Eigenlijk een kromme vergelijking, gezien de KP3 meer een directe concurrent is van de EFX1000, maar dat is eventjes geen probleem.
De EFX500 heeft de bekende standaard Pioneer effecten. De KP3 heeft veel van die effecten ook, alleen het klinkt net wat anders, naar mijn mening ook wat minder afgezaagd, omdat je het niet overal hoort. Verder is je mixer ook al voorzien van heel wat effecten. Ik denk dat met een KP3 erbij je een leuker pakket hebt dan met een EFX500 erbij.?
Enige pluspunt van de EFX500 is de bediening van de effecten. Je kan sneller een effect selecteren en op het linker deel verander je de timing van de effecten mooi op de beat, dat is iets wat met de KP3 wat minder vanzelfsprekend is. Wat betreft de bediening laat ik het even wat betreft de pluspunten. Iemand hierboven noemde de EQ op de EFX als een pluspunt. Maar in de praktijk gebruik je die dus vrijwel nooit (Waarom zou deze functie op de EFX1000 verdwenen zijn

). Verder zijn die EQ knoppen gewoon van gierig materiaal en zo geweldig klinkt die EQ ook totaal niet, maar dat is ook weer geen ramp, want grote kans dat je die knoppen vrijwel nooit zult aanraken

. Wat wel zwaar vercracked is op een EFX500 is de geluidskwaliteit. Echt 0,000000 headroom. Maak je een uitschieter dan krijg je een ongelofelijk blikkerig geluid. Die uitschieters ga je maken, dat gebeurt nl wel eens met effecten.?
Daar in tegen heeft de KP3 een uitstekende geluidskwaliteit. Een veel breder scala aan effecten, sample mogelijkheden en nog meer extra's. Wil je echt lekker prutsen, dan kan je stoppen met nadenken en de Korg halen. Verder zijn de effecten dus ook weer eens niet die gierige flanger en standaard delay die je elke zaterdag in de club hoort. Wat je dus wel moet doen is goed de nummers van de effecten onthouden die je graag gebruikt, maar dat komt met de tijd

.?
Wil je een effecten bak voor 120 tot 175 tweede hands kopen, dan is de EFX500 te overwegen, al zou ik dan ook nog wel uitkijken naar een KP2, die koop je ook voor zo'n prijsje. 2e hands kan je voor 250 al een KP3 vinden. De meerprijs meer dan zesdubbel waard. Je krijgt meer kwaliteit en meer mogelijkheden.?