Ruis in monitor speakers (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Limb-Girdle    posted on 31-07-2010 20:33
Als ik dus geen muziek afspeel via de computer, geven mijn monitor speakers een hele lichte ruis. Deze monitor speakers zijn aangesloten op mijn DJM-800. Er gaan twee kanalen van mijn pc richting de DJM, ??n vanuit mijn audio interface (M-Audio Fast Pro) en mijn interne standaard geluidskaart.
Op het moment dat ik Cubase opstart, en wordt de ruis erger (Cubase loopt via mijn geluidsinterface).?

Wat heb ik al geprobeerd?
- De kabel van mijn interne geluidskaart naar de DJM-800 losgekoppeld. Probleem bleef.
- De kabel van mijn audio interface naar de DJM-800 losgekoppeld. Ook dit hielp niks. Wel raar, als ik Cubase opstart, neemt de ruis alleen maar meer toe.
- Ook heb ik alle kabels losgekoppeld die richting de DJM-800 lopen, dit helpt iets... maar de ruis blijft.

Als ik gebeld wordt naar mijn mobiele nummer, dan hoor je dit ook over mijn monitor speakers. Ook enig idee hoe ik dit kan oplossen? De monitoren zijn via XLR kabels aangesloten op de DJM.

Iemand een idee? Smile
Where the music meets the deejay!

What do you think about Ruis in monitor speakers ??

Vote :   

Camino    posted on 31-07-2010 20:38
Dat je monitors geluid maken als er gebeld wordt is onvermijdelijk, enkel magnetisch afgeschermde monitors zijn hiertegen beschermd. Een lichte ruis kan te maken hebben met een grondlus (al hoor je dan eerder een brom als een ruis), zijn al je apparaten goed geaard?
TH3llC    posted on 31-07-2010 20:45
dit heb ik ook op mijn gewone speakers, constante lichte ruis, maar ik erger me er niet aan zodra de muziek speelt (ookal zeer stil) hoor je de ruis niet meer, ik vind het niet echt een probleem
Limb-Girdle    posted on 31-07-2010 20:50
Poster: Camino
Dat je monitors geluid maken als er gebeld wordt is onvermijdelijk, enkel magnetisch afgeschermde monitors zijn hiertegen beschermd. Een lichte ruis kan te maken hebben met een grondlus (al hoor je dan eerder een brom als een ruis), zijn al je apparaten goed geaard?

Nee mijn apparaten zijn allemaal niet geaard. Zou dit de oorzaak zijn van de lichte ruis / brom?
Camino    posted on 31-07-2010 20:51
waarschijnlijk wel ja Winking my eye en damn gast wat is je avatar irritant :p
Limb-Girdle    posted on 31-07-2010 21:01
Heb het net ook even aan mijn pa gevraagd, en hij zei als het door de stopcontacten komt, dan maken je speakers een andere brom / ruis als dat ze nu doen. Waarschijnlijk ligt het aan mijn DJM-800 dan??
hehe, mijn avatar... ja vond hem ergens on the internet en vond hem wel vet. Cool
User edit by Limb-Girdle on 31-07-2010 @ 21:02:44 (40%)
Camino    posted on 31-07-2010 21:12
probeer eens je installatie aan een geaarde stroombron te koppelen en zie of het fenomeen er nog is, dan kan je het iig met zekerheid uitsluiten...
main    posted on 31-07-2010 21:33

dit had ik ook, ik heb het probleem simpel weg opgelost door mijn laptop (bij jou misschien je pc) in een ongeaarde stekkerdoos te stoppen. hierdoor werd de aardlus verbroken en kreeg je dus geen ruis meer
Winston    posted on 31-07-2010 23:10
Wat gebeurt er als alles losgekoppeld is van je ruizende monitors?
Tic Toc
Limb-Girdle    posted on 31-07-2010 23:13
@main, dit gaat een beetje moeilijk bij mij thuis, we hebben namelijk door het gehele huis geen geaarde stopcontacten zitten.?Cool

@Winston, als alles is losgekoppeld van de monitoren, hoor je geen enkel ruis / brom.
Winston    posted on 31-07-2010 23:34
Dan heb je in elk geval goede monitoren. Gelukkig. Was aan heh ...., met volume normaal open ....?

