99% van al die patsers hier heeft nog nooit een CDJ van dichtbij gezien, laat staan mee gewerkt.
Het is een feit dat Deejay SPELEN, een modeverschijnsel is. Het is daarom ook raadzaam om goed op te passen met je gespaarde centjes.?
Ik ben van mening dat, vooraleer je een volledige deejayset koopt, je absoluut eerst wat moet begeven in het hele dj gebeuren. Toen ik begon bijvoorbeeld, ging ik elk vrij moment naar het plaatselijke jeugdhuis prullen op SL's en CDJ-800's om dan uit te vinden; "tjonge dit ligt mij wel"! Het lijkt net alsof de 13 jarige van nu 1000den euros op zijn/haar spaarboekje heeft staan. Ik pleit voor rustig beginnen. Als je golfen je leuk lijkt, koop je dan direct een set clubs van 2000 euro? Neen je gaat eens kijken bij een vriend etc.
Aangezien nu ook blijkbaar het hele digitale gebeuren volwassen aan het worden is, is het niet dom om dat ook in overweging te nemen. Controllers zoals de Reloop RDJ-2 Interface Edition (349 euro) vervangen in mijn ogen een volledige dj set. Mits een beetje karakter kan je de kunst ook leren op dergelijk apparaat.?
Toen ik begon bestond dat amper zo'n controllers, midi etc. Maar nu die technologie er is is het raadzaam om daarmee te beginnen.?
Moest het toch echt wat voor je zijn zijn er in mijn ogen 2 opties.
1. Vinyl (eventueel met het oog op timecode) (Basisset voor 549 euro)
- 2 JB-Systems Q30MKII (of zijn reloop tegenhanger) (199 euro)(400 euro in totaal)
- Reloop RMX-20/30 (149 euro
- Op termijn: traktor scratch duo (349 euro)
2. CD (509 euro (Numark Axis 4) / 749 euro (Reloop RMP-1 scratch))
- Reloop RMP-1 scratch B (300 euro) /Axis 4 (180 euro)/...
- Reloop RMX 20/30 (149 euro)
Perfect om de kunst op te leren en te groeien naar een hoger niveau.
Bijkomstige uitgaven kunnen zijn:
- Headphone (Stanton DJ PRO2000) (77 euro)
- Naaldjes (Ortofon Concorde Pro's (150 euro per set)
Andere opties qua platenspelers
- Synq XTRM-1 (300 euro p/s)
- Akiyama DJ-4000 Acura (279 euro p/s)
- Reloop RP-4000M3D (239 euro p/s)
Andere opties qua cd-spelers- Denon DN-S1000/1200 (.../519 euro)
- Numark Axis 9cr (309 euro
- Reloop RMP-2 Black (489 euro)
- Numark Arc 3 (249 euro)
Allemaal stuk voor stuk goede beginspelertjes waar je jaren mee zoet bent. Toch zou ik in jouw geval eerst eens gaan rondkijken in jeugdhuizen, vrienden etc. Daarna eens het digitaal draaien verkennen, en als je zeker van je stuk bent een volwaardige dj set aanschaffen.
EDIT* Iemand een idee waarom ik nergens returns heb? Ik werk op een Apple Imac, Safari?