Hoeveel WATT op een stopcontact
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MaximDJ    posted on 23-05-2009 16:39
Hallo beste DJR's
Ik heb met mijn Drive In Show een aardig wattage opgebouwd. Omdat niet op iedere locatie waar ik kom krachtstroom aanwezig is, zal ik het met gewone stopcontacten moeten doen. Vandaar ook mijn vraag:
Hoeveel watt kan een stopcontact/groep aan voordat hij springt?
Alvast bedankt!
Greetz
MaximDJ
Party Sensations. Excellence in entertainment.

What do you think about Hoeveel WATT op een stopcontact ??

Vote :   

_ruud_    posted on 23-05-2009 16:42
Over het algemeen zit je op bijv. in een huis dacht ik zo op 3600Watt.
CDJ800MK2 - DJM800 - CDJ800MK2
MaximDJ    posted on 23-05-2009 16:44
Ja, zoiets dacht ik ook al....
Boyd    posted on 23-05-2009 17:00
Volt * Ampere = Watt.

Komt er op neer: 230*16= 3680 watt voor een normale huisgroep.

Teminste als de groep 16 amp?re is.
SAMx    posted on 23-05-2009 17:04
Poster: _ruud_
Over het algemeen zit je op bijv. in een huis dacht ik zo op 3600Watt.

denk het niet

laten we een gemiddelde spanning nemen van 220V deze deel je door de stroom die op de automaat staat (bv. C16 = 16A voor huishoudelijke verlichting en C20 = 20A huishoudelijke stopcontacten)
normaal gezien zou er op een stopcontact een c20 zitten

Laten we eens bereken met de wat van vermogen: P = U . I = 220V . 20A = 4400Watt
Bij een 16 is dit 3520Watt
Prozei    posted on 23-05-2009 17:05
Poster: SAMx

Laten we eens bereken met de wat van vermogen: P = U . I = 220V . 20A = 4400Watt
Bij een 16 is dit 3520Watt

het voltage 230 volt?het 220 volt tijdperk is al een hele tijd achter de rug
en in nederland zijn mogen de c20 automatische zekringen alleen door bedrijven gebruikt worden.

idd 3600 watt.
maar het is niet slim om een hele avond 3600 watt door 1 kabeltje te laten gaan.
de kabel kan erg heet worden.
meeste verlenghaspels kunnen maar tot 2000 watt handelen.
zorg ook dat deze geheel uitgerold is.

Mod edit by Prozei on 23-05-2009 17:13 (100%)
SAMx    posted on 23-05-2009 17:08
Poster: Prozei

volgens mij is de voltage 230 volt

idd 3600 watt.
maar het is niet slim om een hele avond 3600 watt door 1 kabeltje te laten gaan.
de kabel kan erg heet worden.
meeste verlenghaspels kunnen maar tot 2000 watt handelen.

bij een kabel dikte van 1.5 niet meer dan 3000Watt
bij 2.5 niet meer dan 4000Watt
Prozei    posted on 23-05-2009 17:22
Poster: SAMx

bij een kabel dikte van 1.5 niet meer dan 3000Watt
bij 2.5 niet meer dan 4000Watt

regels in belgie zijn wat soepeler betreft deze zaken.
in nederland moet het maximaal vermogen ook op?een haspel vermeld staan.
al bedrijf ben je dacht ik ook verplicht ip44 haspels te gebruiken.
dat houdt in dat ze spat waterdicht moeten zijn.

zorg als bedrijf zijnde voor goede haspels.
als er brand ontstaat omdat jij geen goede haspels gebruikt kan?een verzekerings maatschappij wel eens moeilijk gaan doen.
Boyd    posted on 23-05-2009 18:44
Poster: BoydGrift
Volt * Ampere = Watt.

Komt er op neer: 230*16= 3680 watt voor een normale huisgroep.

Teminste als de groep 16 amp?re is.

Vraag even of je in de meterkast mag kijken wat voor automaten/stoppen er in zitten als ze het niet weten.

Als het 16A is kun je uitgaan van CA. 3200watt belastbaar vermogen. Zit je altijd save.

