Digitaal draaien of niet (8/12)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

CoenBaas5300    posted on 27-05-2009 16:15
Beste leden,

Ik zit met een vraag. Ik heb veel flimpjes gezien over digitaal draaien, wat mij erg intresseert. Dit wil ik misschien ook gaan doen.?Nou vraag ik me alleen af wat je daar dan allemaal voor nodig hebt en wat de voor- en nadelen van zijn.?Wat mis je?bij digitaal draaien en wat totaal niet? En hoe doe je dat dan als je bijvoorbeeld op locatie moet draaien?

Mensen die ervaring hebben met digitaal draaien, vertel me alsjeblieft wat jullie er van vinden en hoe jullie er over te spreken zijn.

Bedankt!!!

User edit by CoenBaas5300 on 27-05-2009 @ 16:18:38 (15%)

What do you think about Digitaal draaien of niet ??

Vote :   

Woudtje    posted on 21-01-2010 23:29
Poster: djdolivieira
Ik draai wel met Traktor. Maar wil het beatmachen toch zelf blijven doen. Maar het is wel zo als je met 4 decks draait dan is het wel moeilijk om dat nog handmatig strak te beatmachen. Dan moet je wel met de Sync knop werken. Dat is gewoon een andere manier van draaien. Ik sta open voor alles als het maar creatief genoeg is. Ik gebruik maximaal 3 decks. De?genre die ik het meeste draai moet je ook niet met 4 decks draaien. Maar als je minalistische techno draait?zoals Ritchie Hawtin dat doet dan klinkt dat wel stoer. ??

+ 1 !!
edit: zal het ff onderbouwen. Ik ben het helemaal met?djdolivieira?eens als je maar met twee decks mixed vind ik het onnodig om de sync te gebruiken. Als je niet genoeg tijd over hebt voor de " creative dingen " kan je gewoon niet beatmatchen?Cool.
User edit by Woudtje on 21-01-2010 @ 23:36:50 (43%)
Adrien1989    posted on 22-01-2010 07:56
Dat zeker. Als je twee deck draait doe je geen voordeel op met de Sync functie. Persoonlijk vind ik dat ook minder interessant, omdat ik graag alle mogelijkheden benut. Twee deck mixen in Traktor is voor mij te omslachtig voor wat je eruit haalt. Geef me dan maar twee CD-spelers of twee TT's.

Ik draai zelf constant vier deck digitaal en dat gaat ook niet lukken zonder sync. Hiervoor draaide ik drie deck met 3x cdj1000 + efx (zie dj booths). Ik vind niet dat mijn mixen er minder interessant op zijn geworden doordat ik niet meer zelf match. De mixen zijn juist interessanter geworden door het extra deck, de extra loop mogelijkheden, de extra hotcue mogelijkheden, etc. Drie of zelfs vier CDJ's icm een EFX kunnen gewoon niet tippen aan wat je in Traktor kan.?

De uitspraken van mijn buurjongen, of broertje van zeven kan dat ook doen, dat is echt kant en klare onzin. Een goede en spectaculaire overgang ontstaat niet automatisch als twee tracks gelijk lopen en al helemaal niet als er nog meer tracks in het spel zijn. Dat zou in principe van mij aangenomen kunnen worden, omdat ik nu digitaal draai en voorheen een lange tijd met Cd heb gedraaid en ook nog vinyl. En als je het niet wilt aannemen, check mijn Youtube kanaal, de tracks staan erbij, en laat je buurjongetje of wat dan ook maar eens proberen. Het maken van een dergelijke mix wordt onderschat.?

Nog zo iets, je publiek. Wie van de 'anti-sync-groep', om het maar even zo te noemen Tongue. Wil er gaan beweren dat je publiek er ook maar een seconde om geeft of jij zelf je plaatjes gelijk legt of dat je laptop dat doet. Sterker nog, 98% van je publiek hoort het niet eens als jij ernaast zit. De meerwaarde voor jou publiek is op het moment dat je zelf matched 0,00. Ook is de meerwaarde voor de kwaliteit van jou mix bij zelf matchen 0,00. Wanneer heeft zelf matchen ?berhaupt meerwaarde? Het kan enkel gezien worden als een leuke handeling en het geeft inderdaad enige voldoening als jij een drie deck mixt maakt en het loopt ook allemaal handmatig perfect gelijk. Wat dat betreft kan ik niemand ongelijk geven.?

