vraag om raad: DJ-en met laptop
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

walend    posted on 08-11-2009 19:34
Dag beste forum mensen,

ik zou graag men dj- uitrusting willen vernieuwen, eigenlijk overschakelen naar het draaien met laptop.

nu weet ik niet precies wat ik allemaal juist nodig heb, ja uiteraard een laptop en mengpaneel en geluidskaart, maar volstaat dit?

want ik heb hier ook nog een prachtige Denon DNHS5500 staan en het zou zonde zijn moest die dan onnuttig worden.
(mijn 2 technics draaitafel zullen wel verkocht worden denk ik, maar dit is niet de juiste topic daarvoor)

vandaar mijn vraag om raad, heb op dit forum al een paar nuttige dingen gevonden maar nog niet echt wat ik zoek.

What do you think about vraag om raad: DJ-en met laptop ??

Vote :   

djjh    posted on 08-11-2009 19:39
mischien is een draaien via timecode een optie voor je?
JollyJunkie    posted on 08-11-2009 19:49
Het ligt eraan hoe je wilt gaan draaien met een laptop:

MIDI met je HS-5500's (ik weet alleen niet zeker of deze wel MIDI hebben??):
Je sluit je HS-5500's aan op je PC, dan kan je daarmee je decks op de pc controllen, ze hebben een ingebouwde geluidskaart dus dan heb je ook geen geluidskaart meer nodig, je kan ze dan aansluiten op een gewone mixer.

Timecode met je Technics draaitafels (dit lijkt mij de mooiste oplossing, alleen is het niet de goedkoopste):
Je houdt je draaitafels, dan moet je een Time-code systeem kopen zoals Rane Serato Scratch Live, Native Instruments Traktor Scratch of Stanton Final Scratch, er zijn nog wel meer programma's maar niet zo heel veel timecode systeem meer (behalve Mixvibes, alleen dat is niet echt een heel goed programma, volgens reviews).
Bij zo'n pakket krijg je Timecode platen, dit zijn platen waar geen muziek op staat, alleen waar wel groeven in zitten, je sluit je platenspelers dan aan op de Audio-Interface van het timecode systeem, dat sluit je weer aan op de computer. Zo kan je met je draaitafels de decks op je pc controllen, alleen heb je dan wel iets te weinig knoppen, om bijvoorbeeld tracks te selecteren of loopjes te maken, daarom kan je er daan een sub-controller bij kopen, zoals de Allen&Heath Xone 1D, of de nieuwe DN-HC1000 (lijkt mij een erg mooi apparaatje). Met die subcontroller kan je dan alle andere dingen in het programma aansturen.
Dit allemaal kan je gewoon aansluiten op je mixer, het is digitaal maar je behoudt de draaitafel feeling.

Een all-in-one-set:
Je koopt een midi-controller zoals de Vestax VCI-300 of nog beter, de net nieuwe Allen&Heath Xone XD, in beiden zit een geluidskaart ingebouwd, dus die hoef je dan ook niet meer te kopen. Met deze controllers kan je een heel programma aansturen, je hebt dus ook geen mixer meer nodig aangezien deze al in de controller zit, nadeel hiervan is wel dat je vaak vrij kleine knopjes hebt en dat je al je oude spullen moet verkopen> Het is wel een voordeel dat het zeer makkelijk mee te nemen is.
walend    posted on 08-11-2009 19:51
ha via timecode, en dat is?
edit: Stomme vraag door zelf wat op te zoeken kom ik het wel te weten.

ja mijn denon heeft MIDI, dus dit begint interessant te worden.
User edit by walend on 08-11-2009 @ 19:54:07 (100%)
JollyJunkie    posted on 08-11-2009 19:52
Dat heb ik je proberen uit te leggen Winking my eye
Of heb je het nog niet gelezen?
walend    posted on 08-11-2009 19:55
Poster: JollyJunkie
Dat heb ik je proberen uit te leggen Winking my eye
Of heb je het nog niet gelezen?

Jawel, voor ik het vergeet erg bedankt voor je uitleg maar dat draaien met timecode spreekt mij precies niet veel aan...
dJORD    posted on 08-11-2009 19:56
JollyJunkie    posted on 08-11-2009 20:03
Poster: walend
ha via timecode, en dat is?
edit: Stomme vraag door zelf wat op te zoeken kom ik het wel te weten.

ja mijn denon heeft MIDI, dus dit begint interessant te worden.

Niet zo'n hele stomme vraag, leest dit eens, dan weet ik wel zeker dat je het snapt.

