XLR Speakerkabel vraagje
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

-Richard-    posted on 30-10-2009 21:40
Mijn enige tijd geleden aangkochte PA setje heeft dus XLR aansluitingen als speakerkabels.
Weet dat de standaard liever Speakon is, maar dat ga ik met de tijd nog veranderen.
Nu even de vraag m.b.t. het testen van de setup.

Kort door de bocht;

Amp-rack met drie amps, 1 voor hoog, 1 mid en 1 sub.
Ook de speakerkasten worden zo aangestuurd, dus voor zowel hoog mid als laag 1 aansluiting.

Nu heb ik dus 6 speakerkabels nodig aan te sluiten, maar kwam ik er achter dat ik 5 kabels (rood-zwart) erbij heb, dus
duidelijk speakerkabels, en 1 gewoon zwarte xlr kabel. Ik weet dat die er ook zijn in originele speakerkabels, maar dan staat
dit vaak op de kabel zelf. Ik heb nu dus geen idee of dit een signaal of speakerkabel is, da's mijn puntje even.
Kan ik voor een testsessie gewoon die kabel ook erbij gebruiken, of kan dit kwaad voor iets, m?cht het niet de goede zijn?
En dan liever voor de tweeters, omdat die 't minst vragen, voor de zekerheid?

ps;Uiteraard ga ik snel 'n andere halen om zeker van de zaak te zijn!

What do you think about XLR Speakerkabel vraagje ??

Vote :   

-Richard-    posted on 31-10-2009 16:26
Was toch te kort dag om te wachten op reacties die ik, helaas.
De test is inmiddels (wel geslaagdCool!) achter de rug, dus wat mij betreft mag deze dicht modjes.
Victor    posted on 01-11-2009 09:00
Voor als nog eens iemand met dit "probleem" zit: dan draai je toch gewoon even de XLR-connector open? Dan zie je meteen of het gaat om een signaalkabel (1 of 2 dunne adertjes met gevlochten mantel erom) of speakerkabel (2 dikke draden zonder mantel).
-Richard-    posted on 01-11-2009 13:15
@ Victor; CoolOeps, erg simpele oplossing waar ik ff niet bij had stilgestaanCool...
Bouncy    posted on 01-11-2009 13:32
zoiezo... aan iedereen... een xlr is niet een geschikte verbinding voor speakers!
Maar ik denk dat jullie dat al snappen!
-Richard-    posted on 01-11-2009 13:55
@ Bouncy
Poster: focus
...
Weet dat de standaard liever Speakon is, maar dat ga ik met de tijd nog veranderen.
...
ps;Uiteraard ga ik snel 'n andere halen om zeker van de zaak te zijn!

Heb je ook zeker gelijk in, speek ik je absoluut niet in tegen Bouncy! Maar heb enige tijd geleden deze set van iemand leuk kunnen overnemen, en deze is dus wel volledig XLR toegepast, en de ombouw naar Speakon gaat zeker wel plaatsvinden, maar voorlopig blijf ik waarschijnlijk nog gewoon even deze setup (XLR) gebruiken vanwege even andere prioriteiten qua gear-updates Winking my eye.
Lead    posted on 01-11-2009 15:59
XLR kan prima een geschikte verbinding zijn voor speakers, je moet er dan alleen wel speaker kabel aan solderen in plaats van een signaal draadje van een millimetertje doorsnede.

De standaard XLR kabels die je echter koopt zijn vrijwel allen voorzien van signaal draad, behalve als je hem bij een profie zaak laat maken (of dit zelf doet).

Speakon heeft inderdaad de voorkeur en geldt als standaard in PA land voor speaker aansluitingen. Er zijn andere mogelijkheden, maar die worden minder vaak gebruikt.
Let the BASS be louder
-Richard-    posted on 01-11-2009 16:54
@Lead; aan de overige 5 kebels heb ik inderdaad gewoon rood-zwarte speakerdraad zitten.
Victor    posted on 02-11-2009 15:11
Vroeger (opa vertelt...) gebruikte bijna iedereen XLR connectors ook voor luidsprekers, om de simpele reden dat Speakon nog niet bestond. Gaat op zich prima?en werkt in ieder geval beter?dan jack-pluggen, die ook werden (en soms nog steeds worden) gebruikt.?Pak?wel de pinnen 1 en 2 van je XLR, dus die het verst uit elkaar liggen, anders maak je snel kortsluiting. Om die reden zou ik ook een krimpkous gebruiken.

Nadeel is dat?dikke speakerkabel past niet in een XLR-connector.?Plus je verwisselt makkelijk een XLR speakerkabel met een XLR signaalkabel.?Als je rood-zwart speakerkabel gebruikt zal dat wel loslopen, maar daar heb je weer het nadeel dat het niet erg fijn oprolt.
-Richard-    posted on 02-11-2009 18:15
Poster: Victor
...Als je rood-zwart speakerkabel gebruikt zal dat wel loslopen, maar daar heb je weer het nadeel dat het niet erg fijn oprolt.

Dat is zeker zo. Rolt eigenlijk voor geen meter op, maarja voorlopig toch maar even hiermee doen.
Lead    posted on 02-11-2009 22:31
XLR gebruik voor speaker kabel is inderdaad een erf(g)enis uit het verleden. Maar wel een voordeligere oplossing dan Speakons. Speakons zijn beter: eerst de - aangesloten dan de +, duidelijker, met zekering.

Tot 2,5mm2 is het meestal geen probleem en past het wel, 4-aderig of dikkere kabels geeft problemen.
Let the BASS be louder

This is an old Topic

No new postings for 5.586 days.
 Post CommentThat would be 186.2 months
or a whopping 15.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

207 Users online: 15 Guests (192 Unknown)
Pages generated today : 42.316
Most visitors online this month : 356
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.909.338