Basic light-setje (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

-Richard-    posted on 12-10-2009 21:58
Wederom een topic van mij, sorry maar heb gewoon erg veel jullie hulp:D!

Het gedeelte geluid is voorlopig een heel eind compleet van m'n drive-in, enkel heb ik nog helemaal geen licht van mezelf. Huren kan, maar wil eigenlijk voorzichtig een basic setje voor mezelf gaan verzorgen.

Veel ingelezen, en ook een paar eisen, maar gezien ik echt een totale leek ben in licht alsnog moeilijk...

Dacht zelf te beginnen met bijvoorbeeld 4 (LED)parren en iets van een controller.
Kan altijd nog een mushroompje ofzo erbij hangen, maar echt de basis dus.
Meeste tijd heb ik iemand bij voor evt. bediening van 't licht, maar 't moet ook 'zelfstandig' kunnen draaien.
Niet dat ik dan steeds eenzelfde patroon heb de hele avond, en op muziek flikkerende lichtjes die hele tijd heztzelfde doen.
Het is een basic setje dus hoeft niet heel spannend t zijn, maar niet 6 uur lang hetzelfde te doen!

Mocht dat kunnen dan iets dat wel met de muziek reageert, maar ook gewoon als subtiel aanwezig kan zijn.
In elk geval als dat kan een beetje verschillende dingen kan doen, en wanneer ik dat wil natuurlijkWinking my eye.

Ik heb veel gelezen over de DMX controllers. Beste neem ik dan zo'n lichttafeltje erbij (of bv. LEDController) ?
En als je daar (again sorry voor evt. foute termen) van die chases enzo in maak, vraag ik me af; Bij drive-in gaat uiteraard voor en na de gig de stroom eraf. Betekend dat alles weer opnieuw invoeren de volgende keer!?

Of hoef ik helemaal nog niet aan de DMX, en ben ik om mee te beginnen beter af met setjes als dit, en in dat geval, is dat wel gewoon muziekgestuurd en per effectje aan of uit, en meer mogelijkheden niet (wat ik denk).

Of hebben jullie (waarschijnlijk) veel betere ideeen om dit aan te pakken, ander materiaal, andere aanpak!?

Nogmaals, sommige vragen klinken voor jullie misschien erg dom, maar ben echt helemaal niet thuis in licht, en heb serieus veel gelezen en youtube'jes gekeken over dmx en wat dan ook maar zie het vooralsnog een beetje als abracadabra eerlijk gezegd:$...
User edit by -Richard- on 12-10-2009 @ 22:23:54 (12%)

What do you think about Basic light-setje ??

Vote :   

Flexii    posted on 12-10-2009 22:53
Alles wat je progameerd op lichtsturingstafels wordt opgeslagen in het geheugen bij de goedkope tafels op een E-prom geheugen en bij de duurdere hard-disc, usb noem het op. Maar opgeslagen scenes, chases enz. Blijven er instaan tenzij je ze expliciet delete.
timmy90    posted on 12-10-2009 22:58
////www.djresource.eu/Forum/topic/15516/highlight/MAGIC%20GOBO/

misschien is dit iets voor jou?
kan op de muziek, dmx, en ja kan ze hetfezelfd late doen of ieder anders, met controller erbij,..

par's zijn in alle geval een goed idee, kijk eens naar led par's, niet goedkoop maar echt goede dinge!
Bart_    posted on 12-10-2009 23:08
Maak aub niet dezelfde fout als mij, en koop geen mushroom, derby, moonflower, ...
Maar koop PARREN.
parren zijn het basislicht van je hele show.
Een mushroom kan je niet heel de avond laten flikkeren, maar parren wel.
Zelf ben ik niet gecharmeerd van de LED-parren. Dit omdat als je er een beetje fantsoenlijke wilt, je al een 110 euro per stuk kwijt bent, doe dat maal 4 en daar nog een controllertje bij en dan nog een T-bar met DMX erin. Tja...
Doe mij maar gewone echte parren, die stralen teminste gezelligheid uit!
Ikzelf heb 8x de PAR56 shorts van Showtec aan 2x T-4's.
Prima dingen. Heb ik al veel plezier mee gehad.
Shorts zijn makkelijk vanwege het compact vervoeren en zijn net zo mooi als longs.
Dus mijn tip: Koop voor te beginnen 4x PAR 56 short met GE MFL 300W lampen en een T-4 (geen multidim ofzo, want je wilt later toch T-4's (eigen ervaring)). Overigens heb je geen controller nodig voor je parren aangezien er in een T-4 al (volgens mij 30?) standaard programmatjes zitten. Mocht je toch een tafeltje willen raad ik je de Showtec Light-jockey aan. Ben zelf ook met dat tafeltje destijds begonnen.
Voor meer informatie wat wat is, raad ik je google aan.

