Turntable DJ uit de tijd?? (6/7)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Poll : Turntable DJ's uit de tijd,,

-wat een dikke onzin!
-klopt!
-je moet wel Draaitafels hebben!

Voting is only possible for our Members
Lukaz    posted on 07-09-2005 19:29
hey ik draai voornamelijk vinyl maar van somige dj's die ik ken zeggen dat je dan niet met de tijd mee gaat..  en dat ik eerst maar eens goeie cd spelers moet gaan kopen..  met alles respect,, maar als ik eerst voornamelijk met vinyl blijf draaien omdat ik me daar gewoon lkkr bij voel :P  ben ik toch niet uit de tijd..
Draaitafels zijn toch ook het Logo van de DJ of niet soms?

What do you think about Turntable DJ uit de tijd?? ??

Vote :   

Jorrit    posted on 13-09-2006 16:31
Poster: Laidback
Vinyl is nog Zekerrr niet uit de tijd!
vinyl is nu nog steeds de shizzle! :D

Zo, wat een goed argument!
Ik denk dat ik m'n CDJ's ga verkopen zeg, na het lezen van dit argument....!
greup    posted on 13-09-2006 16:34
@ laidback.

Hoe denk je dat de collectie eruit ziet als een drive-in opstap gaat... dan gaan er toch ook 5 koffers mee met elk 100 cd's komt neer op een geschatte 10 000 nummers.

Ik zou niet weten waarom ik daarin makkelijker en sneller een nummer zou kunnen vinden dan op  cd-spelers die gekoppeld zijn aan een harde schijf. want uiterraard staan daar ook alle nummer perfect gesorteerd,. en het mooie is..... Die nummers blijven daar ook staan!
Hoe vaak komt het wel niet voor dat jij een plaat, of een cd net even op de verkerde plaats terug zet.

Laidback    posted on 13-09-2006 16:44
Poster: greup
@ laidback.

Hoe denk je dat de collectie eruit ziet als een drive-in opstap gaat... dan gaan er toch ook 5 koffers mee met elk 100 cd's komt neer op een geschatte 10 000 nummers.

Ik zou niet weten waarom ik daarin makkelijker en sneller een nummer zou kunnen vinden dan op cd-spelers die gekoppeld zijn aan een harde schijf. want uiterraard staan daar ook alle nummer perfect gesorteerd,. en het mooie is..... Die nummers blijven daar ook staan!
Hoe vaak komt het wel niet voor dat jij een plaat, of een cd net even op de verkerde plaats terug zet.

toch.. onhandig..
Happy, laughing :P .
neem dan als Drivein een PC met 2x 500 gb HD.
en btw.. 50.000 nummers.. waar wou je die vandaan halen ? :P
die blue ray disc zijn voor een drivein out of da question Happy, laughing

pc met HD is handiger..
10.000 nummers .. ookal staan ze in goede rang.. toch moeilijk zoeken hoor Happy, laughing
op een PC doe je ff CTRL - F en dan zoek je op een audio bestand met de naam die jij zoekt.. en dan heb je em binnen no time Happy, laughing
de meeste dj programma's hebben een hele goede Fast Search Functie!..
en met een cd speler en een Blue Ray disc kan jij nooit zo snel zoeken Happy, laughing!

maar deze discussie gaat niet om dat :p
het gaat erom of het een vervanger kan worden van Vinyl Happy, laughing Winking my eye
en dat is het zeker niet .
als je wil Vast mixen.. blijven cd's en Vinyl beter! Happy, laughing
en ja.. het komt vaak zat voor dat je cd ff op de verkeerde plek zit ..
maar dan heb je je track nog sneller als rond scrollen op een Blue Ray disc.. hehe

optie voor Drive-Ins.. PC met DJ programma en een Buma Stemra (BREIN) Kosten Overeenkomst!

