Poster: ArCee
Wat is een deejay volgens jouw eigenlijk?
Iemand die als beroep heeft het afspelen van muziek voor publiek. Omdat het een beroep is komen daar skills bijkijken die de doorsnee burger niet kent.
Daarbij heb je nog verschillende beroeps bv. radio DJ, allround feest DJ, club DJ elk met hun eigen skills set.
Bepaalde skills vnl. beatmatching zijn bekend en natuurlijk zijn de meeste mensen muziekliefhebbers. Als zo iemand een set koopt en bv. heeft geleerd te beatmatchen noem ik zo iemand bedroom DJ. Sommigen blijven altijd thuis, anderen doen wel vaak of minder vaak een gig. Als je uit deze categorie een DJ zoekt voor je feest / radio show loop je een groter risico dat het misgaat dan bij de beroeps als je niet vooraf een "auditie" hebt afgenomen. Maar aan de andere kant kan je ook groot talent ontdekken.
Iemand die thuis een DJ set gewoon als hifi setje gebruikt is dus geen bedroom DJ.
Afspraken nakomen of afzeggen valt gewoon onder beschaving, opvoeding etc.
, hoe serieus ben je erin?
Ik ben dus bedroom DJ. Op de eerste plaats eigenlijk een plaatjes verzamelaar. Met name van plaatjes die ik zelf mooi vindt. En dat is niet altijd de smaak van het grote publiek. Tegenwoordig zelfs zelden. Een tijd was ik heel serieus om de technische skills te perfectioneren en te groeien. Maar het is een hobby en heeft een beetje tijd moeten inleveren voor andere zaken, vnl. werk en niet andere hobby's.
Een poos heb ik in een bar gedraaid voor de bezoekers, maar daar kijk ik met gemengde gevoelens op terug.
, hoever ga je?
Minder ver dan ik zou willen. Ik snap de geluids en mixtechniek, ik ken wel een heleboel trucjes en weet vrij veel over waar het om draait, maar ik oefen advanced stuff te weinig vanwege tijdgebrek.
Maar ik heb er altijd veel plezier mee en daar gaat het uiteindelijk om bij een hobby.