Beatmatchen zonder bpm meter (3/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Xurion    posted on 15-12-2009 15:21
Vrijwel onmogelijk toch (sorry ik heb citronic en geen bpm meter ik ga binnenkort 2 losse cd/usb spelertjes halen).
Ik probeer telkens toch alles op het zelfde tempo te laten draaien maar het gaat best lastig zonder bpm meter.
Moet je gewoon oefenen en hier skills in krijgen of heeft iemand een oplossing?

What do you think about Beatmatchen zonder bpm meter ??

Vote :   

cross-over    posted on 16-12-2009 13:25
volgens mij gaat het over twee veschillende zaken die TS wil doen.

1. bpm van een nummer
2. beat matchen, gelijkloop.

voor punt 1 is het een kwestie van gevoel of van de bpm op je cd/vinyl noteren. Bijna al mijn 12" en cd's heb ik voorzien van de BPM.

punt 2, het gelijk laten lopen, oefenen. Begin met 2 dezelfde nummers en probeer die te mixen. daarna de pitch van de ene veranderen en de andere bijtrekken tot ze gelijk lopen.
Daarna 2 nummers met gelijke bpm en weer hetzelfde.
Tenslotte verschillende BPM's en blijven oefenen.

succes.
http://soundcloud.com/lau-daniels
Mixt-Ape    posted on 16-12-2009 13:26
Poster: Meks

Idd maar ik zou het eerder zo voorstellen:

1) Een week voor je de basis begint te kunnen.
2) Een paar maanden voor je het al wat beter onder de knie hebt.
3) Nog een paar maanden tot je de muziek begint aan te voelen: Weten op welk moment je een track??? moet inmixen en uitmixen.
4) Verder nog een paar dagen voor je op alle verschillende mediums kunt beatmatchen.
5) Tot slot blijven zoeken naar vernieuwende manieren van mixen (lopen,gebruik maken van toonregeling, acapellas,effecten,...) + je skils onderhouden

bv: Ik heb het beatmatchen nu al een tijdje onder de knie, maar ik blijf nog oefenen zodat het een automatisme wordt en zodat ik vernieuwend blijf.

Da's wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ruim gerekend hoor...
Terroy    posted on 16-12-2009 13:28
Goed Luisteren naar je muziek en veel oefenen
Ilja    posted on 16-12-2009 14:14
Rustig aan Roger, dan doe ik inderdaad gewoon voorluisteren om de nummers gelijk te krijgen. ?( ket het heus wel ). Maare de kans dat mijn schermen uitvallen is 0,001% ?dus dat gaat niet zo snel gebeuren.
Bart_    posted on 16-12-2009 14:15
Ik gebruik de teller ook om een indicatie; de rest met m'n gehoor.
Overigens zeggen jullie dat je geen DJ bent als je niet goed kan beatmatchen?
Wat dacht je van drive-in shows? De helft ervan kan het ook niet en dat zijn toch ?cht DJ's hoor.
Ikzelf heb ook een drive-in show, en ik mix ook niet met de drive-in. Wat logisch is bij allround muziek door elkaar, maar dat maakt mij dan geen DJ? Wat ben ik dan? een Jukebox/iPod?
User edit by Bart_ on 16-12-2009 @ 14:17:09 (4%)
Ilja    posted on 16-12-2009 15:20
@Bart_
-
Groot gelijk heb, je kan ook gewoon op je eigen manier mixen, bijvoorbeeld droppen ( dus puur met faders werken ).
Bart_    posted on 16-12-2009 15:24
Start-stop mixen inderdaad. Want die oudjes bij de drive in gaat het je echt niet uitmaken ofdat je mixt ja of nee hoor. Is trouwens zo goed als onmogelijk bij allround muziek. Cool
Xurion    posted on 16-12-2009 15:54

ook een goede tip als je net begint:
Zet de pitch op z'n snelst, vervolgens geef je een zwiep aan het
jogwheel (naar links, zodat de muziek slomer gaat) als je veel moet
draaien om em ff in beat ?te krijgen, dan moet je pitch een flink stuk
slomer, moet je maar een klein zwiepje geven, dan moet je de pitch
minder sloom. dit doe je tot je geen zwiep meer hoeft te geven om em
gelijk te hebben.

