Digitaal draaien of niet (2/12)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

CoenBaas5300    posted on 27-05-2009 16:15
Beste leden,

Ik zit met een vraag. Ik heb veel flimpjes gezien over digitaal draaien, wat mij erg intresseert. Dit wil ik misschien ook gaan doen.?Nou vraag ik me alleen af wat je daar dan allemaal voor nodig hebt en wat de voor- en nadelen van zijn.?Wat mis je?bij digitaal draaien en wat totaal niet? En hoe doe je dat dan als je bijvoorbeeld op locatie moet draaien?

Mensen die ervaring hebben met digitaal draaien, vertel me alsjeblieft wat jullie er van vinden en hoe jullie er over te spreken zijn.

Bedankt!!!

User edit by CoenBaas5300 on 27-05-2009 @ 16:18:38 (15%)

What do you think about Digitaal draaien of niet ??

Vote :   

Winston    posted on 29-05-2009 14:43
Poster: baath

maar het enige wat ik wel echt mis is door me cd koffers heen zoeken naar lekker singels of platen,
en voor mij als allround dj was toch wel het grooste + punt dat ik gewoon veel minder hoef mee tenemen Happy, laughing

en feeling met de gear heb ik nog steeds :D

Het plaatjes zoeken is een gemis dat ook door de software makers wordt erkend. Wetenschappelijk is al lang bekend dat mensen in beelden onthouden en minder goed tekst.

Als ik me niet vergis is de R&D van bepaalde merken daarom nu al bezig om file names ook van plaatjes te kunnen voorzien op toekomstige music file browsers.
Tic Toc
User edit by Winston on 29-05-2009 @ 14:44:55 (92%)
niiicola    posted on 29-05-2009 14:45
Poster: Winston
@niiicola: waarschijnlijk was er geen speciaal topic erover.

Er zijn twee hoofdgroepen van technologie waarmee DJ's kunnen werken:
1. een player speelt de muziek bv. draaitafel, cd player, cd/usb player
2. een pc/laptop speelt de muziek

Als een pc de muziek moet afdraaien (hoofdgroep 2) kan je als DJ voor 3 technieken kiezen voor controle over de muziek:
1. controller voor traktor of andere dj software
2. controller voor ableton of andere producers software
3. Time code, is een speciale vorm van controller voor dj software als traktor. De draaitafel of cd/mp3/usb players van hoofdgroep 1, kunnen met time code vinyl of cd's geschikt worden gemaakt als controllers voor traktor en andere dj software van hoofdgroep 2.

Als je een gewoon nummer op cd afspeelt heb je directe controle over verstreken afspeeltijd, cue punten, pauze, snelheid, etc. Door een tijdcode af te spelen op je draaitafel of cd player, weet de software precies waar van het nummer je zit, die nu niet in de player zit maar in de pc. En verder ook wat je ermee doet, bv pause, snelheid pitchen, benden, scratchen etc.

Time code is dus de brug tussen de 2 hoofdgroepen. Zeg maar voor de twijfelaars Cool

Kan je dan ook je cdj met de laptop aansturen en bij welke apparaten kan je allemaal Time-Code gebruiken? Ook bij een dubbele cd speler?
Gewoon.
Winston    posted on 29-05-2009 16:06
Met time code wordt de cd player een controller van de laptop. Maar omgekeerd kan de laptop de cd deck niet aansturen.

De SCS.1d controller heeft wel een motorized pitch fader dat wordt aangestuurd vanuit de lap top, maar dat is niet bedoeld om je controle te geven over de fader vanaf de laptop, maar om settings te onthouden bij het switchen van decks op je laptop.

midi controller SCS.1d

Time code kun je gebruiken op draaitafels (allemaal) met time code vinyl en cd players (allemaal, ook dubbel en enkel) met time code cd. Je kunt ook een time code opnemen en zetten op een usb stick of zo. Leuk zijn experimenten met iPods.

time code vinyl
Tic Toc
baath    posted on 29-05-2009 16:31
Poster: Winston

Het plaatjes zoeken is een gemis dat ook door de software makers wordt erkend. Wetenschappelijk is al lang bekend dat mensen in beelden onthouden en minder goed tekst.

