Studio Monitoren ontneemt plezier.
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Poll : Which is better, or which would you go for??

-CDJ 800mk2
-CDJ 400

Voting is only possible for our Members
Dubbel_Fristie    posted on 25-09-2009 01:09
Misschien een beetje een rare topic titel, maar er zit mij al echt maanden iets dwars waar ik zo 123 antwoord op kan vinden.

Toen ik zo'n 3jaar geleden ben begonnen ben ik eerst op goedkope rot speakers gaan draaien, ging prima geen probleem... allemaal leuk en aardig Winking my eye
Toen ben ik na een tijdje in aanraking gekomen met de term 'Studio Monitoren' (een must! voor dj's)
3kwart van de sets die hier staan hebben wel een bijpassend setje studio monitoren bij hun set (krk's, Syrics, behringer truth, alesis etc.)

Maar nu komt een beetje mijn irritatie naar boven, dat studio monitoren naar mijn mening erg vlak klinken met een stuk minder laag dan dat ik fijn vind.
Dit vond ik bij mijn KRK's RP-5 al.
In eerste instantie dacht ik dat misschien eraan lag dat het 'maar' een 5"woofer in zat, met een niet al te hoog uitgangs vermogen.
Toen heb ik de overstap gemaakt naar een setje Behringer 2031A's.
Maar nu na zo'n een half jaar krijg ik toch weer diezelfde mening zoals ik die bij mijn KRK's had.

Tuurlijk weet ik dat studio monitoren een 'zo helder mogelijk beeld van geluid' moeten weergeven om perfect te kunnen mixen, En dat het geluid uit speakers komt zoals het 'hoort te zijn'
Maar het begint mijn plezier een beetje Winking my eye te ontnemen.

Als vergelijkings materiaal noem ik maar iets simpels. Een goed house nr (vb: guess what van chuckie) klinkt gewoon veel lekker op mijn 3,- in-ear dopjes / HD-25 / Logitech X-530 speaker set, dan op mijn Behringers van een paar honderd euro.
Daar voel ik gewoon echt de muziek en kan ik er echt goed van genieten (misschien een beetje lastig te omschrijven, maar misschien snappen sommige het wel).
Ik denk dat het komt dat het laag daar, daar wat meer de vrije-loop krijgt dan bij studio-monitoren.

Momenteel is er weinig budget om te upgraden, dus dat zal gewoon niet gaan.
Maar misschien is de overstap naar een Hi-Fi setje of andere monitoren (in die klasse) voor mij de oplossing?
Tips, suggesties zijn allemaal welkomen Happy, laughing

En uiteindelijk is het maar een gevoel en een mening Winking my eye Maar ik ben wel eigelijk benieuwd hoe jullie erover denken...

User edit by Dubbel_Fristie on 25-09-2009 @ 01:11:39 (1%)

What do you think about Studio Monitoren ontneemt plezier. ??

Vote :   

Abram    posted on 25-09-2009 01:21
Als je een warme en pittige sound wil moet je inderdaad naar Hi-Fi/PA. Het is een minder eerlijk geluid maar ik kan helemaal begrijpen dat je liever wil horen wat het publiek zou horen dan de producer Happy, laughing
Als je tzt het geld er voor over hebt zou ik ??n of twee JBL EON 300's/ JBL EON10 G2's proberen te scoren. Dat zijn de kleinere broertjes van de EON 500 en EON 15 G2.
Als je naar echt mooi Hi-Fi geluid wil zou ik kijken naar Klipsch speakers
en als je een iets kleiner budget hebt kan je altijd kijken naar een leuk 2.1 Home cinema setje oid.
Snoey    posted on 25-09-2009 01:32
Studio monitoren zijn geen must voor een dj, echter zijn ze in de studio (voor producers) onmisbaar. Dus verkoop je monitoren en koop een setje speakers van de mediamarkt. Als het voor jou hard genoeg kan gaan is het prima, je draait plaatjes. En geluid is sowieso persoonlijk, de een vind het ene mooier dan het andere. Ga dus naar een winkel waar je speakers kan luisteren en laat je niet gek praten door een verkoper die verteld dat monitoren het best zijn. Voor thuis draaien geldt, dat je moet kiezen waar jij het lekker vind om op te draaien.
www.soundcloud.com/ten-hooven
Tekhead    posted on 25-09-2009 02:00
Poster: Snoey
Studio monitoren zijn geen must voor een dj, echter zijn ze in de studio (voor producers) onmisbaar. Dus verkoop je monitoren en koop een setje speakers van de mediamarkt. Als het voor jou hard genoeg kan gaan is het prima, je draait plaatjes. En geluid is sowieso persoonlijk, de een vind het ene mooier dan het andere. Ga dus naar een winkel waar je speakers kan luisteren en laat je niet gek praten door een verkoper die verteld dat monitoren het best zijn. Voor thuis draaien geldt, dat je moet kiezen waar jij het lekker vind om op te draaien.

