Lastige overstap djm 400 naar 800
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

nickbn    posted on 27-04-2009 21:24
Lieve mensen, ik ben nu al inmiddels een tijdje in het bezit van een djm 800. Niks mis mee en gefeliciteerd zou je zeggen, ware het niet dat ik ermee omga alsof ik een klein kind ben. Waarom?

Ik heb al een tijdje een cdj1000 in de reparatie. Nu is draaien met 1 cd speler ook niet makkelijk dus ben ik tijdelijk genoodzaakt bij mn broer ( wie mixt op een djm 400) mijn hobby voor te zetten..

Echter merk ik het nu weer. Het mixen is voor mij persoonlijk op een djm400 veel makkelijker dan een 800. ja, ik gebruik hetzelfde aantal kanalen, en in principe mix ik nog steeds op dezelfde manier in en uit, alleen lijkt het bereik zo ontzettend anders van de EQ draaifaders (laag mid hoog) op de 800 vergeleken met de 400, en moet ik door mn volumefaders veel meer bijsturen dan dat ik dat deed bij de djm 400.

Ik vraag me af of dit normaal is? Misschien voor iemand die misschien dezelfde overstap heeft gemaakt als ik hetgene wat ik hierboven beschrijf ook begrijpt?. Ik kan er om 1 of andere reden maar niet goed aan wennen.
User edit by nickbn on 27-04-2009 @ 21:24:50 (1%)

What do you think about Lastige overstap djm 400 naar 800 ??

Vote :   

Winston    posted on 27-04-2009 21:40
DJM-800 Channel Equalizers

Low Frequency
-26 ~ +6 dB @ 70Hz
Mid frequency
-26 ~ +6 dB @ 1kHz
high Frequency
-26 ~ +6 dB @ 13kHz

DJM-400 Channel Equalizers

Low Frequency
-infinit ~ +6 dB @ 70Hz
Mid frequency
-infinit ~ +6 dB @ 1kHz
high Frequency
-infinit ~ +6 dB @ 13kHz

Er zijn dus inderdaad verschillen zoals je ziet in de specs.
Tic Toc
User edit by Winston on 27-04-2009 @ 21:42:38 (3%)
Mixt-Ape    posted on 27-04-2009 21:44
Ja, bij de 800 wordt er inderdaad minder signaal 'weggenomen' dan bij een 400 als je een EQ-pot compleet dichtdraait.

Correct me if I'm wrong
Stefjuuh    posted on 28-04-2009 08:48
I wont't, heb een ruim jaar een DJM-400 gehad. Bij de DJM-400 zal het volledige signaal wegvallen (als je alledrie de potmeters dicht draait) bij de DJM-800 niet. Eigenlijk zal een bass-wissel op de 400 net even wat zuiverder klinken, omdat er niets van de andere track overblijft.
Waarom er op de 800 niet een knopje zit om de EQ ook te laten killen, snap ik ook niet...
ThijsG    posted on 28-04-2009 09:43
een los knopje? Ik denk omdat je in net zoveel tijd gewoon die pot dicht kan draaien, maargoed die kilt niet.

Stef's verhaal lezend lijkt een RMX20/30 beter dan een djm800Cool. Heeft dieper gaande EQ's en ook killswitches

@TS mss vind je het ook fijner als alles wat dichter bij elkaar zit...
DJob    posted on 28-04-2009 09:46
Poster: ThijsG
een los knopje? Ik denk omdat je in net zoveel tijd gewoon die pot dicht kan draaien, maargoed die kilt niet.

Stef's verhaal lezend lijkt een RMX20/30 beter dan een djm800Cool. Heeft dieper gaande EQ's en ook killswitches

ik zie nergens iets over een rmx 20/30
ThijsG    posted on 28-04-2009 09:47
sorry...ik dwaal een beetje af. Staat ook nergens maar ik bedacht me dit feit ineens
DJob    posted on 28-04-2009 09:49
oke .. wat is er dan mis met een rmx 20/30? toch heel goede mixer voor t geld.
ThijsG    posted on 28-04-2009 09:53
Niks, ik heb een 30, daarom bedacht ik het ook, maar laten we weer ff ontopic gaan.
DJob    posted on 28-04-2009 09:54
oke ben jij eigenlijk mod?
Stefjuuh    posted on 28-04-2009 10:11
Poster: ThijsG

?Stef's verhaal lezend lijkt een RMX20/30 beter dan een djm800Cool. Heeft dieper gaande EQ's en ook killswitches

