Misschien een beetje een rare topic titel, maar er zit mij al echt maanden iets dwars waar ik zo 123 antwoord op kan vinden.
Toen ik zo'n 3jaar geleden ben begonnen ben ik eerst op goedkope rot speakers gaan draaien, ging prima geen probleem... allemaal leuk en aardig

Toen ben ik na een tijdje in aanraking gekomen met de term 'Studio Monitoren' (een must! voor dj's)
3kwart van de sets die hier staan hebben wel een bijpassend setje studio monitoren bij hun set (krk's, Syrics, behringer truth, alesis etc.)
Maar nu komt een beetje mijn irritatie naar boven, dat studio monitoren naar mijn mening erg vlak klinken met een stuk minder laag dan dat ik fijn vind.
Dit vond ik bij mijn KRK's RP-5 al.
In eerste instantie dacht ik dat misschien eraan lag dat het 'maar' een 5"woofer in zat, met een niet al te hoog uitgangs vermogen.
Toen heb ik de overstap gemaakt naar een setje Behringer 2031A's.
Maar nu na zo'n een half jaar krijg ik toch weer diezelfde mening zoals ik die bij mijn KRK's had.
Tuurlijk weet ik dat studio monitoren een 'zo helder mogelijk beeld van geluid' moeten weergeven om perfect te kunnen mixen, En dat het geluid uit speakers komt zoals het 'hoort te zijn'
Maar het begint mijn plezier een beetje

te ontnemen.
Als vergelijkings materiaal noem ik maar iets simpels. Een goed house nr (vb: guess what van chuckie) klinkt gewoon veel lekker op mijn 3,- in-ear dopjes / HD-25 / Logitech X-530 speaker set, dan op mijn Behringers van een paar honderd euro.
Daar voel ik gewoon echt de muziek en kan ik er echt goed van genieten (misschien een beetje lastig te omschrijven, maar misschien snappen sommige het wel).
Ik denk dat het komt dat het laag daar, daar wat meer de vrije-loop krijgt dan bij studio-monitoren.
Momenteel is er weinig budget om te upgraden, dus dat zal gewoon niet gaan.
Maar misschien is de overstap naar een Hi-Fi setje of andere monitoren (in die klasse) voor mij de oplossing?
Tips, suggesties zijn allemaal welkomen

En uiteindelijk is het maar een gevoel en een mening

Maar ik ben wel eigelijk benieuwd hoe jullie erover denken...