CDJ-400 kritisch bekeken. (3/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Tekhead    posted on 26-02-2010 21:57
Zoals de meeste weten sta ik zeer kritisch tegenover de dj produkten van Pioneer, maar niet? alleen de produkten van Pioneer, ook Denon , Technics, e.a. Rodec's krijgen een kritische blik en test van mij, en waarom zij en niet andere merken, dit is vrij simpel, namelijk het prijskaartje, dat voor deze merken toch meestal een aanzienlijk stuk hoger ligt, dan bij de minder gekende of niet marktleider concurrenten, en het prijsverschil moet dan toch gerechtvaardigd zijn of minstens een logische verklaring.

Toen ik de CDJ-400 ging ophalen en na aankoop de doos overhandigd kreeg, moest ik eerst even met de doos schudden en ze controleren of hij er wel inzat, zo een lichtgewicht, dit was het eerste wat echt wel opviel, en m'n eerste indruk was zoiets van: is dit een speelgoedje of een 'Prodj speler'.
Wat me ook opviel, maar niet verraste, was de weeral ronduit schitterende handleiding die er bijgevoegd was (is), no nonsense, in correct Nederlands, met duidelijke illustratie's die zelfs voor een cd leek (zoals ik) een makkie om te begrijpen is, als er 1 merk is die hieromtrend alle lof en eer verdient is het Pioneer wel, 3x bravo. Ook de benodigde kabels waren aanwezig zodat het in werking stellen geen vertraging opliep.

Na installatie van de cdj-400 viel me ook op dat dit optisch een mooi toestel is, waar het jogweel zijn verlichte en instelbare ring een heel mooi toevoegsel is, en wees eerlijk het oog wil ook wat.
Na enkele minuten effe in de handen wrijven en klaar om ten strijde te trekken, zonder gebruik handleiding, dit doe ik altijd om te zien hoe gebruiksvriendelijk het betrefende toestel wel is, en ook hier scoort Pioneer hoge ogen, had op een minimum van tijd de hele zooi al uitgeprobeerd op de midifunctie na, simpel omdat ik geen software heb om te testen, hier kan ik geen enkel oordeel over geven. Leuk is de snelle laadtijd van de CD's en het snel reageren op de door mij gegeven commando's, en het snel switchen tussen vinyl en cd mode, en het mooie geluid dat ze in beide mode's produceren, al vind ik dat het geluid in vinylmode te digitaal klinkt ipv een analoge background, en zeker in vergelijking met de Technics SL-DZ1200, maar hierbij mag je uiteraard niet vergeten dat Technics een vinyl achtergrond en verleden van meer dan 20 jaar pro dj gebruik heeft en Pioneer enkel een verleden in menig huiskamer hifi-racks. Ook het kleine jogwheel is voor een vinyljunk en jock een hele aanpassing, dit tegenover het 10' echte vinyl op de Technics en het gebruiksgemak van zo een echte vinyl.

Omdat ik al zoveel goeds gehoord en gelezen had van de effectensector, was dit het eerste dat ik onder de loep nam, en aangenaam verrast moet ik hun optimisme delen, leuke, weliswaar beperkte, vernieuwende effecten waarvan ik de roll het leukste vindt, en ook leuk en innoverend zijn de effecten in vinylmode, hier kan je leuke sounds mee creeeren, zoveel is zeker. De loop in, loop out en reloop zijn ook van hoge kwaliteit, zeer duidelijk en precies werkend, net zoals de loop divider (wat ik een ander mooi en interessant toevoegsel op de speler vind) alles precieser dan de juiste weergave van de bpm, die steeds een verschil aangaf t.o. de bpm op de mixer en het gewoon tellen, maar dit is eigelijk wat muggeziften en voor mezelf van ondergeschikt belang, daar ik nooit mix op een bpm teller, niet op de speler noch op de mixer.
Wat wel juist afgesteld is, zijn de tags van de cd's op het scherm, uiteraard indien er text op de CD's staan uiteraard. En ook alle commando's die je geeft of gegeven hebt staan mooi en duidelijk vermeld in het schermpje, dat mij een positieve indruk naliet.
Ook MP3 cd's heb ik afgespeeld en de zelfgebrande cd's van betere kwaliteit heeft de CDJ-400 geen enkel probleem mee, met cd's van mindere kwaliteit weet ik het niet, omdat ik simpelweg deze niet gebruik.
Tot zover kon deze speler mij nog erg bekoren en als de usb functie ook eenzelfde kwaliteitsweergave als de cd weergave heeft ben ik een zeer tevreden gebruiker.
Dus tijd voor de ipod aan te koppelen, en ja inderdaad, de gegevens van m'n ipod worden mooi weergegeven op de cdj-400 en het gebruik van de de ipodgegevens en functie's is een nerd-gemakkelijke handeling, en toen vroeg ik me af of een usb stick ook zo goed zou zijn, maar daar werd ik wat teleurgesteld door de lange laadtijd van de stick, dit had beter gemogen en gekund, maar eens geladen, doet ook hij wat ik er van verlang.
Conclussie na gebruik van 2 van de 3 functie's (cd's, usb en midi) is er een van tevredenheid over het gebruiksgemak, geluid en feature's van de cdj-400, alleen heb ik het moeilijk met de aankoopprijs, die ik eigenlijk toch wel aan de hoge kant blijf vinden, maar anderzijds de hoge wederverkoopwaarde die eigenlijk alle Pioneergear blijft houden.
Is dit een toestel waarmee je aan de slag kan buitenhuis ? Jazeker, niet alleen zou dit moeten vanwege hun prijs, maar ook hun professionele aanblik, en geluidskwaliteit, feature's en precisie van alle commando's zowel in vinyl als in cd mode, maar ik zou ze dan echt wel herbergen in een (flight)case omdat ze hun gewicht niet mee hebben en bij een plotseling bruusk gebruik, wel eens snel van de booth zou kunnen verdwijnen.
Al bij al vind ik deze cdj-400 een geslaagd ontwerp en kan ik deze aanraden voor wie de aankoopprijs van ondergeschikt belang vind en voor diegene die geen alternatieve (merken) wensen.