Poster: Jorrit

Zo, wat een goed argument!
Ik denk dat ik m'n CDJ's ga verkopen zeg, na het lezen van dit argument....!

er zijn nog zat mensen die Addicted zijn tot Vinyl!
als dat niet zo zou zijn, waren er al een hele hoop platen zaken Out Of Bussiness gezet..
en werd alles op cd gepleurd!

tis niet dat ik hiermee zech dat je maar over moet gaan op Vinyl.
Vinyl of cd .. jouwn keus..

ik ben ook zeker voostander van de CDJ!.. heeft vele voordelen Happy, laughing

User edit by Laidback on 13-09-2006 @ 16:47:50 (30%)
Jorrit    posted on 13-09-2006 16:57
'addicted' zijn is een gevoel, dat kan je als argument gebruiken, maar ik heb niets met vinyl. Enneh, de afgelopen tijd zie je al een aantal platenzaken sluiten, ook wordt de beschikbaarheid van legale MP3'tjes alleen maar groter.

Lead    posted on 13-09-2006 17:56
...Enneh, de afgelopen tijd zie je al een aantal platenzaken sluiten, ook wordt de beschikbaarheid van legale MP3'tjes alleen maar groter....

Dit is inderdaad precies wat er gebeurt. Het gaat niet best met de meeste platenzaken, de meeste hebben moeite om rendabel te blijven. Vroeger was een goede hit op 12" goed voor 6.000-8.000 persingen... Tegenwoordig is de eerste persing van 1000 meestal al voldoende...

De muziek sites waar je legaal kunt download schieten ook als paddestoelen uit de grond.... Er zijn al vele feesten waar draaitafels helemaal niet meer geplaatst worden omdat niemand ze meer aanvraagd....

Dit alles is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van de muziekstroming die je zoekt/draait. CD overheerst in sommige (populair, trance, top-40, house) terwijl in de hardcore bijvoorbeeld de draaitafel nog niet weg te denken is.

Vinyl zal nooit verdwijnen, maar de mensen die erom vragen worden minder. Vinyl heeft bewezen een overlever te zijn, anders was het allang helemaal verdwenen. Gevoel en nostalgie zal altijd aanwezig zijn en daarom is vinyl een blijvertje.... Echter het aandeel zal teruglopen denk ik.
Let the BASS be louder
ciderke    posted on 13-09-2006 22:22
Vergeet echter niet dat met de opkomst van Final Scratch-achtige oplossingen de turntable nog langer zou kunnen blijven bestaan dan eerst gedacht ...

Tekhead    posted on 14-09-2006 03:48
Poster: ciderke
Vergeet echter niet dat met de opkomst van Final Scratch-achtige oplossingen de turntable nog langer zou kunnen blijven bestaan dan eerst gedacht ...

de cd spelers zullen eerder verdwijnen dan platenspelers, dat is zeker. In Belgie word er steeds meer en meer gevraagd bij de bookings, DJ, ge komt toch met een echte discobar met platenspelers, en niet met een laptopke en cd speler alleen, want dan kan ik het beter zelf doen !!! Ik begrijp dat deze veelal zeer jonge leden op dj-re nooit met vinyl heben gedraaid, en dus eigenlijk het verschil van fun, creatief zijn, en de steeds warme klank, tussen beide niet kennen, en er zijn er ook die nooit met vinyl meer willen draaien, omdat het gesleur met zware platentassen er teveel aan is ! Sorry maar dan zoek je beter een andere hobby cq beroep.
quote:
Poster: Lead

Dit ligt aan het feest waar je komt. Op de meeste trance/commerciele feesten kom je nog maar weinig draaitafels tegen. Grote verhuurders hoor ik erover dat er nog maar op de helft van de evenementen draaitafels aangevraagd worden.