Volgende iets om over na te denken. Wanneer ben je een DJ? Als je plaatjes gelijk kan leggen? Toch zeker niet Winking my eye. Als je jou status ontleent aan het feit dat je tracks op de zelfde snelheid kan laten lopen door een simpele handeling uit te voeren met de pitchfader moet je toch nog eens goed gaan nadenken.?

Het idee wat ikzelf wel eens heb is dat de mensen die echt tegen de sync functie zijn en die argumenten aanhalen dat het te makkelijk wordt bang zijn dat 'de buurjongen' een betere mix in elkaar draait en dat hun uit de markt geprijsd gaan worden. Wat zal ik er eens van zeggen. Tijden veranderen. Deze discussie is zonder meer ook gevoerd toen de CD spelers in opkomst kwamen. Digitaal is op dit moment al veel meer geaccepteerd dan een aantal jaren geleden. Ik denk dat dit alles te maken heeft met het feit dat er steeds meer grote namen digitaal gaan draaien en komen met vette drie en vier deck mixen, die met CDJ's niet te maken zijn. Digitaal is nu al niet meer weg te denken, de pitchfader op de lange termijn wel.?

Dit bericht is trouwens niet aan een specifiek persoon gericht Happy, laughing. Ik heb gewoon mijn mening uitgebreid uiteengezet.
User edit by Adrien1989 on 22-01-2010 @ 07:57:20 (4%)
PaulBrugel    posted on 22-01-2010 09:15
Dat digitaal draaien interesseert mij ook eigenlijk wel. Althans, ik zou graag naast mijn CD mappen een laptop neer willen zetten en daar wat andere platen mee kunnen draaien.

Dus als ik draai heb ik de beschikking over 2 of 3 CDJ1000 mk3 en een DJM 500 / DJM800 (Ligt eraan waar ik draai) Kan iemand bij hier advies over geven? Zijn er meerdere mensen die een laptop naast hun CD mappen hebben staan? En dat je uit je laptop eens een andere plaat kan pakken om te draaien? Heb je bijv DJ software voor op je laptop die je gemakkelijk kan bedienen? Ben benieuwd of iemand mij kan informeren
Adrien1989    posted on 22-01-2010 09:35
Wat mag het kosten? Happy, laughing
Xurion    posted on 22-01-2010 09:37
Poster: PaulBrugel
Dat digitaal draaien interesseert mij ook eigenlijk wel. Althans, ik zou graag naast mijn CD mappen een laptop neer willen zetten en daar wat andere platen mee kunnen draaien.

Dus als ik draai heb ik de beschikking over 2 of 3 CDJ1000 mk3 en een DJM 500 / DJM800 (Ligt eraan waar ik draai) Kan iemand bij hier advies over geven? Zijn er meerdere mensen die een laptop naast hun CD mappen hebben staan? En dat je uit je laptop eens een andere plaat kan pakken om te draaien? Heb je bijv DJ software voor op je laptop die je gemakkelijk kan bedienen? Ben benieuwd of iemand mij kan informeren

Ja, ik heb er zelfs 2 staan Winking my eye
PaulBrugel    posted on 22-01-2010 09:50
tja, het is voor mij een aanvulling. 500 a 600 euro?
Adrien1989    posted on 22-01-2010 09:59
Dan zou ik Traktor Scratch Duo kopen. Dan heb je goede software, met een prima geluidskaart en voor iets meer dan ? 300. Midi controlertje erbij en dan ben je klaar, nog ruim binnen het budget ook Winking my eye.
PaulBrugel    posted on 22-01-2010 10:16
Sorry, ik ben een bleuke in dit soort dingen. Draai al 15 jaar alleen met CD & Vinyl.
Dus ik koop een laptop, en een Traktor Scratch Duo? pakket. En dan?

En een geluidskaart, die zal ik apart moeten kopen?
Ben al gaan google-len maar kom niet echt verder.

