M-Audio Xponent, Reloop DJIE2 of iets anders (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Joep    posted on 22-02-2010 22:48
Hallo,

Ik heb al een tijdje een BCD3000, maar nu wil ik gaan uitbreiden, zodat ik met 4 decks kan draaien. Eerst dacht ik dat ik simpelweg een Kontrol X1 aan mijn BCD kon hangen, maarja, daar blijk je iets meer voor nodig te hebben (mixer, geluidskaart met 4 stereo uitgangen)...
Maargoed, wat zouden jullie doen? Gewoon een helemaal andere controller (Xponent, VCI-100, RDJ IE2 enz.), of mijn BCD uitbreiden met iets anders?
Nog iets: ik ben niet iemand die in een keer een high xxx bedrag gaat uitgeven aan iets, dus het zou fijn zijn als ik mijn set beetje bij beetje bij elkaar kan sparen. Ik heb dus alleen geen enkel idee wat dan de beste optie is...
Oja, de set moet Traktor (Scratch) Pro goed kunnen besturen/daarvoor gemaakt zijn.
Synq xtrm - NI X1 - KM402 - NI X1 - Synq xtrm - TSP
User edit by Joep on 22-02-2010 @ 22:49:55 (13%)

What do you think about M-Audio Xponent, Reloop DJIE2 of iets anders ??

Vote :   

niiicola    posted on 22-02-2010 22:57
Damn, ik sta nog ingelogd op Nicola's account, nja boeiend.

Ik ( -FLoriZ- ) denk dat als je digitaal uit wil breiden een Reloop Digital Jockey opzich wel geschikt is, kwaliteit en functies voor niet teveel geld. Vestax heb ik geen ervaring mee, Xponent schijnt ook wel goed te zijn en er is hier iemand (kweet even niet meer wie) die er ook een heeft.
Ik volg dit topic verder wel op mn eigen account :")
Gewoon.
Dj_Fantasy    posted on 22-02-2010 23:04
Ik weet niet precies wat je zoekt.
Koop geluidskaart zoals de Audio2DJ en een controller zoals de BCR 2000 van Behringer.
Deze kun je volledig zelf midimappen voor 4 decks!

Tekki van Aboutdj heeft dit gedaan, ik zelf heb het voor 2 decks gedaan!
Het enige jammer is dat je faders mist, maar voor rond de 50 euro kun je dan nog een Korg nanokontrol kopen die ook bij mij eraan komtWinking my eye
dj2dj.nl
Joep    posted on 22-02-2010 23:43
@Dj_Fantasy
Kan ik dan niet beter mijn BCD3000 mappen voor 4 decks?
Dat vind ik niet echt een optie, omdat ik dan alles doorelkaar haal...
Dan staat er bijv. "set loop", maar dan betekent het dat ik een CUE point zet voor deck B of iets dergelijks. Persoonlijk vind ik dat erg onhandig.
Joep    posted on 23-02-2010 15:42
@ -FLoriZ-
Wat zijn er dan voor uitbreidingsmogelijkheden als ik een Reloop Digital Jockey aanschaf?
Zitten daar bijv. extra inputs op?
-FLoriZ-    posted on 23-02-2010 16:11
Ik weet bij de Reloop 1 IE dat je 1 extra input hebt, ik denk dat dat voor jou te weinig is dan. De Hercules RMX heeft 2 inputs, maar is alweer wat verouderd. Ik heb ook ervaring met de RMX en dat is in principe ook een heerlijke controller, alleen een beetje jammer dat ie wat outdated is. De Xponent heeft voor zover ik kan zien maar 1 input ook, maar dat moet je dan maar even vragen aan iemand hier die 'm ook heeft ( kan even niet zo snel op zijn naam komen :$ )
RDJ 1IE-Ortofon O2-MacBook Pro 13''-Traktor Pro-EFX6:2
Joep    posted on 23-02-2010 16:14
Bootstrap had hem inderdaad geloof ik.
Hercules lijkt mij sowieso niks...
Het gaat mij niet zozeer om het feit dat ik letterlijk kan uitbreiden, maar ik wil graag met 4 decks draaien. En het is belangrijk dat de controller/set goed werkt met Traktor (Scratch) Pro.
User edit by Joep on 23-02-2010 @ 16:31:15 (100%)
Bootstrap    posted on 23-02-2010 16:38
Ik heb inderdaad een Xponent Happy, laughing Hij staat nu te koop, inclusief flightcase, omdat ik een Xone:4D heb gekocht. Ik snap alleen niet helemaal wat je wil. Wil je met 1 controller 4 decks aansturen? Of met 2 verschillende?