Bedankt voor de tip. Dit gaat inderdaad een stuk gemakkelijker.
(Ik ben geen beginner maar dit is eigenlijk de eerste keer dat ik aandacht besteed aan beatmatching)
User edit by Xurion on 16-12-2009 @ 16:00:02 (63%)
dacuba    posted on 16-12-2009 16:01
Poster: XMatiC
Zo probeer ik het :

Ik doe het zo

1. met voor beluisteren (CUE) moet je eerst proberen om je beats even snel gaan ( niet dat liedje 1Bas.bas.bas.bas is en liedje 2? Bas....Bas....bas....bas....bas Dus moet je liedje 2 versnellen)
tot ze het zelfde zijn
2. dan begin je dus te beatmixen (dus 1,2,3,4,1,2,3,4,1,2,3,4 PLAY 1,2,3,4,1,2,... )
3. niet helemaal goed ? bijdraaien aan het jogwheel of kijken naar je pitch

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar een setje van jou XMatiC, heb jij iets online staan?
HouseArrest    posted on 16-12-2009 16:09
Ook ik gebruik de counters gewoon als incicatie. Waarom zou je het in godsnaam niet doen? Je houdt er alleen jezelf mee voor de gek, want je mixt veel sneller met counters! Die dingen zitten er toch!

En natuurlijk moet je daarna verfijnen op gehoor. Want zoals velen zeggen: geen enkele counter werkt perfect! (al komen die van Pioneer wel gevaarlijk dichtbij).
Mathiz    posted on 16-12-2009 16:17
ik vind het juist trager werken ik wil gerust een race doen 2 tracks die een close bpm hebbe heb ik sneller met teller dan zonder hoor. oke als ze nu meer als 3 beats per minute schillen dan zal het misschien sneller gaan. Ik gebruik ze nooit ,is eerder een gewoonte
OneSixty    posted on 16-12-2009 16:19
Ik heb?die?counters?vroeger gebruikt bij het leren? maar nu kijk ik er nieteens meer naar.
Een goede dj moet geen counter meer nodig hebben, kbedoel, dat is toch een van de basis dingen en daar moet je geen hulpmiddelen voor nodig hebben omdat het anders totaal nieteens lukt...
dacuba    posted on 16-12-2009 17:11
Kan dan iedereen die verkondigt dat je die BPM-meter absoluut niet nodig hebt even op mijn vraag antwoorden?

''Of de keerzijde, ben je beter als je dmv van die BPM meter ruwweg sneller in de buurt komt waardoor je dusdanig sneller gaat kunnen mixen?''
Illusion    posted on 16-12-2009 17:16
Poster: DJJS
Vrijwel onmogelijk toch

Het zou onmogelijk moeten zijn! Op je gehoor moet je het doen. Als je in een club staat kan je ook niet altijd rekenen op cd spelers met bpm meters. Daarnaast werkt dit ook voor geen meter.

Ik probeer telkens toch alles op het zelfde tempo te laten draaien maar het gaat best lastig zonder bpm meter.

Kwestie van muziek en ritmegevoel?Cool.?

Moet je gewoon oefenen en hier skills in krijgen of heeft iemand een oplossing?

Zoals ik al zei, muziek en ritmegevoel. Daarnaast kun je deze topics eens lezen:

- Beatmatch hulp!!

Gelieve de volgende keer eerst met de Search?te zoeken voor je een topic aanmaakt. Je hebt deze topic op 15 December aangemaakt, en er zijn genoeg topics die jou een antwoord kunnen geven. Verdere reacties lijken me ook niet nodig?Cool.

22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 16-12-2009 @ 17:16:38 (1%)
Xurion    posted on 16-12-2009 18:11
Thnx Illusion na 1 dag en al jullie tips gaat het al snel steeds beter om te beatmatchen.
Ik blijf oefenen!
Dolivieira    posted on 16-12-2009 20:28
Poster: Adrien1989
Grappig dat mensen denken dat Pioneer BPM tellers wel te vertrouwen zijn. Heb zelf verschillende Pioneer spelers hier thuis gehad, maar gebeurt vaak zat dat deze tellers afwijken.

En dan nog, zoals hier wordt gezegd. Als je ergens staat en je zit zonder tellers, dan sta je daar met een probleem. Een beetje kerel kan gewoon matchen zonder tellers of dat soort grappen. Zoals iemand anders hier voor me zij helpt deze vaardigheid je niet alleen bij beatmatchen, maar ook bij het luisteren naar de muziek op een bepaalde manier.?

Idd Geen eene BPM counter is te vertrouwen, Het is een hulp middel. maar toch ben ik het compleet met Tekhead eens. Ik heb het ook op vinyl geleerd. en moet eerlijk zeggen dat dat gewoon de basis is die je onder de knie moet hebben.

DJJS @ Leer zonder BPM counter, Sync functie in vele digitale mixproggrammas?en Keylock/Mastertempo te mixen. Als de basis onder de knie heb ga je steeds een stapje verder.

Ik noet zeggen dat ik ze ook wel makkelijk vind. Want je zit in een mum van tijd goed met je pitch. Maar zonder moet gewoon kunnen.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 16-12-2009 @ 20:29:18 (2%)
XMatiC    posted on 16-12-2009 22:48
Poster: dacuba

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar een setje van jou XMatiC, heb jij iets online staan?

