Lens cd speler reinigen met welk produkt
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Tekhead    posted on 28-03-2010 04:11
met wat of welk produkt reinig je een lens van de cd speler, ik bedoel niet reinigen met speciale cd.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true

What do you think about Lens cd speler reinigen met welk produkt ??

Vote :   

mpstech    posted on 28-03-2010 04:53
best kan je dit doen met reiniging alcohol, normaal kan je dit wel vinden in de apotheek. ik doe het meestal met een oorstokjeCool langzaam in kleine cirkeltjes draaien
Dolivieira    posted on 28-03-2010 09:09
Poster: mpstech
best kan je dit doen met reiniging alcohol, normaal kan je dit wel vinden in de apotheek. ik doe het meestal met een oorstokjeCool langzaam in kleine cirkeltjes draaien

Hoe kom daar nou weer bij!!!!. Ik heb gewoon een Lens cleaner setje gekocht met van die kwastjes er op en dat werkt prima. Ga nou niet met vloeistoffen?in dat apparaat zitten romellen want je maakt meer kapot dan zelf denkt.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 28-03-2010 @ 09:10:36 (2%)
Rusafli    posted on 28-03-2010 11:59
Een droog wattenstaafje en daarmee met draaiende bewegingen de lens reinigen.
Absoluut de beste optie en veroorzaakt de minste slijtage.

User edit by Rusafli on 28-03-2010 @ 12:00:00 (5%)
mpstech    posted on 28-03-2010 18:07
@ djdolivieira: over wat voor een setje heb je het dan? zo een met een cdtje met borsteltjes op?

ik doe het al een hele tijd op de bovenstaande manier en heb er nog nooit problemen mee gehad, het is niet zo dat ik een heel busje in het toestel gooi. gewoon even doppen, uitduwen tegen de kant van het flesje en reinigen.

BennoRevelli    posted on 28-03-2010 19:02
Ik gebruik ook gewoon zo'n Lens cleaner CD met twee kleine kwastjes en wat vloeistof, en tot nu toe heeft dit altijd goed gewerkt.
|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
Dolivieira    posted on 28-03-2010 19:07
Poster: mpstech
@ djdolivieira: over wat voor een setje heb je het dan? zo een met een cdtje met borsteltjes op?

ik doe het al een hele tijd op de bovenstaande manier en heb er nog nooit problemen mee gehad, het is niet zo dat ik een heel busje in het toestel gooi. gewoon even doppen, uitduwen tegen de kant van het flesje en reinigen.

Dat snap ik ook wel dat je geen hele bussen van die zooi er in gooit. Maar ik probeer je alleen te waarschuwen dat. Schoonmaak spullen meer kapot kunnen maken. ?
Rusafli    posted on 28-03-2010 19:26
Reinigings cd's met borsteltjes/kwastjes moet je eigenlijk niet gebruiken. Deze maakt het wel schoon, maar hij beschadigd met de borsteltjes/kwastjes de beschermlaag van je lens. Slijtage dus.
Alcohol word ook gebruikt icm met een wattenstaafje, maar dan moet je er echt goed voor zorgen dat je je lens goed droogmaakt. Alcohol kan de lijm waarmee je lens-oog vast zit beschadigen. En op de duur gaat hij dus los zitten . Dat is dus de waarschuwing die?djdolivieira geeft .
Dolivieira    posted on 28-03-2010 19:33
Poster: Rusafli
Reinigings cd's met borsteltjes/kwastjes moet je eigenlijk niet gebruiken. Deze maakt het wel schoon, maar hij beschadigd met de borsteltjes/kwastjes de beschermlaag van je lens. Slijtage dus.

Alcohol word ook gebruikt icm met een wattenstaafje, maar dan moet je er echt goed voor zorgen dat je je lens goed droogmaakt. Alcohol kan de lijm waarmee je lens-oog vast zit beschadigen. En op de duur gaat hij dus los zitten . Dat is dus de waarschuwing die?djdolivieira geeft .