In sommige muziekstromingen zal de draaitafel altijd de hoofdzaak blijven, maar in een aantal andere zal de CD met de tijd steeds sterker vertegenwoordigd zijn.
Bullshit Lead, allez bij ons in Belgie toch, want er is hier geen enkele partyorganisator, jong of oud, die er nog maar aan denkt van geen TT's op te stellen, want degene die het hebben aangedurfd, hebben alle meegemaakt dat er grote dj's gewoon terug weggingen. Mss zijn wij belgen iets realistischer, en behoudender t.o. al de nieuwste snufjes, wij vinden nog steeds, dat nieuw niet automatisch beter is
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Mod edit by Lead on 14-09-2006 09:38 (100%)
Lead    posted on 14-09-2006 09:39
Natuurlijk heb ik het over Nederland.... Belgie blijft inderdaad steviger vasthouden aan Vinyl....En of je dit realistischer moet noemen of conservatiever Winking my eye
Let the BASS be louder
Jorrit    posted on 14-09-2006 09:57
en er zijn er ook die nooit met vinyl meer willen draaien, omdat het gesleur met zware platentassen er teveel aan is ! Sorry maar dan zoek je beter een andere hobby cq beroep.

En dit is dus echt 'bullshit' zoals jij het zo vriendelijk omschrijft.
Een DJ staat voor discjockey, wat is een CD? Een disc!
Los van dat, ik vind dat het DJ zijn gaat om het vermaken van je publiek, of je dat met zwarte of met zilveren schijfjes doet intresseert daar bij geen moer, als je het mij vraagt.

Ik begrijp dat deze veelal zeer jonge leden op dj-re nooit met vinyl heben gedraaid, en dus eigenlijk het verschil van fun, creatief zijn, en de steeds warme klank, tussen beide niet kennen,

Ik draai wel met beiden. Creatief zijn met vinyl? Hoe dan? Loopen, FX, direct reversen, stutteren, mastertempo, hot cue's met vinyl?! Dacht het niet, voor echte creativiteit kom je met een CDJ een stuk verder! Fun, nou, als ik m'n afschrift van de platenzaak zie is de fun er snel af.

Mss zijn wij belgen iets realistischer, en behoudender t.o. al de nieuwste snufjes, wij vinden nog steeds, dat nieuw niet automatisch beter is

Vandaar dat die wegen daar nog steeds zo bagger zijn, en als je noord-belgie in rijd dat je het gevoel hebt dat je in een of ander oostblokland beland bent Winking my eye
jordy    posted on 14-09-2006 10:03
Ik draai wel met beiden. Creatief zijn met vinyl? Hoe dan? Loopen, FX, direct reversen, stutteren, mastertempo, hot cue's met vinyl?! Dacht het niet, voor echte creativiteit kom je met een CDJ een stuk verder! Fun, nou, als ik m'n afschrift van de platenzaak zie is de fun er snel af.

idd..

ik draai ook met beide.. maar met CDJ's kan je veel meer doen (enigste dat ik nog mis is dat de plaat kan overslaan ^^)
Jorrit    posted on 14-09-2006 10:18
Ja klopt, maar die liet ik even achterwegen vanwege het o zo sterke tegen argument 'moet je maar gevoel krijgen voor de draaitafel'... Winking my eye

gethigh    posted on 14-09-2006 13:40
als je progressive, techno, tech house, ... al die underground stijlen draait is cd nog niet eens een optie, als ik maar 1/3de van de liedjes die ik wil op cd kan vinden MOET ik gewoon vinyl kopen, ik vind vinyl ook veel fijner

cd is perfect voor de commercielere stijlen en TRANCE, trance scene gaat helemaal over naar cd's en dat vind ik zonde eerlijkgezegt

meeste fuiven word jump en top40 muziek gedraait, je moet al zot zijn om dat vinyl te kopen,
sonik    posted on 14-09-2006 19:08
Poster: Tekhead

er is hier geen enkele partyorganisator, jong of oud, die er nog maar aan denkt van geen TT's op te stellen, want degene die het hebben aangedurfd, hebben alle meegemaakt dat er grote dj's gewoon terug weggingen. Mss zijn wij belgen iets realistischer, en behoudender t.o. al de nieuwste snufjes, wij vinden nog steeds, dat nieuw niet automatisch beter is

Grote dj 's geven altijd van te voren aan welke apparatuur ze willen, staat in hun contract.
Carl Cox en Dave Clarke draaien ook met cd's, ook niet de minsten, toch?

