Digitaal draaien of niet (7/12)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

CoenBaas5300    posted on 27-05-2009 16:15
Beste leden,

Ik zit met een vraag. Ik heb veel flimpjes gezien over digitaal draaien, wat mij erg intresseert. Dit wil ik misschien ook gaan doen.?Nou vraag ik me alleen af wat je daar dan allemaal voor nodig hebt en wat de voor- en nadelen van zijn.?Wat mis je?bij digitaal draaien en wat totaal niet? En hoe doe je dat dan als je bijvoorbeeld op locatie moet draaien?

Mensen die ervaring hebben met digitaal draaien, vertel me alsjeblieft wat jullie er van vinden en hoe jullie er over te spreken zijn.

Bedankt!!!

User edit by CoenBaas5300 on 27-05-2009 @ 16:18:38 (15%)

What do you think about Digitaal draaien of niet ??

Vote :   

Sandr    posted on 19-01-2010 10:10
Poster: Xtremer
Mijn mening: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Een geluidskaart, een laptop, timecode vinyls/cd's en een berg kabels of toch maar een CD'tje pakken? Mijn keuze is hierbij snel gemaakt. Ik moet wel toegeven dat de gear van nu (zoals de CDJ-2000) een stuk makkelijk is i.c.m. Traktor etc. Ik blijf voorlopig lekker CD draaien en later (als de CDJ-2000 clubstandaard word) overstappen naar USB. Timecode zie ik gewoon niet zitten. Moet er niet aan denken om m'n Macbook van ?1800 kapot te zien gaan. USB stick en een externe HDD zijn een stuk makkelijker en goedkoper in gebruik.

Mijn mening: Zoveel originele cd's hebben dat je elke avond weer voor je wandkast staat om cd's uit te zoeken voor die avond. Elke week?een of 2 cds branden met nieuwe shit en je weer afvragen waar je deze?kwijt moet in je map.?Een hele grote koffer vol cd's en 3 volle mappen mee naar elke gig en dan toch er achter komen dat je net dat ene cdtje niet hebt meegenomen...

Doe mij maar een macbook voor 1000 euro (1800 is een beetje overkill) een paar kabels pluggen en heel de avond onbeperkt losgaan op 4 decks terwijl je alle muziek voorhanden hebt!

Het is maar net hoe je het bekijkt en wat je persoonlijke situatie isWinking my eye Maar ik ben laatste tijd overtuigd en ga de overstap maken om een tijdcode setje. Ik ga wel proberen 1x in de maand mijn cd map wat bij te werken zodat ik niet in een gat valt mocht ik een weekje zonder macbook zitten...
Play that funky music white boy....
Dolivieira    posted on 19-01-2010 11:18
Poster: Adrien1989
Hm, vond Traktor etc net wat mooier lopen op XP dan op Vista, sowieso m'n flaptop binnenkort omzetten van Vista naar XP. Vista is sowieso eigenlijk 6x niets :/.

Ga dan voor windows 7. 64 bit en draait soepel altans mijn ervaring + je kan nog eens gebruik maken van meer dan 3 gig interne geheugen wat XP niet kan.?

?
Poster: Sandr

Mijn mening: Zoveel originele cd's hebben dat je elke avond weer voor je wandkast staat om cd's uit te zoeken voor die avond. Elke week?een of 2 cds branden met nieuwe shit en je weer afvragen waar je deze?kwijt moet in je map.?Een hele grote koffer vol cd's en 3 volle mappen mee naar elke gig en dan toch er achter komen dat je net dat ene cdtje niet hebt meegenomen...

Doe mij maar een macbook voor 1000 euro (1800 is een beetje overkill) een paar kabels pluggen en heel de avond onbeperkt losgaan op 4 decks terwijl je alle muziek voorhanden hebt!

Het is maar net hoe je het bekijkt en wat je persoonlijke situatie isWinking my eye Maar ik ben laatste tijd overtuigd en ga de overstap maken om een tijdcode setje. Ik ga wel proberen 1x in de maand mijn cd map wat bij te werken zodat ik niet in een gat valt mocht ik een weekje zonder macbook zitten...

Daarom ga met een Laptop draaien. Als ik house draai drai ik liever met CDs. Maar mijn semi Allround gigs draai ik nu met mijn nieuwe Traktor systeem. Je kan?lekker veel meenemen en hij werk zowel timecoded?als midi soepel. Heb hem op een Dell notebook aangesloten.?

