Lens reinigen doe je met Isopropanol OF met Ethanol, in ieder geval met een alcohol waaraan GEEN ketonen zijn toegevoegd omdat die de lens vertroebelen met als resultaat een speler die helemaal geen cd meer wil lezen.
Ethanol en Isopropanol zijn wat dat betreft 'veilige' alcoholen die gebruikt kunnen worden voor het reinigen van dergelijke materialen. Wat betreft het droogmaken, onzin... alcohol verdampt namelijk evenals de toevoegingen die er in zitten (in veel gevallen gedistileerd of gedemineraliseerd water wat dus GEEN residu achter laat). Wanneer je dus een wattenstaafje doopt in de alcohol, een keer 'uit zwaait' zodat hij niet meer druppelt is het 100% safe om hiermee een laser te reinigen.
Ga NIET aan de slag met spiritus of iets dergelijks dus maar zorg dat je de goede spullen hebt en ethanol is ook niet goedkoop. Het is echter in de meeste gevallen wel te krijgen hij de apotheek, wanneer ze je dan een flesje van 5 euro geven deze meteen terug geven en zeggen dat je een flesje wil hebben ZONDER ketonen (medische ethanol en geen schoonmaak ethanol). Alcohol met ketonen word namelik geen accijns over gerekend (is niet drinkbaar zeg maar door toevoeging van 'giftige' stoffen') terwijl er over pure ethanol flink accijns word gerekend.
Wel goedkoop maar niet altijd overal te krijgen is Ethanol, een azeotroop waar flink veel water in zit maar welke prima geschikt is om lenzen mee te reinigen... ik maak er ook altijd de CCD van mijn EOS50D mee schoon en dat werkt prima. En laat zo'n CCD nou nog net even veel gevoeliger zijn dan een lens uit een CD speler
Laatste koste mij overigens 9 euro voor 1 liter, doe er al een jaar of 5 mee onderhand en zit nog niet eens op 3/4 van de fles.