Hierover ben ik het niet helemaal met je eens. Je moet als dj idd geen studio monitoren hebben, maar wel min. 1 goede speaker als monitoring sound, en die hoeft helemaal geen studio of high-end klank te hebben, maar een warme klank, en een beetje volume aankan.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Tekhead    posted on 25-09-2009 02:02
@Topic starter: niet veel keuze op je poll he
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Dubbel_Fristie    posted on 25-09-2009 02:20
Ja die poll klopt helemaal niet, ik heb helemaal geen poll aangevraagd :S
Cyspoz    posted on 25-09-2009 07:13
Ik twijfel een beetje aan je gehoor of jij niet een uit verhouding getrokken hoeveelheid bass wil horen. Ik weet niet wat je eerst had maar een bas moet vol klinken en wat druk hebben. Volgens mij kunnen de KRK's dat ook want iedereen verbaasd zich altijd over hoeveel laag er uit die kastjes komt.Je kan eventueel de sub van de KRK's erbij nemen.Maar waar jij misschien meer aan hebt is het Syrincs monitor setje. Dit is een kruising tussen studio monitoren en een setje om mee te gassen. Hierbij kun je de sub appart aftellen en kun je meer bass laten weergeven dan naar mijn mening bij een goed klankbeeld hoort. Probeer setje maar eens ergens te beluisteren.
FML    posted on 25-09-2009 10:45
Jaa ik begrijp helemaal wat je bedoeld ! , Ik draai af en toe op me PA's van de oude drive in. veel leuker om te draaien. maar echt mix op te nemen gaat me voorkeur uit naar de Monitors.
en als je het dan weer afspeelt klinkt het gewoon goed Happy, laughing
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
Illusion    posted on 25-09-2009 11:15
Zet het ff in de Bug Report Topic van Lead. Heb deze Polls in verscheidene topics gezien waar het niet hoort.

De KRK RP5 heb ik zelf ook. Ik vind hem opzich wel goed klinken. Wat heb jij hiervoor gehad dan?
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
MoXeGy    posted on 25-09-2009 13:08
Ik heb krk 6, en daar zit genoeg bass in. het mist alleen de sub en daarvoor heb ik nu ook een aparte subwoofer.

Ik denk dat jezelf teveel bass wilt horen omdat je de gekleurde klank van je oude speakers bent gewent.
Estacy    posted on 25-09-2009 13:54
Studio speakers klinken inderdaad niet, die geven het geluid goed weer, Ik heb zelf ook liever speakers die wel klinken (bijv. meer bass). Thuis heb ik ook alles behalve studio speakers, en ik ben ook niet van plan om ze ooit te kopen. Voor producen is het inderdaad een must, maar voor draaien... ?Speakers hoeven van mij niet super te zijn, maar zoiets als een blokker setje, nee...
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Bouncy    posted on 25-09-2009 14:21
Okee, mijn verhaal:

Ik moet voor school regelmatig een bandje afmixen/editen, ik heb hier thuis 2 soorten speakers staan, een setje hevige speakers die hard gaan waarvan de tafel gaat trillen, en 1 setje goedkope kut speakers. Waarom? omdat het overal goed laten klinken van een nummer helemaal niet ons werk is! Het goed laten klinken van een nummer op iedere speaker word gedaan tijdens het MASTEREN!!! en.. MASTEREN IS EEN VAK APPART!!! DAT WIL JE NIET ZELF DOEN!!!

Ik zelf doe het zo, zodra ik een 24 sporen (of wattanook) opname binnen heb, dan gooi ik dat in m'n multitrack DAW en zet de grote speakers aan, ik maak dan alvast een beetje de balans op hoog volume, zodra ik de balans heb, ga ik verder met editen op een ontiegelijk LAAG volume niveau op de kleine kut speakers, (die kleine kut speakers hebben trouwens wel een beetje een eerlijke weergave), zodra ik een beetje een sound heb gemaakt en er komt iemand luisteren van de band ofzo, zet ik de grote speakers weer aan en doe ik het loeihard (want dat is wat bands willen!!)