Nee, ik heb een RMX-40 (ga uit van dezelfde EQ?) en ik vond de EQ op mijn DJM-400 veel beter klinken. Extremer heeft precies hetzelfde met zijn RMX-40 --> DJM-800 Upgrade. Reloop heeft gewoon iets goedkopere EQ!:P
ThijsG    posted on 28-04-2009 10:24
nope. RMX20/30 gaan tot -40 en de RMX40 gaat tot -26. Maar de 40 heeft wel weer +12 en 20/30 heeft +10. Alsnog kan de EQ goedkoper klinken...
Stephanie    posted on 28-04-2009 10:32
Mixen met de DJM400 kan inderdaad anders zijn, zoals hier al geroepen wordt heeft de eq op de DJM400 een kill functie, deze vind je niet op de DJM800. Op een DJM800 komt het dus meer aan op je skills om twee platen qua beat en tonaal goed gelijk te laten lopen. Op een DJM400 corrigeer je dat door gewoon flink aan de eq te draaien. Klinkt het niet, gewoon dichtdraaien....
Winston    posted on 28-04-2009 20:16
Eigenlijk verschillen alle mixers minder of meer van elkaar wat betreft EQ en Kanaalfader curves. Kill op de EQ is er vaker niet dan wel.

Dus je kunt beter wennen aan het maken van overgangen zonder kill. En als je een keer draait op een mixer waar wel kill is, is het gemakkelijker.
Tic Toc
Winston    posted on 29-04-2009 16:45
Poster: Stefjuuh
Waarom er op de 800 niet een knopje zit om de EQ ook te laten killen, snap ik ook niet...

De DJM-800 heeft de sound color effects sweep (band vs notch) en filter (low vs high pass). Daarmee kun je hetzelfde bereiken en nauwkeuriger dan met de channel equalizer.

Nadat ik redelijk kon beatmatchen heb ik zeker 2 jaar me geconcentreerd op het gebruik van EQ tijdens overgangen voor een zo smooth mogelijke mix. Voor mezelf is het leuk om even alles vast te leggen wat ik heb geleerd tot nog toe. Creatieve tips zijn moeilijker uit te leggen, want dat zou je moeten horen. Dus hier enkele voornamelijk technische tips.

Vooraf regel je je monitoring sectie en speakergeluid. Doel is om headphone geluid even luid en hetzelfde te laten klinken als het geluid uit de speakers. Op de mixer zet je alle kanaal EQ zoals je wenst, op een high end mixer is dat 12 uur, en regel hierna het geluid van de speakers met de EQ van de speakers. Door dit te doen kun je vooraf in de headphone testen hoe het klinkt als je een bepaalde EQ bewerkt.

Zorg dat je weet te beatmatchen, en neem bij elke track de tijd ervoor, zodat je niet hoeft te corrigeren tijdens de overgangen. Als je weet te beatmatchen kun je misschien binnen 3 seconden een track ruw gelijk zetten, maar bij een lange overgang kom je toch tot de ontdekking dat de tracks uit de maat gaan. Bij een overgang ben je in het ergste geval bezig met 2 faders en 6 EQ knopjes, terwijl je maar 2 handen hebt. Deze wil je dus niet gebruiken om te pitchbenden.

De tijd die je voor het beatmatchen gebruikt kun je vullen door de EQ te testen, door ze elk open en dicht te draaien. En de EQ van de outgoing track had je ook al getest toen het werd voorbereid voor de mix. Bepaal dan meteen hoe je de overgang wil doen.

Hou je strak aan de structuur van de track. Als een geluid "onverwacht" bijkomt of verdwijnt, valt met de beste EQ van de wereld niks aan te doen.

Als je 1 EQ wil onderdrukken gebruik dan het bijbehorend knopje. Maar als je 2 EQ tegelijk wil onderdrukken, boost de derde EQ en hou de kanaalfader lager. Op deze manier gebruik je het minst je handen, want ga ervan uit dat elke keer als je iets doet dit hoorbaar is.

Op een nieuwe mixer moet je ook zo snel mogelijk erachter zien te komen wat de verhouding is tussen de mate waarin de fader openstaat en de hoorbaarheid van de verschillende EQ. Dit kun je doen met tracks waarbij je weet dat een smooth fade goed lukt. Hierna kun je ook EQ cuts doen, dus plots inbrengen zonder dat het luider of zachter klinkt dan je bedoeling was.

Als je wat aan deze tips hebt gehad, please let me know. Cool

Tic Toc
User edit by Winston on 01-05-2009 @ 17:21:24 (4%)

This is an old Topic

No new postings for 5.844 days.
 Post CommentThat would be 194.8 months
or a whopping 16 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

105 Users online: 14 Guests (91 Unknown)
Pages generated today : 23.910
Most visitors online this month : 518
Lifetime Pageviews since 2003 : 237.923.372