Digitaal draaien of niet (10/12)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

CoenBaas5300    posted on 27-05-2009 16:15
Beste leden,

Ik zit met een vraag. Ik heb veel flimpjes gezien over digitaal draaien, wat mij erg intresseert. Dit wil ik misschien ook gaan doen.?Nou vraag ik me alleen af wat je daar dan allemaal voor nodig hebt en wat de voor- en nadelen van zijn.?Wat mis je?bij digitaal draaien en wat totaal niet? En hoe doe je dat dan als je bijvoorbeeld op locatie moet draaien?

Mensen die ervaring hebben met digitaal draaien, vertel me alsjeblieft wat jullie er van vinden en hoe jullie er over te spreken zijn.

Bedankt!!!

User edit by CoenBaas5300 on 27-05-2009 @ 16:18:38 (15%)

What do you think about Digitaal draaien of niet ??

Vote :   

qntr0l    posted on 05-02-2010 10:44
Zeer goede keus, die Macbook. Kost inderdaad geen drol zo haha! Het verschil tussen 1 x 4GB of 2 x 2GB is verwaarloosbaar, dit ga je echt niet merken.

Als ik je booths zo bekijk, denk ik dat je ongeveer de zelfde booth krijgt als ik. Ik heb op dit moment staan:

- 2 x CDJ800MK2
- 1 x Reloop RMX-40 Blackfire
- 1 x Macbook White Unibody (w?l met 4GB werkgeheugen)
- 1 x NI Traktor Scratch Pro?
- 1 x NI Kontrol X1

En ik moet eerlijk zeggen, ik ben nog nooit zo blij geweest met een aankoop als met Traktor Scratch en de Kontrol X1. Wat een genot om mee te draaien. Ik kan alles wat je met een setje CDJ1000MK3 en DJM800 kan, PLUS nog meer. Die Xone filters in Traktor zijn echt heerlijk!

Zoals je al merkt, kan ik met niks anders dan lof spreken over deze combinatie. Draait echt geweldig. Er zitten hier en daar een paar kleine puntjes wat ik nog anders had willen zien, maar dit is verwaarloosbaar! Je gaat zeker geen spijt krijgen van deze aankopen!
User edit by qntr0l on 05-02-2010 @ 10:46:32 (4%)
Sandr    posted on 05-02-2010 11:47
Ik kan ook niet wachten tot ik er eindelijk op los kan gaan. Al zal het nog wel even duren voordat ik al me tracks netjes in me Traktor heb gezet. Ik denk dat de eerste 2/3 keer wel even spannend gaan worden...

En aan m'n Booths moet je maar niet teveel waarde hechten. Ik heb nog 1cdj 1000mk3 die ik nooit gebruik en een DJM 600 die aan me pc ligt. Maar qua macbook, traktor en Kontrol X1 komen we wel in de buurtWinking my eye

Ik vraag me wel af: Draai jij met 4 decks of met 2? Ik ben bang dat wanneer ik met 4 decks ga draaien en daar 1 of 2 controllers aanhang dat het toch nogal zwaar wordt voor mij 2 gig geheugen..
Play that funky music white boy....
Adrien1989    posted on 05-02-2010 12:36
Mijn flappie heeft er anders geen problemen mee Happy, laughing.
qntr0l    posted on 05-02-2010 13:22
Poster: Sandr
Ik kan ook niet wachten tot ik er eindelijk op los kan gaan. Al zal het nog wel even duren voordat ik al me tracks netjes in me Traktor heb gezet. Ik denk dat de eerste 2/3 keer wel even spannend gaan worden...

En aan m'n Booths moet je maar niet teveel waarde hechten. Ik heb nog 1cdj 1000mk3 die ik nooit gebruik en een DJM 600 die aan me pc ligt. Maar qua macbook, traktor en Kontrol X1 komen we wel in de buurtWinking my eye

Ik vraag me wel af: Draai jij met 4 decks of met 2? Ik ben bang dat wanneer ik met 4 decks ga draaien en daar 1 of 2 controllers aanhang dat het toch nogal zwaar wordt voor mij 2 gig geheugen..

Normaal gesproken draai ik met 2 decks (dus timecoded met de Kontrol X1 ter ondersteuning). Ik heb echter gisteren even geprobeerd een 4 decks mix te maken (dus timecoded op deck A en B, Kontrol X1 op deck C & D) en dit werkt perfect, Macbookje geeft geen krimp! Echter heb ik wel 4GB werkgeheugen.