En hoe bedoel je, realistischer?? CD en mp3 zijn gewoon de media van dit moment, het heeft alleen lang geduurd voordat de dj-wereld dit inzag.

Ik ben zelf opgegroeid met vinyl, m'n eerste 7" singletje kocht ik in '85.
Sinds 'n half jaar ben ik de trotse eigenaar van 'n Pioneer CDJ- set en ik moet zeggen, ik ben nu 'n stuk creatiever met draaien dan toen met vinyl.
MauriceForge    posted on 14-09-2006 22:59
vinyl oftewel turntable dj's gaan nooit uit de tijd, je heb dj's die alleen nog maar met cd draaien, of dj's die alleen nog laptop sets draaien.
Alleen de toekomst is mijn ogen een combinatie van hardware, zeg twee tt's 1 cdj, en een laptop, zo heb je van alles wat, en kan je je creativiteit de vrije loop laten.
Tis idd ook maar net wat de desbetreffende dj wil, alleen ik ben voor de"combo"'

ciderke    posted on 15-09-2006 10:35
Creatiever zijn met cd's ... ik heb er toch m'n twijfels bij. Je hebt inderdaad meer mogelijkheden met CDJ's, maar ben je dan ook creatiever? Deze twee dingen zijn onafhankelijk van elkaar denk ik. Als je overschakelt van een cdj 100 naar een cdj 1000 mk3, ben je dan plots creatiever? Neen, je hebt alleen meer mogelijkheden.

Begrijp je m'n punt? In feite kun je zelfs stellen dat je met turntables meer inspiratie en creativiteit nodig hebt om dezelfde dingen te doen waar je nu een knopje voor hebt op je CDJ.

MauriceForge    posted on 15-09-2006 10:43
zit wat in, alleen wat je met een cdj kan, is onmogelijk met een tt zonder externe apparaten..

Jorrit    posted on 15-09-2006 16:03
Creatiever zijn met cd's ... ik heb er toch m'n twijfels bij. Je hebt inderdaad meer mogelijkheden met CDJ's, maar ben je dan ook creatiever? Deze twee dingen zijn onafhankelijk van elkaar denk ik. Als je overschakelt van een cdj 100 naar een cdj 1000 mk3, ben je dan plots creatiever? Neen, je hebt alleen meer mogelijkheden.

En in meer mogelijkheden kan je je creativiteit kwijt. Als ik ineens een loopje wil maken, wat niet kan met een draaitafel, ben ik dus beperkt in creatieve mogelijkheden.
Winston    posted on 15-09-2006 16:52
Creativiteit heeft niks tot weinig te maken met je apparatuur, maar zit tussen je oren. Je hebt het talent of juist niet.

CDJ's maken bepaalde dingen eenvoudiger die al mogelijk waren met tt, maar dan met hard werken.

Loops met tt's is zeker ook mogelijk. Wel gebruik je bij voorkeur 3 deck, waarvan 2 om de loop te doen: terwijl de een draait, draai je de ander terug naar het begin, crossfader andere kant uit en dan herhaal je weer het terugdraaien op de ander. Reversen handmatig te doen. Hot cue's met plakkertjes.
Tic Toc
Lead    posted on 15-09-2006 17:58
Dan ben je dus eigenlijk aan het jugglen... toch wel heel erg arbeidsintensief Winking my eye

Reverse Play kan idd ook met een draaitafel.
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 15-09-2006 17:58 (1%)
Winston    posted on 15-09-2006 19:24
Poster: Lead
Dan ben je dus eigenlijk aan het jugglen... toch wel heel erg arbeidsintensief Winking my eye
/quote>

Daarom geef ik ook absolute voorkeur aan cd-players. Er zijn nog een heleboel andere dingen waarop je moet letten voor een goede set. Dus vereenvoudigde technische bediening is mooi meegenomen.

Maar mijn respect voor alle DJ's die met tt werken en een goede set kunnen draaien.

