Beatmatchen zonder bpm meter (2/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Xurion    posted on 15-12-2009 15:21
Vrijwel onmogelijk toch (sorry ik heb citronic en geen bpm meter ik ga binnenkort 2 losse cd/usb spelertjes halen).
Ik probeer telkens toch alles op het zelfde tempo te laten draaien maar het gaat best lastig zonder bpm meter.
Moet je gewoon oefenen en hier skills in krijgen of heeft iemand een oplossing?

What do you think about Beatmatchen zonder bpm meter ??

Vote :   

DjVictorF    posted on 15-12-2009 22:40
Tja, eerst leren zonder BPM te draaien! Straks leer je volledig op BPM draaien en heb je ineens cd spelers op een feest voor je waar geen BPM op zit..
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
Meks    posted on 15-12-2009 22:44
Poster: DjVictorF
Tja, eerst leren zonder BPM te draaien! Straks leer je volledig op BPM draaien en heb je ineens cd spelers op een feest voor je waar geen BPM op zit..

of BPM die voor geen haar te vertrouwen is. zo als bij sommige?goedkopere cd spelers. Daar zie je die BPM constant veranderen. En eenmaal je denkt dat die goed staat verandert die weer. Dat is enorm frustrerend voor dj's die BPM afhankelijk zijn.
Snoey    posted on 15-12-2009 23:57
Je moet je oren trainen, niet je ogen! Dus gewoon een week oefenen, dan heb je het onder de knie.
www.soundcloud.com/ten-hooven
nils7    posted on 16-12-2009 00:16
Poster: Meks
Onrechtstreeks help het je?bij tal van andere mix technieken

Helaas wel... ik ben nog steeds gefrustreerd dat het me niet lukt om in Cubase twee tracks gelijk te trekken terwijl dat op m'n set niet moeilijk meer is Unhappy
Sound-Division    posted on 16-12-2009 00:22
Toen ik in het begin me CDJ-800 MK2 net had, deed ik alles via de bpm counter, wat resulteerde in een mega baggere mix. Ik kon me toen ook niet voorstellen dat mensen op hun gehoord konden beatmatchen, dat vond ik echt een kunst. Na maanden oefenen kon ik het (dan bedoel ik echt strak beatmatchen).
En dan ben je nu op zo een punt waarvan je denkt, wat is hier moeilijk aan??

DJJS ik weet niet welk genre je draait? Maar bij hardstyle is het helaas zo, dat nu veel nummers op hetzelfde bpm uitgebracht worden, je hoeft in principe niks te doen kwa beatmatchen.

Wat ik doe met beatmatchen is de track die ik in ga mixen iets sneller zetten, en dan hele tijd het jogwheel iets terug draaien, en dan de pitch fader naar beneden, tot dat ik denk dat de track gelijk loopt.
Meks    posted on 16-12-2009 00:54
Poster: Snoey
Je moet je oren trainen, niet je ogen! Dus gewoon een week oefenen, dan heb je het onder de knie.

Idd maar ik zou het eerder zo voorstellen:

1) Een week voor je de basis begint te kunnen.
2) Een paar maanden voor je het al wat beter onder de knie hebt.
3) Nog een paar maanden tot je de muziek begint aan te voelen: Weten op welk moment je een track??? moet inmixen en uitmixen.
4) Verder nog een paar dagen voor je op alle verschillende mediums kunt beatmatchen.
5) Tot slot blijven zoeken naar vernieuwende manieren van mixen (lopen,gebruik maken van toonregeling, acapellas,effecten,...) + je skils onderhouden

bv: Ik heb het beatmatchen nu al een tijdje onder de knie, maar ik blijf nog oefenen zodat het een automatisme wordt en zodat ik vernieuwend blijf.
Tekhead    posted on 16-12-2009 01:47
Poster: Ilja
Ben puur van digitaal, en heb geen zin om de beats te gaan tellen, geef mij maar de counter ( zowel op mixer als op spelers ). ?Zet ze volgens de counter gelijk, en daarna ga ik even met Cue knop voorluisteren, en af en toe moet ie iets omhoog of omlaag. ?Maar de counters op Pioneers zijn zeer betrouwbaar.

ja en dan vallen de display van je speler(s) of mixer uit, en dan sta je daar te geel-ogen en te flippen, want je kan niet mixen zonder je counters, en je wweet niet welke track je moet beatmatchen omdatg je de bpm's niet kent en niet weet hoe te tellen. Geloof me, je maakt je dan ontiegelijk belachelijk, want dj digitaal staat daar met al z'n fancy prijzige digitale Gear, en als de electronica het even laat afweten kan je niet giggen en sta je daar voor Jan Lul.? BPM manueel kunnen bepalen is de Basis van het djingen, en of je het beatmatchen nu leert door eerst met behulp van een bpm teller en dan manueel, of omgekeerd, is niet zo heel belangrijk, wat wel belangrijk is, is dat je ook manueel kan.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Tomazos    posted on 16-12-2009 03:41
als ik beetje veel heb gezopen ofzo..
dan wil ik voor de lol nog weleens lekker met vinyl draaien..
(gewoon bij maatjes thuis in de huiskamer die dat hebben)

lekker van die vage trance techno platen.. totaal iets anders dan wat ik normaal doe..