Enigste werk is cdtjes omzetten, gelukkig ben ik er jaren terug mee begonnen.?

Maar ik moet zeggen het werkt als of je niks anders gewent ben. Succes met omzetten. ????
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
qntr0l    posted on 19-01-2010 12:01
Poster: Sandr

Ik heb voor precies hetzelfde dilemma gestaan dan jij nu staat, ik had alleen niet zo'n ontzettende muziekcollectie (2 mappen en een koffer hield het op).
Ik heb de stap gemaakt om naar Traktor Scratch Pro over te stappen, in combinatie met een witte Macbook Unibody en ik moet je zeggen, ik heb nog geen moment spijt gehad!?
Dolivieira    posted on 19-01-2010 16:06
Ik heb ook geen spijt, zeker niet. Het mooie is dat je met HID toepasing ook nog makkelijk de instellingen kan op halen voor wat voor controller dan ook. Komt ook mooi uit als je dalijk meer de?CDJ2000?gaat zien in de clubs.?Dan heb je alleen 2 USB kabels nodig en je Laptop meer niet.?En?het spul werkt dan als of je CDs of met een USB stick en of HD aan het werk ben. Wat wil je nog meer. Heerlijk gewoon Traktor. En je hebt nog meer overzicht ook. Want je ziet het?niet alleen op je Laptop scherm maar?ook op je CDJ scherm. Ook de needledrop, loop functie en je Hotcues werken?gewoon super strak. Dat kan niet met Timecoded werken. Wat wil je nog meer.
Bootstrap    posted on 19-01-2010 16:13
Ik vind het wel leuk om te zien dat veel mensen nu de voordelen van digitaal draaien gaan inzien Happy, laughing Zo'n 2 jaar geleden waren er nog veel die moesten lachen om mijn midi controller, nu is dat wel anders. Ik studeer niet voor niets innovatiewetenschappen, ik ben wel van de nieuwe snufjes Cool

Ik kan iedereen aanraden om (volledig) digitaal te gaan draaien. Je hebt gewoon zo veel mogelijkheden. Als ik nu op cd's draai voel ik me gehandicapt, omdat je meer wordt beperkt in die mogelijkheden (hoewel ik draaien met cd's wel erg leuk vind).
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
BennoRevelli    posted on 21-01-2010 10:17
Poster: Bootstrap
Ik vind het wel leuk om te zien dat veel mensen nu de voordelen van digitaal draaien gaan inzien Happy, laughing Zo'n 2 jaar geleden waren er nog veel die moesten lachen om mijn midi controller, nu is dat wel anders. Ik studeer niet voor niets innovatiewetenschappen, ik ben wel van de nieuwe snufjes Cool

Ik kan iedereen aanraden om (volledig) digitaal te gaan draaien. Je hebt gewoon zo veel mogelijkheden. Als ik nu op cd's draai voel ik me gehandicapt, omdat je meer wordt beperkt in die mogelijkheden (hoewel ik draaien met cd's wel erg leuk vind).

Ik ben het zeker met je eens!

greetzz
|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
BennoRevelli    posted on 21-01-2010 10:17
Poster: Bootstrap

Ik ben het zeker met je eens!

greetzz
|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
Boyd    posted on 21-01-2010 11:50
Ik heb gister ook een digitaal setje opgezet. Laptop + traktor pro + mixer + geluidskaart. En ik moet zeggen dat je ook zonder midicontroller al heel aardig plaatjes kan mixen.

Veel tegenstanders geven af op het automatisch beatmatchen, of ik nou zelf de fader naar de goede plek schuif of dat m'n software dat doet? Who cares.

Beatmatchen is meer bittere noodzaak dan interresant, beter een strakke intressante set neerzetten dan alleen goed gematchde crossfader overgangetjes.
Xtremer    posted on 21-01-2010 11:54
Poster: BoydGrift
Veel tegenstanders geven af op het automatisch beatmatchen, of ik nou zelf de fader naar de goede plek schuif of dat m'n software dat doet? Who cares.

Kijk dit bedoel ik nou! Dan is de lol er toch keihard af, mijn nichtje van 9 kan dan zelfs draaien!
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
Boyd    posted on 21-01-2010 12:04
Ik moet zeggen dat ik het verschuifen van een pitchfader niet de lol en de essentie van het draaien vind.

