Is het slecht om je HP als MIC te gebruiken (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

BigSign    posted on 20-10-2009 17:14
De titel zegt het al, Mijn vraag is, is het slecht om je koptelefoon als microfoon te gebruiken? Ik vind het soms nog wel is grappig om dat te doen. Maar kan mijn HDJ1000 hier stuk van gaan?

What do you think about Is het slecht om je HP als MIC te gebruiken ??

Vote :   

RemcoV    posted on 20-10-2009 17:17
Kun je mij eens uitleggen hoe je je koptelefoon als microfoon gebruikt?Cool
BigSign    posted on 20-10-2009 17:19
Cool?Ik doe mijn koptelefoon gewoon?in de ingang van de MIC op mijn DJM800. En als ik dan in een van de oordoppen praat dan kan ik hem als mic gebruiken Winking my eye Maar is dit slecht of niet?
Bootstrap    posted on 20-10-2009 17:25
Poster: BigSign
Cool Ik doe mijn koptelefoon gewoon?in de ingang van de MIC op mijn DJM800. En als ik dan in een van de oordoppen praat dan kan ik hem als mic gebruiken Winking my eye Maar is dit slecht of niet?

Nee volgens mij kan dat geen kwaad, in principe zijn je headphones gewoon een omgekeerde mic. Ik heb wel eens vaker gehoord dat mensen het doen Cool Goede geluidskwaliteit zul je er niet door krijgen, maar als snelle oplossing is het wel handig.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Bouncy    posted on 20-10-2009 17:28
Mwha... K weet niet of ie fantoomvoeding leuk vind, maar hij kan d'r wel tegen zolang er niet te veel geluidsdruk in komt (scheurt t ding enzo..)
Estacy    posted on 20-10-2009 17:30
HP's en MICs werken allebei volgens een trillend membraan/conus hoe je het ook wilt noemen. dus als je em in je mic in steekt, dan kun je inderdaad in de hp praten. In theorie zou je dus ook een mic in je hp uit kunnen steken... heb ik noot geprobeerd, maar ik zou het niet gaan proberen. OVerigens werkt maar 1 cup van mn RP-DJ als ik em als microfoon gebruik...
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Bootstrap    posted on 20-10-2009 17:36
Poster: Bouncy
Mwha... K weet niet of ie fantoomvoeding leuk vind, maar hij kan d'r wel tegen zolang er niet te veel geluidsdruk in komt (scheurt t ding enzo..)

Je hoeft niet altijd fantoomvoeding te gebruiken bij een mic, en daarnaast is dat geen grote jack aansluiting zoals die van je headphones toch? Ook denk ik dat het geen probleem is om in je headphones te schreeuwen, als hij in een club ligt waar je met hoge geluidsdruk staat te pompen gaat hij toch ook niet stuk?

Het enige wat er volgens mij gebeurt is dat het membraan van je headphone speakers gaat trillen waardoor hij in een magneetveld beweegt en een klein beetje stroom opwekt. Die stroom gaat dan naar je mengpaneel, er wordt niks de headphones ingestuurd (als je geen fantoomvoeding gebruikt dan).

Edit: ik heb het net voor het eerst getest met mijn Sennheiser DH-25 CII en de geluidskwaliteit valt niet eens erg tegen Cool
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
User edit by Bootstrap on 20-10-2009 @ 17:40:38 (18%)
Bouncy    posted on 20-10-2009 17:56
ja, als ie in een club ligt dan komt er voor jouw oren hoge geluidsdruk in, maar als jij 130 dB(A) er in schreeuwt, vind ie dat echt niet fijn hoor! (ja, allemaal moeilijke materie, geen zin om het uit te leggen)
En doelend op die fantoom, normale mic's (op ribbons na) kunnen tegen fantoom voeding, ze gebruiken het als ze het nodig hebben, en ze doen er niks mee als ze het niet nodig hebben, dit heb je bij een GEBALANCEERDE XLR kabel! Als je echter allemaal enge verloopjes gaat maken (naar jack of tulp of whatdanook), kan de fantoomvoeding niet meer "terug" en krijgt het apparaat aan de andere kant GEGARANDEERD een opdonder (met als gevolg dat je hem kan weggooien). Dit is bij lijnapparatuur zo, of dit ook zo is bij een koptelefoon weet ik niet (binnekort toch eens proberen...)
Estacy    posted on 20-10-2009 18:15
nou heeft volgens mij niet elke mixer fantoomvoeding. of zit ik er nu naast...
Saskia    posted on 20-10-2009 18:27
dit wist ik niet..
kan ik dat ook :P?
JollyJunkie    posted on 20-10-2009 18:30
Poster: Estacy

Hier stond niks nuttigs :P
User edit by JollyJunkie on 20-10-2009 @ 18:46:18 (17%)
LLCoolP    posted on 20-10-2009 18:37
Heb het vaker gezien op feesten waar geen MC was en de DJ de volgende DJ wou aankondigen.
Nieuwsgierig als ik was heb ik het zelf ook wel eens uitgeprobeerd.Maar lijkt me geen aanrader regelmatig te doen!?
Als ik me niet vergis werkt een gebalanceerde mic (met een spoel erin) een spanning op.

