stroomkabel splitsen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Rens    posted on 04-11-2009 21:11
Ik heb de volgende vraag. Ik heb een stroomkabel die ik door moet lussen naar een lamp (spotje van de gamma).. Op dat spotje zit zo'n wit verlengblokje.. Redelijk eenvoudig dus. Echter, ik moet de kabel ook nog verlengen, naar een volgend lampje.. Kan ik dit gewoon doen door beide kabels (degene die aankomt en de kabel die 'weg gaat') in?het witte blokje te zetten?
Misschien dat onderstaand plaatje het wat duidelijker maakt, de grijze kabels komen aan en gaan weg en de zwarte met wit blokje gaat dus naar het lampje..
Hopelijk kan iemand me helpen..

What do you think about stroomkabel splitsen ??

Vote :   

Dj_Fantasy    posted on 04-11-2009 21:18
Dit is mogelijk EN mag, als je blauw bij blauw, bruin bij bruin en aarding bij aarding verbindHappy, laughing
dj2dj.nl
Rens    posted on 04-11-2009 21:20
Poster: Dj_Fantasy
Dit is mogelijk EN mag, als je blauw bij blauw, bruin bij bruin en aarding bij aarding verbindHappy, laughing

Haha dat had ik me ook al bedacht ja:P.. Mooi, dan kan ik aan de slag.. Bedankt!
Yorick    posted on 04-11-2009 21:43
Dit mag ja,
Gewoon goed de kabels strippen en adereindhusjes gebruiken!
Victor    posted on 05-11-2009 10:03
Pas je wel een beetje op? Een kroonsteentje (zo heeft dat ding dat jij verlengblokje noemt) geeft totaal geen trekontlasting, dus je trekt de draden (waar een dodelijke spanning op staat) er zo uit. Wat jij wil kan wel maar is niet echt een fraaie oplossing.
Rens    posted on 05-11-2009 22:02
Poster: Victor
Pas je wel een beetje op? Een kroonsteentje (zo heeft dat ding dat jij verlengblokje noemt) geeft totaal geen trekontlasting, dus je trekt de draden (waar een dodelijke spanning op staat) er zo uit. Wat jij wil kan wel maar is niet echt een fraaie oplossing.

Moet inderdaad iets verzinnen om dit op te lossen, maar daar ga ik voor zorgen, is voor buitenverlichting dus zal toch een beetje netjes opgelost moeten worden. Zolang ik maar weet dat het op die manier kan, aansluiten zal toch met een kroonsteentje moeten aangezien dat gamma lampje zo'n vast houdertje heeft inclusief een kroonsteentje.
Ik ga er wel uitkomen nu. Bedankt voor de reacties!
Tekhead    posted on 06-11-2009 01:03
Als het voor buiten is moet je zorgen dat er geen water of vocht aankan, koop een waterdichte (wand)contactdoos, laat je stroomkabel daarin uitkomen, strippen en arendeindhulsje, of solderen rond de Blauwe, bruine en geel/groene draad, en plug elke draad in een aparte (snel)contactklem, elke doorlussing vertrekt vanuit de wandcontactdoos, strippen en inpluggen in desbetreffende sneldraadklem, deze snelcontactjes zijn europees goedgekeurd, en leveren mooi, proper en veilig werk af
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Dj_Fantasy    posted on 06-11-2009 01:16
Hoe je het nog mooier kunt maken is met lasdoppen
dj2dj.nl
Tekhead    posted on 06-11-2009 01:56
Poster: Dj_Fantasy
Hoe je het nog mooier kunt maken is met lasdoppen
 Idd, dit bedoelde ik ook
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Prozei    posted on 06-11-2009 07:12
gebruik idd steekdoppen, kroonstenen voor 230 v installatie zijn al een hele tijd niet meer toegestaan.
als je weinig verstand van electro hebt is het mischien verstandiger om een elekticien te huren die het voor je doet.
bij het te kort aanstrippen van een kabel kan deze gaan vonken.te lang kan deze kortsluiting maken.
ga niet als een kip zonder kop wat aan elkaar verbinden.

wil je het toch zelf doen is het verstandig om een lasdoos en steekdoppen te halen.
komt de lasdoos buiten te hangen dan moet deze spat waterdicht zijn.

ook aan de buitengevel mag geen kabel zichtbaar zijn.
verder een hele berg regels waar een installatie in nederland aan moet voldoen.
Mod edit by Prozei on 06-11-2009 07:23 (56%)
Basrose    posted on 06-11-2009 14:26
je hebt tegenwoordig ook hele mooie steekdoppen voor soepele kern.. deze hebben klepjes die omhoog kunnen en weer naar beneden om de ader vast te zetten zeg maar.
LLCoolP    posted on 06-11-2009 16:17
kroonstenen voor 230 v installatie zijn al een hele tijd niet meer toegestaan? Sinds wanneer is dit?

Rens
?ik raad je aan een lasdoos te kopen, met wartels(die zorgen voor de trekontlasting) en eventueel met hars zodat je de boel waterdicht kan afsluiten. Ook alles met lasdoppen maken, kun je altijd nog gemakkelijk uitbreiden en iets bijsteken, bij de kroonsteentjes mag je namelijk maar max 2 draden (aan ??n kant, afhankelijk van de dikte).
Join the party and become famous!
User edit by LLCoolP on 06-11-2009 @ 16:21:47 (100%)
Boyd    posted on 06-11-2009 18:20
Als je de verlichting in gaat bouwen in een plafond etc, kan je hem gewoon met de bijgeleverde kroonsteentjes aansluiten. Kroonstenen zijn gewoon toegestaan om een lamp mee aan te sluiten. Ze zijn echter niet toegestaan in meterkasten, lasdozen en centraaldozen.

Zolang het niet mogelijk is om op een of andere manier aan die kabel te rukken zou ik me niet zo veel zorgen maken.
LLCoolP    posted on 06-11-2009 20:36
Poster: BoydGrift
?Ze zijn echter niet toegestaan in meterkasten, lasdozen en centraaldozen.
.

Kun je mij dan vertellen waarom ze ??n kroonsteen bij een lasdoos leveren?
Je moet er wel bij vermelden dat voor de afscherming( bv van een grondkabel )deze toch gewoon gebruikt worden?!

Ik ben zelf electrien en heb er nog niet van gehoord dat ze NIET gebruikt mogen worden, sinds wanneer is deze regel dan van kracht?
Join the party and become famous!

This is an old Topic

No new postings for 5.618 days.
 Post CommentThat would be 187.3 months
or a whopping 15.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

188 Users online: 4 Guests (184 Unknown)
Pages generated today : 33.771
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.424.549