Draaien (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lionellll    posted on 20-09-2009 21:58
Mischien een hele domme vraag.
Ik wil graag in de hardstyle genre gaan draaien,maar ook gewoon alround het is nog even uitzoeken wat mij het beste licht
Maar mijn voorkeur gaat gewoon uit naar hardstyle omdat ik eigenlijk alleen daarna luister.

maar wat is nu de bedoeling van draaien?
het?mooi laten overlopen van muziek?,of komt er nog meer bij kijken?

en veel later komt het zelf in me kaar maken van tracks enzo..

What do you think about Draaien ??

Vote :   

Gerhard    posted on 21-09-2009 16:07
Maakt Korsakoff haar tracks wel ?
Estacy    posted on 21-09-2009 16:14
een ding als je gear uit gaat zoeken: als je aan het zoeken bent zul je zien dat er veel te koop is met veel functies, bij CD spelers heb je niet meer nodig dan een pitch. met een pitch kun je alles, bij een mixer heb je niet meer nodig dan 2 kanalen. en bij een koptelefoon moet er alleen geluid uitkomen. Daarmee kun je prima de basis leren. Effecten, scratch etc heb je niet hard nodig
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
PaulBrugel    posted on 21-09-2009 16:15
Poster: Stagiar

Ja ik draai zelf ook en ja ik had eigenlijk al verwacht dat ik hier reacties op kreeg. Face the truth, kijk maar eens op youtube naar de filmpjes van de grote namen. Vaak worden de knopjes alleen maar aangeraakt om 'bezig' te lijken tijdens het draaien van een plaat als er even geen beatmatch te doen is, beter dat dan of niets doen of constant met je handen de lucht in te staan.

Wat een flauwekul. Heb je wel eens 2 platen door elkaar gemixed zonder scherpte/bas/med aan te passen? Zal lekker klinken.
Estacy    posted on 21-09-2009 16:34
Je kunt prima mixen zonder de EQ te gebruiken, klinkt niet geweldig, maar het kan wel. En kijk eens naar de wat oudere ( no offense) DJ's. Die zijn ook begonnen met 2 draaitafels met alleen een pitch, en een mengpaneel dat soms zelf in elkaar was geflanst. Die hadden ook geen EQ, direct drive, pitch bend, gain etc. En geloof me, die DJ's kunnen toch prima mixen
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
PaulBrugel    posted on 21-09-2009 16:43
Ik denk er toch anders over. Als ik 2 platen in elkaar mix en ik haal bij plaatje nr 2 de bas niet weg (Om het maar simpel te zeggen) hoor je 2 baslijnen door elkaar. Dit klinkt echt niet. Het afstemmen van het geluid op de andere plaat die je erin gaat mixen behoort tot de basis vind ik. Net als 2 platen gelijk laten lopen.
niiicola    posted on 21-09-2009 16:43
This Section is a free beginners DJ course for music mixing. You will learn the basics of the professional mixing technique used by DJs all over the world. You will learn how DJs mix songs in night clubs. We are not talking about radio station mixes.
At the end of this course, you'll be able to perfectly mix 2 songs together seamlessly like a professional DJ does. Of course you need to practice a lot before you can go and mix in a night club. But all the basics you need are in the following pages.

The course is divided into 6 sections covering the mixing technique:The DJ minimal equipment or software A typical song anatomy Mixing basics CUE points BPM and pitch control Putting it all together Read this course a first time in 15 minutes to get a global view of all the terms used. Then read it again slowly and take your time to practice. The Key for success is practice!

First of all, in order to mix 2 songs you need 2 audio sources. Most of the time, DJs use a pair of Turn tables or a double deck CD Player. Recently, new Software was introduced to the market of DJ tools featuring double deck MP3 players. DJ players are designed specially for mixing. They should have at least the possibility to modify the playing speed of the song (known as pitch control) and pausing the tracks at a precise point of time (known as CUE points).

Next, you need an audio mixer. This can be a real mixer console or a virtual Software mixer. The mixer is the central part of the whole DJ system and it is where the songs get really mixed together.At last, you need an amplifier with speakers and a head phones.