Er bestaat een goede mapping waarmee je met de Xponent 4 decks binnen Traktor Pro kan aansturen. Je moet dan wel met een knopje wisselen tussen de decks. Je kunt dus niet 4 tegelijk aansturen, wat ik zelf altijd wel graag wil.

Je kunt er ook voor kiezen om je BCD3000 te houden er een andere controller naast te zetten. Je kunt dan werken met een 'samengestelde geluidskaart' (op een Mac heet dit in ieder geval zo). Je kunt dan 4 decks volledig besturen, lijkt me best relaxt.

Het voordeel van de Xponent tov de andere controllers is dat hij heel veel opties heeft. Je hebt een shift functie, waarmee je het aantal knoppen in wezen verdubbeld. Daarnaast heb je ook nog een midi bank A en B, waarmee het ook weer wordt verdubbeld. Ook is de X/Y pad (gewoon een mouse pad) erg handig en leuk voor effecten en om mee te muizen.

Enige nadeel vind ik dat alles nogal plastic aanvoelt, maar het is niet zo dat het ineens kapot gaat.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
User edit by Bootstrap on 23-02-2010 @ 16:39:46 (3%)
Joep    posted on 23-02-2010 16:48
Bedankt, daar heb ik inderdaad iets aan ja!

Het is niet dat ik per se met ??n controller 4 decks wil kunnen aansturen (Dat is ook goed hoorSmile, compact vind ik wel fijn). Het is meer de bedoeling dat ik een set opbouw waarmee ik 4 decks tegelijk kan aansturen.

Nu heb ik de BCD3000 en ik dacht die bijvoorbeeld te kunnen uitbreiden met een Kontrol X1 voor het bedienen van effecten, het zoeken van nummers enz. Vervolgens, weer een tijdje sparen verder, nog iets kopen (geluidskaart, mixer?) om 4 decks volledig te kunnen aansturen.

Twee controllers is opzich ook wel een optie, maar ik ben iemand die dan toch weer iets beters wil hebben en dan dus telkens nieuwe controllers gaat aanschaffen. De techniek gaat immers z? snelCool

Daarom dacht ik dat het voor mij dus slimmer zou zijn om gewoon de voor mij perfecte set op te bouwen, door telkens bepaalde dingen bij te kopen of te upgraden.
User edit by Joep on 23-02-2010 @ 16:53:53 (1%)
-FLoriZ-    posted on 23-02-2010 16:51
Als je gewoon 2 controllers wil hebben dan moet je gewoon uit gaan proberen welke jij het fijnst vind. Dan kan je 4 decks aansturen Tongue
Je zou ook je BCD weg kunnen doen en met een beetje extra een Reloop Digital Jockey en een Xone:1D kunnen aanschaffen. Dan kan je ook 4 decks draaien als je het een beetje handig mapped Tongue
Joep    posted on 23-02-2010 16:53
Het probleem is dus ook dat ik helemaal niet weet hoe ik "zo'n ding" moet mappenCool
Ik zoek die mappings gewoon op internet...
Maar is het wel mogelijk om 2 controllers te gebruiken? Je moet er dan dus ??n hebben voor C en D en ??n voor A en B. Kun je dat instellen? Hoe zit het dan met de latency? Niet dat ik dan veel vertraging heb ofzo?
User edit by Joep on 23-02-2010 @ 16:54:36 (9%)
-FLoriZ-    posted on 23-02-2010 17:04
Dat is uiteraard mogelijk. En over midimappen zijn genoeg tuts te vinden dus maak je geen zorgen daarover. En over de latency durf ik me niet echt uit te laten maar dat zal wel meevallen hoor Winking my eye
Stefjuuh    posted on 23-02-2010 18:31
Poster: Joep
Het probleem is dus ook dat ik helemaal niet weet hoe ik "zo'n ding" moet mappenCool
Ik zoek die mappings gewoon op internet...
Maar is het wel mogelijk om 2 controllers te gebruiken? Je moet er dan dus ??n hebben voor C en D en ??n voor A en B. Kun je dat instellen? Hoe zit het dan met de latency? Niet dat ik dan veel vertraging heb ofzo?