De eerste keer buiten de deur draaien met Traktor was voor mij ook spannend, maar het werkte allemaal perfect dus toen kreeg ik wel wat meer vertrouwen in het hele gebeuren!
Dolivieira    posted on 05-02-2010 21:18

Dat valt reuze mee. Zoals hier boven al is vemeld
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
baath    posted on 06-02-2010 00:41

met 4 decks moet ie het makkelijk trekken, vandaag nog op verschillende pcs en macs getest en werkt allemaal perfect.

btw licht al een x1 voor je klaar Winking my eye

Sandr    posted on 19-02-2010 14:24
Okej mensen zoals jullie wellicht weten is mijn Macbook binnen en zoals je hierboven kunnen lezen ligt mijn Kontrol X1 ook al klaar!

Nu even wat vragen over mijn macbook:
Ik wil een beeldscherm gaan inbouwen op mijn residentie zodat ik een wat groter scherm heb dan mijn 13 inch. Hier moet ik een converter voor kopen zover ben ik al.

Alleen wil ik ook een toetsenbord/muis kopen omdat ik anders mijn laptop alsnog open moet laten staan.. Moeten dit een apple toetsenbord en muis zijn of kan ik elke USB muis er aan hangen?

Verder heeft mijn Mac 2 usb ingangen: Als ik een Kontrol X1 ga gebruiken en mijn Audio 8 geluidskaart zijn ze bezet, is het mogelijk om deze via een USB hub te doen of gaat dat botsen?

Als dat niet gaat heb ik dus geen usb poorten over. Maar een draadloos toetsenbord en muis van apple, zit daar ook een USB ontvanger bij of zit die al ingebouw?

Zo dat waren een paar vragen die bijna elke mac gebruiker waarschijnlijk wel kan beantwoordenWinking my eye
djmathijs    posted on 19-02-2010 14:46
Je kunt elke willekeurige muis of toetsenbord met usb 2.0 erop aansluiten. Via een hub zal wel mogelijk zijn, maar ik weet niet of dit problemen gaat opleveren (te weinig vermogen).
qntr0l    posted on 19-02-2010 14:56
Even ter toevoeging; Als je gaat kijken voor een USB Hub aangezien een Macbook maar twee USB-poorten heeft, neem er dan ??ntje die gevoed is (ofterwijl, een powered hub). Dit aangezien de X1 en Audio8 allebei "grootverbruikers" zijn en dit dus zonder de gevoede hub niet gaat lukken. Ikzelf heb een powered hubje ertussen zitten en dit werkt prima!
Vassilli    posted on 19-02-2010 19:20
Een draadloos Apple keyboard gaat via bluetooth Winking my eye
Sandr    posted on 20-02-2010 11:17
Ik denk dat ik dan toch maar voor een draadloze apple keyboard ga. Hoef ik niet met hubjes te gaan werken en kan ik toch met een extern toetsenbord werken.
Alleen zonde dat die dingen, in vergelijking met \"normale\" toetsenborden, zo duur zijn!
baath    posted on 20-02-2010 11:36
sowieso even een usb hub pakken met losse stroom.
adapter voor extra beeldscherm heb ik nog wel liggen voor je Winking my eye
apple toetsenbordjes typen toch echt het lekkerst Happy, laughing
muis heb je eigenlijk niet nodig als je je X1 goed onder de knie hebt Happy, laughing
Vassilli    posted on 20-02-2010 14:24
@ Sandr

Die apple keyboards zijn erg goed! Ik heb er de draadloze en de met draad, typen errug fijn!
Sandr    posted on 22-02-2010 15:34
Wil je die draadloze niet toevallig verkopen? :P

Scheelt weer een usb poortWinking my eye
Vassilli    posted on 22-02-2010 15:53
Nee sorry ik gebruik 'm altijd :P (Heb 2 mac's)
Javier-Vicente    posted on 06-03-2010 17:23
Nu ik dit hier zo allemaal lees ben ik ook zeer geintresseerd in het digitale draaien. Heb nu staan thuis

2X CDJ800 MK2 + Pioneer DJM 700 Mixer . Ik wil dus ook een digitaal setje aan gaan schaffen alleen is het mij nog niet helemaal duidelijk hoe het precies werkt.
Ik heb even op internet gekeken en kan dit bijvoorbeeld ook met het pakket van Traktor Scratch Duo ? Dat is met de audio 4 interface van hun? Ik wil dan mijn 2 CDJ800 MK2 aansluiten via traktor en daar eventueel nog de X1 Controller erbij die?qntr0l?ook heeft.