If you are a starting DJ and don't want to invest in heavy professional equipment, you can use your computer instead. It's really all you need to get started along with some good software. you can buy software for less than 200$ including a double deck MP3 player with an embedded virtual mixer and other functions like pitch control and CUE point.

How to cable the DJ system if you're not using your computer: -hook the output of player A to the input 1 of the mixer (or line 1)
-hook the output of player B to the input 2 of the mixer (or line 2)
-hook the output of the mixer to the input of the amplifier (usually this is called AUX for auxiliary)
-hook your head phones to the mixer

You can also use your computer with an external mixer. Specially if you have a sound card with 4 outputs. Most recent sound card have this feature. Or, you can install 2 sound cards on your PC.

99% of the songs follow the same structure. A song starts with an intro and ends with an Exit. Theese are sections where only drum beats and music goes on without lyrics. This is usually the playground of the DJ. This is where all the mixing happens.

Here is what a song looks like:
1

I = Intro
V1, V2 = Verse
R = Refrein
S = Solo
E = Exit
DJs measure the length of each section with the number of drum beats. The following thumb rule apply for most of the songs. Try to count the beats for each section and in group of four beats: 1-2-3-4...1-2-3-4...1-2-3-4...1-2-3-4

usually the length of the intro, refreins, solo and exit is 32 beats each (that's 8 times the 1-2-3-4 counting). Verses are 64 beats each. Sometimes the intro is 2 x 32 or 3 x 32. In all cases it is a multiple of 32. There are also some exceptions like having parts of 16 beats between the refrein and the second verse.Songs are called tracks when loaded in double-deck players.
The basic idea is to start track 2 before the end of track 1 that is currently playing. The problem for the DJ is to exactly synchronise the start of track 2 with the end of track 1. This shows the importence of understanding the song anatomy. We saw that the intro of track 2 lasts 32 beats. On the other hand, the exit of track 1 also lasts 32 beats. So ideally, we need to match beat 1 of the exit of track 1 with beat 1 of the intro of track 2.This figure shows the perfect mix:
2
Graduation shows the beats

For this we will face 2 dificulties:
-Adjust track 2 so it starts exactly on beat 1 when we press the play button. This step is called the CUE
positionning and is prepared in the head phones while track 1 is still playing.
-Adjust the speed of track 2: Lets suppose that track 2 was precisely started on the beat 1 of track 1's exit. If the speed - or tempo - of track 1 is faster then track 2, track 1 will reach the end before track 2 finishes its intro. So you have to synchronize the tempo of the tracks and this is called synchronysing the BPM (beat per minute)

In order to start track 2 at the desired time (beat 1 of track 1) and to match the first beat, track 2 should be placed on pause and be ready to start instantly.

On a turn table, listen to track 2 from the start and wait for the first beat. Then hold the vinyl disk on the edge. The turn table should keep turning underneath (use a special tissue called a slipmat between the turn table and the vinyl to reduce friction). You can also slightly forward or rewind the vinyl to place the needle on the start of beat1. When track 1 enters the exit, release track2 and the beats should match. This requires some training at the beginning then it becomes more natural.

On a double deck CD or an MP3 software, listen to track 2 from the start and press the CUE button when you hear beat 1. The player then enters CUE mode. Meaning it pauses the track and repeats the last second of music in an endless loop to show you the exact position of the CUE. You can then go forward or rewind with high precision using the Jog (little wheel). The Jog will let you precisely position your CUE point at the beginning of beat 1. Some professional Players have auto CUE so they automatically find the first beat for you and get paused on it. Others memorize the CUE point you set so when you use the same Track, the CUE point is automatically selected. Some also memorize more than one CUE point for each song. Finally, when track 1 enters its exit, release track 2 and the beats should match.
This figure shows the exact place where the CUE point needs to be placed on track 2:
3
The next step is to adjust the speed so the beats of track 1 and track 2 match all the way.