Mappen is verschillend per software. Traktor is hier redelijk relaxt in. Je moet een functie aangeven (play/cue/enz.) en vervolgens op learn drukken. Je drukt dat de knop in die je aan die functie wil mappen. In sommige gevallen moet je aangeven of je een fader/potmeter (Iets wat midi waarde van 0 tot 127 uitstuurt) een knop (geeft 0 of 127) of een encoder (is eeuwig doordraaiend, geen alleen de richting en snelheid van de richting aan.) Vervolgens kan aangeven hoe iets moet werken: Hoe de gevoeligheid is of, in het geval van een knop, of je deze ingedrukt moet houden of niet.

Als je traktor alles laat syncen is latency niet zo boeiend meer. Ik kan nu prima draaien zonder headphone, dus het zal mij aan mn reet roesten of het gehele geluid 5 of 10 ms vertraagt.
Joep    posted on 23-02-2010 20:51
Ok, dat zal dan wel lukken. Ik heb al een paar dingen over mappen in Traktor opgezocht, en het valt inderdaad ook wel mee denk ik.
Maar er is dus eigenlijk geen manier te bedenken om ervoor te zorgen dat ik mijn set elke keer, beetje bij beetje, kan upgraden/uitbreiden?
Estacy    posted on 23-02-2010 20:53
maar als je met meerdere controllers draait, heb je geloof ik zoiets als een MIDI clock nodig, zoals die ook op de Xone 2/3/4 D zit. die houdt alle inkomende signalen op vast BPM zodat je met 4 mensen tegelijk kunt draaien.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Joep    posted on 23-02-2010 20:57
Is dat dan weer een apart apparaatje of een apart stukje hard- of software?
Bootstrap    posted on 24-02-2010 00:11
Poster: Estacy
maar als je met meerdere controllers draait, heb je geloof ik zoiets als een MIDI clock nodig, zoals die ook op de Xone 2/3/4 D zit. die houdt alle inkomende signalen op vast BPM zodat je met 4 mensen tegelijk kunt draaien.

Nee hoor, dat is niet nodig als je de twee controllers aan 1 laptop hangt. Alleen als je een tweede laptop of bijvoorbeeld een hardware sequencer of effecten unit met midi input aan je setup wil hangen.
Joep    posted on 24-02-2010 17:28
Ok, dus de beste oplossing is om met twee controllers te werken?
Zijn er geen andere goede manieren? Bijvoorbeeld timecode of iets dergelijks...

Nog iets: Hoe zit het met de crossfader als je twee controllers gebruikt? Ik neem aan dat je die dus altijd in het midden moet laten staan?
User edit by Joep on 24-02-2010 @ 18:13:58 (98%)
Joep    posted on 25-02-2010 15:01
Zou iemand mij misschien met de vragen uit mijn vorige post op weg kunnen helpen?
dJORD    posted on 25-02-2010 15:15
heb je ook een bepaald budged? anders is een twedehands xone:4D watt?
Joep    posted on 25-02-2010 15:29
Mijn budget voor de (eerste) upgrade is zo rond de 400 ? 500 euro.
Dus een Xone:4D is niet echt een optie jammer genoeg...
User edit by Joep on 25-02-2010 @ 15:29:43 (85%)
Bootstrap    posted on 25-02-2010 21:04
Ok, dus de beste oplossing is om met twee controllers te werken?
Zijn er geen andere goede manieren? Bijvoorbeeld timecode of iets dergelijks...