Deze review is persoonlijk, en gebasseerd dus op persoonlijke ondervinding en gebruik.
Ik hoop derhalve dat deze review de ogen opend van al diegene die mij een pioneer hater vinden, en hun besef geeft waarom ik meestal kritisch reageer op de Pioneer ultra's fans.
Graag jullie mening omtrend deze review;

Thanks, Tekhead
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
User edit by Tekhead on 26-02-2010 @ 22:54:13 (2%)

What do you think about CDJ-400 kritisch bekeken. ??

Vote :   

Lead    posted on 19-05-2010 17:55
Mooie review Tek, misschien goed om de tekst ook als comment in de Gearbase onder het product te plakken, daar komen ook vele mensen die hier wellicht hun voordeel mee zouden kunnen doen.
Let the BASS be louder
Tekhead    posted on 19-05-2010 18:24
ok, is gebeurd Lead,

thx 4 the respons
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
t-age    posted on 19-05-2010 23:12
Bedankt voor deze review heb er veel aan!
FML    posted on 20-05-2010 20:01
Relaxte review om te lezen , heb nog nooit zon ding in men handen gehad maar weegt hij echt zoveel minder? heb je er last van als je heftig aan de pitch of jogwheel zit?.

Ik vind de prijs eigelijk helemaal niet verkeerd. denk dat vooral de 400 een goeie prijs kwaliteit verhouding heeft. maar das zo op het oog gezegd he Winking my eye
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
Dolivieira    posted on 20-05-2010 20:16
Na die CDJ400 zijn zo slecht nog niet. Zijn gewoon leuke dingen om te hebben?je Pioneer wil maar?niet heel breed bij kas ben. En er zitten leuke functies op ?
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Cyberstorm    posted on 20-08-2010 11:11
Ik heb de spelers zelf ook al een dik jaar en ik heb nog ??n heel groot nadeel gemerkt: de speler kan niet artiest en titel tegelijk weergeven. Dus als je op een usb-stick 10 nummers staan hebt van Dj Rebel dan mag je raden welke titel het heeft. Of je moet een aantal seconden wachten tot de titel even voorbijscrollt. Maar in de hitte van de strijd zijn dit soms enerverende/kostbare seconden. Gelukkig is dit probleem wel opgelost met de cdj350/850 en hogere types.
http://www.allsound.be
dikkiedik14    posted on 21-08-2010 17:16
fuck cdj 400, neem een cdj 850 :P XD

(no offence)
Mitchell2    posted on 22-08-2010 16:17
Poster: dikkiedik14
fuck cdj 400, neem een cdj 850 :P XD

(no offence)
  fuck die cdj850 ook dan maar en ga dan voor een cdj900:P
Vassilli    posted on 22-08-2010 17:26
Fuck de Cdj 900 en neem een 2000...

This is an old Topic

No new postings for 5.321 days.
 Post CommentThat would be 177.4 months
or a whopping 14.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

102 Users online: 56 Guests (46 Unknown)
Pages generated today : 15.781
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.125.299