BPM definition: it's the number of beats per minute. The BPM represents the tempo of a song. In other words its speed. In general for disco, dance and techno, the BPM is between 110 to 150. So Trance has a higher BPM than House or disco; and house has a higher BPM than Hip-Hop.

Once both tracks are playing, and the first beats are synchronized, the speed of track 2 should be adjusted to keep this synchro. In fact, it is uncommon to have exactly the same BPM for both tracks. On professional equipment, the DJ can get an automatic extraction of BPM displayed on screen. The BPM can then be saved in the memory of the player. Some software let you tap along with the beats and calculate the BPM for you. But this is very slow and unreliable.

Having the BPM displayed is not mandatory. In fact professional DJs don't use it. They prefer to do the mix on the fly. This is why it is not available on turn tables.

The idea is to have the same BPM for both songs before raising the volume of track 2. So if the beats of track 2 are in advance, you should slow down track 2 and if they are comming late, you should accelerate it.

This example shows the case where track 2 is too slow. It should be accelerated so it can catch up track 1. If not, track 1 will reach the end before the beginning of track 2's first Verse:4

Slowing down or accelerating is done using the Pitch control slider. In general, you can adjust the pitch by more or less 12%. Values above 12% should be avoided as they badly mess up the song.

The pitch should be modified very slowly and very progressively if the volume is up. If not, you'll have noise deformations as in old tapes left under the sun!

Sometimes the BPM are equal but there is a slight delay between the beats of track 1 and track 2. In this case it is practical to use the pitch bend buttons (+ and -) to temporarly accelerate or decelerate the pitch without modifying the BPM synchro as long as you are pressing on the buttons. When you release the button, the pitch gets its previous value. The Pitch bend are not available on all systems. This enables you to accelerate or slow down the pitch without loosing the synchro.

Adjusting the pitch is definetly the most diffcult part of the mix. Once you get successeful at this, you can start mixing mix almost any kind of music.

bron: MP3-Mixer.com
Gewoon.
PaulBrugel    posted on 21-09-2009 16:57
Mixen (diskjockey)

Mixen
(ook wel: doormixen of doorstarten) is het op zodanige manier maken van een aansluiting, overgang of overlapping tussen twee verschillende muziekstukken dat het (bijna) niet te horen is dat er een overgang plaatsvindt en/of dat het samen melodieus klinkt. Het begrip wordt (vooral) gebruikt in relatie tot het laten samenvloeien van dansmuziek. Het mixen heeft zijn oorsprong in de (mid)jaren '70 toen diskjockeys in clubs en discotheken meer gingen doen dan het louter aan- en afkondigen van de gedraaide nummers. Enerzijds werd gestart met het spreken op de maat van instrumentele delen van de muziek (oorsprong van het zogenaamde rappen) en anderzijds maakten de DJ's een dusdanige overgang tussen de nummers, dat men gewoon door kon blijven dansen. Eind jaren '70 begon het mixen aan een opmars in de Nederlandse discotheken en werd reeds toen door een zekere incrowd tot 'draaikunst' verheven. Ook uit die tijd stammen de "DJ battle's" met toenmalige wereldkampioenen als DJ Cash Money (New York). Sinds eind jaren '80 zijn de DJ's die in discotheken, clubs en op dansparty's draaien vrijwel allen mixende DJ's (in tegenstelling tot het merendeel van de radio-DJ's). Naast de keuze van de gedraaide nummers werd ook de mixvaardigheid een belangrijke succesfactor voor een DJ. Op internationaal niveau genieten naast Amerikaanse en Engelse, vooral ook de Nederlandse DJ's grote bekendheid en aanzien in de dansscene vanwege hun mixvaardigheden.[bewerken] Standaard benodigdhedenTwee platen- of cd- spelers met pitch-control Een mengpaneel of mixer Een hoofdtelefoon En een stereo-installatie
Ook kan er een computer en software worden gebruikt om te mixen. Het overgrote deel van de DJ's gebruikt anno 2007 echter platenspelers en/of cd-spelers. Omdat cd-spelers aanvankelijk niet de fysieke bewerkingsmogelijkheden van een platenspeler hadden, is de platenindustrie lange tijd doorgegaan met het maken van vinyl met name ten behoeve van DJ's. CD's werden eenvoudigweg niet of nauwelijks gebruikt door mixende DJ's. Rond het jaar 2000 is daar verandering in gekomen omdat er toen cd-spelers op de markt kwamen die qua bewerkingsmogelijkheden grote overeenkomst vertoonden met platenspelers. Wereldwijd is de meest gebruikte platenspeler voor het mixen, de zogenaamde 'Technics 1200'-serie . Een direct aangedreven (in tegenstelling tot snaar-aangedreven) platenspeler met een mogelijkheid tot graduele aanpassing van de snelheid op zowel 33 als 45 'rounds per minute' (rpm / toeren). De in het professionele circuit meest gebruikte CD-speler is de Pioneer CDJ-serie. Een cd-speler, waarop een grote ronde schijf is gemaakt die is bedoeld om de fysieke eigenschappen en daarmee de bewerkingsmogelijkheden van een platenspeler na te bootsen.
[bewerken] Algemene werkwijzeEerst zoekt de dj twee nummers bij elkaar. Dan wordt eerst op de hoofdtelefoon het tempo van de twee nummers aan elkaar aangepast. Op het juiste moment kan de dj de nummers in elkaar over laten gaan met behulp van het mengpaneel.
Er zijn inmiddels vele verschillende werkwijzen en mixtechnieken die worden toegepast, afhankelijk van de gebruikte muziekdragers (vinylplaten, CD's, computers), het gebruikte mengpaneel en het beoogde effect van de overgang / opeenvolging van de muziek. In veruit de meeste gevallen wordt beoogd om de twee opeenvolgende muzieknummers qua tempo op elkaar aan te laten sluiten. Dit tempo wordt uitgedrukt in beats per minute

