Vraagje over versterker! (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

CoenBaas5300    posted on 05-05-2009 15:15
Beste mensen,

Ik vraag me al enige tijd iets af. Ik heb een versterker, een JBSystems AX700 van 2 x 200 watt op 8 ohm. Daarbij zitten de JBSystems TSX 15 die 250 watt rms leveren per stuk. Maar als ik thuis of ergens anders draai zit ik wel eens tegen de 'clip', de rode lampjes die zeggen dat je 'te hard draait'. Maar dan vraag ik mij af of dat wel klopt want mijn speakers kunnen meer aan dan mijn versterker.

Mag je dan in het rood draaien op je versterker of niet? (een maat van mij zegt dat een beetje niet uit maakt)

Alvast bedankt,

What do you think about Vraagje over versterker! ??

Vote :   

cross-over    posted on 05-05-2009 15:21
Even een snel antwoord:  clippen van versterker is ALTIJD slecht voor je boxen.

Behalve als de clipping sensor in je versterker er voor zorgt dat het volume-output lager wordt of gewoon de box afschakelt.

Zodra een gewone versterker clipt wordt er gelijkstroom naar je boxen gestuurd.
Boxen kunnen nu eenmaal niet (lang) tegen gelijkstroom en branden dan door.

Een beetje clippen kan geen kwaad maar lange tijd gelijkstroom op je box...... Cool
Elke keer als er gelijkstroom door de spoel van de box loopt wordt deze warm, hoe vaker dit gebeurt hoe warmer de spoel wordt. Dit gaat net zolang goed totdat hij te heet is en doorbrand.
Om problemen te voorkomen nooit je versterker laten clippen.

Dat je boxen meer aan kunnen dan je versterker is niet relevant.
Met een 10 watt versterker kun je gemakkelijk een 1000 watt box opblazen. Draai maar open en de gelijkstroom uit de versterker heeft meteen de box om zeep geholpen......
http://soundcloud.com/lau-daniels
User edit by cross-over on 05-05-2009 @ 15:24:32 (70%)
mp    posted on 05-05-2009 15:31
daarom ook de gouden regel versterker 2x zo zwaar als de boxen

en om je vraag te beantwoorden is clippen ALTIJD slecht voor je speakers of het nu een beetje is of de hele avond lang
elke dag is een feest!!
Winston    posted on 05-05-2009 15:56
@Coenbaas5300: Je versterker is dus te klein en je verergert de situatie door vaak tegen het clippen te draaien.
Gelukkig doet je PA system het nog blijkbaar.
Tic Toc
Estacy    posted on 05-05-2009 17:49
gouden tip: een grote installatie kun je wel zachter zetten, maar een kleine installatie kun je niet harder zetten! tenminste, is mij altijd verteld!
mijn tip: zet het volume gewoon iets zachter Winking my eye
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 05-05-2009 @ 17:50:11 (2%)
Esmee    posted on 05-05-2009 18:45
2x 200 watt is toch wel genoeg geluid neem ik aan...
Estacy    posted on 05-05-2009 18:46
voor thuis zeker, maar voor veel mensen, tja...
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Winston    posted on 05-05-2009 19:22
Poster: Estacy

mijn tip: zet het volume gewoon iets zachter Winking my eye

Wel niet onbeperkt bij grote installaties, omdat de ruis van het hele geluidssysteem dan duidelijker hoorbaar wordt.

Er is toch zoiets als een dB werkgebied waar een bepaalde speakerinstallatie het beste klinkt.
Tic Toc
cross-over    posted on 05-05-2009 20:49
Poster: Esmee
2x 200 watt is toch wel genoeg geluid neem ik aan...

hoppa, daar gaat de watts discussie weer.....,
200 watt genoeg?   dit is echt helemaal afhankelijk van je luidsprekers.

En een db werkgebiedConfused   Winston, wth moet ik me daar bij voorstellen?

lees ook eens het stukje van lead over   luidsprekers

en over vermogen  hoeveel-watt
DiVario    posted on 05-05-2009 21:48
Jup,

Versterker liefst minstens 25% zwaarder,
zodat de versterker op zijn gemak kan spelen,

indien je een versterker gebruikt die minder watts uitstuurt dan je boxen vragen,
dan zit je met vervorming en gaan je boxen sneller kapot dan dat je er teveel watt zou naartoe sturen.

