dj booth ontwerp? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

mrtnt    posted on 30-11-2005 12:52
ons huis wordt momenteel verbouwd en ik zou in mijn kamer dus een dj booth willen.
ik zou het liefst één zetten op een podium met mijn gezicht naar de rest van mijn kamer gericht. het liefst een halfrond.
mijn gear zal dan zijn. numark ttx, synq xtrm 1, 2 numark cdx en allen & health xone 92(liefst schuin). 1 x jbsystems ax 400.
kan of heeft iemand een ontwerp voor mij (maken)
alvast zeer bedankt, jelle

What do you think about dj booth ontwerp? ??

Vote :   

JonasVerdickt    posted on 30-11-2005 15:19
moet het in technische tekening zijn of iets anders
mrtnt    posted on 30-11-2005 15:40
gewoon een tekening, een schets, met de bedoeling om mij inspiratie te geven
Basrose    posted on 30-11-2005 17:00
kijk eens in de sectie dj booths... als je daar iets bij ziet staan kan je met diegene contact op nemen toch :D
Abc123    posted on 22-12-2005 21:47
Weet iemand een tekenprogrammatje voor te tekenen? Iets deftig. Anders doe ik het met Paint ofzo :p
Nvie    posted on 22-12-2005 21:51
CAD Winking my eye
djmamo    posted on 22-12-2005 22:25
kan en wil je wel helpen
www.moonentertainment.nl
Abc123    posted on 22-12-2005 22:36
@ Nvie: waar kan ik dat programma vinden?

@djmamo: Ja, hoe? :d
Frantic    posted on 22-12-2005 22:46
@abc123 in de winkel kan je dat vinden.
Laidback    posted on 22-12-2005 22:59
@ ABC123 >

http://www.cadcompany.nl/Producten/
Maar mag wel hopen dat je zakken goed gevuld zijn, (de Licensie is best wel duur Happy, laughing ) en je veel tijd aan lezen Besteed!.
ik heb de 2000 versie op de kast liggen, er zit een heeeel dik boek bij
dit programma werkt niet met een muisklik hier en een muisklik daar.
het werkt met Coördinaten Happy, laughing

Greetsz. Robert Winking my eye
robbert    posted on 22-12-2005 23:17
Gewoon zelf tekenen! Nog makkelijker en zeker zo handig met uitwerken!
Reemz    posted on 22-12-2005 23:32
Als DJ moet je toch wel een beetje Bea Crea zijn hoor....
Lassy    posted on 23-12-2005 00:12
Meet de afmetingen van je gear en bepaal de gewenste werkhoogte = hoogte meubel + hoogte gear (niet te laag=slecht voor je rug!). Ook de minimale breedte kun je adh van je gear bepalen, neem het wel ruim ivm koeling en evt aanpassingen. Maak voor jezelf de beste indeling voor je gear en houd er eventueel rekening mee dat je andere/meer gear wilt gaan kopen in de toekomst. Bedenk ook of je meer met je meubel wilt (opbergen van je platen en CD’s bijvoorbeeld) en hoe groot het meubel uiteindelijk mag zijn ivm je beschikbare ruimte.

Als bouwmateriaal kun je het beste MDF of meubelpanelen gebruiken:

MDF platen zijn er in alle maten en diktes, maar moet je zelf verven. MDF is DMV schroeven en evt houtlijm monteerbaar.

Meubelpanelen (18mm dik) zijn er in standaardbreedtes (ik dacht 40/50/60 mm), maar zijn daarentegen in diverse kleuren fineer te krijgen (oa zwart/wit/zilvergrijs), je heoft ze dus niet meer te gaan verven. Bij deze panelen kun je gebruik maken van dremels/schroeven evt icm houtlijm.

Het is heel belangrijk om alles heel goed uit te meten i.v.m. de uiteindelijke afmetingen van de panelen die je moet laten zagen!

Boor eerst voor voordat je gaat schroeven, anders is er de kans dat het paneel gaat splijten. Het mooiste is om de schroefkoppen in het hout te laten verzinken dmv het gebruik van een verzinkboor. Vergeet ook niet dat alle zichtbare kale zijkanten te voorzien van fineer, dit kan je mbv een strijkbout op de zijkanten plakken.