Als ik het dan goed begrijp kreeg je er 2 timecode cd's bij en die stop je dan in je cdj's?

Verder heb ik geen macbook maar wel een goede core2 duo laptop met 4 gig geheugen, neem aan dat die geen probleem is.

Hoop dat iemand mij kan helpen zodat het wat duidelijker wordt.
MvG,

JV

Dolivieira    posted on 06-03-2010 19:43
Poster: Javier-Vicente
Nu ik dit hier zo allemaal lees ben ik ook zeer geintresseerd in het digitale draaien. Heb nu staan thuis

2X CDJ800 MK2 + Pioneer DJM 700 Mixer . Ik wil dus ook een digitaal setje aan gaan schaffen alleen is het mij nog niet helemaal duidelijk hoe het precies werkt.

Ik heb even op internet gekeken en kan dit bijvoorbeeld ook met het pakket van Traktor Scratch Duo ? Dat is met de audio 4 interface van hun? Ik wil dan mijn 2 CDJ800 MK2 aansluiten via traktor en daar eventueel nog de X1 Controller erbij die?qntr0l?ook heeft.

Als ik het dan goed begrijp kreeg je er 2 timecode cd's bij en die stop je dan in je cdj's?

Verder heb ik geen macbook maar wel een goede core2 duo laptop met 4 gig geheugen, neem aan dat die geen probleem is.

Hoop dat iemand mij kan helpen zodat het wat duidelijker wordt.

MvG,

JV

Dit setje voldoet prima om timecoded te draaien. ?
BennoRevelli    posted on 09-03-2010 16:02
Tja, Digital = The Revolution :P
En dat zie je de laatste tijd niet alleen op dit gebied..
Maar wel veel op muzikaal vlak, de technieken staan al tijden niet meer stil

Tape --> Vinyl
Vinyl --> CD
CD --> WAV/MP3/FLAC

CD's of digitale vorm.. het is wel even wennen.. maar ten slotte is het alleen het medium (dus de manier van data overdracht anders)

|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
ArCee    posted on 09-03-2010 16:42
Ik ben nog (steeds) zo'n ouderwedse ouwe Lu.....eikel Cool

Ik vind, en dat is heel persoonlijk, dat een DigiJock nooit of te nimmer zo zijn ziel en zaligheid in een set kan stoppen en zo zijn stempel drukken op een set, en / of avond als een deejay die met vinyl of cd's staat te werken achter apparatuur. Nogmaals, en dit is weer heel persoonlijk, zonder apparatuur en geluidsdragers vind ik iemand ook niet echt een deejay meer, meer een muziek programmeur? Voor mij leeft zo'n set of optreden niet.
Ik heb het hier dus absoluut NIET over de kwaliteit van het mixen en / of platenkeuze, dat heeft er weinig mee te maken, alhoewel ik in promo's die ik krijg heel vaak meteen hoor of het een digi mix of een "echte" mix is. Vaak is het beatmatchen net ff minder, en men corrigeert niet, of men moet dat nog leren.
Op deze manier vind ik dat het vak van deejay, en de kunst van het deejayen ook langzaam aan dood gaat. Iedereen lan het zometeen, en er staan alleen nog pc's of laptops achter een booth?
Als dat de toekomst is, dan ben ik blij dat ik mijn leeftijd al bereikt heb en er straks niet meer aan mee hoef te doen, het zou me ontzettend tegen staan als ik ZO zou moeten draaien / werken.
Er zal wel geen ontkomen aan zijn, maar vooruitgang is niet per definitie geen verbetering, in dit geval vind ik dat duidelijk niet.