Bron: Wikipedia, de vrije encyclopedie
User edit by PaulBrugel on 21-09-2009 @ 16:58:51 (1%)
Roalin    posted on 21-09-2009 17:06
Poster: PaulBrugel

Ja ik draai zelf ook en ja ik had eigenlijk al verwacht dat ik hier reacties op kreeg. Face the truth, kijk maar eens op youtube naar de filmpjes van de grote namen. Vaak worden de knopjes alleen maar aangeraakt om 'bezig' te lijken tijdens het draaien van een plaat als er even geen beatmatch te doen is, beter dat dan of niets doen of constant met je handen de lucht in te staan.

Wat een flauwekul. Heb je wel eens 2 platen door elkaar gemixed zonder scherpte/bas/med aan te passen? Zal lekker klinken.

Ik denk dat je het verkeerd opvat.
Hij heeft wel gelijk dat er (veel?) grote namen zijn die alleen aan de knopjes draaien om leuk te doen (en sommigen zijn zelfs zo dom om dat te doen als het kanaal dicht staat en er een fotograaf in de buurt is).

Tuurlijk gebruik je de eq (anders vind ik dat je nu moet stoppen met draaien, omdat je dan geen gehoor voor muziek).
Tekhead    posted on 21-09-2009 17:07
Poster: Estacy
Je kunt prima mixen zonder de EQ te gebruiken, klinkt niet geweldig, maar het kan wel. En kijk eens naar de wat oudere ( no offense) DJ's. Die zijn ook begonnen met 2 draaitafels met alleen een pitch, en een mengpaneel dat soms zelf in elkaar was geflanst. Die hadden ook geen EQ, direct drive, pitch bend, gain etc. En geloof me, die DJ's kunnen toch prima mixen