Vervolgens is platenkeuze, timing, orginaliteit en veel meer andere dingen veel belangrijker. Vind ik dan.
Adrien1989    posted on 21-01-2010 12:09

Kijk dit bedoel ik nou! Dan is de lol er toch keihard af, mijn nichtje van 9 kan dan zelfs draaien!

Dat valt dus tegen. Als je niet kan beatmatchen kan je nooit een goede grid vastleggen en zal de software keer op keer mis matchen. Een goede overgang maak je ook niet door enkel twee tracks gelijk te leggen, als het zo simpel was.... En alsof beatmatchen een kunst is, dat is iets wat je gewoon even onder de knie moet krijgen.
User edit by Adrien1989 on 21-01-2010 @ 12:10:20 (1%)
Boyd    posted on 21-01-2010 12:20
Moet ik wel zeggen dat je redelijk eenvoudig de goede grid krijgt. Maar dat komt waarschijnlijk ook door ervaring in ableton en het timewarpen. Verder draait en matcht het als een zonnetje. Match jij zelf of laat je het de software doen adrien?
Adrien1989    posted on 21-01-2010 12:25
Laat ik de software doen, zie er geen meerwaarde in om zelf aan te prutsen met vb die faders op de xone 1d, zijn ook totaal niet fijn als pitchfader. Maar of je een goede grid krijgt of niet hangt heel erg van het soort muziek af en andere geluiden in de track. Soms heb ik wel eens grids die ik beter gewoon vanaf de grond af aan opnieuw kan instellen :/.
Reden nummer twee om niet te matchen voor mij is dat mijn Korg Electribe in MIDI sync staat met Traktor. Kan ik wel op een metronoom van de Korg of Traktor zelf gaan matchen, maar dat is belachelijk Tongue.
Xtremer    posted on 21-01-2010 17:13
*zucht* het is zelfs al teveel gevraagt om gewoon een plaatje gelijk te leggen op gehoor. Het is net fietsen, je leert het met zijwielen (BPM meters) en kunt later zonder (op gehoor), nu ga je in feite terug naar de zijwielen.

Het is naar mijn mening echt moeilijk doen. De reden voor mij dat ik dan ook naar de CDJ-2000's stap is vanwege de mogelijkheid om een HDD/SD of USB stick aan te kunnen sluiten. Al je muziek op 1 kleine HDD/SD kaart of USB stick en je kunt aan de gang. Geen risico voor een kapotte laptop, gelul met kabels of geluidskaarten niets. Ik heb echt meer respect voor DJ's die lekker een plaatje gelijk leggen en dan ook een mooie overgang neer kunnen zetten op een degelijke set dan een DJ met een MIDI controller en een laptop. Maargoed, meningen verschillen, dat is meer dan duidelijkSmile.
TheHunter    posted on 21-01-2010 18:09
*zucht* het is zelfs al teveel gevraagt om gewoon een plaatje gelijk te leggen op gehoor. Het is net fietsen, je leert het met zijwielen (BPM meters) en kunt later zonder (op gehoor), nu ga je in feite terug naar de zijwielen.

Het is naar mijn mening echt moeilijk doen. De reden voor mij dat ik dan ook naar de CDJ-2000's stap is vanwege de mogelijkheid om een HDD/SD of USB stick aan te kunnen sluiten. Al je muziek op 1 kleine HDD/SD kaart of USB stick en je kunt aan de gang. Geen risico voor een kapotte laptop, gelul met kabels of geluidskaarten niets. Ik heb echt meer respect voor DJ's die lekker een plaatje gelijk leggen en dan ook een mooie overgang neer kunnen zetten op een degelijke set dan een DJ met een MIDI controller en een laptop. Maargoed, meningen verschillen, dat is meer dan duidelijkSmile.

PRECIES!

Is ook altijd mijn mening geweest, ook mede omdat je dan gewoon 0 skills nodig hebt om jezelf een dj te noemen.
En ff serieus, mijn broertje van 7 mixt nu serieus een week met traktor, en hij doet het al beter dan ik deed met een half jaar oefening op cd-spelers. Iedereen kan mixen met sync, het is ook lekker geld verdienen zo, kopje koffie erbij. 1 keer in de vijf minuten op play drukken en op sync, ff wachten en beetje faden klaar!
User edit by TheHunter on 21-01-2010 @ 18:13:11 (34%)
Boyd    posted on 21-01-2010 18:43
Als jij kijkt hoe richie hawtin zn setjes draait, dat ik dat ook kan respecteren. Hoeveel mensen gebruiken traktor of iets dergelijks binnen het hardcore/hardstyle gebeuren?
ArTy    posted on 21-01-2010 18:46
Ik weet nie hoe jullie met cd's mixen maar ik hoop echt voor je dat je een stuk meer doet dan alleen beatmatchen, anders ben je wel een beetje een trieste dj in mijn ogen..

