CDJ 850 - Review
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

AdenFarleigh    posted on 13-08-2010 14:48
Nu is het toch wel een geschikt moment om eens een korte review over de CDJ 850 van Pioneer te doen. Ik moet wel bij voorhand vermelden dat ik niet alle functies getest heb!

Om daar dan even mee te beginnen, ik heb niet getest:
De PC-link functie, waarmee je de CDJ aan je PC kan hangen via?Midi (gebruik geen Midi)
De Tag-list functie, waarmee je een lijst van gekozen nummers kan maken (niet nodig met single cd's)

De rest heb ik w?l mee gespeeld:
Bij het ontvangen van het pakketje had ik eigenlijk al 1 vraag, zit hij er wel in?! Bijzonder lichtgewicht apparaat, maar inderdaad - CDJ inbegrepen. Natuurlijk zijn de kabels ook inbegrepen, en ook de Rekordbox software wordt meegeleverd.

Apparaat gelijk in m'n booth gezet - en spelen maar! Hij is qua formaat ietsje groter dan z'n voorganger, de CDJ800(mk2), wat mede door het scherm komt, en de schuine rand aan de voorkant.

De basis: De Cue & Play/Pause knoppen zien er hetzelfde uit, klikken hetzelfde en voelen hetzelfde. Echter, het Jogwheel draait soepeler en iets lichter maar wel met dezelfde 'feel'. De pitch staat dan weer iets steviger afgesteld. De Searchknoppen en FastForward knoppen staan nu niet meer diagonaal ten opzichte van elkaar maar horizontaal - en wel met de volgende reden:
Er is een nieuwe functie toegevoegd aan de AutoLoop sectie!
Voorheen kon je automatisch 1 Beat, 2 Beats, 4 of 8 Beats selecteren. Nu kun je 1 'cutten' naar een halve beat (1/2) een kwart (1/4), maar ook (1/8) en als laatste (1/16). Ik moet absoluut zeggen, in combi met de Reverseknop kun je hier ?cht h?le leuke dingen mee uithalen!

Gaan we verder omhoog: De USBpoort. Leest naar mijn smaak snel genoeg, dus no worries there. Dan heb je samen met de Rotaryknop en de Browse/Info/Back knoppen alles wat je nodig hebt om snel door je mappen te bladeren. Het inladen van een track duurt ook niet zo lang, alleen wanneer hij al een WaveDisplay herkent duurt dit iets langer. Wat ik dan het enige minpuntje vind aan de 850: Bij CD's laadt hij de WaveDisplay naarmate je het nummer afspeelt, je kan dus alleen zien hoe het al afgespeelde deel van een nummer eruit zag. Oplossing: Het nummer eerst afspelen voordat je hem in je mix stopt of op USB zetten. Andere oplossing (al heb ik deze nog niet getest) is een nummer eerst in RekordBox laden. Dan schijnt hij hem wel rechtstreeks te laten zien.

Een ander minpuntje: Bij de CDJ800mk2 kon je gewoon CuePoints opslaan in de memorybank van het apparaat. Dit moet nu op de USB-stick blijkbaar. Voor mij persoonlijk geen big-deal ik gebruik ze niet meer.

Andere features: De Vinyl-functie op het jog, ons allen bekend. Ik merk er geen verschil in met z'n voorganger, wat ik ook wel fijn vind - Nu kun je het tenminste ongehoord (geen?verschil)?gebruiken samen met de 800 in je booth.

Master-Key: Wanneer je de pitch gebruikt, blijft de Key hetzelfde. Oftewel, het geluid van het nummer vervormt niet meer wanneer je hem sneller/langzamer afspeelt.
Pitchpercentages: Nieuw bij deze, nieuwe schalen toegevoegd aan de pitch. Waar de 800 alleen +-10% had, heeft deze +-6 / 10 / 16 en WIDE. (Wide alleen bruikbaar bij CD's). Ik heb hem gewoon op +-10 staan, zodat hij hetzelfde reageert als de 800's in m'n booth.

De CD-Eject?knop: Deze is nu zwart gekleurd, en het logo is nu verlicht (Handig in het donker).
De Powerknop: Hij geeft iets minder van een 'klik' bij het indrukken dan de 800. Het is nu meer een knop dan een doordruk-knop zegmaar. Geen idee hoe ik dat beter moet omschrijven.

