Macbook of Macbook pro (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DiVario    posted on 05-04-2010 11:16
Hey, Ik vertrek morgen naar New York en zou daar graag een macbook kopen om digitaal te gaan draaien. Ik had gedacht aan een 13inch macbook Nu zit ik te denken of ik niet best een 13inch macbook pro zou kopen. Is er veel verschil? Koop ik beter een pro of is de macbook al meer dan genoeg om te draaien? En 13 inch is wel OK zeker? alvast bedankt
Practise makes perfect!

What do you think about Macbook of Macbook pro ??

Vote :   

ThijsG    posted on 05-04-2010 11:18
Nouja voor producen zou ik een groter scherm & wss wel pro nemen maar als DJ denk ik dat het zo wel kan. Je kan ze volgens mij een beetje naar keuze af laten stellen dan zou ik wel de snelste processor nemen aangezien DJsoftware volgens mij wel zwaar is. Maargoed, ik spreek niet uit ervaring, dat is slechts mijn opvatting.
eN natuurlijk ook genoeg geheugen voor al je muziek!
User edit by ThijsG on 05-04-2010 @ 11:21:44 (17%)
Mathiz    posted on 05-04-2010 11:21
zeker niet nodig ik heb een 2,16 ghz in mijn macbook steken en 2 gb ram en mijn laptop staat propvol met van alles en nog wat en ik draai traktor als een veertje op 1ms ik zou gewoon opteren voor de goedkoopste pro (rond de 1100 is dat als ik mij niet vergis)
DiVario    posted on 05-04-2010 11:23
waarom pro?
Practise makes perfect!
Vassilli    posted on 05-04-2010 11:25
De Pro is wel wat meer solide, omdat hij helemaal van aluminium is. (Handig voor on-the-road)
Hilko-B    posted on 05-04-2010 11:25
Ik heb sinds een week een macbook en die bevalt me prima ik heb er wel gelijk 4 gb werkgeheugen in laten zetten aangezien je wel wat nodig heb met produceer / dj software.
Ik gebruik momenteel het meeste ableton live 8 icm een Novation launchpad. Dit werkt prima.
De werking met cubase heb ik nog niet ervaren maar die krijg ik hopelijk volgende week binnen.
Mathiz    posted on 05-04-2010 11:30
ten eerste zoals vassilli aanhaalt is hij vele solider dan de andere die zijn namelijk ?van polycarbonaat plastiek gemaakt (ofzoiets) de pro's zijn uit ??n stuk metaal gemaakt. Heb een verhaal gehoord van iemand die zijn macbook pro heeft laten vallen op de zijkant. De behuizing was zohard ingedeukt dat de harde schijf vanbinnen gewoon was bijeen gedrukt hij heeft die bluts er gewoon met hamer uitgeklopt nieuwe hdd in en die werkte nog perfect. Eenander verhaal was dat iemand zijn laptop achter de booth viel hij raapt em op en buiten een krasje werkte ie nog perfect ! ten eerste zijn de prijzen ook zwaar gedaald de prijs die je nu betaald voor een macbook pro heb ik vroeger betaald aan een macbook...Voor het geld zijn ze het dubbel en dik waart :d
User edit by Mathiz on 05-04-2010 @ 11:31:55 (4%)
DAW    posted on 05-04-2010 11:35
Vraag me toch wel af, of 4gb intern echt wel nodig is. En zo ja hoe heb je het gemeten? Graag een gedegen onderbouwing.?

Ik heb menumeters ge?nstalleerd en bij mij komt die zelden boven de 2gb.?Gebruik de MBP het meeste voor fotobewerking en zo nu en dan tracktor

Tevens kan TS het beste aangeven welke Software hij wenst te draaien. En dan eens gaan kijken op de site van de leverancier wat de minimum systeem eisen zijn. En op basis hiervan zijn keuze gaan maken voor een laptop.

Geheugen uitbreiden is zo gebeurd. Met een paar minuten heb je het er inzitten. Als het echt nodig is, wat in de meeste gevallen niet eens nodig is Winking my eye

Tevens heb je genoeg sites waar je de specs van de MB en de MBP kunt vergelijken. Heb je deze specs volgens jou nodig of niet ? Dat is de keuze die TS het beste kan maken
http://EOSfotografie.nl
User edit by DAW on 05-04-2010 @ 11:37:59 (31%)
Xtremer    posted on 05-04-2010 11:59
Voor het draaien heb je inderdaad aan 2GB RAM wel genoeg. Wij hebben ze op school als backup MacBooks liggen en die dingen draaien onwijs soepel. Kortom voor naast je booth is het zatCool. Ga je ermee op stap, dan zou ik je de MacBook Pro 13' aanraden vanwege de behuizing.

