Poster: Stefjuuh
Waarom er op de 800 niet een knopje zit om de EQ ook te laten killen, snap ik ook niet...
De DJM-800 heeft de sound color effects sweep (band vs notch) en filter (low vs high pass). Daarmee kun je hetzelfde bereiken en nauwkeuriger dan met de channel equalizer.
Nadat ik redelijk kon beatmatchen heb ik zeker 2 jaar me geconcentreerd op het gebruik van EQ tijdens overgangen voor een zo smooth mogelijke mix. Voor mezelf is het leuk om even alles vast te leggen wat ik heb geleerd tot nog toe. Creatieve tips zijn moeilijker uit te leggen, want dat zou je moeten horen. Dus hier enkele voornamelijk technische tips.
Vooraf regel je je monitoring sectie en speakergeluid. Doel is om headphone geluid even luid en hetzelfde te laten klinken als het geluid uit de speakers. Op de mixer zet je alle kanaal EQ zoals je wenst, op een high end mixer is dat 12 uur, en regel hierna het geluid van de speakers met de EQ van de speakers. Door dit te doen kun je vooraf in de headphone testen hoe het klinkt als je een bepaalde EQ bewerkt.
Zorg dat je weet te beatmatchen, en neem bij elke track de tijd ervoor, zodat je niet hoeft te corrigeren tijdens de overgangen. Als je weet te beatmatchen kun je misschien binnen 3 seconden een track ruw gelijk zetten, maar bij een lange overgang kom je toch tot de ontdekking dat de tracks uit de maat gaan. Bij een overgang ben je in het ergste geval bezig met 2 faders en 6 EQ knopjes, terwijl je maar 2 handen hebt. Deze wil je dus niet gebruiken om te pitchbenden.
De tijd die je voor het beatmatchen gebruikt kun je vullen door de EQ te testen, door ze elk open en dicht te draaien. En de EQ van de outgoing track had je ook al getest toen het werd voorbereid voor de mix. Bepaal dan meteen hoe je de overgang wil doen.
Hou je strak aan de structuur van de track. Als een geluid "onverwacht" bijkomt of verdwijnt, valt met de beste EQ van de wereld niks aan te doen.
Als je 1 EQ wil onderdrukken gebruik dan het bijbehorend knopje. Maar als je 2 EQ tegelijk wil onderdrukken, boost de derde EQ en hou de kanaalfader lager. Op deze manier gebruik je het minst je handen, want ga ervan uit dat elke keer als je iets doet dit hoorbaar is.
Op een nieuwe mixer moet je ook zo snel mogelijk erachter zien te komen wat de verhouding is tussen de mate waarin de fader openstaat en de hoorbaarheid van de verschillende EQ. Dit kun je doen met tracks waarbij je weet dat een smooth fade goed lukt. Hierna kun je ook EQ cuts doen, dus plots inbrengen zonder dat het luider of zachter klinkt dan je bedoeling was. Als je wat aan deze tips hebt gehad, please let me know.