Idd
Tekhead    posted on 28-03-2010 20:03
ik ga wel de lens uit het apparaat halen om ze te reinigen, met cd set, werkt het maar zeer korte duur
BennoRevelli    posted on 28-03-2010 20:06
Goed dat ik het nu lees, dan zal ik voortaan ook maar kappen met die cd cleaners..
|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
Dolivieira    posted on 28-03-2010 20:50
Poster: Tekhead
ik ga wel de lens uit het apparaat halen om ze te reinigen, met cd set, werkt het maar zeer korte duur

Geeft die problemen dan, Tek. Zo niet lekker laten zitten?en niet te veel mee prutsen.?
Tekhead    posted on 29-03-2010 00:07
ja, hij speelt in TT mode niet mooi egaal, iedere omwenteling van de platter, op het zelfde punt zakt de pitch een beetje, klinkt dan zoals een plaat die vals speelt. Als je hem op cd mode zet, dus geen draaiende platter of fx of zo, heeft hij het niet. Volgens diverse forums, dien ik de lens te reinigen en de lens een beetje hoger terug monteren, en zou daqt verholpen moeten zijn.
Reind    posted on 29-03-2010 01:14
Lens reinigen doe je met Isopropanol OF met Ethanol, in ieder geval met een alcohol waaraan GEEN ketonen zijn toegevoegd omdat die de lens vertroebelen met als resultaat een speler die helemaal geen cd meer wil lezen.

Ethanol en Isopropanol zijn wat dat betreft 'veilige' alcoholen die gebruikt kunnen worden voor het reinigen van dergelijke materialen. Wat betreft het droogmaken, onzin... alcohol verdampt namelijk evenals de toevoegingen die er in zitten (in veel gevallen gedistileerd of gedemineraliseerd water wat dus GEEN residu achter laat). Wanneer je dus een wattenstaafje doopt in de alcohol, een keer 'uit zwaait' zodat hij niet meer druppelt is het 100% safe om hiermee een laser te reinigen.

Ga NIET aan de slag met spiritus of iets dergelijks dus maar zorg dat je de goede spullen hebt en ethanol is ook niet goedkoop. Het is echter in de meeste gevallen wel te krijgen hij de apotheek, wanneer ze je dan een flesje van 5 euro geven deze meteen terug geven en zeggen dat je een flesje wil hebben ZONDER ketonen (medische ethanol en geen schoonmaak ethanol). Alcohol met ketonen word namelik geen accijns over gerekend (is niet drinkbaar zeg maar door toevoeging van 'giftige' stoffen') terwijl er over pure ethanol flink accijns word gerekend.

Wel goedkoop maar niet altijd overal te krijgen is Ethanol, een azeotroop waar flink veel water in zit maar welke prima geschikt is om lenzen mee te reinigen... ik maak er ook altijd de CCD van mijn EOS50D mee schoon en dat werkt prima. En laat zo'n CCD nou nog net even veel gevoeliger zijn dan een lens uit een CD speler Winking my eye

Laatste koste mij overigens 9 euro voor 1 liter, doe er al een jaar of 5 mee onderhand en zit nog niet eens op 3/4 van de fles.
User edit by Reind on 29-03-2010 @ 01:16:09 (9%)
Tekhead    posted on 29-03-2010 01:20
Thanx Reind, ga ik morgen ff naar de apotheek wat medische ethanol kopen. Btw, heb jij ook al iets vernomen dat je die lens een beetje moet verhogen zodat hij beter leest o.a. Heb dit gelezen op de website van FixYa tech support all gear ivm vals spelen sl-dz1200 in TT mode ?
Reind    posted on 29-03-2010 01:25
Lenzen calibreren zichzelf al voor een groot deel, lekker vanaf blijven dus Winking my eye