Alvast bedant voor de info.
User edit by PaulBrugel on 22-01-2010 @ 10:30:00 (100%)
Adrien1989    posted on 22-01-2010 10:33
Geluidskaart zit in het pakket Happy, laughing. Midicontroler als een Xone 1d of een Native Instruments X1 zijn een optie.
Dolivieira    posted on 22-01-2010 19:16

Ik heb het ook zo staan. 3x CDJ1000 (2xMK3 en 1XMK2), DJM 700 en 2 keer SL1210 MK2?en Traktor Scratch Duo. Ook hen ik er Virtual DJ timecoded er op staan. Maar traktor is proffesioneler. Ga wel over een tijd over op 2x CDJ2000. en dan volledig MIDI met traktor. ?
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 22-01-2010 @ 21:22:28 (3%)
soundcollector    posted on 22-01-2010 20:05
at adrien1989:
Heb zojuist even jouw mening gelezen en ik moet zeggen, shit ik had het nooit beter kunnen uitschrijven. Perfect omschreven en er valt niks op aan te merken, goeie argumenten etc...
Is echt iets wat mensen moeten beseffen die volledig tegen het digitale gebeuren zijn.
At Paulbrugel: Misschien moet je eens op youtube zoeken wat traktor allemaal kan? Er valt veel over te zien hoor, en dan weet je snel wat de bedoeling van het systeem is Winking my eye.
Helioxx    posted on 22-01-2010 20:31
Inderdaad, adrien heeft het perfect verwoord!
Je hebt gewoon zoveel meer mogelijkheden!
+ ik kan me goed voostellen dat de sync handig ( lees; bijna noodzakelijk) als je met 4 decks mixt!
Sandr    posted on 26-01-2010 10:58
Sorry, ik ben een bleuke in dit soort dingen. Draai al 15 jaar alleen met CD & Vinyl.
Dus ik koop een laptop, en een Traktor Scratch Duo? pakket. En dan?

En een geluidskaart, die zal ik apart moeten kopen?
Ben al gaan google-len maar kom niet echt verder.

Alvast bedant voor de info.

In jou geval wil je met cd's blijven draaien en je pc als aanvulling gebruiken...
Koop idd een laptop en traktor scratch duo.

Sluit je traktor aan op 2cdj 1000's
Nu kan je kiezen: Als je er een tijdcode cd instopt kan je een track vanuit je traktor spelen
stop je er een gewone cd in,?zet je de geluidskaart op thru en dan?speelt hij die gewoon af...
(zo ongeveer als het goed is)

Zo kan je dus heel makkelijk switchen tussen digitaal en analoog...

Misschien dat de Traktor kenner bij uitstek: Baath dit even kan bevestigen?
Play that funky music white boy....
User edit by Sandr on 26-01-2010 @ 11:16:14 (10%)
baath    posted on 26-01-2010 11:21
Poster: Sandr

In jou geval wil je met cd's blijven draaien en je pc als aanvulling gebruiken...
Koop idd een laptop en traktor scratch duo.

Sluit je traktor aan op 2cdj 1000's
Nu kan je kiezen: Als je er een tijdcode cd instopt kan je een track vanuit je traktor spelen
stop je er een gewone cd in,?zet je de geluidskaart op thru en dan?speelt hij die gewoon af...
(zo ongeveer als het goed is)

Zo kan je dus heel makkelijk switchen tussen digitaal en analoog...

Misschien dat de Traktor kenner bij uitstek: Baath dit even kan bevestigen?

je verhaal klopt wel Winking my eye

je kan er voor kiezen om de audio thru functie te gebruiken alleen gaat dan je signaal ook nog door je geluidskaart heen. heb je dus een niet al te snelle laptop/pc heb je een kleine vertraging.

je kan ook alles netjes met de bij geleverde multicore kabels aansluiten.
dan heb je alleen op je mixer 2 extra line ingangen nodig.
zo gebruik je dus je cd spelers gewoon zoals je altijd al doet!