Ter versteviging dient er over de hele achterkant een plaat te komen, hetzij van MDF hetzij van spaanplaat. Deze plaat hoeft niet zo zwaar en dik te zijn, dit ding zorgt puur voor de versteviging van het meubel. Deze plaat kan dmv spijkertjes aan de achterkant worden bevestigd.

Gereedschap:

schroef/boormachine;
boor 2mm (voor het voorboren)
boor met zelfde diameter als de dremels (5/6mm?);
een boorstopring (zodat je met het boren voor de dremels niet te diep gaat);
evt een verzinkboor.

Materiaal:

MDF/Meubelpanelen
plaatschroeven (50mm moet voldoende zijn);
spijkers (15mm) voor in de achterplaat;
dremels (2 a 3 per kant);
evt houtlijm;

djmamo    posted on 23-12-2005 10:18
wat ik heb begrepen is dat jij een ronde booth wil maken, en dat is niet zo moeilijk als het lijkt...

het enigste probleem wat je kan hebben is dat je te weinig ruimte hebt, maar dat weet is dus niet.

1 begin met je podium.
je kiest de plaats van je podium uit en meet uit hoe groot jij je podium wil, desnoods teken je hem op de grond. zorg wel dat je een vlakke ondergrond hebt dus geen tapijt.

neem aan dat iedereen een podium kan maken... de hoogte van je podium is willekeurig, denk aan hoogte kamer en bewegings vrijheid geld ook voor de groote van je podium zorg dat je nog normaal achter je booth kan lopen/bewegen.

als je je hoogte hebt bepaald dan maak je stroken van platen (laten maken is makkelijker en rechter) zeg je wil je podium 30cm hoog 2mtr breed en 3mtr lang.. is een leuk podium. dan moet je ongeveer 8 stroken van 30cm bij 3 mtr - 2xdikte plaat.  dus als je mdf van 18 mm hebt dan krijg je stroken van 30cm bij 2.64 mtr

op de zijkanten komen 2 platen van 30cm bij 2mtr, op deze platen zet je om de 25 cm een streep en met je eerste plaat maak je een hoek. dus je schroeft een 30 bij3 plaat tegen een 30 bij 2 plaat.

eigenlijk maak je gewoon een bak zonder bodem. als je die bak klaar hebt hou je nog 6 stroken over van 30 bij 3 die verdeel je in de bak (en daar heb je die streepjes om de 25cm voor gezet) dus om de 25cm komt een plaat. ook deze zet je vast.

nu ben je eigenlijk klaar met je podium alleen moet er nog een plaat boven op zodat je er ook op kan gaan staan. deze plaat wordt dan 2mtr bij 3 mtr en die schroef je vast.
podium klaar.

2 booth.
helemaal rond lijkt me een beetje erg groot maar half rond is ook leuk en als je het toch rond wil maken kan het dan toch.

je moet zelf bepalen hoe hoog en breed jij je booth wil dus zal ff wat tips geven om een ronde booth te maken.

als je de maten hebt begin je met het uit tekenen van de booth op je podium, dit kun je makkelijk doen door bijv. met een potlood aan een touw en het touw heb je aan de achterkant in het midden vastgemaakt... dus aan de kant waar je met je rug naar toe staat als je draait en dan het midden van je plaat/podium.

dan kun je door de lengte van je touwtje te bepalen een cirkel tekenen. en dat doe je 2x zodat je een binnen en een buitenkant hebt 
als je dat hebt gedaan ga je de "kopsekante" bepalen (zijkanten) aan het uiteinde waar jij je booth wil, zet je een streepje op de potlood lijn.
dan pak je een lange rechte lat en die leg je op het streepje en op het punt waar jij je spijker had staan waar je potlood aan zat.

dan trek je langs de lat een lijn van de buitenste lijn naar de binnenste lijn en dat doe je aan allebei de kanten.

als je dat hebt gedaan ga je je booth opbouwen. door de streep van je buitenste naar binneste lijn op de meten weet je hoe breed je booth wordt en dus moet je zijkanten net zo breed worden. en de hoogte heb je ook al.