Als ik me niet vergis is de R&D van bepaalde merken daarom nu al bezig om file names ook van plaatjes te kunnen voorzien op toekomstige music file browsers.

dat is zeker zo nu hebben ze in traktor pro alwel coverart zitten
maar dat ret het bij lange na nog niet Unhappy
User edit by baath on 29-05-2009 @ 16:31:59 (1%)
Dolivieira    posted on 29-05-2009 21:41
Poster: voltcontrol

Zeker niet. Als er maar genoeg ruimte in de djbooth is. 4D lijkt me in dat opzicht zelfs het gemakkelijkst, gewoon een kabeltje van master 4D naar een kanaal van de 'huismixer', klaar.

En dat is een van de problemen, en dat andere probleem is,. heb je de tijd er voor.?
Vooral als je 2 of meer boekingen op een avond heb, ga je niet iedere keer weer een half uur zitten kloten met al die draaden. PC opstarten testen, eerst deck een dan deck 2. Nee ze moeten het eerst maar iets makelijk maken.? Ik word al moe als ik er aan denk. Wat ik denk wat er dadelijk ga komen dat je alleen een hardeschijf en koptelefoon nodig heb, je sluit de hardeschijf aan je mengpaneel en je?CDJ zijn de controllers?op je mixer zit ook een beeldscherm waar je makelijk door je files kan bladeren. Een MEP maar dan in het groot.

Stanton en Numark hebben de toon al gezet. Maar alleen die laptop moet weg en vervangen worden door een Opslag unit (Lees Hardeschijf enz) en er moet een scherm op dat apparaat komen.
CDJ2000Nexus XDJ700 EFX1000 DJM2000 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 29-05-2009 @ 22:09:18 (100%)
ArTy    posted on 30-05-2009 11:49
Waarom djdoliveira? Een laptop is daar uiterst geschikt voor, het weegt immers geen zak en er kan veel muziek op en het is een stuk goedkoper dan overal ineens nieuwe mixers neer te zetten. Denk dat de latop niet vervangen gaat worden door zoiets.

Hoe vaak heb je 2 gigs op 1 avond? Je bent geen laidback luke neem ik aan dus je zult vrijwel nooit 2 gigs op een avond hebben, verder weet ik niet hoe lang jij erover doet om de tullps uit een cdj te trekken en deze in je xone-4d te stoppen, ik kan het binnen 10 sec. Mijn laptop opstarten duurt 1 minuut en bij een 4d hoef je echt de decks neit te testen aangezien het maat 1 apparaat is, het zal dus altijd werken. Bij de Otus is het een ander verhaal maar dan duurt het goedzetten ook nog eens 1 minuut als het al niet goed staat.

Dat is in total 2 minuten en 10 seconden. Ik weet niet wat je met de rest van de tijd doet dat jij er een half uur voor nodig hebt? In een half uur sluit je een hele p.a. set aan bestaande uit een dj set en 4 subs + 2 tops. Duurde een half uur op t vorige feest.

Beetje overdreven dus.
Roov    posted on 30-05-2009 12:12
Nu heb ik een vraagje he, als Pioneer nu een nieuwe MIDI Controller (misschien vergelijkbaar met de EKS Otus) gaat uitvinden, zou de hele digitale overstap dan niet een stuk sneller, maar ook een stuk makkelijker gaan? Want volgens mij draaien de clubs qua standaard gewoon mee met Pioneer, dus als Pioneer een nieuwe speler uitvindt die aan alles voldoet wordt dat de nieuwe standaard. Correct me if I'm wrong!
K0ENE    posted on 30-05-2009 13:25
In de clubs staat niet alles van pioneer omdat er pioneer opstaat, maar omdat het goed werkt en geliefd is bij de meeste dj's
Winston    posted on 30-05-2009 13:26
Een laptop is geschikt, maar een harde schijf is nog beter. Ik denk ook dat de toekomst wordt dat DJ's alleen met een headphone en een harde schijf komen en deze koppelen op een mixer.

SVM-1000 - DVJ-1000 booth set up

De processing power van de laptop verhuisd helemaal in de mixer. Deze zal waarschijnlijk uitzien als de SVM-1000 met monitor voor browsing en mix info. Daarop kan je weer controllers koppelen die gebaseerd zijn op de CDJ-1000.

Voordeel is een snellere opstart dan een laptop i.p.v. 1 minuut, zeg 10 seconden. En 2 seconden als je overneemt na een andere DJ. Inpluggen usb van je harde schijf 2 seconden i.p.v 10 seconden voor een tulpje van je Xone:4D en dan nog een betere full digital geluidskwaliteit.