Mocht je daarna nog vragen hebben, vraag maar raak! Winking my eye
User edit by Bart_ on 12-10-2009 @ 23:11:23 (42%)
MaximDJ    posted on 13-10-2009 09:17
Ik heb destijds ook de fout gemaakt om mushroom's e.d. te gaan kopen. Ze staan nu allemaal weer op internet. Idd niet aan beginnen en gewoon naar PAR 56 gaan. LED parren zijn leuk, alleen je hebt er geen flikker licht van, zeker niet voor een drive in. LED parren vindt ik meer geschikt als sfeerlicht in een caf?. De gewone parren zijn betrouwbaar en gewoon lekker fel.

Hiermee kan je al een aardig zaaltje van licht voorzien. Nog een Showtec dimmertje (erg betrouwbaar, de Multiswitch e.d. en eventueel ook nog 16 leuke programma's ) erbij, en klaar is kees voor ong. ? 180,-. 4 Parren, en een geweldige lichtopbrengst. LED....nee echt niet voor een drive in...

Besturing? Betrouwbare leuke tafel: Showtec Showmaster 24 deze heeft 24 kanalen, je hebt er 4 nodig voor de par set die ik hierboven noemde, maar als je ooit nog eens een DMX effect koopt, die veeeel handiger zijn dan de stand alone's kan je deze hier ook nog op kwijt!

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Greetzz
Party Sensations. Excellence in entertainment.
User edit by MaximDJ on 13-10-2009 @ 09:19:43 (6%)
JazzyMax    posted on 13-10-2009 09:29
Ik heb ook een drive in en heb de LED par's van JB Systems gekocht. Daarbij een LEDCON 2 controllertje.
Heel handig, gemakkelijk te bedienen en niet zo heel duur.
Daarbij heb ik nog een Orion LED effect van JB Systems en meer moet dat dan niet zijn volgens mij...

grtz
MaximDJ    posted on 13-10-2009 19:39
Ik vind LED toch echt niet fel genoeg voor een Drive In
lightstar    posted on 13-10-2009 21:01
Zoals hierboven al vaker gezecht koop ten eerste een set par 56.
Ik heb zelf 2 short en 2 long balken. Je moet zelf kiezen of je een dimmerpack neemt zoals die link hierboven. of dat je een dimmer balk neemt wat ook hierboven al is aangegeven.

Dat is gewoon je stap 1 en neem maar van mij aan dat heb je echt nodig als je basis. Zorg er gewoon voor dat je netjes en strak deze op een stevig statief zet en hang netjes je snoeren erlangs.
Als je geld genoeg hebt zal ik er meteen 2 balken van kopen zodat je alles aan allebei de kanten gelijk hebt. Zorg er er bij allertijden bijna voor dat je alles symetrisch doet. Dit ziet er al snel een stuk dtakker uit.

Als je dit hebt en je wilt verder gaan is het helemaal aan jezelf. Wil je iets met begegend licht?
Dan zou ik vooral beginnen met een setje van 2 leuke scanners. Hiernaast heb je dat eigelijk meteen een dmx controler bij nodig om ze echt te laten bewegen hoe jij wilt.

