Beatmatchen, langzamer of sneller (3/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Ridalio    posted on 07-04-2009 15:08
Hallo,

Ik heb een vraag over het beatmatchen.
Heb sinds kort 2 cdj's gekocht maar ben hier nog niet zo goed in.
Vaak weet ik niet of een beat sneller of langzamer moet gaan...
Hoe kan ik hier het beste achter komen? Gewoon door veel te oefenen of zijn er ook een soort van 'tructjes' voor?

What do you think about Beatmatchen, langzamer of sneller ??

Vote :   

fistfull    posted on 12-04-2009 12:11
Ik ben nog steeds geen ster in beatmatchen, maar ik heb de basis geleerd door 2 dezelfde nummers tegelijk te laten draaien. Eerst begin je met een simpel nummertje en als je dat kent, doe je hem nog 10 keer, daarna pak je een nieuw, - iets moeilijker - nummer. Als je het eenmaal onder de knie hebt met dezelfde nummers (ik had dat in ongeveer 2 weken), pak je 2 nummers die veel op elkaar lijken. En zo moet je steeds een graadje moeilijker gaan. En zoals al vaker gezegd: Gebruik de bpm counters niet!
Basz-Line    posted on 12-04-2009 23:33
eeh paar tips:

laat je track gewoon lopen door je speakers, en tik mee met je voeten, je vingers of bijvoorbeeld met je hoofd. dan luister je naar de track die je wilt inmixen en doe je hetzelfde wat ik net zei. Dan moet je het ongeveer gevoelsmatig aanvoelen.

Als ondersteunende informatie zou je ook nog op youtube.com kunnen kijken naar een man die zichzelf Dj Tutor noemt, en hij heeft bijna voor elke vraag een tutorial. > http://www.youtube.com/watch?v=7zC5W5vfW2o&feature=channel

Hopen dat je er wat aan hebt en succes !
timmy90    posted on 12-04-2009 23:37
het begin is niet altijd simpel,
maar idd oefenen oefenen en nog eens oefenen,...
zoals al gezegd door basz-line mee tikken of knikken met de beat helpt ook...
TheHunter    posted on 13-04-2009 09:19
Ik heb wel een trucje die ik eigenlijk niet moet vertellen als je het matchen nog niet onder de knie hebt:P
Duidelijkheid: ik gebruik dit niet.
De pioneers hebben allemaal een bpm counter, enkele uitzonderingen mja.
Als je een track hebt van bijv. 129 bpm, zet je die naar 130, nu kijk je waar de grens is tussen 130 en 129 en zet hem NET op de 130, dit doe je ook met de andere track en voila.
djjh    posted on 13-04-2009 12:12
Poster: TheHunter
Ik heb wel een trucje die ik eigenlijk niet moet vertellen als je het matchen nog niet onder de knie hebt:P
Duidelijkheid: ik gebruik dit niet.
De pioneers hebben allemaal een bpm counter, enkele uitzonderingen mja.
Als je een track hebt van bijv. 129 bpm, zet je die naar 130, nu kijk je waar de grens is tussen 130 en 129 en zet hem NET op de 130, dit doe je ook met de andere track en voila.

dit werkt niet altijd hoor. het beste is gewoon gehoor.
Yorick    posted on 13-04-2009 12:29
Ik weet zelf niet meer hoe ik het geleerd heb,,
Was volgens mij van me vader.
Maar naar je beatcounter kijken is geen optie. Je moet het juist op gehoor oefenen. 
Het begin is altijd moeilijk maar als je het begrijp kan je alles aan elkaar mixen.

TheHunter    posted on 13-04-2009 12:37
Nee, klopt maar tis voor de luie mensen onder ons die het daarvoor al op gehoor geleerd hebben, en als je nog eens tukkie door oefent gaat op gehoor nog sneller als bpm counter kijken.
ThijsG    posted on 13-04-2009 16:45
ja leuk lui trucje maar die counters herkennen dan alsnog niet precies genoegCool
djmaarten    posted on 13-04-2009 23:32
Poster: Lightzone

zou al een goede verklaring zijn voor hoe hij zen mixtapes maakt.
vraag me alleen af hoe hij dat doet met timing, alles komt pressies uit enzo :p

volgens mij word dat gewoon allemaal met de computer gemixt die mixtapes...

ontopic: ik hoor het aan hoe het fout loopt, als de plaat die je inmixt te snel loopt zeg maar klinkt het anders dan dat die te langzaam loopt.. zo hoor ik het in iedergeval.
Iedereen heeft volgensmij een beetje ze eigen stijl!
trustt    posted on 14-04-2009 15:51
Ik hoor echt veel liever een mixtape waar je ergens een onzuiverheid hoort, bv. je hoort wat benden ofzo.. dan een mixtape van een uur die echt perfect loopt, dan weet je toch al snel van, dit is of wel met pc gemaakt, ofwel niet de eerste keer dat die set gedraaid is :p
nils7    posted on 14-04-2009 16:45
Poster: djjh

dit werkt niet altijd hoor. het beste is gewoon gehoor.

