Omslagpunt, CDJ's --> Traktor?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

remco87    posted on 07-07-2010 12:04
Ok? om te beginnen start ik dit topic eigenlijk als een topic om te discussieren over 'het nieuwe dj'en', met programma's als bijvoorbeeld?traktor. Dit lijkt in mijn beleving de nieuwe overstap te worden, zoals we eerder vanaf vinyl naar cdj's gegaan zijn. Is het digitale draaien de nieuwe revolutie?

Maar waarom dit topic? Zelf ben ik heel erg aan het twijfelen om uit te gaan breiden met mijn dj setup. Op dit moment heb ik een DJM 700 en 2*CDJ800mk2. Omdat ik?vrij creatief?mix/on the fly remix?mis ik sommige vrijheden met de 800's, zoals hotcues en hotloops. Het schakelen tussen de opgeslagen cue points in de 800 is tot dit moment voldoende geweest maar ik ben toe aan een upgrade omdat ik me beperkt voel in functionaliteit als ik draai.?

Dan heb?ik dus 2 opties:
- Optie 1: Upgraden naar 1000 mk3's: Hier nijg ik eigenlijk het meest naar, puur omdat ik een dj ben van de 'cdj generatie'. Ik heb leren draaien op?cdspelers en ik blijf zoals sommige bij vinyl blijven hangen,?traditioneel een klein beetje bij het idee van?cdj's hangen.

- Optie 2
:?Upgraden naar Traktor Scratch Pro icm mijn cdj 800mk2's en een midicontroller (X1/1D): Dit idee is voor mij een klein beetje nieuw.?Ik wil dan ook niet fully digital maar in ieder geval nog met tijdcode als dit hem wordt. Voordelen zijn natuurlijk flexibiliteit en het gemak van je laptop meenemen naar gigs. Nadelen zijn in mijn beleving (waarschijnlijk vooroordelen) toch wel de onbetrouwbaarheid van een computer, ondanks dat cdjs ook halve computers zijn tegenwoordig.

Het doel van dit topic? Ik ben benieuwd naar meningen/reviews van mensen die gebruik maken van tijdcode of andere mensen die de overstap overwegen. Wat vind jij? En waarom kies jij voor een van de twee? Gebruik je dit voor gigs? Tegen welke problemen loop je aan? Wat vind je fijn aan beide systemen?

Let the discussion begin Cool

What do you think about Omslagpunt, CDJ's --> Traktor? ??

Vote :   

andypsylon    posted on 07-07-2010 13:00
ik zou gewoon de cdj's kopen ik heb een tijdje met timecode gedraait maar ik ben daar af gestapt omdat ik vind dat je er geen zuivere loops en cue's mee kan zetten. kijk anders ook eens naar de denon S3700: heeft de functies van een cdj1000 met usb en midi dan kan je nog alle kanten mee op
D3NiX    posted on 07-07-2010 13:33
Traktor Scratch Pro zeg ik, want je hebt dan veel meer controle over je mp3tjes.. een midicontroller erbij en je bent klaar!

Je hoeft telkens ook geen cd's te branden, gewoon je laptop + mp3tjes meenemen en feesten maar. Ik gebruik tsp ook, maar dan met draaitafels. Tot nu toe heb ik er geen problemen mee gehad en ik heb er nog veel plezier mee!

Misschien denk je dat het onbetrouwbaar is.. achjaa fuck it toch.. voordat je publiek het in de gaten open je je cd-map en draai je lekker verder zonder timecode op je cdj's Cool
Vassilli    posted on 07-07-2010 13:34
Ehm met Traktor maak je juist hele mooie loops en cue's (ik in ieder geval) dus ik weet niet wat jij fout doet :P
Camino    posted on 08-07-2010 15:03
Inderdaad, als je beatgrids goed ingesteld zijn kan je met traktor veel nauwkeurigere loops zetten dan met een CDJ, dit merk je vooral op bij kortere loops (1 of 2 beats); een computer zit niet met de lage?framerate per seconde beperking van een CDJ... En over stabiliteit - als je een beetje een degelijke laptop hebt en je latency?instellingen goed staan dan is de kans op uitval miniem. Ik heb al veel vaker temaken gehad met skippende CD's dan uitval op traktor...
Grudgie    posted on 08-07-2010 15:32
Ik zelf was eerst gewoon een vinyl dj, maar omdat ik hardstyle en hardtechno draai en de meeste hardstyle labels meer digitaal hun releases gaan uitbrengen ben ik langzaam overgegaan op cd's. Ook omdat op de meeste feesten cdj's staan, dus ben ik niet gehandicapt als ik op een? feest draai waar geen draaitafels staan en alleen cdj's.
Nu heb ik zeg maar 'best of both worlds', enige wat ik nog wil is een 2e cdj1000mk3 speler en mijn dj setup is klaar.