Je kan ervoor kiezen om al voor je parren een dmx controler aan te schaffen maar die is niet zo balangrijk. Het enige voordeel is dat je ze dan kan dimmen en dan makkelijk om kan schakelen naar knipperen.
Als je nog vragen hebt dan horen we het wel!
Ik ddnk dat er genoeg andere zijn net zoals mij die met drive-in shows leuke licht shows hebbenHappy, laughing
Mijn mening is dat het wat toevoegd aan je hele show en je een stuk beter je sfeer opbouwd.
Daarom zou ik ook kiezen voor parretjes die geven rust en lekker licht om je sfeer te bouwen. Als je dan met bewegend ernaast gaan dan geeft het ook nog iets van een echte show. Maar je moet het gewoon rustig opbouwen en echte dingen kopen waar je wat aan hebt!
-Richard-    posted on 13-10-2009 21:14
Als eerste wil ik jullie vast bedanken voor toch al flink wat info!
Denk dat ik aan de hand van o.a. jullie tips dan zal gaan voor, als pril beginnetje, vast een statief met in elk geval 4 normale parretjes (par56short?).

Dan toch nog even (sorryWinking my eye) een vraag m.b.t. het aansturen daarvan.
Ik hoor voorbij komen controllertafeltje, t4-bar, en de dimmer en/of switchpacks.

Het lijkt mij prettig als ik bijvoorbeeld een aantal verschillende 'acties' kan laten uitvoeren, zeg maar even 1= wissel tussen par 1+3 en 2+4 en weer terug 2= van links naar rechts par 1,2,3,4,en opnieuw, 3=parretjes met muziek mee (willekeurige volgorde), als voorbeeldje he, wat zomaar in me opkomt,
en eventueel iets dat de parretjes zelfstandig vanalles doen zodat het geheel een beetje afwisselend eruit ziet. Nogmaals totaal geen idee of zoiets al is wat jullie bedoelen of dat ik onmogelijke onzin praat, maargoed, daarom vraag ik het jullie uiteraard Winking my eye.

Dus dat ik zeg maar met niet al te veel moeite (want uiteraard stel dat ik alleen sta niet heel veel tijd om als LJ bezig te zijn) maar dat ik wel bovenstaande zelf vanaf mijn plek achter de booth kan regelen.

Zo, hoop dat ik een klein beetje duidelijk verwoord heb wat ik allemaal zelf denk, of het klopt of in de praktijk zo werkt, is eigenlijk de vraag voor me Cool...
MaximDJ    posted on 13-10-2009 21:21
ZO'n actie word "Chase"genoemd. Dat kan je bij de meeste DMX tafels gewoon zelf inprogrameren, je hoeft er dan de rest van de avond niet meer aan te zittenHappy, laughing
-Richard-    posted on 13-10-2009 21:24
Poster: MaximDJ
ZO'n actie word "Chase"genoemd. Dat kan je bij de meeste DMX tafels gewoon zelf inprogrameren, je hoeft er dan de rest van de avond niet meer aan te zittenHappy, laughing

...maar dan doet ie de hele avond dezelfde 'chase', of kun je verschillende chases dan ook random laten afwisselen?
MaximDJ    posted on 13-10-2009 21:34
Je kan verschillende Chases invoeren. 1 chase staat onder 1 fader in je DMX tafel. Dan moet je gewoon af en toe even wisselen van Chase. Geen werk aan.?

Het is wel wat extra werk, maar niet veel.
MaximDJ    posted on 13-10-2009 21:37
Of je zet hem op audio. Niet alle lichttafels hebben dat, maar die in mijn eerste post wel. Dan gaat de Chase op de maat van de muziek
-Richard-    posted on 13-10-2009 21:52
@ MaximDJ;

Dus met zo'n tafeltje kan ik zo'n chase om de maat van de muziek laten afspelen, en dan met de fader van chase wisselen waarna vervolgens die weer doorgaat met de muziek mee?
MaximDJ    posted on 13-10-2009 22:43
Ja, precies!
dJORD    posted on 14-10-2009 18:39
@ maxim @ focus:
volgensmij is het niet de bedoeling om te linken naar webshops
-Richard-    posted on 14-10-2009 18:48
@ dJord; weet dat ik geen directe (reclame)links mag plaatsen maar dit was puur om een voorbeeld set te laten zien om misschien aan te schaffen, en heb geen idee hoe ik een setje wat door zo'n winkel samengesteld is anders kan laten zien...Maar gebuert verder nie meer hoorCool.