Ben zelf in het bezit van een MacBook Pro 15' 2,66 GHz met 4GB RAM. De heb ik puur gekocht voor het videogeheugen en het grote scherm. Ik werk veel met videobewerking (full HD video bewerking) en andere grafische toepassingen. 13' is leuk, maar 15 is relaxt. Ik gebruik de MacBook samen met een LED Cinema 24' display voor thuisgebruik en muziekproducties.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
User edit by Xtremer on 05-04-2010 @ 12:00:50 (16%)
Vassilli    posted on 05-04-2010 12:16
Ben ik met je een Xtremer, ik heb de 13"en de 15". 13" is voor onderweg ideeal! Nadeel is dat het scherm net iets te klein is voor Traktor.. Maar daar wen je natuurlijk aan. :D
Mathiz    posted on 05-04-2010 12:21
ik heb een 13" en werkt perfect met traktor. 2 decks dan toch :d. Handig is het wel om een sneltoets te nemen voor het grote zoekscherm.
Vassilli    posted on 05-04-2010 12:25
13" werkt ook perfect, maar een iets groter scherm is altijd welkom natuurlijk. Happy, laughing
TimmyV    posted on 05-04-2010 13:07
Ik heb zelf mijn Macbook besteld + een upgrade van het werkgeheugen van 2 naar 4 Gb.
Je moet even kijken wat je er voor wilt uitgeven.

De hardware die er in zit is bijna identiek. Wel is de opslagcapaciteit van de gewone Macbook groter.
Het standaard model van de Macbook pro heeft 160GB en de Macbook begint al met 250GB.
Dit zie ik toch wel als een groot voordeel.

De extra opties van de Macbook pro:

Alu behuizing
Verlicht toetsenbord
SD-card reader

Dus de vraag is: Wil jij 200 euro meer betalen voor deze opties?
Natuurlijk ziet de Macbook pro er gelikter uit dan de Macbook maar wil je daar extra geld aan uitgeven?
De Macbook pro is ook steviger ja. Je moet er gewoon voorzichtig mee omgaan. Ze verkopen nu hoezen die je om je Macbook kan doen. Zoals de bubble-shells die je Macbook beschermen tegen deuken en krassen. Deze voor zo'n 49,99. Dan ben je nog steeds goedkoper uit.?

Ik zou zeggen. Loop eens langs een Icentre bij jou in de buurt en test ze uit. Wat ligt lekkerder in de hand en vind je mooierSmile
Let's go f*cking mental
User edit by TimmyV on 05-04-2010 @ 13:08:07 (1%)
Laidback    posted on 05-04-2010 14:30
gewoon een witte kopen.. heb je meer opslag.
Stevigheid maakt geen bom uit, de Polyurtaan behuizing van de White is echt heel stevig!
een sleeve zou ik er altijd bij kopen.
de macbook alu is wat sjieker, maar de white doet er zeker niet voor onder!
laat het geheugen even uitbreiden bij een Icentr in de buurt, scheeld je ook een hoop knaken..
maar opzich is de instapper meer als snel genoeg!..
DAW    posted on 05-04-2010 14:47
Waarom bij een icenter? Is toch goedkoper om zelf te doen en via een webshop het geheugen te bestellen. En zou pas deze upgrade uitvoeren als het echt nodig is, zoals al aangegeven is dit in de meeste gevallen niet eens nodig.
Laidback    posted on 05-04-2010 14:48
Poster: DAW
Waarom bij een icenter? Is toch goedkoper om zelf te doen en via een webshop het geheugen te bestellen. En zou pas deze upgrade uitvoeren als het echt nodig is, zoals al aangegeven is dit in de meeste gevallen niet eens nodig.

GARANTIE!

als jij zelf de bodem van je macbook opent dan vervalt die!