Sandr    posted on 26-01-2010 11:38
Heb ik ook direct een vraag, kan ik hier wel stellen:

Ik ga dus over op Traktor scratch pro, dit wil ik gaan draaien vanaf een macbook. Nu twijfel ik dus tussen een macbook of een macbook pro:

Macbook??????????????????? Macbook pro
2 gig ram?????????????????? ? 2 gig ram
2,26 ghz??????????????????????2,26 ghz
250 gig??????????????????????? 160 gig
?X?????????????????????????????? Verlicht toetsenbord
?X?????????????????????????????? Firewirepoort
?X???????????????????????????????SD gleuf
Polycarbonaat????????????? Alluminium
unibody?????????????????????? unibody
?
? 844???????????????????????? ?? 1080

Ik heb hier de belangrijkste dingen ingezet en de verschillen tussen de 2. Als ik het zo dus bekijk betaal ik voor een macbook pro bijna?250 euro meer voor een verlicht toetsenbord, een alluminium unibody,? een firewire poort?en een SD gleuf (die laatste 2 zal ik waarschijnlijk niet eens gebruiken)

Klopt dit, of zit er meer in?een macbook pro dat ik zo snel niet kan vinden? Als er verder geen? verschil inzit dan?lijkt het mij aantrekkelijker om voor 84 euro nog 2 gig?ram bij te kopen voor de gewone macbook. Dan zit je op 930 euro, dat scheelt nog steeds 150 terwijl je dan wel meer ram hebt.

Wat moet ik nou kiezen??Mac/Apple experts die mij kunnen helpen??

?
qntr0l    posted on 26-01-2010 11:48
Ik heb voor precies dezelfde keuze gestaan als jou. Ik ben voor de witte Macbook gegaan, ook met 4GB RAM erin getrapt.

Ik vind persoonlijk het verlichte toetsenbord, de alu behuizing, firewire poort en SD-poort voor mij geen toegevoegde waarde hebben. De laatste twee zal ik al nooit gebruiken, en ook het verlichte toetsenbord zal me niet veel boeien. De ALU body is bij mij even een twijfelpuntje geweest, maar ik ben van mening dat (na 2 maand gebruik) de polycarbonaat unibody behuizing van de witte Macbook ook gewoon heel goed is.?

Het schijnt dat in de PRO versie een ander scherm verwerkt zit, hoewel allebei de apparaten hetzelfde LED-scherm hebben volgens de specificaties. Ik zet echter mijn witte Macbook elke dag naast de Macbook Pro van een klasgenoot, en ben van mening dat mijn scherm toch fijner is. Qua kleuren, helderheid en contrast verschillen ze niks. Echter zit over de Pro versie een spiegelende plaat, wat niet geheel handig is als de zon erop schijnt.?

Ik heb voor mezelf voor de witte Macbook gekozen, omdat de "extratjes" van de PRO mij de 250 euro niet waard waren.?
User edit by qntr0l on 26-01-2010 @ 11:55:42 (1%)
Sandr    posted on 26-01-2010 12:51
Nee daar zit ik nu ook mee te stoeien, zijn die extras het mij waard?

Een verlicht toetsenbord lijkt me wel heel handig, omdat je toch vaak in een donkere omgeving draait... Aan de andere kant: Mijn cd hoesjes zijn ook niet verlicht en die kan ik ook lezen, het is ook nooit pikke donker.

Dan die ALU body, wel handig en klinkt stevig.. maar hoeveel steviger dan die van polycarbonaat?
SD sleuf en firewire poort zal ik ook niet gebruiken vermoed ik.

Die glazenplaat is wel goede extra bescherming en van de zon heb ik geen last want ik gebruik hem alleen om te draaien.

Ik hoor wisselende verhalen, de ene zegt ik zou pro nemen omdat het een "pro" is. Maar als de hierboven genoemde verschillen de enige zijn vind ik het geen 250 euro waard denk ik.

Nog meer mensen een visie hierop?
qntr0l    posted on 26-01-2010 13:00

Die glazenplaat is wel goede extra bescherming en van de zon heb ik geen last want ik gebruik hem alleen om te draaien.