Nog iets: Hoe zit het met de crossfader als je twee controllers gebruikt? Ik neem aan dat je die dus altijd in het midden moet laten staan?

Timecode zou ik niet zo snel voor kiezen, omdat je dan heel wat functionaliteit moet inleveren. Timecode draaien is in mijn ogen een stap die 'analoge DJ's' kunnen maken als ze willen overstappen op digitaal draaien. De beste oplossing is mijns inziens om een alles in 1 controller te kopen. Voorbeelden hiervan zijn de eerder genoemde Xone:4D of een Xone:DX, maar zoals je eerder al zei heb je hier geen budget voor.

De optie die hier het dichtst bij in de buurt komt is het draaien met meerdere controllers. De crossfader kun je gewoon zelf mappen, dus je kunt zelf kiezen tussen welke decks hij fade of hem een hele andere functie geven. Ik gebruik de crossfader zelf eigenlijk nooit Cool
Joep    posted on 25-02-2010 21:34
Poster: Bootstrap

Timecode zou ik niet zo snel voor kiezen, omdat je dan heel wat functionaliteit moet inleveren. Timecode draaien is in mijn ogen een stap die 'analoge DJ's' kunnen maken als ze willen overstappen op digitaal draaien. De beste oplossing is mijns inziens om een alles in 1 controller te kopen. Voorbeelden hiervan zijn de eerder genoemde Xone:4D of een Xone:DX, maar zoals je eerder al zei heb je hier geen budget voor.

De optie die hier het dichtst bij in de buurt komt is het draaien met meerdere controllers. De crossfader kun je gewoon zelf mappen, dus je kunt zelf kiezen tussen welke decks hij fade of hem een hele andere functie geven. Ik gebruik de crossfader zelf eigenlijk nooit Cool

Als ik de crossfader op beide controllers in het midden laat staan, kan ik de volumefaders gebruiken om een ander deck te laten horen. Dat is eigenlijk net zo handig inderdaad.
Maar ik denk dat ik mijn 3e en 4e deck vooral zal gebruiken voor korte stukjes/loops/vocals. Is er dan geen mogelijkheid om hier bijv. een Kontrol X1 voor te gebruiken? Dat lijkt me daarvoor namelijk een zeer geschikte controller.
Bootstrap    posted on 25-02-2010 22:07
Het probleem met de X1 is dat er geen ingebouwde geluidskaart in zit. Je zou dan dus een externe geluidskaart moeten aanschaffen. Verder lijkt het me een fijn ding Happy, laughing
Joep    posted on 25-02-2010 22:10
Dus dan zou ik ook een audio4dj moeten aanschaffen?
Als dat zo is, kan ik beter voor iets anders gaan.
Bootstrap    posted on 25-02-2010 23:37
Dus dan zou ik ook een audio4dj moeten aanschaffen?
Als dat zo is, kan ik beter voor iets anders gaan.

Hmm volgens mij heb ik een beetje uit mijn nek zitten lullen CoolExcuses! Je mixt intern (binnen Traktor, niet met een externe hardware mixer), dus het enige waar je de extra controller voor nodig hebt is het aansturen van functies binnen Traktor. De audio kan natuurlijk gewoon via de geluidskaart van je BCD3000 gaan. Je kunt immers ook 4 decks met 1 controller aansturen.

Op deze manier is een Kontrol X1 zeker een goede optie. Je zou bijvoorbeeld ook naar een Allen & Heath Xone:1D kunnen kijken.

Sorry voor de verwarring!
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

67 Users online: 10 Guests (57 Unknown)
Pages generated today : 24.098
Most visitors online this month : 236
Lifetime Pageviews since 2003 : 232.405.973