(zie de Apple care voorwaarden)
User edit by Laidback on 05-04-2010 @ 14:49:05 (13%)
T-to-the-J    posted on 05-04-2010 15:35
Ik wou net de opmerking makenWinking my eye

Maargoed, 2gb is echt wel genoeg voor traktor. En bij de "gewone" zit meer opslag geheugen, dus meer muziek.
Ik ben een DJ, geen fucking jukebox!
DAW    posted on 05-04-2010 15:36
Je mag van Apple geheugen en HDD upgraden. Dit staat vermeld op de site. Garantie vervalt dan ook niet. Mac Mini is hier bijvoorbeeld een uitzondering hier vervalt garantie wel. Dit alles is bevestigd door een Apple medewerken. Die had ik voor de zekerheid gebeld te bevestiging Thumbs Up?

men heeft zelf handleiding gemaakt bij Apple hoe dit te doen

http://manuals.info.apple.com/nl_NL/MacBook_Pro_13inch_Mid2009_N.pdf
User edit by DAW on 05-04-2010 @ 15:41:19 (35%)
Laidback    posted on 05-04-2010 15:50
ik ben even op de sales website aan het rond koekeloeren, maar er zijn idd een aantal uitzonderingen.
maargoed.. de meeste apple stores (werk zelf bij C-Inside) leveren geheugen tegen lagere prijzen als apple zelf.
ik zie hier wel staan dat de Geheugen Fabrikant wel Apple Aproved (kingston) moet zijn.. staat ook niet in de pdf.. hmm..
voor het gemak raad ik aan wel even naar een shop te gaan, de oude macbooks hadden een soort van "luikje" bij de nieuwe moet je de hele bodem los schroeven..?
(daarnaast valt schade niet onder de garantie)..
maargoed.. er zit zat standaard in,..?
DAW    posted on 05-04-2010 15:59
Volgende keer eerst je bron checken alvorens je iets heel stellig probeert te verkondigen Happy, laughing

Helaas heb ik nog geen tijd gehad om me eigen site weer in de lucht te helpen. Hier heb ik alle foto's en uitleg staan hoe geheugen te upgraden van MBP en Mac Mini.

Het gaat om tien schroefjes en dan zie je gelijk al het geheugen. Zie foto

wat heb je nodig voor MBP 2009:?Kingston KTA-MB1066K2/4GB Kit for Apple, oem partnr.: MB786G/A (Kit of 2x2GB)

User edit by DAW on 05-04-2010 @ 15:59:45 (3%)
ChrisDavid    posted on 14-04-2010 17:15
Een Powerbook G4 1,5Ghz met 1GB RAM en Ableton Live 7 werkt bij mij prima om mee te draaien..

Voor produceren raad ik je wel een zwaardere Mac aan Smile
Stefjuuh    posted on 15-04-2010 14:14
Ik heb er ook over getwijfeld, als je voor een 13" gaat zou ik gewoon de gewone nemen, niet de pro. Je hebt dan geen alu behuizing, maar het eerste wat stuk gaat als je je mac laat vallen is het glas van het scherm... Hardware is verder ook hetzelfde, maak anders even een praatje met de verkoper!
Sandr    posted on 15-04-2010 14:23
Praatje met de verkoper heb ik ook gehad, helaas was hij er erg op gebrand om mij een macbook pro te verkopen waardoor ik voor mijn gevoel geen eerlijk beeld kreeg voorgeschoteld door de verkoper...
Play that funky music white boy....
Vassilli    posted on 15-04-2010 14:38
Poster: Stefjuuh
Ik heb er ook over getwijfeld, als je voor een 13" gaat zou ik gewoon de gewone nemen, niet de pro. Je hebt dan geen alu behuizing, maar het eerste wat stuk gaat als je je mac laat vallen is het glas van het scherm... Hardware is verder ook hetzelfde, maak anders even een praatje met de verkoper!

Onzin, je wil niet weten hoe vaak ik mijn Macbook Pro heb laten vallen, glas is nog nooit stukgegaan. Daarom ben ik zo onwijs blij met de aluminium behuizing
Mixt-Ape    posted on 15-04-2010 14:39
Poster: Xtremer
Voor het draaien heb je inderdaad aan 2GB RAM wel genoeg. Wij hebben ze op school als backup MacBooks liggen en die dingen draaien onwijs soepel. Kortom voor naast je booth is het zatCool. Ga je ermee op stap, dan zou ik je de MacBook Pro 13' aanraden vanwege de behuizing.

Ben zelf in het bezit van een MacBook Pro 15' 2,66 GHz met 4GB RAM. De heb ik puur gekocht voor het videogeheugen en het grote scherm. Ik werk veel met videobewerking (full HD video bewerking) en andere grafische toepassingen. 13' is leuk, maar 15 is relaxt. Ik gebruik de MacBook samen met een LED Cinema 24' display voor thuisgebruik en muziekproducties.

15 is nice, 17 is beter!
Vassilli    posted on 15-04-2010 14:42
Ja maar erg groot.. Heb m ook, neem m nooit ergens mee naartoe..
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

48 Users online: 4 Guests (44 Unknown)
Pages generated today : 3.318
Most visitors online this month : 109
Lifetime Pageviews since 2003 : 230.949.924