Als je een versterker hebt met 2x 400 watt rms en boxen van 2x 300 watt rms, draai de versterker dan open tot 3/4 Winking my eye
Practise makes perfect!
Winston    posted on 05-05-2009 21:56
Haha, dat begrip "dB werkgebied" bestaat natuurlijk niet.

Wat ik bedoel is dat als je 2x1000Watt in je slaapkamer zet en het zachtjes speelt hoor je een zachte ruis. Zet je een 2x100Watt in dezelfde kamer en je zet het luid zodat het aantal dB ongeveer hetzelfde is als bij de grote speakers, dan hoor je helemaal geen ruis.
Dit heeft te maken met de S/N ratio.

Of laat helemaal geen geluid doorgaan en zet het volume van de 1000W speakers en de 100W speakers op het minimum. Luister dan welke het meeste ruis geeft. Dit is de noise floor wat je hoort.

Over het algemeen geldt: zet voldoende headroom, maar geen overkill aan vermogen, want dat is nergens voor nodig.
De headroom mag je zien als de bovenste heldft van het "dB werkgebied." En nogmaals, dit is geen term uit de audiotechniek.
Tic Toc
User edit by Winston on 05-05-2009 @ 22:00:36 (21%)
Victor    posted on 06-05-2009 16:03
Poster: Winston
Wat ik bedoel is dat als je 2x1000Watt in je slaapkamer zet en het zachtjes speelt hoor je een zachte ruis. Zet je een 2x100Watt in dezelfde kamer en je zet het luid zodat het aantal dB ongeveer hetzelfde is als bij de grote speakers, dan hoor je helemaal geen ruis.
Dit heeft te maken met de S/N ratio.

Dat hoeft helemaal niet. De hoorbare ruis hangt -behalve van de apparatuur die je gebruikt- af van de gain structuur in de hele keten (cd-speler, mixer, processor, versterker) en niet van het aantal watts dat wordt geproduceerd in de versterker. Ik snap wel wat je wilt zeggen, maar zoals jij het nu stelt klopt het niet.

Of laat helemaal geen geluid doorgaan en zet het volume van de 1000W speakers en de 100W speakers op het minimum. Luister dan welke het meeste ruis geeft. Dit is de noise floor wat je hoort.

En, wat geeft het meeste ruis volgens jou?

Over het algemeen geldt: zet voldoende headroom, maar geen overkill aan vermogen, want dat is nergens voor nodig.

Een "overkill" aan vermogen is hoogstens slecht voor je portmonnee, niet voor je geluid.
Winston    posted on 06-05-2009 16:12
Klopt allemaal wat je zegt en bedankt voor het verduidelijken. En de meeste ruis krijg je bij een groot systeem ervan uitgaan dat het dezelfde kwaliteit speakers zijn en je gainstructuur identiek is, etc.

Speakers en amplifiers vindt ik best wel ingewikkelde materie en als je in het kort iets wil uitleggen, mis je makkelijk wat.
Tic Toc
cross-over    posted on 06-05-2009 16:20
Poster: Winston
Speakers en amplifiers vindt ik best wel ingewikkelde materie en als je in het kort iets wil uitleggen, mis je makkelijk wat.

Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk, alleen het inschatten van het niveau van de vraag steller is moeilijk om een goed antwoord te geven. Zonder dat er weer 'verkeerde' vragen terug komen.

Maar ik denk dat coen genoeg info heeft om dit topic te kunnen (laten) sluiten.....   of niet coenConfused

CoenBaas5300    posted on 13-05-2009 12:48
Nieuwe vraag: Op mijn versterker zit ook een bridge modus van 700 watt bij 8 ohm. Zou ik dan ook 1 box aan mijn versterker kunnen sluiten en de andere doorlussen?

Alvast bedankt
tairip    posted on 13-05-2009 13:09
Poster: CoenBaas5300
Nieuwe vraag: Op mijn versterker zit ook een bridge modus van 700 watt bij 8 ohm. Zou ik dan ook 1 box aan mijn versterker kunnen sluiten en de andere doorlussen?