@MaximDJ; E?n en ander wordt steeds een beetje duidelijker voor me:D.
Zal dan waarschijnlijk gaan voor in elk geval 4 PARretjes,en dan nog een tafeltje met zo'n mic voor toepassing op muziek. Maar zat te denken, en kwam op twee dingetjes...;

-dan lopen er 4 stroomkabels naast de standaard naar beneden, en 4 dmx kabels naar de tafel ??
-zijn PARs altijd geschikt voor die dmx aansluiting naar zo'n tafel?
MaximDJ    posted on 14-10-2009 19:30
Poster: focus
@MaximDJ; E?n en ander wordt steeds een beetje duidelijker voor me:D.
Zal dan waarschijnlijk gaan voor in elk geval 4 PARretjes,en dan nog een tafeltje met zo'n mic voor toepassing op muziek. Maar zat te denken, en kwam op twee dingetjes...;

-dan lopen er 4 stroomkabels naast de standaard naar beneden, en 4 dmx kabels naar de tafel ??
-zijn PARs altijd geschikt voor die dmx aansluiting naar zo'n tafel?

Je hebt 1 voeding nodig voor je dimmerpack. Je PAR spots gaan rechtstreeks met een stekker in je dimmerpack. Het dimmerpack heeft 4 stopcontacten. Stopcontact 1,2,3,4. Daar doe je dus gewoon de parren met een stekker in. Dan gaat er dus 1 stekker naar beneden via je statief.

DMX: Er gaat 1 dmx kabel rechtstreeks vanuit je dmx-tafel output naar de dmx input van het dimmerpack. Dus 1 dmx kabel, en 1 voeding. THAT'S IT!! Heel simpel!Cool

Ook weer een voordeel van deze set i.p.v. LED parren, aangezien die allemaal een aparte dmx kabel nodig hebben!
-Richard-    posted on 14-10-2009 21:14
O dat had ik even verkeerd begrepen dan, dacht dat er dmx kabels vanuit de PARren liepen ook, maar vanuit zo'n pack gaan er enkel gewoon 220v naar de lichten? En door de 'chases' die ik dan bijvoorbeeld vanuit de tafel stuur zorgt die pack voor spanning op -en van de PARren..

Dus dan die par set, dimmerpack en een tafel nodig, denk dat ik hem (eindelijk, ik weet het, sorry!) begrijp!

Zo'n dimmerpack heb je dan dus in principe altijd nodig om je parretjes met een tafeltje aan te sturen, en mochten er in de toekomst effectenlampjes bij komen gaan die wel rechtstreeks naar de tafel.

Nou, uiteindelijk, als bovenstaande klopt, vat ik het plaatje :D! Erg veel dank dat dat kwartje alvast valtWinking my eye!

Maar die hele dimmerpack dient dan ook gezien de korte kabeltjes aan je statief te hangen, die zijn er niet kleiner?
polly    posted on 14-10-2009 22:36
Poster: MaximDJ

Je hebt 1 voeding nodig voor je dimmerpack. Je PAR spots gaan rechtstreeks met een stekker in je dimmerpack. Het dimmerpack heeft 4 stopcontacten. Stopcontact 1,2,3,4. Daar doe je dus gewoon de parren met een stekker in. Dan gaat er dus 1 stekker naar beneden via je statief.

DMX: Er gaat 1 dmx kabel rechtstreeks vanuit je dmx-tafel output naar de dmx input van het dimmerpack. Dus 1 dmx kabel, en 1 voeding. THAT'S IT!! Heel simpel!Cool

Ook weer een voordeel van deze set i.p.v. LED parren, aangezien die allemaal een aparte dmx kabel nodig hebben!

ik denk dat je toch beter een dimmer balk kan kopen.
Want als je je parren aan een statief hangt dan zie je er zo'n "doos" achter hangen. En dat vind ik persoonlijk dus niet zo mooi eruit zien.
bij een dimmerbalkje heb je daar geen last van.
Als je nou een lichtbrug had en je hangt het aan de achterkant van de truss dan zie je het niet.

En als je het geld hebt zou ik er meteen 2 kopen.Dan heb je een beetje symmetrie.