En als je alleen de DJM op hebt gekoppeld. Hoor je dan de ruis? Alles aan heh, en volume open!
Tic Toc
Limb-Girdle    posted on 31-07-2010 23:43
Volume staat nu 50% open en als je met je oor bij de monitor speakers komt, hoor je een hele zachte ruis. (een soort van je oor aan een schelp effect?Cool). De DJM heb ik volledig ontkoppeld van alle bedrading, behalve de XLR kabels naar de monitoren.. en daarbij hoor je dus een hele zachte ruis.
Camino    posted on 31-07-2010 23:46
Wou het aan de kwaliteit van je kabels kunnen liggen?
Winston    posted on 31-07-2010 23:47
Ok. dus:

1. Alleen monitors aan en monitor volume open: geen ruis
2. Monitor aan, monitor volume open en alleen DJM aan en gekoppeld en master volume DJM open: wel ruisje.

En wat als je master volume DJM op nul zet: nog steeds ruis?
Tic Toc
Limb-Girdle    posted on 31-07-2010 23:53
Wou het aan de kwaliteit van je kabels kunnen liggen?

Daar begin ik nu ook ernstig aan te twijfelen. De kabels zijn namelijk van het merk DAP. Toen ik de kabels kocht, zei de verkoper dat het niet de meest professionele kabels zijn... maar goed genoeg voor thuisgebruik. Welke kabels adviseer je?

@ Winston, 1&2 correct! Als het volume van de DJM op 0 staat, dan hoor je nog steeds een hele lichte ruis. Zoals Camino zei, denk ik dat het aan de kabels ligt. Smile

Thanks voor de antwoorden!
Camino    posted on 31-07-2010 23:59
pff, je moet ook niet al te gek doen en super-audiofiele kabels kopen, maar hoe meer je uitgeeft hoe beter ze zijn natuurlijk. de goude regel is uiteraard hoe korter hoe beter!
Winston    posted on 01-08-2010 00:03
Lijkt me ook: maar de stroomkabels of de signaalkabels?

En waarom wordt de ruis sterker als je Cubase aan hebt?

De DJM en de monitors hebben beide een stroomkabel. Waarop zijn deze twee kabels gekoppeld?
Op dezelfde stopcontact met een powerstrip ofzo of op aparte stopcontacten?

En lopen signaalkabels vlak langs stroomkabels?
Tic Toc
Camino    posted on 01-08-2010 00:06
Ik denk ook echt dat het eerder aan je voeding ligt dan aan je kabels hoor, normaal gesproken maakt de kwaliteit van de kabel op zulke korte afstanden bitter weinig uit... probeer anders bij een vriend ofzo je booth te installeren waar er wel aarde is, en kijk of het probleem er nog is. ik ben bijna zeker dat het daar aan ligt...
Winston    posted on 01-08-2010 00:14
Bij XLR zou je juist geen ruis moeten horen, want dat is noise cancelling. Of het is geen echte XLR!
Tic Toc
Camino    posted on 01-08-2010 00:30
XLR creert geen ruis, maar?ruis (vanuite een audio bron)?kan wel door een XLR, XLR is niet noise cancelling. Wat gebalanceerde uitgangen inhouden is dat een signaal verstuurd wordt door een kabel, en een inverse signaal (dus met tegenovergestelde polariteit) in?een kabel daarnaast. Het eigenlijke geluid wordt ge?xtrapoleerd uit het verschil in die 2 signalen. Dus, als er ergens interferentie is, dan worden beide signalen beinvloed, maar blijft het verschil onaangetast, om het op een simpele manier uit te leggen... dit is volgens mij waar je het over hebt. De brom wordt eerder gecreeerd binnen in de geluidskaart of de DJM omdat er daar stroom opbouwt die niet via de aarde in het stopkontakt?kan ontsnappen, en dus door de kabels naar je speakers loopt, om het weer eens heel zwaar te vereenvoudigen... Mocht het dat niet zijn is het wel degelijk een aardlus, maar ik zie niet gelijk in hoe dat mogelijk zou zijn als je apparaten helemaal niet geaard zijn.?HIER de WIKI over aardlussen
User edit by Camino on 01-08-2010 @ 03:00:58 (61%)
Winston    posted on 01-08-2010 00:42
Ja, dat is goed gezegd.