Een groepautomaat/stop is de zwakste schakel in het hele gebeuren, Je kabels moeten natuurlijk meer aan kunnen dan de automaat/stop.
ccc    posted on 23-05-2009 18:46
Hoeveel wattage is je drive in als ik vragen mag?
Tomazos    posted on 23-05-2009 19:43
van je drive in moet je van alle versterkers/lampen e.d kijken.. hoeveel deze AFGEZEKERD zijn..
staat meestal achterop,

per stop contact kan je +-3600W kwijt,(mits er geen andere apparatuur op die groep staat)

als er op je versterker staat: 15Ah, 15x230 = 3450..

je versterker zal nooit zoveel trekken omdat hij daarop is Afgezekerd.. als je hoger gaat klapt de zekering van de versterker er als 1e uit, en zoveel zal hij nooit trekken, maar dan zit je wel save Winking my eye

beter vraag je aan de eigenaar hoe de stoppen verdeeld zijn, zodat je eventueel 2 groepen kan trekken.. 1 voor je licht 1 voor je geluid..

zet ALTIJD je dj gear en versterker apart van de rest.. mocht er een groep springen, dan is er nog altijd geluid Happy, laughing
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 23-05-2009 @ 19:53:13 (8%)
Yorick    posted on 23-05-2009 19:50
zorg ook altijd dat je hem niet tot 3680 watt vol belast
je moet er ook voor zorgen dat je een lichte buffer heb ivb met opstart spanningen, of als apparatuur warm word wil het soms meer stroom vragen etc.
zelf reken ik bij 16A zekering 3000 watt max, zo hou ik 680 watt over als buffer
tairip    posted on 23-05-2009 19:52
Snel en duidelijk!

Max 3600Watt

/P\
/U* I\

Hier staat P = U x I
U = P : I
I = P : U

Je moet de driekhoek zien als een deling van boven naar onder en als een maal als ze naast elkaar staan, erg makkelijk ezelsbruggetje.

P = Vermogen in Watt
I = Stroom in Ampere
U = Spanning in Volt

Bouncy    posted on 23-05-2009 20:05
Poster: MaximDJ
Omdat niet op iedere locatie waar ik kom krachtstroom aanwezig is, zal ik het met gewone stopcontacten moeten doen. Vandaar ook mijn vraag:

Best wel link als je met krachtstroom werkt en je weet niet hoeveel je uit een groepje kan trekken.... heb je vergunningen enzo om met krachtstroom te werken?
Maar laat dat maar effe achterwege!
Ik zelf bereken altijd 3kilowatt per groep, voor de zekerheid en ik zet gewoon in het contract dat er 2 schone 16Ampere groepjes moeten zitten! Vaak zie je nog wel eens (in oude gebouwen) dat er 10Ampere zekeringen zitten, dan moet je dus nog een extra groep hebben! MAAK NOOIT DE FOUT OM EEN ANDERE ZEKERING IN EEN GROEP TE DRAAIEN, DIT IS LEVENSGEVAARLIJK! (ja, je kunt niet zomaar een andere zekering er in draaien, maar dat dopje wat er achter zit heb je zo los...)
Prozei    posted on 23-05-2009 20:31

Poster: bouncy
Best wel link als je met krachtstroom werkt en je weet niet hoeveel je uit een groepje kan trekken.... heb je vergunningen enzo om met krachtstroom te werken?
Maar laat dat maar effe achterwege!
Ik zelf bereken altijd 3kilowatt per groep, voor de zekerheid en ik zet gewoon in het contract dat er 2 schone 16Ampere groepjes moeten zitten! Vaak zie je nog wel eens (in oude gebouwen) dat er 10Ampere zekeringen zitten, dan moet je dus nog een extra groep hebben! MAAK NOOIT DE FOUT OM EEN ANDERE ZEKERING IN EEN GROEP TE DRAAIEN, DIT IS LEVENSGEVAARLIJK! (ja, je kunt niet zomaar een andere zekering er in draaien, maar dat dopje wat er achter zit heb je zo los...)