ik ben BLIJ dat ik jaaaren terug heb leren mixen ZONDER bpm meter.. maar op gehoor..
tuurlijk.. voor mij persoonlijk, cd kost het paar seconden om gelijk te trekken, en vinyl duurd wat langer..

maar dat ligt aan wat je gewend bent.. vinyl of cd..

want goeie maat van me is hardcore dj.. draaid met vinyl.. binne paar seconden strak..
maar met cd's duurd het even..

dus wil je ECHT op het gehoor leren mixen.. pak vinyl..
of plak al je meters af.. op de cd speler en het mengpaneel,
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 16-12-2009 @ 04:55:22 (4%)
Tekhead    posted on 16-12-2009 04:14
Ik heb leren draaien met vinyl, en vele jaren lang, ook radio-dj op diverse grote piratenstations, had meerdere non-stop music programma's, en ook gewonegepresenteerde programma's, en daar heb ik heel veel geleerd, want je moest alles zelf doen, selecteren, draaien, presenteren, tot zelfs de telefoon opnemen en gegevens noteren, en dat waren dan ook nog eens programma's van 3 tot 6 uur on-air. Dat was bijna altijd sterven in de studio. Dat zie ik de huidige generatie radio-bv/bn-presentators niet volhouden, en die presenteren alleen maar.
Door mijn ervaring mag ik zeggen dat ik sneller de vinyl strak trek dan de cd.
Tomazos    posted on 16-12-2009 04:57
vind ik ook zo mooi..

in belgie worden radio plaatjes draaiers 'presentatoren' genoemt.. en in nederland 'dj'

toch?Happy, laughingCool
Gery    posted on 16-12-2009 05:34
Poster: DJJS
Vrijwel onmogelijk toch?
 HA HA HA sorry voor mijn synisme.
DJ - Producer
Tekhead    posted on 16-12-2009 06:06
Poster: Tomazos
vind ik ook zo mooi..

in belgie worden radio plaatjes draaiers 'presentatoren' genoemt.. en in nederland 'dj'

toch?Happy, laughingCool

vroeger waren dat in belgie ook dj's, maar mits de dj tegnwoordig background is, en de taterraar geen plaatjes aan elkaar draaid, is de benaming in Belgie realistisch, en in NL oldskool.
dacuba    posted on 16-12-2009 06:46
Poster: Roov
Inderdaad, een echte DJ heeft geen BPM meters nodig Winking my eye

Oh hier gaan we weer.. waarom heeft een echte DJ dat niet nodig? Ben je echter als je dat klein stukje beter op gehoor bent?

Of de keerzijde, ben je beter als je dmv van die BPM meter ruwweg sneller in de buurt komt waardoor je dusdanig sneller gaat kunnen mixen?

Poster: Tekhead

ja en dan vallen de display van je speler(s) of mixer uit

LOL de kans dat je motorpech hebt opweg naar het feest is groter Happy, laughing
User edit by dacuba on 16-12-2009 @ 06:49:35 (50%)
Adrien1989    posted on 16-12-2009 07:32
Grappig dat mensen denken dat Pioneer BPM tellers wel te vertrouwen zijn. Heb zelf verschillende Pioneer spelers hier thuis gehad, maar gebeurt vaak zat dat deze tellers afwijken.
En dan nog, zoals hier wordt gezegd. Als je ergens staat en je zit zonder tellers, dan sta je daar met een probleem. Een beetje kerel kan gewoon matchen zonder tellers of dat soort grappen. Zoals iemand anders hier voor me zij helpt deze vaardigheid je niet alleen bij beatmatchen, maar ook bij het luisteren naar de muziek op een bepaalde manier.?
Estacy    posted on 16-12-2009 08:19
der zullen zat caf?tjes zijn die een Dateq mixer en een Denon dubbelaar of Pioneer CDJ 100 hebben. daar zit geen BPM op. En dan? Echt, leren op gehoor is niet zo h??l moeilijk. na een paar maandjes kun je goed strak mixen. op een gegeven moment hoor je zo welke track sneller moet, of slomer.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
kuituhh    posted on 16-12-2009 08:57
Net wat estacy zegt,

Het is oefenen en uit eindelijk hoor je het echt wel. Twijfel je nog in het begin als 2 platen niet lekker samen lopen. Ga je dan benden dan hoor je natuurlijk meteen als je de verkeerde kant op bend dat het gat van uit elkaar lopen van de beats groter wordt. Dus weet je ook meteen dat je de andere kant op moet benden Happy, laughing

vroeger waren dat in belgie ook dj's, maar mits de dj tegnwoordig background is, en de taterraar geen plaatjes aan elkaar draaid, is de benaming in Belgie realistisch, en in NL oldskool.

