijkt me ook niet de manier? Hoe hier nu op een goede manier mee te werken?

In elk geval vast bedankt voor oplossing(en) voor mijn mic probleem(pjes)!

What do you think about Microfoon feedback probleem ??

Vote :   

DJKIWI    posted on 13-09-2010 21:41
Hallo Focus,
Op de achterkant van de ontvanger zit een kleine draaiknop, met deze knop kun je het volume regelen van je mic.
Ik heb hem zodanig ingesteld dat als ik hard spreek/schreeuw de rode led aan de voorzijde net niet gaat branden.
Zo heb je een storingsvrij uitgangssignaal naar je mengpaneel toe.
Op je mengpaneel mag bij hard spreken je ingangssignaal van de mic net over de 0 dB komen, dit is te regelen met de gain.
Als je gebruik maakt van een monitor bij je dj-set zet deze dan niet te hard.

Bij het uitschakelen van de mic hoor je een plopje. Deze kan je voorkomen door eerst het volume van de microfoon op het mengpaneel terug te zetten. Dus: eerst volume (fader) omlaag van de mic, en dan uitzetten.

Waarom wil je de mic eigenlijk uitschakelen? De batterij gaat best een hele avond mee.
-Richard-    posted on 13-09-2010 22:43
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Dat eerste had ik ook wel zo gedaan meen ik. Het lijkt er echter op dat de mic echt alles opvangt van de omgeving.

En waarom uitschakelen? Omdat ie anders constant signaal opvangt van de omgeving ? Of zeg jij, gewoon lekker aan laten staan met de gain dicht?
Lucalicious    posted on 14-09-2010 08:59
Heeft denk ik ook met je monitoren te maken.
Zorg dat deze uit staan en dat je achter de main pa staat
-Richard-    posted on 14-09-2010 16:53
Helaas is het 'm dat ook niet; ik gebruik geen monitors en sta achter de PA...Cool
Het lijkt gewoon of de mic echt supergevoelig alles opvangt wat er aan geluid is (als dat kan)
User edit by -Richard- on 14-09-2010 @ 16:53:52 (100%)
Lucalicious    posted on 14-09-2010 17:40
wat voor mic gebruik je, want dit kan idd.
-Richard-    posted on 14-09-2010 18:13
De Sennheiser Freeport Vocal.

Deze dus. Werd aangeraden als budgetvriendelijke positief beoordeelde mic. Echter heb ik dat helaas nog
niet mogen ervarenCool...
DJKIWI    posted on 14-09-2010 20:45
Ik gebruik zelf ook de Freeport vocal, en ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben.
Mischien moet je iets an de toonregeling van de mic op je mengpaneel veranderen: minder mid en hoog al eens geprobeerd?
-Richard-    posted on 14-09-2010 21:07
Tof te horen dat je dezelfde hebt. Handig voor zo'n topic! Maar ook al wt met de klank proberen te spelen, zou dat niet aan mijn mixer kunnen liggen uiteindelijk (Reloop RMX-40 DSP) of moet die er gewoon netjes mee overweg kunnen.
Op de ontvanger van de mix kun je nl niet echt veel instellen he?
Lucalicious    posted on 15-09-2010 13:19
haha, die heb ik ook (of nou ja, mijn school danWinking my eye)! nee die is idd niet overgevoelig, ik heb er nog nooit last van gehad, prima mic. maar, ik zou dan toch niet echt weten wat het is sorry, daarvoor is het handiger als je er zelf bij bent, zodat je kan zien en horen hoe het gebeurt
Tomazos    posted on 15-09-2010 17:44
rondzingen kan ook komen bij het versterken van een bepaalde ferquentie,

als je bijv een ferquentie gaat versterken op een equalizer, die je niet hoort,

gaat het al HEEL gauw mee zingen,
goedkopere microfoons zijn over het algemeen ook wel gevoelig voor rondzingen, de duurdere kan je langs een speaker halen zonder dat het rond zingt

dit is tevens ook een leerzame pagina:
KLIK
turntablist,entertainer,allround dj, around the world

This is an old Topic

No new postings for 5.235 days.
 Post CommentThat would be 174.5 months
or a whopping 14.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

207 Users online: 9 Guests (198 Unknown)
Pages generated today : 17.491
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 233.581.680