Alstublief, de nagel op de kop slaan noem ik dat !
Dat? waren echte kunstenaars, mooi mixen zonder al die hedendaagse poespas. men mixte met een deck met gescheiden toonregeling, maar die was niet per kanaal separaat, maar op de master. Het was Rodec die eind jaren 70 uitpakte met enkele nieuwigheden, die echt revolutionair waren, zo introduceerde zij de Talk Over , Gain per kanaal, en de Equaliser, wat later resulteerde in De MX-18 met Toonregeling per kanaal. Dus jongens, deze features zijn een Antwerpse uitvinding en ontwikkeling Cool
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
wannes951    posted on 21-09-2009 17:26
Ik denk er toch anders over. Als ik 2 platen in elkaar mix en ik haal bij plaatje nr 2 de bas niet weg (Om het maar simpel te zeggen) hoor je 2 baslijnen door elkaar. Dit klinkt echt niet. Het afstemmen van het geluid op de andere plaat die je erin gaat mixen behoort tot de basis vind ik. Net als 2 platen gelijk laten lopen.

je kan makkelijk 2 platen aan elkaar mixe als beide baslijnen openstaan, als ze niet goed samen klinken moet je beter leren mixen of andere palten kiezen die goed passen, ik gebruik vooral men mid eq. en men gain.
ianroma    posted on 21-09-2009 17:57
Poster: wannes951

je kan makkelijk 2 platen aan elkaar mixe als beide baslijnen openstaan, als ze niet goed samen klinken moet je beter leren mixen of andere palten kiezen die goed passen, ik gebruik vooral men mid eq. en men gain.

Dit slaat nergens op, dus je zegt dat als je 2 platen perfect beatmixt en het klinkt voor geen meter samen. Gewoon omdat de basslines niet samen met elkaar klinken, dat je dan beter moet mixen?Cool Als jij namelijk je bass omlaag gooit dan heb je minder last van dat de platen niet door elkaar klinken. En daarbij als jij beide nummers aan het draaien bent met beide tracks de bas open dan klinkt de kick toch v??l te hard en krijg je misvorming van het geluid.
niiicola    posted on 21-09-2009 18:10
Laten we nou niet gaan discussi?ren of je wel of niet de EQ moet gebruiken! We vergeten Lionell helemaal!
Gewoon.
ianroma    posted on 21-09-2009 18:11
Poster: niiicola
Laten we nou niet gaan discussi?ren of je wel of niet de EQ moet gebruiken! We vergeten Lionell helemaal!

Nee ok? inderdaad, maar we moeten hem ook geen verkeerde dingen leren.
niiicola    posted on 21-09-2009 18:41
Trouwens dit zijn ook goeie video's:

klik?(How to DJ - Ep. 1 (1/5) - Sarah Main)
klik?(How to DJ - Ep. 1 (2/5) - Sarah Main)
klik?(How to DJ - Ep. 1 (3/5) - Sarah Main)
klik?(How to DJ - Ep. 1 (4/5) - Sarah Main)
klik?(How to DJ - Ep. 1 (5/5) - Sarah Main)

klik?(How to DJ - Ep. 2 (1/9) - Phil K)
klik?(How to DJ - Ep. 2 (2/9) - Phil K)
klik?(How to DJ - Ep. 2 (3/9) - Phil K)
klik?(How to DJ - Ep. 2 (4/9) - Phil K)
klik?(How to DJ - Ep. 2 (5/9) - Phil K)
klik?(How to DJ - Ep. 2 (6/9) - Phil K)
klik?(How to DJ - Ep. 2 (7/9) - Phil K)
klik?(How to DJ - Ep. 2 (8/9) - Phil K)
klik?(How to DJ - Ep. 2 (9/9) - Phil K)

klik?(How to DJ - Ep. 3 (1/8) - James Zabiela)
klik?(How to DJ - Ep. 3 (2/8) - James Zabiela)
klik?(How to DJ - Ep. 3 (3/8) - James Zabiela)
klik?(How to DJ - Ep. 3 (4/8) - James Zabiela)
klik?(How to DJ - Ep. 3 (5/8) - James Zabiela)
klik?(How to DJ - Ep. 3 (6/8) - James Zabiela)
klik?(How to DJ - Ep. 3 (7/8) - James Zabiela)
klik?(How to DJ - Ep. 3 (8/8) - James Zabiela)