Bootstrap    posted on 08-11-2009 23:56
Poster: dJORD
http://google.h4ck.nl/?q=dj+timecode

HAHA wtf? :P
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
WalterRavensberg    posted on 09-11-2009 09:36
ga met time code cd's/platen draaien... dan kun je gewoon je sl's of cdj's blijven gebruiken en je hoeft er alleen maar een laptopje met je muziek collectie naast te zetten...

zo'n time code systeem is ook bij vaste installaties zoals discotheken snel te installeren... je hoeft dan als dj alleen maar je time code cd's en je laptop mee te nemen...

succes...
wannes951    posted on 09-11-2009 13:37
Poster: WalterRavensberg
ga met time code cd's/platen draaien... dan kun je gewoon je sl's of cdj's blijven gebruiken en je hoeft er alleen maar een laptopje met je muziek collectie naast te zetten...

zo'n time code systeem is ook bij vaste installaties zoals discotheken snel te installeren... je hoeft dan als dj alleen maar je time code cd's en je laptop mee te nemen...

succes...

en u usb geluidskaart eh
walend    posted on 09-11-2009 16:19
bedankt allen voor de reacties, ik heb 2 mogelijke opties die ik ga gebruiken waartussen ik nog goed moet kiezen,

ik ga me de? KORG ZERO 4 mixer aanschaffen en mijn denon DNHS5500 als dubbele deck blijven gebruiken en 2 technics met timecode

Of zou ik maar 1 technics aansluiten met timecode en mijn 4de kanaal vrijhouden voor de Abelton software die bij de Korg Zero 4 word bijgeleverd?

edit: maar als ik tegelijk wil draaien met timecode en abelton gebruiken, heb ik dan 2 laptops nodig of kan dit beiden gebruikt worden op 1 laptop?

User edit by walend on 09-11-2009 @ 16:20:40 (38%)
JollyJunkie    posted on 09-11-2009 16:26
Weet je het wel zeker van die Korg Zero 4?
Ik dacht er namelijk eerst ook aan om deze aan te schaffen, maar nadat ik hem heb uitgeprobeerd in ee shop heb ik er vanaf gezien.
Voornaamste reden was dat de pots echt helemaal niet lekker voelen, heel licht, heel klein en heel dicht op elkaar. Het EQ klonk ook niet erg lekker, effecten klonken niet lekker, faders voelden niet lekker...
Mineral    posted on 09-11-2009 16:29
Poster: dJORD
http://google.h4ck.nl/?q=dj+timecode

Whahaha, heel mooi :P
walend    posted on 09-11-2009 16:39
Poster: JollyJunkie
Weet je het wel zeker van die Korg Zero 4?
Ik dacht er namelijk eerst ook aan om deze aan te schaffen, maar nadat ik hem heb uitgeprobeerd in ee shop heb ik er vanaf gezien.

Voornaamste reden was dat de pots echt helemaal niet lekker voelen, heel licht, heel klein en heel dicht op elkaar. Het EQ klonk ook niet erg lekker, effecten klonken niet lekker, faders voelden niet lekker...

nee weet het nog niet zeker, heb daarover ook een topic lopen om raad te vragen...

De EQ kan je toch op een 8 of 10 tal verschillende posities zetten?
is er misschien dan een vergelijkbare net zo complete mixer, want deze was precies wel ideaal om met MIDI bezig te zijn enzo?
T_G    posted on 09-11-2009 16:41
of niet, ik zou als ik jou was lekker op cd's of vinyl blijven draaien. 't duurt toch nog wel ff voordat alles veranderd en daarbij ik vind persoonlijk zelf dat de hele lol van DJen eruit gaat als je op de pc draaien gaat
DJ T_G | www.djtg.nl | DJ T_G
User edit by T_G on 09-11-2009 @ 16:42:41 (100%)
dp_    posted on 09-11-2009 16:51
Poster: T_G
en daarbij ik vind persoonlijk zelf dat de hele lol van DJen eruit gaat als je op de pc draaien gaat

Leg eens uit waarom?
walend    posted on 09-11-2009 16:53
Poster: T_G
of niet, ik zou als ik jou was lekker op cd's of vinyl blijven draaien. 't duurt toch nog wel ff voordat alles veranderd en daarbij ik vind persoonlijk zelf dat de hele lol van DJen eruit gaat als je op de pc draaien gaat

haha laat me niet nog harder twijfelen e Cool

This is an old Topic

No new postings for 5.570 days.
 Post CommentThat would be 185.7 months
or a whopping 15.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

67 Users online: 10 Guests (57 Unknown)
Pages generated today : 3.542
Most visitors online this month : 248
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.575.695