Hier moet ik aan toevoegen dat door deze glasplaat, het beeldscherm helemaal vlak is. Dus beeldscherm en behuizing eromheen liggen op een niveau. Bij de witte Macbook ligt het scherm laat maar zeggen "onder" de behuizing, net zoals je bij een normaal scherm gewend bent. Dit is ook een pluspuntje van de PRO. Ook zorgt de glasplaat dat je het scherm niet direct aan kan raken, in tegenstelling tot de witte Macbook. Vooral voor het draaien is hij daarom meer hufterproof (dronken gasten die knetterhard met hun vinger op het scherm hun favoriete nummer aanwijzen Tongue)
baath    posted on 26-01-2010 13:07
Nee daar zit ik nu ook mee te stoeien, zijn die extras het mij waard?

Een verlicht toetsenbord lijkt me wel heel handig, omdat je toch vaak in een donkere omgeving draait... Aan de andere kant: Mijn cd hoesjes zijn ook niet verlicht en die kan ik ook lezen, het is ook nooit pikke donker.

Dan die ALU body, wel handig en klinkt stevig.. maar hoeveel steviger dan die van polycarbonaat?
SD sleuf en firewire poort zal ik ook niet gebruiken vermoed ik.

Ik hoor wisselende verhalen, de ene zegt ik zou pro nemen omdat het een "pro" is. Maar als de hierboven genoemde verschillen de enige zijn vind ik het geen 250 euro waard denk ik.

Nog meer mensen een visie hierop?

ik ken jou al langer als vandaag Winking my eye je haalt toch wel die pro voor die paar extra's Winking my eye

maar verlicht toetsenbord is echt wel relax! en wat veel mensen niet noemen is de muis pad die op de macbook pro zit!

de zit volgens mij niet op de gewone macbook!

en je moet niet vergeten dat je elke weekend dat ding mee moet zeulen dus alu body is dan ook wel stuk steviger!
Jorrit    posted on 26-01-2010 13:08
Jawel, trackpad is op de nieuwe macbook precies hetzelfde als op de pro.
Sandr    posted on 26-01-2010 13:08
Kijk als het 100 euro zou schelen had ik het al lang geweten, maar ik vind 250 toch wel een substantieel bedrag...

Kan ik flink wat nuttige dingen van doen..

En dat touchpad was volgens de apple site precies hetzelfde.... Dus nog steeds in dubio..

Nog meer mensen argumenten?
User edit by Sandr on 26-01-2010 @ 13:15:36 (76%)
Helioxx    posted on 26-01-2010 16:35
ik zou persoonlijk voor de pro gaan.
De laptop zal waarschijnlijk veel meegenomen worden, en dan lijkt het me wel belagrijk dat hij stevig is. Die SD lezer lijkt me ook handig alsje vaak fotos trekt. Ook dat verlicht toetsenbord lijkt me vet als Dj! Je gaat hem waarschijnlijk lang gebruiken, dus dan zou ik toch 250 meer betalen en voor de?pro gaan Happy, laughing
Up to you ^^
Vassilli    posted on 26-01-2010 17:05
De Pro! Behuizing is veel sterker dan die van de Macbook. Ik heb ze allebei en als ik ergens naartoe ga neem ik altijd de (Alu) MBP mee.
TimmyV    posted on 26-01-2010 17:34
Als ik jou was zal ik nog even wachten met het aanschaffen van een macbook.
Het is namelijk weer bijna tijd dat de nieuwe Pro's worden aangekondigd.
Er gaan al geruchten dat deze o.a. core i5 en core i7 processoren ondersteunen. (ergens op Tweakers gelezen)
Wil je op dit moment toch echt een Macbook? Ga dan gewoon voor de normale versie. De Pro is naar mijn mening te duur als je kijkt naar de specificaties en deze vergelijkt met die van de gewone Macbook.
De personen die twijfelen over dat verlichte toetsenbord!! Het scherm zelf verlicht het toetsenbord al vrij goed. Het toetsenbord is dus duidelijk te zien.
Let's go f*cking mental
Vassilli    posted on 26-01-2010 17:45
Het toetsenbord is in het donker niet goed te zien hoor Winking my eye (Ik spreek uit ervaring)?
En idd (misschien) komen er morgen nieuwe (goedkopere) Pro's aan. (Dan is er weer een Apple event)
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

49 Users online: 6 Guests (43 Unknown)
Pages generated today : 18.453
Most visitors online this month : 109
Lifetime Pageviews since 2003 : 231.032.044