Ik wil zelf absoluut niet naar digitaal gaan omdat ik enigszin nog het gevoel van draaien wil houden met cd's als dat ik heb met vinyl.
LemonKick    posted on 08-07-2010 16:22
Ik ben juist terug gegaan van Helemaal digitaal met een controller naar hybride draaien.
Ik wilde een deel van de eer van mijn eerste aanraking met het DJen behouden en draai tegelijk met USB sticks of CD's. Mijn DJ set is ook zo uitgezocht dat ik op deze manier kan draaien.

Maar ik moet zeggen dat ik draaien met CD's fijner vind, en de laptop er enkel soms aan hangt om mijn Internetradio te voorzien van input Happy, laughing Ik draai overigens Digitaal via MIDI, en dus ook via CD's en USB sticks.
User edit by LemonKick on 08-07-2010 @ 16:23:48 (18%)
Dolivieira    posted on 08-07-2010 20:48
Ik draai zowel Vinyl, CD, Midi en timecoded. Als ik ergens een uur moet draaien en het is omslachtig omj mijn laptop er aan te hangen. Dan brand ik een paar CDs met de nummers er op die ik nodig heb of ik neem een USB stick mee. Draai ik 2 uur of meer dan gaat altijd de Laptop mee. Ik heb Traktor Scratch Pro. Dus kan zowel?Timecoded als er CDJ1000, CDJ800?staan. En de latere CDJmodelen met rekordbox kan ik er zo aan mijn laptop hangen en dan gebruik ik die CDJs als Midi?Controller in Traktor. Verder gebruik ik ook een KontrolX1 voor mijn Loops en effects. ?
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
_Ivan_    posted on 09-07-2010 09:30
Ik was ook heel twijfelachtig met het overstappen van cd's naar bijvoorbeeld Traktor Scratch. Maar achteraf ben ik blij dat ik deze stap heb genomen (inmiddels alweer twee jaar geleden). Het gezeur met cd'tjes branden is verleden tijd en met een goed georganiseerde bibliotheek heb je alles onder je vingers.?

Hou er trouwens wel rekening mee dat je eventueel ook nog een goede laptop/macbook moet aanschaffen om alles vlekken loos te laten lopen. Ben overigens erg blij dat Native Instruments met de X1 is gekomen, want dit maakt een aantal zaken binnen Traktor veel makkelijker te besturen. Heb voorheen ook een Trigger Finger gehad, maar dat werkte veel minder fijn als de X1.

Het digitale draaien (met Traktor Scratch/Pro etc.) bied denk ik voor heel veel DJ's uitdagingen (werken met effecten,loopjes etc), maar die zijn soms nog te bang om zich aan een ander medium te 'binden' dan een CD. Ik kan me herinneren dat de overgang van Vinyl naar CD ook niet makkelijk is verlopen en dat veel DJ's destijds toch wilden vasthouden aan het plaatje.?

Feel&.Celebrate.Life!
kobuz    posted on 09-07-2010 11:28
Ikzelf draai nu zelf vooral met Traktor en gebruik daar de X1 voor. Werkt heerlijk moet ik zeggen, ook zonder time-code. Mijn draaitafels staan er ook nog, voor als ik zin heb om met vinyl te draaien, maar ik heb geen tijdcode. Als je je beatgrids goed zet (in het begin lastig, maar op een gegeven moment zo gedaan) heb je niks qua pitch control nodig en als je het nodig hebt kan je daar de rotaries voor mappen in de midi-mode.

Het is gewoon een compleet andere manier van draaien Thumbs Up

This is an old Topic

No new postings for 5.211 days.
 Post CommentThat would be 173.7 months
or a whopping 14.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

68 Users online: 2 Guests (66 Unknown)
Pages generated today : 11.629
Most visitors online this month : 245
Lifetime Pageviews since 2003 : 230.094.816