Alvast bedankt

Jawel, alleen houdt er rekening mee dat je dan als je twee speakers van 8ohm pakt dat je dan op 4ohm draait! Doe je er een derde bij aan dan draai je op 2ohm. De meeste niet pro versterkers vinden 2ohm niet zo leuk (dit is namelijk bijna een kortsluiting!).
Op bridge mode draai je altijd mono. Je linkt namelijk de linker versterkerhelft aan de rechter.
Mod edit by tairip on 13-05-2009 13:09 (2%)
CoenBaas5300    posted on 13-05-2009 13:39
Maar mijn speakers zijn 8 ohm, dus ik kan ze er dan wel gewoon op aansluiten zonder dat er gekke dingen gebeuren. dat mono verhaal wist ik wel. in ieder geval bedankt tairip
Victor    posted on 13-05-2009 14:07
Als je twee speakers van 8 Ohm parallel aan elkaar knoopt heb je als resultaat een impedantie van 4 Ohm. Als je die last van 4 Ohm op je gebrugde versterker aansluit halveert die last nog een keer.

Met andere woorden: je versterker heeft met 4 Ohm bridge net zoveel moeite als met 2 Ohm stereo. En lang niet alle versterkers draaien goed stabiel en zonder oververhitting op 2 Ohm. Zelfs sommige versterkers waarvan de fabrikant zegt dat het kan -vooral in de goedkopere prijsklasse- lukt dat niet.

Voor jouw AX-700 is het heel eenvoudig: de fabrikant geeft op dat de impedantie in stereo gebruik niet lager mag zijn dan 4 Ohm per kanaal en in bridge niet lager dan 8 Ohm (http://www.beglec.com/manuals/249.pdf). Dus twee speakers van 8 Ohm parallel in bridge-mode aansluiten gaat niet lukken. Geen wonder in deze prijsklasse (€ 250?), sommige veel duurdere versterkers kunnen dat ook niet.

DJKIWI    posted on 14-05-2009 00:24
Poster: cross-over
Even een snel antwoord:  clippen van versterker is ALTIJD slecht voor je boxen.

Behalve als de clipping sensor in je versterker er voor zorgt dat het volume-output lager wordt of gewoon de box afschakelt.

Zodra een gewone versterker clipt wordt er gelijkstroom naar je boxen gestuurd.
Boxen kunnen nu eenmaal niet (lang) tegen gelijkstroom en branden dan door.

Een beetje clippen kan geen kwaad maar lange tijd gelijkstroom op je box...... Cool
Elke keer als er gelijkstroom door de spoel van de box loopt wordt deze warm, hoe vaker dit gebeurt hoe warmer de spoel wordt. Dit gaat net zolang goed totdat hij te heet is en doorbrand.
Om problemen te voorkomen nooit je versterker laten clippen.

Dat je boxen meer aan kunnen dan je versterker is niet relevant.
Met een 10 watt versterker kun je gemakkelijk een 1000 watt box opblazen. Draai maar open en de gelijkstroom uit de versterker heeft meteen de box om zeep geholpen......

DIT IS KORT EN DUIDELIJK.... EN WAAR!
CoenBaas5300    posted on 14-05-2009 22:27
Dan heb ik nog een vraag. Ik ben al een tijdje opzoek naar een stevige geluidsset. Maar nou zat ik eens te denken. Als ik nu de mid/laag (15'')?uit mijn JBSystems schroef en er een (15'') 1200 watt rms mid/laag inzet aan allebei de kanten, is het toch opgelost. Dan zal ik natuurlijk ook wel een nieuwe versterker moeten aanschaffen. Maar kan dit? (ik laat dan de tweeter gewoon zitten, of misschien ook wel vervangen)

(De rede waarom ik dit bedenk is?omdat ik met het vervoer zit,?ik heb namelijk geen zin om een kar of iets dergelijks te kopen en je kan, in mijn geval, nergens zo'n ding kostenloos opslaan)

Alvast bedankt?
Victor    posted on 14-05-2009 22:42
Beste Coen, dat gaat helemaal niet werken. Je kan niet zomaar iedere 15" speaker door een andere vervangen, kasten zijn berekend op een bepaalde speaker. Los daarvan ken ik geen 1200 Watt 15" speakers,?gaan je hoogspeakers dat niet bijhouden?en gaat zo'n geintje je een heleboel geld kosten: een kwaliteitsspeaker als de JBL 2226H (15" 600 W) kost al zo'n ? 400 per stuk.
CoenBaas5300    posted on 14-05-2009 22:56
Dus je kunt niet alles uit je kasten halen en dan vervangen door zwaarder vermogen? Het moet voor mij ook vervoerbaar zijn. En 15'' is toch gewoon een standaard maat voor een speaker?