Maar mijn mening is dus een dimmer balkje
4 parretjes en 1 licht tafeltje met genoeg kanalen voor uitbreiding.
MaximDJ    posted on 14-10-2009 22:38
Niet erg, iedereen moet het lerenWinking my eye

Ja, je begrijpt het precies goed. ER gaan idd alleen 220v snoeren van de PARREN in de Dimmerpack. ?Als je later nog een DMX effect erbij koopt, kan je gewoon een DMX kabel in de DMX OUT van de dimmerpack steken, en dan bij het effect in de DMX IN. Op deze manier kan je 512 verschillende effecten/dimmers aan elkaar koppelen.

Voorbeeld:

PAR 56 SET: (Dimmerpack/balk instellen op A001. Dat betekent DMX Kanaal 1, dan pakt hij dus vanaf kanaal 1 de benodigde kanalen. In dit geval dus tot en met kanaal 4)

PAR 1 (Blauw) > DIMMERPACK Stopcontactl 1 > Fader 1 op je DMX TAFEL
PAR 2 (Rood) > DIMMERPACK Stopcontact 2 > Fader 2 op je DMX TAFEL
PAR 3 (groen) > DIMMERPACK Stopcontact 3 > Fader 3 op je DMX tafel
PAR 4 (geel) > DIMMERPACK Stopcontact 4 > Fader 4 op je mengtafel.

Dan lus je hem door naar een effect, bijv. een dataflower. Stel dan gewoon op de dataflower zelf het dmx kanaal in. Stel je wil beginnen op kanaal 5 (DMX kanaal A005) .

DATAFLOWER GOBO (vormpje) > Fader 5 op je DMX tafel
DATAFLOWER KLEUR > Fader 6 op je DMX tafel
DATAFLOWER Lamp On/Off > Fader 7 op je DMX tafel.

Zo kan je dus heeeeel ver doorgaan. Snap je een beetje hoe de DMX werkt? Stel vragen als je het niet weet h?Cool Ik vind het leuk om ze te beantwoorden! DMX is gewoon een prachtig iets!

Het dimmerpack hoort idd aan het statief zelf te hangen.
User edit by MaximDJ on 14-10-2009 @ 23:00:36 (41%)
MaximDJ    posted on 14-10-2009 22:50
Dimmerpack of een Dimmerbalk. Het werkt precies hetzelfde.?
Misschien is het voor jou idd handiger om een Dimmerbalk (Showtec Showbar 4 zijn erg goed) aan te schaffen. Deze zijn wel duurder
feestbeest    posted on 15-10-2009 14:28
Leuk idee om aan de led parren tegaan!
Ik zou als ik jou was 2 scanners nemen(ik heb jb dynamo echt die dingen krijg je niet kapot)
Met 4 ledparren of 6, met 2 statiefen en dan op elke statief 3ledpar's en 1 scanner.
Een rookmachine? zou ik er eentje van martin nemen(schrik niet!)martin magnum 650, je krijgt echt waar voor je geld!ik heb hem sins juni en heb er al 9 feesten met een ??n liter tenk gedraaid (tip zet er een fan voor gwwn zoon ding van de blokker ofzo) en dat voor maar 100E.
Een dmx paneel...Ik heb zelf een jb 1612(aanteraden!)progameren gaat er goed mee.natuurlijk kan je altijd voor wat duurders gaan van showtec.
Dit is dus wat ik je aanraad.
Je kan hiermee een zaalvullend efect mee maken...
Veel s6 ermee!
En als je nog vragen hebt over DMX?>PM me ik weet er veel vanaf!
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
Milo    posted on 15-10-2009 18:28
ik zou voor drive in beginnen met wel het volgende:

2x scanner
8x par 56
1x strobo

en dit op een simpele truss / lichtbrug wat geschikt is voor drive in.
hoppie    posted on 15-10-2009 18:47
als je veel geld heb, goed idee.
en je vergeet een dmx controler
Question everything
User edit by hoppie on 15-10-2009 @ 18:48:28 (2%)
niiicola    posted on 15-10-2009 19:22
Maar als je nou DMX lichtsturing hebt, bijv. de JB Systems SM-1612. Heb je dan ook nog een Dimmer/Switch pack nodig?
Gewoon.
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

165 Users online: 13 Guests (152 Unknown)
Pages generated today : 2.760
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.365.678