En bij een condensator micro ?wordt er een spanning aangelegd waarbij door de condensator de frequentie dan wordt veranderd?
Indien niet de juiste spanning hier op staat of de voeding er slecht tegen kan, kan je dus problemen krijgen..?Kan je denk ik beter voor een Mic sparen en dadelijk een nieuwe mengpaneel te moeten gaan halen(of het werken kwijt zijn door repartie)
Join the party and become famous!
User edit by LLCoolP on 20-10-2009 @ 18:38:22 (1%)
Bouncy    posted on 20-10-2009 18:38
Poster: JollyJunkie

Mijn mixer heeft gewoon een jack input.

Dat heeft niks met fatoom te maken (A)
DJ mixers hebben vrijwel GEEN fantoomvoeding
JollyJunkie    posted on 20-10-2009 18:45
Poster: JollyJunkie

Mijn mixer heeft gewoon een jack input.

Dat heeft niks met fatoom te maken (A)

Sorry ik vatte het ff verkeerd op, had net jjou stukje gelezen over XLR dus ik las bij Estacy's post XLR ipv fantoomvoeding?Cool

Estacy    posted on 20-10-2009 18:52

conclusie: je kunt je hp gewoon als mic gebruiken, al heb je geen geweldige kwaliteit (geluid)
User edit by Estacy on 20-10-2009 @ 18:54:43 (6%)
Flexii    posted on 20-10-2009 18:57

Dat wou ik dus net zeggen ik begon dit topic te lezen en ik had zoiets van wt.. is dit dan voor bullshit een djm800 heeft zowieso geen phantoom voeding en alle andere dj mixers ook niet, dus ik vond het verhaal van bouncy al raar, bovendien als een mixer phantoom voeding heeft dan kun je die aan en uit zetten, want voor een normale zang mic gebruik je helemaal geen phantoom voeding
Bouncy    posted on 20-10-2009 19:00
Poster: Flexii

Dat wou ik dus net zeggen ik begon dit topic te lezen en ik had zoiets van wt.. is dit dan voor bullshit een djm800 heeft zowieso geen phantoom voeding en alle andere dj mixers ook niet, dus ik vond het verhaal van bouncy al raar, bovendien als een mixer phantoom voeding heeft dan kun je die aan en uit zetten, want voor een normale zang mic gebruik je helemaal geen phantoom voeding

Je wilt niet weten hoeveel apparatuur ik al naar de kl*te heb zien gaan door verkeerd omgaan met fantoom voeding, ik waarschuw dus alleen! D'r is vast wel een popiejopie bij die een keer z'n hp op een studiomixer steekt waar toevallig fantoom over de hele rits staat... (maarja, ik denk dat je hp het wel kan hebben)
Estacy    posted on 20-10-2009 19:46
als je al een studio mixer hebt lijkt het me sterk dat je alles opneemt met HP's....
Bouncy    posted on 20-10-2009 20:00
als je al een studio mixer hebt lijkt het me sterk dat je alles opneemt met HP's....

You never know... misschien zit je ooit eens op een klus, en heb je talkback of comm mic nodig... en als je niets hebt en je moet snel iets hebben, prop je je hp d'r in... dus als je effe verder denkt dan je neus lang is (A)
Stagiar    posted on 20-10-2009 20:03
Dat er maar een van je luidsprekers werkt als je 'm in je MIC ingang doet komt omdat microfoons MONO zijn Thumbs Up.
Ik heb ooit eens een MIC als headphone gebruikt en het werkt, niet bevorderlijk maar het werkt.
Zou alleen niet weten waarom je het uberhaupt zou willen.
Estacy    posted on 20-10-2009 20:06
Poster: Stagiar
omdat microfoons MONO zijn?

had ik eigenlijk zelf ook wel kunnen bedenkenCool en bouncy, op die manier heb je gelijk, maar nog steeds zou ik mn dure studio hp niet in mijn studiomixer prikken :p
Bouncy    posted on 20-10-2009 20:27
Huh he waar heb jij het over Stagiar? Mono en een kantje is niet hetzelfde!
Nood    posted on 21-10-2009 18:00
Maar het klopt wel, als ik mijn hp op mono zet dan kan ik maar in 1 kant spreken en in stereo in 2 kanten
(of was het net omgekeerd?)
Xtremer    posted on 21-10-2009 18:02
Het kan geen kwaad om je HP als microfoon te gebruiken. Het geluid word er alleen niet zo mooi van.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
JollyJunkie    posted on 21-10-2009 18:49
Poster: Nood
Maar het klopt wel, als ik mijn hp op mono zet dan kan ik maar in 1 kant spreken en in stereo in 2 kanten
(of was het net omgekeerd?)

Het was omgekeerd als het goed is Winking my eye
niiicola    posted on 21-10-2009 19:17
HAHAHA, ik wist nieteens dat dit kon Tongue
Gewoon.
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

237 Users online: 21 Guests (216 Unknown)
Pages generated today : 39.602
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 233.534.233