Jullie lijken die marketing allemaal vlotjes te slikken, laat ik het daarom even vergelijken met Torq:
Op een gegeven moment kwam Torq ook met een update (ik geloof de 1.5) waar men 50 euro voor moest betalen. Iedereen schreeuwde moord en brand, het was schandalig, enzovoort. Dat programma kost de helft van Traktor Scratch.
Maar als Traktor komt met "h? jongens, we hebben NIEUWE software (nergens was sprake van een "update"), het heet Traktor Scratch PRO 1.0 (niet Traktor Scratch 1.x) en is op maat gemaakt voor de professionals onder ons (waartoe ik helemaal niet behoor)" dan is iedereen laaiend enthousiast.
Nu, een jaar later, komt de waarheid op onaangename wijze aan het licht, namelijk die PRO is gewoon een update van Traktor Scratch. Elke vroegere Traktor Scratch gebruiker wordt plots ongewild gebombardeerd tot "PRO" (dat ego strelen voor 70 euro raakt mij helemaal niet), moet plots de behoefte hebben om met 4 decks te gaan draaien, moet plots de behoefte hebben om aan 20 effecten te prutsen, enzovoort. ?Het is een update, niet meer en niet minder. EN je moet er voor betalen. Dat zijn de harde feiten. Er is hier dus duidelijk sprake van misleiding.
NI zijn wel degelijk in hun opzet geslaagd, het is hen gelukt een betalende update uit te brengen en in plaats van morrende klanten hebben ze, integendeel, laaiend enthousiaste klanten die er blijkbaar met open ogen inlopen en gewillig in de buidel tasten.
Terwijl ze bij Torq exact hetzelfde gedaan hebben, maar dan op de eerlijke manier. Ze hebben gezegd zoals het is. Resultaat; ze zitten met een hoop morrende klanten.
Moraal van het verhaal: als Software-fabrikanten wat geld willen verdienen met hun volgende update: plaats er een superlatief achter, besteed een kapitaal aan reclame en marketing en iedereen slikt alles gewillig door. Ondertussen hoeven ze ook hun software niet meer aan te passen aan nieuwe besturingssystemen, weer een moeite (en vooral kost) gespaard.
Als ze daar bij NI bij de volgende release van een nieuw besturingssysteem geen zin hebben om die nog te ondersteunen maken ze wel gewoon een "Traktor Scratch PRO super-de-luxe", vragen ze er opnieuw 70 euro voor, rammen ze alle features die de gemiddelde dj niet eens nodig heeft door de strot en ze zijn weer zoet voor een paar jaar.