In Jip en Janneke taal: XLR pakt zelf geen ruis op. Maar XLR stuurt wel een vanuit een bron uitgaande ruis in een signaal door.
Tic Toc
User edit by Winston on 01-08-2010 @ 18:06:42 (3%)
Limb-Girdle    posted on 01-08-2010 11:57
Poster: Winston
Lijkt me ook: maar de stroomkabels of de signaalkabels?

En waarom wordt de ruis sterker als je Cubase aan hebt?

De DJM en de monitors hebben beide een stroomkabel. Waarop zijn deze twee kabels gekoppeld?
Op dezelfde stopcontact met een powerstrip ofzo of op aparte stopcontacten?

En lopen signaalkabels vlak langs stroomkabels?

Alle apparaten, inclusief mijn pc zijn gekoppeld aan dezelfde stopcontact. Ik weet niet precies wat je met zo'n powerstrip bedoelt, maar alle stopcontacten in mijn huis zijn niet geaard, dus hebben ook niet zo'n geaard dingetje op de stopcontacten zitten. Alle signaalkabels lopen inderdaad vlak langs de stroomkabels, ik ga vandaag even wat experimenteren hiermee, om te kijken of het helpt. Cool

N.B. de XLR kabels zijn van het merk DAP. De kabels zien er wat goedkoop uit, dus misschien draagt dit ook deels bij aan deze ruis?
User edit by Limb-Girdle on 01-08-2010 @ 11:58:31 (17%)
Winston    posted on 01-08-2010 18:05
Nee, kabels maken in jou situatie niet zoveel uit. Pas als je een heel groot PA systeem zou bouwen of zo, let je een beetje op kabels.

Ja, check wat er gebeurt als je de stroomkabels een beetje af houdt van de signaalkabels, en hou ons op de hoogte of er wel of geen verbetering ontstaat.

In 1 stopcontact, kan er maar 1 stekker. En van elk apparaat komt er een kabel met stekker. Hoe kun je dan alle stekkers in 1 stopcontact doen?

Met zo iets:
power conditioner rear

power conditioner
Tic Toc
Limb-Girdle    posted on 04-08-2010 16:37
Gisteren heb ik het een en ander geprobeerd, maar zonder succes.
Aan het stopcontact zijn 3 stekkerblokken gekoppeld, waar alles is op aangesloten. Ook heb ik geprobeerd om met een verlengsnoer vanuit een andere kamer (andere groep) de speakers en de mixer aan te sluiten alleen de ruis bleef.
Het vreemde er aan vind ik nog, op het moment dat ik Cubase opstart dat de ruis dan erger wordt.
Als iemand andere suggesties heeft, dan hoor ik die graag. Cool Winston en Camino, beide bedankt voor de tips!
Winston    posted on 05-08-2010 00:38
Omdat je zei dat je al een ruis hoort als alleen maar de DJM op aangesloten is, twijfel ik aan de aardlus oorzaak. Ik neem aan dat met: 'alleen DJM aangesloten,' wordt bedoeld dat verder ook niks op de DJM is aangesloten.

Wat gebeurt er als je het volume van de DJM luider zet, wordt de ruis dan ook luider?

En wat gebeurt er met de ruis als je de monitors pal naast de DJM plaatst en de kabels helemaal klein frommelt?

Let ook erop dat je de kabels stevig in plugt.

En waarom zijn er 3 stekkerblokken? Heb je echt zoveel apparaten?

Is de ruis echt storend luid?
Tic Toc
Sebasz    posted on 05-08-2010 01:33
Koop een ground loop isolator en plaats die tussen pc en mixer. Klaar, slotje.
User edit by Sebasz on 05-08-2010 @ 01:34:20 (100%)
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

216 Users online: 15 Guests (201 Unknown)
Pages generated today : 41.280
Most visitors online this month : 356
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.908.302