De lak: I?tsje donkerder dan we gewend zijn. Absoluut niet storend, en zeker niet in het donker (duh).
De onderkant: Deze is lager dan bij de 800, hier zit nu ook de ventilatie grotendeels, wat voor meer verkoeling zorgt bij het gebruik in Flightcases - maar ook in je booth wanneer je alles tegen elkaar aan schuift.
En tot slot de pootjes: Ze hebben geen zilveren rand meer, maar zijn gewoon in z'n geheel zwart Happy, laughing

Wie nog vragen heeft kan PM'en of gewoon hier een Reply neerzetten natuurlijk Happy, laughing

Edit: Ik vergeet nog de handmatige Loop sectie! Je kunt bij dit beestje niet alleen de 'Out' bijstellen, maar ook de loop 'In'. Het vergt wel wat oefenen maar je kunt zo je loops beter bijstellen dan met alleen Out - wat natuurlijk vrij logisch is. Maar ben blij dat het er nu op zit!
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
User edit by AdenFarleigh on 13-08-2010 @ 18:33:53 (9%)

What do you think about CDJ 850 - Review ??

Vote :   

sonik    posted on 13-08-2010 14:56
Poster: AdenFarleigh

ik heb niet getest:
De PC-link functie, waarmee je de CDJ aan je PC kan hangen via Timecode (gebruik geen Timecode)

Das jammer, daar wou ik wel wat meer over weten.
(Timecode gaat trouwens via CD's en niet via de pc-link)
Dolivieira    posted on 13-08-2010 15:22
Leuke en beknopte review. Alleen 2 correctie.

Nu is het toch wel een geschikt moment om eens een korte review over de CDJ 850 van Pioneer te doen. Ik moet wel bij voorhand vermelden dat ik niet alle functies getest heb!

Om daar dan even mee te beginnen, ik heb niet getest:
De PC-link functie, waarmee je de CDJ aan je PC kan hangen via Timecode (gebruik geen Timecode)
De Tag-list functie, waarmee je een lijst van gekozen nummers kan maken (niet nodig met single cd's)

Dit heet geen Timecode maar Midi. Of beter nog Hid functie

De basis: De Cue & Play/Pause knoppen zien er hetzelfde uit, klikken hetzelfde en voelen hetzelfde. Echter, het Jogwheel draait soepeler en iets lichter maar wel met dezelfde 'feel'. De pitch staat dan weer iets steviger afgesteld. De Searchknoppen en FastForward knoppen staan nu niet meer diagonaal ten opzichte van elkaar maar horizontaal - en wel met de volgende reden:
Er is een nieuwe functie toegevoegd aan de AutoLoop sectie!
Voorheen kon je automatisch 1 Beat, 2 Beats, 4 of 8 Beats selecteren. Nu kun je 1 'cutten' naar een halve beat (1/2) een kwart (1/4), maar ook (1/8) en als laatste (1/16). Ik moet absoluut zeggen, in combi met de Reverseknop kun je hier ?cht h?le leuke dingen mee uithalen!

Wat heleboel niet weten is dat deze functie ook op de?CDJ800MK2 zit. Dat is namelijk?Autoloop indrukken en Dan de eeste loop knop ingedrukt houden en en dan weer de?een van de autoloop knopen indrukken dan heb je het ook. Omslachtiger maar het is de zelfde functie. ??
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
dj-zero    posted on 13-08-2010 18:24
Ik heb zelf nu sinds 4 dagen 2 stuks, en mochten er mensen zijn die twijfelen.. HET IS EEN FANTASTISCHE SPELER!
Over cue-punten opslaan, dit gebruik ik niet zeer vaak, en als ik het doe, doe ik het met record box, lekker makkelijk.
En idd als je de tracks m.b.v. recordbox op een usb zet, werkt de Wave perfect!
Vraag me alleen af hoe dat dan met cd's zit? heb nog geen brand optie gevonden in Recordbox..
Weet iemand anders hier misschien iets over, hoe je dit t best kunt doen?
AdenFarleigh    posted on 13-08-2010 18:28
Poster: Dolivieira
Leuke en beknopte review. Alleen 2 correctie.

Dit heet geen Timecode maar Midi. Of beter nog Hid functie

Wat heleboel niet weten is dat deze functie ook op de?CDJ800MK2 zit. Dat is namelijk?Autoloop indrukken en Dan de eeste loop knop ingedrukt houden en en dan weer de?een van de autoloop knopen indrukken dan heb je het ook. Omslachtiger maar het is de zelfde functie. ??

Oja TUURLIJK DOH.. Nouja editen we die zo even.
En dat weet ik wel, maar is toch niet hetzelfde. Je kunt zo veel creatiever te werk Happy, laughing
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402

This is an old Topic

No new postings for 5.331 days.
 Post CommentThat would be 177.7 months
or a whopping 14.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

114 Users online: 8 Guests (106 Unknown)
Pages generated today : 17.006
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.158.182