DJ's zijn wat dat betreft exact hetzelfde, het moet hard gaan en de rode LEDjes zitten niet voor niets op je mixer, dus die moeten ook branden! Ook moet het voor DJ's vaak ontiegelijk laag gaan, dus schuiven ze vaak een sub bij hun produce/mix setje! Waarom klinken nummers van bekende artiesten dan alsnog goed op kutspeakers? heel goed! omdat het GEMASTERD is!

Dus, voor producen heb je in mijn ogen geen eerlijke speakers nodig, zolang je iemand hebt die een beetje kan masteren!!

Het kan zijn dat je het daar niet mee eens bent, speakerkeuze is vrij persoonlijk (net zoals headphone!), maar zolang je een lekkere sound kan maken op kut speakers, waarom zou je dan 1000en euros uitgeven aan referentie kastjesConfused

Zelfde geld voor de "pioneer/al het andere" discussie, zolang jij je werk goed kan op spelers van 100 euro, waarom zou je dan iets duurders kopen? (k wil de discussie nu niet gaan draaien, graag ontopic blijven!)
Estacy    posted on 25-09-2009 14:26
amenCool beter zou ik het niet kunnen verwoorden!
Bouncy    posted on 25-09-2009 14:34
Poster: Estacy
amenCool beter zou ik het niet kunnen verwoorden!

Ach, k citeer gewoon docenten (A)
Estacy    posted on 25-09-2009 14:40
amen naar die docenten dan
MoXeGy    posted on 25-09-2009 15:21
je moet inderdaad het masteren aan de professors overlaten, maar als jij cheap ass speakers hebt waarbij je sound goed klinkt, dan kan dat komen doordat de speakers zelf gekleurd zijn waardoor deze grotendeels de klank bepalen. Dan kan het op andere speakers weer kut klinken en op weer andere klinkt het als ijzer.
Dat komt omdat er bij de ene speaker meer 5khz in ziten bij de andere speaker is er meer 900hz en 10khz en bij weer andere speakers knalt het laag eruit bevoorbeeld.(omdat goedkopere speakers/hifi speakers gemaakt worden voor de consument verkleuren die naar de menigen van de consumenten zodat ZEI ze mooi vinden klinken. anders zou niemand die speakers kopen.)
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.

Daarom is het? belangrijk dat je een setje speakers hebt die de klank zo neutraal mogelijk uitstuurd.
Een mastering engineer kan namelijk de sound van je synth niet veranderen.
Voor het producen heb je niet persee studio monitoren nodig. het is alleen wel moeilijker om zo je track op elke speaker hetzelfde te laten klinken.

Ook voor het afmixen zijn studio monitoren beter geschikt omdat zei minder verkleuren zo kun je alles netjes afmixen en heb je geen last van bulten en dips.

Conclusie: naar mijn mening kun je het beste goedkopere studio monitoren kopen zodat je EN een netter geluid hebt EN je geen grof bedrag kwijt bent. Het is inderdaad niet nodig om voor 2.000 euro aan monitoren te kopen voor beginnende producers
User edit by MoXeGy on 25-09-2009 @ 15:30:27 (84%)
Basz-Line    posted on 26-09-2009 14:21
MASTEREN IS EEN VAK APPART!!
(facepalm)
Prozei    posted on 26-09-2009 17:11
ik snap nog steeds niet waarom iedereen zo graag studio monitoren wil op hun dj setje.
het is gewoon een soort hype ofzo.
ook consumenten versterkers zit ook helemaal vol met snufjes om het geluid mooier te laten klinken.
bambamstudio    posted on 26-09-2009 17:52
Jongensm, ga nu eerst eens lekker muziek maken / dj setjes draaien op lekkere cheapass boxen. Zodra je merkt van hee! ik moet meer uit mjin sound halen/labels zeggen wat klinkt je mix ruk en je verdient wat geld met draaien/produceren, ga dan eens kijken voor leuke monitoren. tot die tijd: hou je geld in je zal of koop er mp3 of leuke vst's voor.
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Winston    posted on 26-09-2009 17:52
Poster: Dubbel_Fristie

Momenteel is er weinig budget om te upgraden, dus dat zal gewoon niet gaan.

Upgraden is alleen nodig als je verbetering hoort of zal horen in de geluidskwaliteit.

Wel lullig, als je denkt dat je goedkope speakers niet goed genoeg zijn en je wil pronken met duurdere die niet klinken. Staar je dus niet dood op monitors.

