Poster: Estacy
tja, der was een tijd waarin je 2 beltdrive tafeltjes en een simpel mixertje kocht, om vervolgens 3/4 van wat je verdiende aan muziek uit te geven.?
ik vindt nog steeds dat DJ's (ook thuisDJ's zoals ik) zich meer moeten focussen op muziek dan op gear. nieuwe muziek maakt het voor mij leuker om te draaien dan nieuwe gear (mits de gear gewoon werkt, zonder kraken)
Poster: LemonKick
Ik draai met illegale songs... Thuis!
Ben nog niet zover dat actief meedraai in eht DJ wereldje, maar thuis sja, de X-aantal Gbs die ik vol heb staan met muziek gebruik ik wel om te oefenen ja. Straks wanneer ik buitenshuis zou gaan draaien dan moet je wel gaan kopen, want als ze komen controleren ben je de sjaak
Poster: ArCee
Ik ken de wetgeving in Belgie niet, maar NORMAAL gesproken betaald een clubeigenaar en /of feestorganisatie de kosten voor BUMA etc. Dit zijn zij letterlijk verplicht.
Dus ook als jij zelf een feest organiseert, dan ben JIJ als organisator verplicht om dit ZELF met BUMA (of SABAM) te regelen, niet de deejays die op jouw verzoek komen draaien. Mocht er onverhoopt controle zijn, dan is de organisator verantwoordelijk!! Die krijgt poep aan de knikker als deze het niet heeft aangemeld bij de juiste partijen, de deejay is alleen maar een tijdelijk ingehuurde kracht, die er vanuit mag gaan dat de organisator zijn zaakjes voor elkaar heeft.
Een ieder die, op wat voor mnaier dan ook, muziek exploteerd, MOET dit aangeven bij de Buma teneinde er de rechten over afstaan.
Dit moeten zelfs winkelcentra doen die achtergrondmuziek hebben draaien, zelfs een muziekje in de wachtstand op je telefoon moet betaald worden.
Een deejay is, onder normale omstandigheden, dus gedekt als hij word ingehuurd, via de club of organisatie.
Buiten dat om, ik draai al 34 jaar, zowel op feesten als radio, en ik heb nog nooit gehoord, of meegemaakt,?dat men hier op illegale tracks is gecontroleerd. Zelf niet meegemaakt, en ook nog nooit van bevriende deejays gehoord dat zij dit hebben meegemaakt. Slechts 1 keer meegemaakt dat, naar aanleiding van klachten, het volume van een feest naar beneden moest, dat is alles. Een medewerker van BUMA, of een aanverwante organisatie, ben ik nog nooit of te nimmer tegen gekomen.
Mocht jij je na dit bericht nog steeds zorgen maken, ZORG DAN DAT JE DE JUISTE MUZIEK BIJ JE HEBT EN STOP MET STRESSEN OP NIKS AF!!
Zij die de dingen volgens de regels doen hoor je hier nooit over, hoe zou dat toch komen?
Dus.....volgens mij lopen jullie elkaar helemaal gek te maken om helemaal niks....eigenlijk!!
Ga gewoon lekker draaien, en concentreer je op je publiek en op je set.
Poster: ArCee
Er zijn landen om ons heen die veel strenger en feller controleren op dit soort dingen zoals Spanje en Italie.
Ik weet dat Mauro Picotto ooit is gepakt met illegale nummers. Die stond te draaien in een club?via een laptop, die vervolgens VOL stond met illegale nummers.
Hij kreeg een boete van heb ik jouw daar
Kun je meteen zien dat IEDEREEN zich er schuldig aan maakt.
De mensen die het meest hard roepen, ik heb alles legaal, die hebben meestal de meeste illegale tracks.
Zo heb ik op TotaalFM meegemaakt dat een deejay een nummer draaide in zijn set, van een andere deejay bij ons, die nog niet uit was. Dus, de deejay die het nummer gemaakt had kwam op hoge poten bij me.
Ik er achteraan, de draaiende deejay beweerde hem gekregen te hebben van een andere, bevriende deejay. Controleren kan ik het niet, de deejay die de track draaide woont in Egypte, daar fiets ik niet zo even heen.
In ieder geval bleek achteraf dat 1 van de deejays in de promo pool van het label, de track doorgegeven had, tegen alle afspraken in.
Ja, dan houd het voor mij ook op, en moet de deejay verantwoordelijk voor het nummer, samen met het label maar wat selectiever zijn naar wie zij de promo's sturen.
Ik krijg zelf redelijk veel promo's en koop aardig wat nummers. Bonnetjes bewaar ik never nooit niet. Mocht ik ooit controle krijgen dan komen ZIJ maar met bewijs dat het illegaal is. Gewoon de bewijslast omdraaien
Als zij zeggen, illegaal, dan zeg ik gewoon:
Hoe zie je dat, waar basseer je dat op, hoe ga je dat bewijzen?
Poster: Gerhard
Ik vindt het terrecht dat de artiest geld krijgt voor zijn nummers, maar aan de andere kant als ik straks buitenhuis ga draaien (vaak) dan moet ik in het begin gewoon iets van 300 euro dokken om de 1e avond te gaan draaien. Waarschijnlijk nog wel meer hangt er vanaf hoeveel nummers je nodig bent maar in ieder geval wel genoeg en voor de beginnende DJ van een jaar of 16-17 jaar is 300 euro niet zo makkelijk om uit te geven. Daarna moet je de muziek ook nog bij gaan houden nou kost dat niet zoveel maar het is aardig prijzig allemaal.
Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.