Poster: soundcollector
Hallo,
als ik in traktor aan het spelen ben schommelt de pitch de hele tijd, het gaat echt heel snel.
Ik heb mijn twee draaitafels aangesloten (technics sl 1200 mk2).
De pitch schommeling heeft een bereik van 0,2 tot 0,3.
Bekijk je naald/element maar eens van bovenaf wanneer de plaat rond draait en je zult zien dat deze niet helemaal op 1 punt blijft staan tijdens een rotatie maar dat deze een beetje heen en weer schommelt. Wat is daar de reden van... de plaat is niet helemaal 100% centrisch geperst. Voorbeeld hiervan op de foto's hier onder, beide zijn genomen binnen 1 rotatie van de plaat en klikbaar voor een groter formaat.
Wat is nou het grappige, het is een error maar een error die zichzelf ook weer opheft binnen diezelfde rotatie. Wat hij namelijk binnen een rotatie te snel draait zal hij binnen diezelfde rotatie ook te langzaam draaien. Jij ziet echter op je display de pitch fluctueren en denkt dat het een probleem is... wees gerust, het is geen probleem maar iets wat eigenlijk bij iedere plaat wel voor komt. Daar is het echter nooit een probleem geweest om de doodsimpele reden dat je het bestaan ervan niet wist, nu zie je die error op een display en ga je je er druk over maken waardoor die grijze massa tussen je oren er ineens een probleem van heeft gemaakt.
Oftewel, het is een 'jengel' en NEE het is niet ernstig.
Als je dit probleem niet wilt hebben overigens moet je met een midi controller gaan werken of met tijdcode cd's... die hebben namelijk niet van zulke errors op het afspeel medium en geven je altijd een 100% betrouwbare rock solid snelheid. Maarja sommige mensen werken liever met antieke draaitafels en hun mankementen
Wat
djdolivieira aan haalt is iets wat weliswaar hetzelfde beeld geeft maar toch niet helemaal hetzelfde is. Een cd speler heeft namelijk een stabiele snelheid (ondanks dat je de pitch waarde tussen 2 waarden in heen en weer ziet springen) terwijl dat bij de draaitafel NIET het geval is. De CD speler heeft namelijk een snelheid gebaseerd op een
PPL, altijd retestrak, altijd even nauwkeurig en geen last van invloeden van buitenaf.
De SL werkt met een RC occilator om de snelheid te bepalen buiten de quartz lock om, de cd speler met een chrystal type,
http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/2154 Mooi stukje tekst om wat dat betreft eens door te lezen.