Ook hoef je veel minder te sjouwen, je Xone:4D en laptop blijven lekker thuis. Thuis kan je gewoon werken met je Denon's, Vestax', Allen & Heath Xone's, Numark's en Stanton's controllers. En in de club koppel je je hard disk op de Pioneer set. Kies je even je favoriete software, waarna de interface of skin verschijnt op het scherm van de mixcontroller en je kunt aan de slag.

Geen burning op cd van gedownloade nummers. En ook geen beatmatching of cheating door vooraf je tracks te beatmatchen, gewoon een tracklist maken op de mixer en het sync knopje drukken. Een kind kan de was doen en DJ worden geen superstars meer, maar gaan qua status terug naar niveau bartender. CoolCool

Je wint ook wat tijd omdat je geen cd's op de juiste plek in de cd map terug moet zetten. En het zicht wordt niet belemmerd door een 1 of 2 laptop(s). Dus de interactie met het publiek is weer op het oude niveau.

Clubs zullen de overstap gewoon maken. Bv. heeft de Xone:92 het maar net 1-2 jaar volgehouden, tussen het tijdperk van de DJM-600 en de DJM-800. Dus een overstap naar een andere type Pioneer mixer is ook zo gebeurd.

Trouwens een club geluidsinstallatie kost veel meer dan de booth. En de lichtinstallatie weer vele male meer dan de geluidsinstallatie. Denk een beetje aan de verhoudingen van de kosten.

De technologie is er al dus het gebeurd misschien eerder dan we denken. Zal vet uitzien Cool
Tic Toc
User edit by Winston on 01-06-2009 @ 15:03:41 (90%)
Sound-Division    posted on 30-05-2009 13:37
Ben ik hier trouwens de enige die het digitaal mixen niks vind, en liever met cd's en platen sjouwtConfusedConfused
Estacy    posted on 30-05-2009 13:40
Poster: Roov
Nu heb ik een vraagje he, als Pioneer nu een nieuwe MIDI Controller (misschien vergelijkbaar met de EKS Otus) gaat uitvinden, zou de hele digitale overstap dan niet een stuk sneller, maar ook een stuk makkelijker gaan? Want volgens mij draaien de clubs qua standaard gewoon mee met Pioneer, dus als Pioneer een nieuwe speler uitvindt die aan alles voldoet wordt dat de nieuwe standaard. Correct me if I'm wrong!

ik denk dat als clubs de overstap maken, ze dat liever doen met een bedrijf waar ze bekend mee zijn
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Winston    posted on 30-05-2009 13:49
Poster: Sound-Division
Ben ik hier trouwens de enige die het digitaal mixen niks vind, en liever met cd's en platen sjouwtConfusedConfused

Tuurlijk niet, er zijn nog hele volksstammen die liever bij het oude vertrouwde blijven. Bv. mormonen of bepaalde stammen in Afrika. Dat ze zo leven wil niet zeggen dat ze geen flauw benul hebben van moderne technologie. Het is gewoon hun eigen keuze en ze zijn blijkbaar gelukkig. En wie zijn wij die wel moderner willen om dat te veroordelen!
Tic Toc
User edit by Winston on 30-05-2009 @ 13:54:18 (7%)
spunzel    posted on 30-05-2009 16:07
hoi ben net nieuw hier en heb ff vraagje.
ik heb vandaag net 2 table top cd spelers gekocht, en wil ze graag aan mijn bcd3000 zetten.
kan iemand me vertellen how to do?
en is het dan ook zo dat ik dan geen pc/laptop meer nodig heb?
Winston    posted on 30-05-2009 16:21
Er is maar 1 line input (check foto). Dus je kan maar 1 cd player aansluiten. Als je met cd's werkt heb je geen laptop nodig, maar met 1 cd player blijf je de laptop wel nodig hebben.

Poster: baath
dat is zeker zo nu hebben ze in traktor pro alwel coverart zitten
maar dat ret het bij lange na nog niet Unhappy

Als je goede ideeen hebt van hoe het beter kan, vertel dan maar een beetje gedetailleerd. Lead speelt het door aan de R&D van Pioneer. Ook is iemand van Denon hier lid. Die stuurt als hij slim is ook goede ideeen door naar R&D van Denon. Als het echt een erg goed idee is zal je het over een jaar of wat verwezenlijkt zien. Cool
Tic Toc
spunzel    posted on 30-05-2009 16:35
yes oke dankje voor de tipjes
ben er nu mee bezig maar krijg er tot nu toe nog geen geluid uit
Winston    posted on 30-05-2009 16:43
De switch op line bij de analog line input aan de achterkant en de ext A of ext B knopjes bovenop de controller aan?