Reinigen en daarna weer dicht schroeven, meer kun je er eigenlijk niet aan doen.
Tekhead    posted on 29-03-2010 01:27
maar tzou net dat laatste stukje zijn dat hem niet voor 100% calibreert, en dat stukje zou net die toonhoogte houden zijn, volgens die site.
Dolivieira    posted on 29-03-2010 08:40
Poster: Tekhead
ja, hij speelt in TT mode niet mooi egaal, iedere omwenteling van de platter, op het zelfde punt zakt de pitch een beetje, klinkt dan zoals een plaat die vals speelt. Als je hem op cd mode zet, dus geen draaiende platter of fx of zo, heeft hij het niet. Volgens diverse forums, dien ik de lens te reinigen en de lens een beetje hoger terug monteren, en zou daqt verholpen moeten zijn.

Ja maar dit heb niks met de Lens te maken. Er is wat met de motor van dat ding. Ergens draait dat ding niet goed zijn rondjes anders zou hij als hij gewoon in CD mode staat ook vals moeten gaan klinken want het lezen blijf het zelfde. En een Lens staat zowat stil en beweegd alleen van binnen naar buiten.

Kijk dat is nou 1 van de reden waarom ik geen draaiende platter wil op mijn CDspelers. Als die niet lekker draait heeft dat invloed op de geluid dat die vals gaat klinken.?

Bij het vervoeren van deze spelers moet je ook zorgen dat de platter vast staat.??
User edit by Dolivieira on 29-03-2010 @ 08:45:20 (31%)
Victor    posted on 29-03-2010 14:53
Ik ben het met djdolieviera eens dat dit verschijnsel niks te maken heeft met de lens.

Of dat nou reden is om geen cd-speler met draaiende platter te willen is weer wat anders. De kans dat dat misgaat is niks groter dan de kans dat op een SL-1200 draaitafel misgaat, en daar hebben honderdduizenden dj's inmiddels al 30 jaar zonder problemen mee gedraaid. En het alternatief (stilstaande jog met touch sensors op een CDJ-1000) is nou ook niet echt storingsvrij.
Tekhead    posted on 29-03-2010 23:28
Poster: djdolivieira

Ja maar dit heb niks met de Lens te maken. Er is wat met de motor van dat ding. Ergens draait dat ding niet goed zijn rondjes anders zou hij als hij gewoon in CD mode staat ook vals moeten gaan klinken want het lezen blijf het zelfde. En een Lens staat zowat stil en beweegd alleen van binnen naar buiten.

Toch wel Dennis, hoe belachelijk het ook lijkt, t heeft te maken met het zicht van de lens in TT mode, met de afstelling ervan of zo. Als in cd mode staat leest hij het anders.

Lees onderstaande link even, probleem aangegeven bovenaan pagina, oplossingen naar beneden scrollen.

http://www.fixya.com/support/t605137-technic_sl_dz1200

Dolivieira    posted on 29-03-2010 23:56
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden. Maar als je het gaat doen. Moet je wel voorzichtig zijn dat je geen vitale onderdelen raakt. Want dan ben je verder van huis.
Tekhead    posted on 30-03-2010 01:27
Poster: djdolivieira
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden. Maar als je het gaat doen. Moet je wel voorzichtig zijn dat je geen vitale onderdelen raakt. Want dan ben je verder van huis.

DAt vond ik ook Dennis, maar heeft ergens iets te maken met die draaiende platter en scratch mogelijkheid, 2 schijven die overeen glijden of zo. Heb een pm naar Reind gestuurd om dat eens te checken, alss iemand er iets vanaf weet zal hij het wel zijn denk ik.
Dolivieira    posted on 30-03-2010 08:28
Ja, bij Reind is die wel in goede handen die snapt heel veel?dingen?wel. En hij weet meestal wel waar die oer praat. ?

This is an old Topic

No new postings for 5.411 days.
 Post CommentThat would be 180.4 months
or a whopping 14.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

58 Users online: 14 Guests (44 Unknown)
Pages generated today : 36.778
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 233.924.774