Poster: Jorrit
Onzin, als creatief zijn voor jou inhoud veel te willen pielen met loops en live editten door hot-cue's wordt je door de tt gewoon beperkt.
Creatief houdt voor mij inderdaad in beatjuggling: spelen met loops en samples, aangevuld met efx.
Van belang is het resultaat voor je publiek. En je kunt min of meer hetzelfde bereiken met zowel tt's als cd players.
De beperking zit hem in je technische vaardigheid achter de tt's. Ik zeg "je" maar bedoel het algemeen; ik zelf kan er niks van.
Een turntablist heeft de vaardigheid na heel lang oefenen en wordt dan niet echt beperkt. Daarom stappen ze ook niet 1, 2, 3 over op cd players, want dan kunnen ze bijna opnieuw beginnen te leren. Knoppies drukken i.p.v. contact met vinyl op de platter.
Maar als je bedoeld dat je minder intensief bezig bent en daardoor meer tijd hebt voor andere zaken zoals goed gebruik van EQ, doordachte trackselectie terwijl je contact behoud met het publiek, goed in- en uitfaden dan hebben we dezelfde mening. Daarom twijfel ik niet over mijn keus voor cd's, al werk ik naar het niveau van mixmaster.
Ik had ooit eens beweert dat je op de Denon's en de Numark's scratches kon doen die niet mogelijk zijn op tt. Maar om het zelfde resultaat te krijgen, terwijl 1 persoon handen te kort komt, werkt men in tag teams, 2 man achter 4 decks over het algemeen.
Maar ik denk dat turntable DJ's een uitstervend ras is. Al gaat dat super langzaam.
De warme ruis kun je krijgen op bv de Vestax CDR-07 met filters en ook de Technics SL-DZ1200 heeft zoiets, al weet ik niet hoe goed dat werkt. En de producers kunnen ook kiezen ervoor om de cd op te nemen met ruis. Dus het ruisargument is gauw verholpen.