Ik zag het altijd als "The art of Mixing".
De toekomst?
Zeg het maar, maar een art zal het nooit worden op deze manier want er veel minder eer aan te behalen. Tjah, de toekomst zei de "oldtimer"................................Cool

Dolivieira    posted on 09-03-2010 17:47
ArCee @

Ben ik het niet helemaal met je eens. je hoef niet te syncen. Je kan ook met de hand beatmatchen. En of de muziek nou op een 12inch staat, CD of Usb device dat maak niet uit. Ik snap jou redenering. Heb er ook zo over gedacht. En idd er zitten statische mixen tussen, die jij van jongens of meisjes krijgt die alleen syncen. Maar als je timecoded werk is de verschil met echte CDs of Vinyl draaien te verwaarlozen klein. Dan heb je ook nog jongens die met 4 decks draaien. Die moeten wel syncen. Want het is moeilijk om 4 platen constant gelijk te laten lopen. Ook als je Controllers gebruik zoals de CDJ2000, CDJ900, Denon DN S3700 en?andere?players met midi komt de feeling ook niks te kort. ?
BennoRevelli    posted on 09-03-2010 17:50
@ ArCee

Dit concept gebeurt nu al steeds vaker, dat er notebooks in booths staan.
En kijk naar de nieuwe Pioneer CDJ 2000, die is ook gebaseerd op het nieuwe digitale tijdperk.

Het brengt wel veel meer creativiteit en flexibiliteit met zich mee, meer mogelijkheden..

Ik ben van mening dat het inderdaad anders is, maar er zitten zeer zeker ook voordelen aan,

Het is gewoon een nieuw tijdperk, waar ik (en vele andere jonge mensen) ook in opgegroeid zijn.
Ik doe dan ook studie Informatica, dus als ik het technisch ga bekritiseren is er niet zo'n wereld van verschil, het blijft immers gewoon data overdracht.. en of dit nou via een cd of een hardeschijf plaatsvind

Ik ben het er wel mee eens dat het steeds makkelijker toegangbaar word voor andere mensen, maar dan nog.. het gaat uiteindelijk om je kwaliteiten die je groot maken

Twee plaatjes in elkaar mixen kan iedereen leren, er iets speciaals van maken lijkt mij toch het belangrijkst.

Of je nou met vinyl,cd's of een notebook/hardeschijf werkt.

Dolivieira    posted on 09-03-2010 18:00
Ik zou zeggen probeer het eens ArCee. Er gaat een werled voor je open.
BennoRevelli    posted on 09-03-2010 18:57
Poster: djdolivieira
Ik zou zeggen probeer het eens ArCee. Er gaat een werled voor je open.

I Totally Agree,,
Sound-Division    posted on 09-03-2010 19:04
Poster: ArCee
Ik ben nog (steeds) zo'n ouderwedse ouwe Lu.....eikel Cool

Ik vind, en dat is heel persoonlijk, dat een DigiJock nooit of te nimmer zo zijn ziel en zaligheid in een set kan stoppen en zo zijn stempel drukken op een set, en / of avond als een deejay die met vinyl of cd's staat te werken achter apparatuur. Nogmaals, en dit is weer heel persoonlijk, zonder apparatuur en geluidsdragers vind ik iemand ook niet echt een deejay meer, meer een muziek programmeur? Voor mij leeft zo'n set of optreden niet.
Ik heb het hier dus absoluut NIET over de kwaliteit van het mixen en / of platenkeuze, dat heeft er weinig mee te maken, alhoewel ik in promo's die ik krijg heel vaak meteen hoor of het een digi mix of een "echte" mix is. Vaak is het beatmatchen net ff minder, en men corrigeert niet, of men moet dat nog leren.
Op deze manier vind ik dat het vak van deejay, en de kunst van het deejayen ook langzaam aan dood gaat. Iedereen lan het zometeen, en er staan alleen nog pc's of laptops achter een booth?
Als dat de toekomst is, dan ben ik blij dat ik mijn leeftijd al bereikt heb en er straks niet meer aan mee hoef te doen, het zou me ontzettend tegen staan als ik ZO zou moeten draaien / werken.
Er zal wel geen ontkomen aan zijn, maar vooruitgang is niet per definitie geen verbetering, in dit geval vind ik dat duidelijk niet.

Ik zag het altijd als "The art of Mixing".
De toekomst?
Zeg het maar, maar een art zal het nooit worden op deze manier want er veel minder eer aan te behalen. Tjah, de toekomst zei de "oldtimer"................................Cool

ArCee, je haalt de woorden uit m'n mond! Ik snap precies wat je bedoelt.
TheHunter    posted on 09-03-2010 20:11
Poster: Sound-Division

ArCee, je haalt de woorden uit m'n mond! Ik snap precies wat je bedoelt.

Ook precies mijn idee eroverCool
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

77 Users online: 19 Guests (58 Unknown)
Pages generated today : 23.503
Most visitors online this month : 236
Lifetime Pageviews since 2003 : 232.405.378