het blad waar je gear opkomt wordt een beetje moeilijker omdat je hier een boven frees voor nodig hebt en als je daar nooit mee gewerkt hebt is het niet aan te raden om het zelf te doen.

op je podium heb je de lijnen van je booth getekend die lijnen neem je over of maak je met het zelfde kunstje (potlood,touw,spijker) op een plaat.

en als je deze maat hebt dan frees of zaag je deze uit, en je hebt je bovenkant.
mischien is het wel mooier om er ook een onderkant van te maken omdat het ook makkelijker werkt.

dus nu je de onder en bovenkant hebt zet je de zijkanten erin (zorg dat je blad OP je zijkanten rust omdat dit steviger is) en om het stevig te maken heb je 2 extra tussen stukken nodig die je dan verdeeld in je booth.

nu is het zover je zet je booth op je afgetekende stuk op je podium, als je het goed hebt gedaan klopt het. en je schroeft dan je onderste blad vast aan je podium... zorg wel dat je er rubbere stroken of iets tussen doet zodat je geen rumble krijgt of onbewenste trillingen.

nu gaan we de voorkant maken.
omdat je nu een ronding hebt kun je geen dikke platen pakken omdat deze niet buigen.
dus pak een dunne plaat mdf of multiplex die je over de voorkant van je booth buigt en met lijm en spijkertjes vast zet. en dan heb je 3 van de 4 kanten dicht.

binnen kant zou ik open laten zodat je er nog platen of apparatuur in kan zetten.

de boven kant waar je gear komt moet je nog wel ff een gaatje boren/zagen om de snoeren door heen te laten lopen.(das mooier)

en het inbouwen van je gear is niet zo moeilijk je hebt dan wel weer een zelfde blad nodig en daar teken je dan je gear op af en dat zaag je uit klaar.

nog vragen

www.moonentertainment.nl
mrtnt    posted on 23-12-2005 12:43
nee,  bedankt voor  je hulp, zal met behulp van jouw uitleg  de booth van tiesto in concert namaken, maar dan wel halfrond.
Prozei    posted on 23-12-2005 13:23
als je ook nog de tiesto in concert booth verlichting wilt

ken je aan de voorkant stroken plexiglas(kunstof) maakt en daar onderin 2 ledjes per strook of 12v neon buizen en dees verbind met een lichteffect module.

module hier onder heeft 10 verschillende effecten.

krijg je een soort verlichting net als de tiesto in concert booth.

User edit by Prozei on 23-12-2005 @ 14:10:21 (59%)
mrtnt    posted on 23-12-2005 13:57
daar hangt ook een prijsje aan vrees ik.:p
Prozei    posted on 23-12-2005 14:27
licht effecten module 30 €
ledjes 15 €
12v voeding ?? (oude pc voeding)
plexiglas ongeveer 40 € voor een plaat van 2 x 3 meter

totaal 100 €
User edit by Prozei on 23-12-2005 @ 14:39:55 (68%)
mrtnt    posted on 24-12-2005 16:24
User edit by mrtnt on 24-12-2005 @ 16:30:07 (2%)
Prozei    posted on 24-12-2005 17:07
als je die maten aan houd heb je niet veel ruimte meer om te staan
en ik zou de ronding iets minder groot houden
User edit by Prozei on 24-12-2005 @ 17:08:09 (64%)
Reemz    posted on 24-12-2005 17:47
Ook is het belangrijk om uit te meten wat de grootte van je gear is zodat het straks er wel op past.....
mrtnt    posted on 24-12-2005 17:57
het is wel een halve cirkel hé, heb nog genoeg plaats hoor.
Reemz    posted on 24-12-2005 17:58
Hoe breed en lang is je werkblad dan?
mrtnt    posted on 24-12-2005 18:32
35 cm is in de lengte van m'n mengpaneel.
Prozei    posted on 24-12-2005 19:05
jeheb 2 numark cdx'en en die zijn zeker 60 cm
mrtnt    posted on 24-12-2005 19:28
heb geen numark cdx en, ging deze eerst kopen, maar ben veranderd van ged8
ik zal toch een volledige ronde nemen.
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

60 Users online: 9 Guests (51 Unknown)
Pages generated today : 14.305
Most visitors online this month : 236
Lifetime Pageviews since 2003 : 232.431.912