Tic Toc
User edit by Winston on 15-09-2006 @ 19:30:12 (28%)
sonik    posted on 15-09-2006 19:24
Voor beat-juggling heb je 2 exemplaren nodig van 'n plaat, vind ik nogal 'n dure hobby worden. 

Het dj en mixgebeuren is ontstaan in 'n tijd dat vinyl 'n populair medium was.
Er groeit nu 'n hele nieuwe generatie op met mp3/cd's die nog nooit van vinyl hebben gehoord en er ook niet mee zal gaan draaien. Hoe warm die klank ook is.

Er zal altijd wel 'n klein groepje liefhebbers blijven bestaan die graag met vinyl draaien, net als er nu nog mensen zijn die het leuk vinden om met 'n paard en wagen te rijden.

Jorrit    posted on 15-09-2006 20:08
Reverse Play kan idd ook met een draaitafel.

Dat is ook waarom ik direct reverse play zei, ik zie een draaitafel zich niet omdraaien en op snelheid komen in minder dan 0.01 seconden.

Creativiteit heeft niks tot weinig te maken met je apparatuur, maar zit tussen je oren. Je hebt het talent of juist niet.

Onzin, als creatief zijn voor jou inhoud veel te willen pielen met loops en live editten door hot-cue's wordt je door de tt gewoon beperkt.
gethigh    posted on 15-09-2006 20:17
begint ook weer een nutteloze discussie te worden, laten we liever even bespreken wat nu het beste is, pioneer of allen&heath, technics of oem

sommige mensen werken liever met vinyl, sommige mensen werken liever met cd
en sommige even graag met beiden
Jorrit    posted on 15-09-2006 20:18
Als je het zo gaat bekijken is elke discussie nutteloos. Of Nederlandse millitairen wat te zoeken hebben in Irak kan je ook over discussieren, maar de meningen zullen verdeeld blijven. Dat is bijna altijd zo bij een discussie, zijn die discussies dan meteen nutteloos?
gethigh    posted on 15-09-2006 20:33
maarjah iedereen is weer langs elkaar door aant praten, proberen enkel hun eigen standpunt hard te maken ipv iemand anders zijn standpunt te begrijpen

met cd heb je idd meer mogelijkheden, als die mogelijkheden voor jou een meerwaarde bieden is een persoonlijke kwestie
ik persoonlijk ben niks met hot-cue, loops en al die andere functies die vele cd spelers te bieden hebben
en geef nu toe, wie gebruikt er reverse? en hoe vaak gebruik je loop en hot-cue's in een set?

vinyl is idd duur, maar voor die 1500 euro die je extra betaald om cdj-1000's te kopen ipv technics kan je al heel wat plaatjes mee kopen

duurder mag trouwens ook geen standpunt zijn

ik persoonlijk hou van de feel van vinyl, het grazen in platenbakken, het ruilen met andere dj's, samen afspreken in platenwinkels,...
ik denk ook dat je als vinyl dj meer platen leert kennen (toch zeker als je wat minder gehypte stijlen draait)
in underground stijlen word nog altijd bijna alles op vinyl uitgebracht, en maar zeer weinig op cd en nog LANG niet alles op mp3

vinyl neemt wel wat meer plaats in als cd's, wat maakt dat je altijd moet sleuren met platentassen, maar dat is niet zo erg, moet je maar genoeg spek eten en spieren kweken
op vinyl komen makkelijker krassen, kan je naald wel eens skippen, zit er wat ruis op het lied, maar als je je platen regelmatig behandeld met ontvetter en goed zorg draagt voor je materiaal is dit echt miniem, op een pa installatie hoor je dat toch niet, de warmere sound van vinyl daarentegen wel
op vinyl kan je aan de groeven ook de intensiteit van een plaat aflezen

maar eigenlijk maken al die bovenvernoemde dingen geen fuck uit, tis namelijk een persoonlijke kwestie
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

62 Users online: 17 Guests (45 Unknown)
Pages generated today : 24.933
Most visitors online this month : 236
Lifetime Pageviews since 2003 : 232.406.808

DJResource