Beatmatchen is gewoon een (vervelende) taak die nou eenmaal moet, net als cd's branden. Handig toch dat je dat door iemand anders kan laten doen (de pc).

Verder vind ik die vergelijking van jou niet helemaal correct Xtremer. Leren fietsen: Je begint met zijwieltjes (klopt), dan ga je gewoon fietsen (klopt ook), maar digitaal zie ik meer als op de brommer over gaan (wel van a naar be komen maar niet trappen, iedeaal toch?)

Verder heb je met cd's ook problemen, een laptop kan meer lijde dan een cd en met een kapotte cd (krassen, slijtage) kan je ook niet mixen, zalfs niet in de beste cd spelers.. Verder is een usb stick/externe HDD?gevoeliger om kapot te gaan dan een laptop. Zeker wanneer je een s-ata hdd gaat vervoeren (heb nu al met 2 externe schijven dat ze niet meer werken en een tikkend geluid maken)
Helioxx    posted on 21-01-2010 18:48
Ik ga beginnen met draaien, en na veel zoeken, ga ik voor digitaal.
Dit wil zeker niet zeggen dat niet ga leren beatmatchen, dat kan ook met midi :D
Voor mijn budget, zal digitaal beter zijn Happy, laughing
dp_    posted on 21-01-2010 18:53
Poster: BoydGrift
Als jij kijkt hoe richie hawtin zn setjes draait, dat ik dat ook kan respecteren. Hoeveel mensen gebruiken traktor of iets dergelijks binnen het hardcore/hardstyle gebeuren?

ik...

Ben het ook totaal oneens met Xtremers visie, kan me veel meer vinden in Arty's visie.
User edit by dp_ on 21-01-2010 @ 18:57:50 (37%)
Helioxx    posted on 21-01-2010 19:00
Xtremer    posted on 21-01-2010 19:06
Dit is gewoon puur hoe ik hierover denk heCool. Ik val hier absoluut niemand mee aan. En natuurlijk is beatmatchen niet het enige wat een rol speelt in je set. Ik heb gewoon meer respect voor iemand die old school een foutloze set neerzet dan iemand die op de sync knop drukt en z'n ding inmixt, het word te simpel allemaal.
dp_    posted on 21-01-2010 19:20
Heb meer respect voor iemand die alle middelen tot handen neemt en misschien hier en daar een klein foutje, dat is creativeit. Een foutloze set neerzetten kan je ook met veel oefenen. Cool
Bart_    posted on 21-01-2010 19:41
Digitaal draaien: Ben ik voor. Ben zelf een eigenaar van timecode en dit werkt wel fijn.
Maar toch blijf ik liever CDJ's leuker vinden dan TT's. Maar waar ik wel een hekel aan heb is MIDI-controllers.

Synq-knop: Absoluut tegen. Vindt dat het DJ'en erg achteruit is gegaan met de komst van MIDI-controllers. Nu is elke buurjongen een DJ omdat hij een Hercules DJ control heeft staan met een mooie SYNQ knop erop...
Boyd    posted on 21-01-2010 19:48
Een slechte overgang duurt slechts een halve minuut. Een slechte plaat wel 5.

Iedereen kan leren beatmatchen, maar creatief is niet iedereen.
Dolivieira    posted on 21-01-2010 22:45
Ik draai wel met Traktor. Maar wil het beatmachen toch zelf blijven doen. Maar het is wel zo als je met 4 decks draait dan is het wel moeilijk om dat nog handmatig strak te beatmachen. Dan moet je wel met de Sync knop werken. Dat is gewoon een andere manier van draaien. Ik sta open voor alles als het maar creatief genoeg is. Ik gebruik maximaal 3 decks. De?genre die ik het meeste draai moet je ook niet met 4 decks draaien. Maar als je minalistische techno draait?zoals Ritchie Hawtin dat doet dan klinkt dat wel stoer. ??
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

95 Users online: 7 Guests (88 Unknown)
Pages generated today : 13.260
Most visitors online this month : 247
Lifetime Pageviews since 2003 : 230.164.021