Uhhm , Ja en nee
Ik heb wel een klein stukje mix 1 overgang op video Yt.com/LennertDeejay
Maar ga deze vakantie naar jeroen(maat van me)
Die heeft een mooie set staan die aangesloten is op een pc (dus je kan van me
binnekort een uur-mix verwachten Winking my eye)

Voor DJ JS
Het is idd beter het te leren zonder bpm ..
Probeer op gevoel (ook al gaat het fout , niet opgeven ! )
www.youtube.com/LennertDJ
Tekhead    posted on 17-12-2009 00:25
Poster: Ilja

Rustig aan Roger, dan doe ik inderdaad gewoon voorluisteren om de nummers gelijk te krijgen. ?( ket het heus wel ). Maare de kans dat mijn schermen uitvallen is 0,001% ?dus dat gaat niet zo snel gebeuren.
 midd
How Ilja, m'n reply was niet persoonlijk, maar bestemd voor al degene die het absoluut niet nodig vinden om te kunnen B.M. zonder allerlei hulpmiddeltjes
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
OneSixty    posted on 17-12-2009 13:05
Poster: dacuba
Kan dan iedereen die verkondigt dat je die BPM-meter absoluut niet nodig hebt even op mijn vraag antwoorden?

''Of de keerzijde, ben je beter als je dmv van die BPM meter ruwweg
sneller in de buurt komt waardoor je dusdanig sneller gaat kunnen mixen?''

Hoe verder uit elkaar de bpm van plaat A tov bpm van plaat B ligt hoe duidelijker je het verschil hoort in my opinion.
dacuba    posted on 17-12-2009 15:55
Ja, dus?
Airstate    posted on 17-12-2009 20:19
nog n??it met BPM meter gewerkt. altijd gwn op mn gevoel gedaan, werkte altijd beter. mijn bpm meters komen tog niet in de buurt...
gilan    posted on 17-12-2009 21:43
ik heb het draaien neit geleerd met een bpm meter
en af en toe zet ik mijn pc rechtstreeks op een kanaal aan? en dan ga ik met 2 cdjs erdoorheen( 3deks doro elkaar).
dan gebruik ik ook geen bpm
djjw    posted on 17-12-2009 21:56
Leuk om te lezen dat bij iedereen de bpm counters niet in de buurt komen...
Gelukkig staan er op plaatsen waar ik sta wel cd spelers met werkende bpm counter,
dan heb ik het geluk om met de enige 8 cd spelers te mogen werken waarbij ze het wel doen!!
Wat een geweldig toeval!!

Verder heb je de bpm counters niet nodig, niemand niet...
Het is zoals al 100 x gezegd een kwestie van oefenen..

Maar waarom zou je die counters niet gebruiken als het er toch opzit?
Ik draai allround en het liefst in de mix..
Dan is het eigenlijk gewoon dat de bpm bij elke plaat een stuk uitelkaar ligt,
dus waarom zou je als richt lijn dat ding niet gebruiken, je hebt hem dan al een
stuk in de goede richting voor je ook maar geluisterd hebt....
Ik zeg ideaal!!!
Beetje fine tunen op het gehoor en whoppa volgende plaat!

Beetje raar om iets wat er op zit niet te gebruiken... mja ieder zijn eigen mening.
Winston    posted on 17-12-2009 23:03
De laatste maanden heb ik veel gedraaid op de bpm meters en zonder headphone.CoolCool

Ik heb me voorgenomen om tijdens de vakantie weer gewoon normaal te beatmatchen, want misschien ben ik het verleerd.
Tic Toc
Meks    posted on 17-12-2009 23:10
Poster: Mixt-Ape

Da's wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ruim gerekend hoor...

Ja ok meschien wel er?iets over. Maar kwil gewoon zeggen dat de meeste al na een paar weken (week of 2/3) denken dat ze al kunnen mixen als een pro. Terwij dat eigenlijk nog niet zo is . Ik heb dit al door veel dj weten zeggen: "Ja Ik ben?nog maar?3 maand dj".
Waarbij die?nog niet zo heel goed?kunnen mixen. Maar als je dan wat doorvraagt zeggen ze dat ze eigenlijk al meer dan een jaar bezig zijn.?Terwijl dat ze door teveel schoolwerk (of andere dingen) eff geen tijd meer hadden en daardoor?een maand of 2 gestopt zijn.

Net alsof ze bang zijn om te zeggen dat ze al meer dan een jaar bezig zijn en dat ze dat?nieveau nog maar hebben.

Je bent Dj en Je blijft?Dj (ook al heb je eff niet veel tijd)?? ?Of je bent het niet!!
How cares hoe lang je al bezig bent. Het belangrijkste is, hoe goed ben je nu!
User edit by Meks on 17-12-2009 @ 23:12:43 (3%)
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

113 Users online: 36 Guests (77 Unknown)
Pages generated today : 1.193
Most visitors online this month : 518
Lifetime Pageviews since 2003 : 237.855.023

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use