Poster: Estacy
ik denk dat als clubs de overstap maken, ze dat liever doen met een bedrijf waar ze bekend mee zijn

Ik denk dat ze voor gear kiezen waar de meeste DJ's om vragen bij de dealer waar ze bekend mee zijn.
Tic Toc
User edit by Winston on 30-05-2009 @ 16:45:08 (33%)
spunzel    posted on 30-05-2009 16:54
de switch staan niet ingedrukt en als ik op de ext knopjes druk gebeurt er ook nix (lampjes gaan niet aan)
btw ik draai met virtual dj miss. makelijk om te weten.
Winston    posted on 30-05-2009 16:56
Dan weet ik het ook niet. Ik neem aan apparaten zijn aan, muziek speelt op de cd player, fader open, volume master open, speakers aan etc.
Tic Toc
spunzel    posted on 30-05-2009 16:58
jep de cd draait, zit vanaf mn cd speler naar analoge input B.
alles staat open maar ik kan gewoon die knopjes niet activeren ofzo :p
spunzel    posted on 30-05-2009 17:03
ik denk dan dat ik toch maar een mixer moet gaan halen.
iemand sugesties voor een niet te dure?
Estacy    posted on 30-05-2009 17:41
Poster: spunzel
ik denk dan dat ik toch maar een mixer moet gaan halen.
iemand sugesties voor een niet te dure?

wat dacht je van een Reloop RMX-30? ik weet niet wat je budget is. gebruik ff de search, dan weet je iets meer
spunzel    posted on 30-05-2009 17:53
dankje maar ik ben al aan het zoeken voor 2e hands spul aangezien ik niet zo profesioneel ben.
Estacy    posted on 30-05-2009 18:03
? dat snap ik niet. als hobby dj kun je best nieuw spul kopen. Kijk maar bij de booths. Orienteer je anders ff op webshops, test eens wat mixers in een winkel, lees revieuws, kijk ff goed op deze site, dan ben je al een heel eind verder!
Winston    posted on 30-05-2009 23:31
Poster: CoenBaas5300
Nouja ik heb filpmjes gezien van richie hawtin en hoe hij dat allemaal doet bevalt me wel, dus dan zal ik waarschijnlijk ook wel een xone 62/92 + 2 1D's moeten hebben of bijvooorbeeld een xone 4d.

Ik draai nu nog met cdj 400's en een synq smx2, maar die zou ik dan moeten/willen verkopen en er dan een xone 62/92 + 2 1D's moeten?nemen of bijvooorbeeld een xone 4d voor in de plaats moetn nemen

CDJ-400 kan het best Pioneer DJS deejay software aan, maar waarschijnlijk ook Traktor. Dit gaat via een usb verbinding. Dus hoef je niet speciaal de 1D's te kopen. Voor het mixer gedeelte en music file browser gedeelte van de software heb je dan wel geen controller. Misschien wil je daarvoor een 1D? Of wil je wel een echte mixer in de vorm van een Xone:62?

In elk geval kan je met je huidige set up precies wat Hawtin doet, het ligt aan je creativiteit, talent en kennis waarom je nog niet zo klinkt als Hawtin. Maar dat kan nog komen Cool

In de toekomst als je in clubs moet draaien, ben je dan al gewend aan de Pioneer bediening doordat je met CDJ-400 werkt i.p.v. Xone:1D.
Je kunt ervoor kiezen al je muziek niet op de harde schijf van de lap top te bewaren, maar op een externe harde schijf.
Je brengt dan je externe hard drive mee naar de club en koppelt het via usb aan de PC die standaard zit in elke future club booth die ook DJS software erop heeft. En dan werk je door met de CDJ-1000MKnr.zoveel die ook usb controller is zoals de CDJ-400.
Tic Toc
User edit by Winston on 30-05-2009 @ 23:54:59 (55%)
CoenBaas5300    posted on 31-05-2009 00:20
@ Winston: daar zat ik inderdaad al aan te denken, door gewoon mijn CDJ's via DJS aan te sturen en ik heb al een externe hd dus dat is geen probleem. Ik weet alleen of mijn laptop het aan kan, maarja dat is gewoon even kijken/testen.

Btw bedankt voor je info
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

74 Users online: 7 Guests (67 Unknown)
Pages generated today : 9.114
Most visitors online this month : 490
Lifetime Pageviews since 2003 : 215.025.464