aanpassingen doen aan?pasringen of deze vervangen mag alleen gebeuren door een UNETO-VNI installateur.

heb ook wel eens mee gemaakt??dat iemand 2 electrische bbq's op een haspeltje aansloot.
totaal 4600 watt en de zekering?begaf het?niet direct. pas na het smelte van het opgerolde haspel.
ik hoorde wat knetteren en knallen in de schuur. toen de stekker maar uit het stopcontact getrokken en het smeulende haspel in een emmer met water gegooitCool
Mod edit by Prozei on 23-05-2009 20:40 (57%)
Tekhead    posted on 26-05-2009 20:40
Idd, zijn reglementen in Belgie soepeler, een c20 zekering, zijn standaard in bijna elke priv? woning, o.a. aansluiting, was-droog-vaat- en wasmachine's, ik zou zo denken dat een horeca zaak over voldoende krachtige stroom faciliteiten beschikt om je setje veilig aan te sturen.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
niiicola    posted on 26-05-2009 20:43
Ik heb binnenkort een beach-party... en ik moet draaien. Meestal staat op zo'n stand zo'n krachtstroom stopcontact paaltje... hoe moet ik dit dan allemaal gebruiken. Of hoe kom ik anders aan stoom. (draaien zonder stroom wordt erg moeilijk...)
Gewoon.
CoenBaas5300    posted on 26-05-2009 21:15
In nederland is het geloof ik max 3600 watt op een stop en hoger slaat die door...
Basrose    posted on 26-05-2009 21:33
Poster: tairip
Snel en duidelijk!

Max 3600Watt

/P\
/U* I\

Hier staat P = U x I
U = P : I
I = P : U

Je moet de driekhoek zien als een deling van boven naar onder en als een maal als ze naast elkaar staan, erg makkelijk ezelsbruggetje.

P = Vermogen in Watt
I = Stroom in Ampere
U = Spanning in Volt

correct... (eigenlijk 230v maar who cares :P ) dit is dus per groep. je moet wel rekening houden met de dikte van je bekabeling.... en als je haspels gebruikt moet je deze helemaal uitrollen vanwege warmteontwikkeling en dergelijke... Probeer het vermogen?altijd zo goed mogelijk te verspreiden over de groepen... je wil niet dat alles uit valt tijdens een feestje Happy, laughing
User edit by Basrose on 26-05-2009 @ 21:34:26 (6%)
Victor    posted on 26-05-2009 22:34
De praktijk is nog wat ingewikkelder dan dit rekensommetje. Wat een zekering doorlaat en hoe lang hij dat doorlaat hangt ook af van de karakteristiek (bijvoorbeeld B of C). Een trage zekering, bijvoorbeeld C-karakteristiek,?laat overschrijdingen?langer door dan een snelle (bijvoorbeeld B-karakteristiek) zodat je een tijdje meer stroom kan trekken.

Een B-karakteristiek zekering van 16A zal 16A best een hele tijd doorlaten maar uiteindelijk dichtslaan zelfs als je 16A niet overschrijdt.
WalterRavensberg    posted on 27-05-2009 00:33
vroeger was 't 10 ampere (2200 watt)
tegenwoordig 16 ampere (3,5 kW)
MaximDJ    posted on 27-05-2009 07:54
Poster: Basrose

correct... (eigenlijk 230v maar who cares :P ) dit is dus per groep. je moet wel rekening houden met de dikte van je bekabeling.... en als je haspels gebruikt moet je deze helemaal uitrollen vanwege warmteontwikkeling en dergelijke... Probeer het vermogen?altijd zo goed mogelijk te verspreiden over de groepen... je wil niet dat alles uit valt tijdens een feestje Happy, laughing

Dit doe ik altijd hoorWinking my eye ook heb ik dikke bekabeling. Thnx voor jullie reactie's!

This is an old Topic

No new postings for 5.776 days.
 Post CommentThat would be 192.5 months
or a whopping 15.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

171 Users online: 15 Guests (156 Unknown)
Pages generated today : 2.548
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.209.498

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use