Ik?heb die 1200 watt van RCF gezien voor 239 euro.
Victor    posted on 14-05-2009 23:16
Poster: CoenBaas5300
Dus je kunt niet alles uit je kasten halen en dan vervangen door zwaarder vermogen? Het moet voor mij ook vervoerbaar zijn. En 15'' is toch gewoon een standaard maat voor een speaker?

Qua maat zal het wel passen, maar een luidspreker heeft behalve de maat en de belastbaarheid (het aantal Watts) nog meer eigenschappen. En die daar wordt een kast speciaal op berekend. Zet je het verkeerde type speaker in een kast dan kan het resultaat wel eens vreselijk tegenvallen.

Bovendien denk ik niet dat een low budget JB Systems kastje tegen het geweld van zeer zware woofers is bestand. Dat is dus niet "alles uit je kasten halen", dat is geld weggooien en over de limiet gaan.

Ik?heb die 1200 watt van RCF gezien voor 239 euro.

http://www.rcf.it/precision-transducers;jsessionid=A28E2EF8440733BCC655AD15680425B5
Ik zie geen 15 inch speakers met een belastbaarheid van 1.200 Watt continu, en al helemaal niet voor dat bedrag.
WalterRavensberg    posted on 15-05-2009 09:44
Zodra je op de versterker (geldt voor elke versterker) de clip lampjes ziet branden is dat een teken dat de versterker overstuurd raakt. Dit houdt in dat deze meer vermogen probeert te leveren dan dat hij kan. Het gevolg is clippen. Dit clippen betekend dat de versterker ipv wisselstroom nu gelijkstroom gaat leveren aan de speakers. Als dit clippen te lang doorgaat verbranden je speakers. Het maakt niet uit welk vermogen je speakers hebben.

In de pro-audio is het altijd beter om een versterker te hebben die meer vermogen levert dan dat de speaker zijn. Dit betekend dat de versterker nooit op 100% vermogen hoeft te spelen en dus nooit overbelast kan raken. Het signaal naar de speakers blijft nu strak en overvormt. Dit houdt weer in dat je je speakers bijna niet kapot kan krijgen.

Dit klinkt voor veel mensen onlogisch. Probeer het maar eens uit:

een 2x 200W cont versterker op 2 speakers van 100W cont geeft een beter en strakker geluid dan een 2x100W cont versterker op 2 speakers van elk 200W cont.
cross-over    posted on 15-05-2009 10:31
Poster: Victor
http://www.rcf.it/precision-transducers;jsessionid=A28E2EF8440733BCC655AD15680425B5
Ik zie geen 15 inch speakers met een belastbaarheid van 1.200 Watt continu, en al helemaal niet voor dat bedrag.

Het standaard verhaal over rms, piekvermogen, CPP, enz.

1200 watt continue (RMS) hebben ze inderdaad niet, maar ze adverteren wel met?1200 Watt continuous program power handling
bv L15-554K = 1200 watt CPP en maar 500 watt rms en de L15-554 maar 200 watt rms.

Om een orginele luidspreker te vervangen door een andere (niet gelijkwaardig) speaker geeft gewoon veel problemen. In het beroerdste geval maak je gewoon je nieuwe speaker kapot.
Zoek op google maar eens naar? Kastberekening speakers
Victor    posted on 15-05-2009 13:15
Misschien dat het een goed idee is als Coen even post om welk type het precies gaat.

O, en trouwens: een clippende versterker levert blokgolven. Dat is meestal niet best voor je speakers, maar het is GEEN gelijkstroom.
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

63 Users online: 21 Guests (42 Unknown)
Pages generated today : 6.181
Most visitors online this month : 248
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.772.087