Twee speakers met exact dezelfde specs: kun je toch krijgen dat 1 een warme bass heeft en 2 een kille bass. Je wilt dan waarchijnlijk de warme. En dat haal je niet uit de specs.

Dus testen in de winkel, liefst met je eigen mixer of demomodel van de winkel van hetzelfde type met een cd die je meeneemt.

Maak een afspraak met een paar winkels op een niet drukke dag. Als ze de moeite niet willen doen voor je koop je gewoon niet.

Let ook op of er verschil was in de ruimte waarin je luisterde van de goedkope speakers en de monitors.

Of misschien wil je nog een equalizer ertussen zetten.
Tic Toc
User edit by Winston on 26-09-2009 @ 18:02:25 (2%)
Dubbel_Fristie    posted on 27-09-2009 11:40
Jongens bedankt!
Ik dat ik nu wel voor mezelf voor me kop kan slaan dat ik aan studio monitoren ben begonnen.
Eerdaags zal ik mijn Behringers wel te koop zetten, en dan op zoek naar andere speakers.

Denken jullie dat ik het meer in de Hi-Fi hoe moet zoeken, dan heb ik zo'n budget van 200,- voor speakers + versterker, of kan ik beter opzoek naar een 'computer' setje Winking my eye
Estacy    posted on 27-09-2009 13:20
als je het geluid uit die monitors prima vindt, zou ik ze niet wegdoen. Ik zou nog even doorsparen en dan bijv. 2 actieve PA speakers kopen. om maar wat te noemen: dB technologies basic 100
User edit by Estacy on 27-09-2009 @ 13:21:32 (2%)
Dubbel_Fristie    posted on 27-09-2009 13:30
Het geluid vind ik niet prima (daarom heb ik dit topic ook geopend Winking my eye)
En PA speakers is gewoon te veel van goede voor op mijn zolder kamer Winking my eye
User edit by Dubbel_Fristie on 27-09-2009 @ 13:37:25 (62%)
Bouncy    posted on 27-09-2009 13:42
Poster: Winston

Upgraden is alleen nodig als je verbetering hoort of zal horen in de geluidskwaliteit.

Wel lullig, als je denkt dat je goedkope speakers niet goed genoeg zijn en je wil pronken met duurdere die niet klinken. Staar je dus niet dood op monitors.

Twee speakers met exact dezelfde specs: kun je toch krijgen dat 1 een warme bass heeft en 2 een kille bass. Je wilt dan waarchijnlijk de warme. En dat haal je niet uit de specs.

Dus testen in de winkel, liefst met je eigen mixer of demomodel van de winkel van hetzelfde type met een cd die je meeneemt.

Maak een afspraak met een paar winkels op een niet drukke dag. Als ze de moeite niet willen doen voor je koop je gewoon niet.

Let ook op of er verschil was in de ruimte waarin je luisterde van de goedkope speakers en de monitors.

Of misschien wil je nog een equalizer ertussen zetten.

Nog 1 aanvulling: Zorg dat je een eigen soundcheck nummer hebt! Bij mij zijn dat er 2, Jason Mraz - I'm Yours, en nummer 10 van de JBL Test CD (Funk), gebruik die nummers overal!! Zo krijg je steeds meer feeling met die nummers en weet je precies hoe het moet klinken e.d. (beetje lastig uitleggen allemaal, maar zorg maar gewoon dat je een eigen soundcheck nummer hebt waarmee je ALTIJD soundcheckt..)
Winston    posted on 27-09-2009 14:33
Idd een of meerdere referentienummers op cd die toonaangevend zijn voor de stijlen die je het meest draait.

Poster: Dubbel_Fristie
Denken jullie dat ik het meer in de Hi-Fi hoe moet zoeken, dan heb ik zo'n budget van 200,- voor speakers + versterker, of kan ik beter opzoek naar een 'computer' setje Winking my eye

Maakt volgens mij niks uit. Vooraf testen is "the key"

Ik geef de voorkeur aan computer speakers, die hebben over het algemeen een lagere, zwaardere bass en geen aparte versterker nodig. Dus kosten zijn lager t.o.v. geluidskwaliteit en soundpower. Moet wel 2 band equalizer hebben.

Voor de aankoop moet je wel testen of de bass niet te hol klinkt.

Tic Toc
User edit by Winston on 27-09-2009 @ 14:35:27 (19%)

This is an old Topic

No new postings for 5.657 days.
 Post CommentThat would be 188.6 months
or a whopping 15.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

47 Users online: 5 Guests (42 Unknown)
Pages generated today : 15.449
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.378.367