Ik ben met deze lijst een half uur bezig geweest Tongue. Ging steeds fout Tongue Dus ik hoop dat je hier wat aan hebt...
Gewoon.
User edit by niiicola on 21-09-2009 @ 18:43:40 (5%)
Stagiar    posted on 21-09-2009 19:03

Lees mijn post nog eens een keer, juist daar heb ik het niet over.
User edit by Stagiar on 21-09-2009 @ 19:05:33 (2%)
Lionellll    posted on 21-09-2009 19:06
hahaha ik snapte er ook al weinig van:P..
zal die lijst zeker gaan bekijken:D tnx
niiicola    posted on 21-09-2009 19:09
Bekeijk ook even die "cursus" die ik een paar posts daarvoor heb gezet, die is ook handig!
Gewoon.
Stagiar    posted on 21-09-2009 19:15
Sorry lionell, het gaat er een beetje diep in nu. Neem gewoon de tijd om je te anticiperen op het vak, wat wil je precies en weet je zeker dat je 1000 euro wil uitgeven aan apparatuur. Misschien een idee om eerst met de computer te beginnen (traktor DJ studio of iets soortgelijks). Het werkt wat irritant, maar je kunt er een hoop van leren.
Het is daarnaast ook nog eens goedkoper om een DJ Console te kopen om het te proberen (zie de avatar van Niiicola). Dat scheelt je een gigantische investering als het je uiteindelijk toch niets lijkt.
niiicola    posted on 21-09-2009 21:06
Helemaal gelijk! Zo'n dj console kost 200 euro. En met MIDI kan je doen wat je wilt.
Gewoon.
PaulBrugel    posted on 22-09-2009 10:45

Lees mijn post nog eens een keer, juist daar heb ik het niet over.

Lees nu je post terug en inderdaad, ik heb niet?goed gelezen.
dus ik geef je gelijk.? Er zijn een hoop DJ's die aan de knopje lopen te draaien middenin een plaat en niet tijdens een overgang.

User edit by PaulBrugel on 22-09-2009 @ 10:47:22 (16%)
Sandr    posted on 22-09-2009 11:18
Maar dat wil toch niet zeggen dat ze voor de nep aan die knoppen draaien..?

Met je eq kan je tijdens een plaat ook veel doen. Je kan de climax die aant opbouwen is wat versterken of wat afzwakken, wat spelen met effecten en zo nog een hoop.

Play that funky music white boy....
Stagiar    posted on 22-09-2009 11:39
Poster: Sandr
Maar dat wil toch niet zeggen dat ze voor de nep aan die knoppen draaien..?

Met je eq kan je tijdens een plaat ook veel doen. Je kan de climax die aant opbouwen is wat versterken of wat afzwakken, wat spelen met effecten en zo nog een hoop.

Daar ben ik het inderdaad mee eens, dat is de andere helft van de tijd Winking my eye
Lionellll    posted on 22-09-2009 12:43
ik zat gisteravond te denken,
als je 1 plaat op hebt staan,en je wilt naar plaat 2 toe?
wacht je dan tot die helemaal is afgelopen of net 20 seconden voor het einde laat je plaat 2 inlopen.

plaat 2 dan zoek je een punt op in het begin en die CUE je? en dan laat je hem overlopen?
Stagiar    posted on 22-09-2009 12:52
Poster: Lionellll
ik zat gisteravond te denken,
als je 1 plaat op hebt staan,en je wilt naar plaat 2 toe?
wacht je dan tot die helemaal is afgelopen of net 20 seconden voor het einde laat je plaat 2 inlopen.

plaat 2 dan zoek je een punt op in het begin en die CUE je? en dan laat je hem overlopen?

Het ligt iets ingewikkelder, je praat niet over seconden, maar over Beats Per Minute. Die tel je, lees de tutorial van de vorige pagina nog maar eens een paar keer door.
THE-DON    posted on 22-09-2009 13:40
DJTUTOR - heeeeeel simpel uitgelegt
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

99 Users online: 9 Guests (90 Unknown)
Pages generated today : 15.845
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.157.021

DJResource