Hahaha altijd mooi dat NL vs. Belgi? Winking my eye
Spin that Sh!t BAM!
Meks    posted on 16-12-2009 09:15

Wat ik daarvan weet is dat?het wel nog Dj zijn op?TopRadio. EN dat ze het meeste zelf doen.
Maar dat?komt waarschijnlijk omdat meeste de?"presentatoren" op TopRadio zeer actieve dj zijn. Zelfs in?bepaalde bekende clubs in belgie. Maar verder ken ik ook geen radiostation meer waar het nog echte dj zijn zoals Tekhead zij.
aurelienvdv    posted on 16-12-2009 09:34
Poster: Gery
HA HA HA sorry voor mijn synisme.

ej mellist, eeft van cauwenberghe u ni leren spellen ofzo? :p
Stagiar    posted on 16-12-2009 12:18
Hoe denk je dat ze het vroeger deden? Vinyl heeft al helem??l geen BPM counter.

Gewoon je oren trainen, zonder BPM counter. Lukt dat je na jaren flink oefenen nog niet, zul je misschien moeten overwegen om muziek te draaien waarbij je niet hoeft te mixen of om maar helemaal te stoppen Winking my eye
Tomazos    posted on 16-12-2009 12:57
Poster: Meks

Wat ik daarvan weet is dat?het wel nog Dj zijn op?TopRadio. EN dat ze het meeste zelf doen.
Maar dat?komt waarschijnlijk omdat meeste de?"presentatoren" op TopRadio zeer actieve dj zijn. Zelfs in?bepaalde bekende clubs in belgie. Maar verder ken ik ook geen radiostation meer waar het nog echte dj zijn zoals Tekhead zij.

wat zijn de bekende commercieele clubs in belgie??
nils7    posted on 16-12-2009 13:07
Ik zou ze beschouwen als een goed hulpmiddel!
En het zit erop dus waarom niet gebruiken Winking my eye Happy, laughing
Alhoewel die van de Pio's wel beter kloppen dan andere merken!
En op gehoor dat komt ook wel, zelfs al mix je op de counters!?
Gery    posted on 16-12-2009 13:08
Poster: aurelienvdv

mental note, do not go online early in the morning after a shitload of booze ^
DJ - Producer
XMatiC    posted on 16-12-2009 13:09
Zo probeer ik het :

Ik doe het zo

1. met voor beluisteren (CUE) moet je eerst proberen om je beats even snel gaan ( niet dat liedje 1Bas.bas.bas.bas is en liedje 2? Bas....Bas....bas....bas....bas Dus moet je liedje 2 versnellen)
tot ze het zelfde zijn
2. dan begin je dus te beatmixen (dus 1,2,3,4,1,2,3,4,1,2,3,4 PLAY 1,2,3,4,1,2,... )
3. niet helemaal goed ? bijdraaien aan het jogwheel of kijken naar je pitch

www.youtube.com/LennertDJ
tairip    posted on 16-12-2009 13:14
Poster: XMatiC
Zo probeer ik het :

Ik doe het zo

1. met voor beluisteren (CUE) moet je eerst proberen om je beats even snel gaan ( niet dat liedje 1Bas.bas.bas.bas is en liedje 2? Bas....Bas....bas....bas....bas Dus moet je liedje 2 versnellen)
tot ze het zelfde zijn
2. dan begin je dus te beatmixen (dus 1,2,3,4,1,2,3,4,1,2,3,4 PLAY 1,2,3,4,1,2,... )
3. niet helemaal goed ? bijdraaien aan het jogwheel of kijken naar je pitch

Grappig je 1,2,3,4 verhaal! Je gooit hem er na de 4e tel in. Meestal doe je dat na de 8e of 16e!
aurelienvdv    posted on 16-12-2009 13:21
Poster: Gery
Poster: aurelienvdv

mental note, do not go online early in the morning after a shitload of booze ^
 ^

:p

ik zet hem gewoon gelyk en zie dan of het lied dat ik wil inmixen voor of 8er loopt, en pas ik dan aan met mn jog dat ie terug gelyk loopt en pitch ik ook bij, zo tt ie gelyk loopt

User edit by aurelienvdv on 16-12-2009 @ 13:23:11 (87%)
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

69 Users online: 5 Guests (64 Unknown)
Pages generated today : 34.287
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.425.065