Werkt op zich redelijk als je een track er snel in wil mixen... maar vaak moet je m dan nog wel bijsturen.
Maar een schop in de goede richting zit je wel... alleen dan nog zit je (met een ongetraind oor) nog met het probleem
welke richting op bijsturen Winking my eye
DanielD    posted on 14-04-2009 16:56
Ik heb het beatmixen nog op de ouderwetse manier geleerd. Met TT en mixer zonder BPM counter.

een bpm counter werkt inderdaad niet altijd, aangezien in sommige gevallen ik 2 nr's door elkaar mix en de counter op de ene 1 bpm afwijkt van de ander en ze toch gelijk lopen.

ik geef ook altijd de tip. gebruik de bpm counter niet.

succes
Stefjuuh    posted on 14-04-2009 18:00
Ik geef als tip, wel de counter gebruiken voor je ruwe positie, maar niet eigenwijs blijven volhouden!
Winston    posted on 14-04-2009 18:08
Als je in de leerfase zit, gebruik dan geen counter.
Draai je voor publiek gebruik wel de counter voor ruwe beatmatching.
Tic Toc
TheHunter    posted on 14-04-2009 20:25
Maar raak er niet echt aan gewend want over het algemeen flippen die dingen nogal vaak.
wezzelby    posted on 15-04-2009 20:45
Misschien dat deze tutorials helpenConfused http://www.djsounds.com/tag/how-to-dj/
Winston    posted on 15-04-2009 20:52
Ik ben geen enkele tutorial tegengekomen die uitlegt hoe je kan horen of een track sneller of langzamer moet. Dat kan niemand blijkbaar uitleggen.

De bpm counter gebruiken is voor mij meer een kwestie van de pitchfader sparen dan om sneller de beats synchroon te laten lopen. Als je ervaring hebt gaat het ongeveer even snel.
Tic Toc
kuituhh    posted on 15-04-2009 23:21
dat is toch op een gegeven moment gewenning in het draaien. Soms vergis ik me ook nog maar goed als de plaat eigenlijk langzamer moet en je versnelt hem dan wordt het gat tussen de 2 beats natuurlijk nog groter en dat hoor je dan meteen.

Door te oefenen oefenen en oefenen hoor je uit eindelijk wel of de een sneller of langzamer moet.

Je kun ook luisteren of de beat van de plaat die je erin gooit eerder komt dan de beat van de lopende plaat. Dan moet je hem dus langzamer laten gaan. En anders om natuurlijk.

succes ermee Happy, laughing
Spin that Sh!t BAM!
Saskia    posted on 16-04-2009 09:40
Ik heb het beatmatchen geleerd met tt's dit vond ik toch wel een fijne manier om het onder de knie te krijgen. Zoals de bovenstaande mensen al zeggen het is vooral oefenen oefenen oefenen. Een vriend van me die resident is bij de plaatselijk discotheek heeft me de basis een beetje uitgelegd. Dit hielp wel maar over het algemeen moet je het toch zelf doen..

succes Winking my eye
Ridalio    posted on 20-04-2009 21:01
Mensen super bedankt voor de tips!
Ik heb een groot deel gebruikt en ik merk al dat het steeds beter gaat!
BPM counters heb ik niet eens, dus daar werk ik al niet mee :P
Ik blijf mooi door oefenen en dan drop ik nog wel een keer iets als het goed klinkt Winking my eye

Bedankt allemaal Winking my eye
CoenBaas5300    posted on 20-04-2009 21:04
als ik bij een track 1 bpm terug moet, zet ik hem al gelijk op -0.76 en 2 terug is -1.54

als ik bij een track 1 bpm omhoog moet gaat tie gelijk naar de 0.78 en bij twee naar de 1.56
DeteqBoy    posted on 21-04-2009 08:53
Ik zet mijn in te mixen plaat op +10 of -10 dan weet je dat die plaat sneller of langzamer moet, dan steeds iets meer in de goede richting aanpassen totdat je goed zit Happy, laughing
timmy90    posted on 21-04-2009 08:55
@ deteqboy,

zo leerde ik het ook, na veel oefenen hoor je direct of je ze zo ver moet zetten of niet...
maar tis een goeie truc om het te leren!
DeteqBoy    posted on 21-04-2009 08:59
ja op geven moment heb je het gewoon door maar in het begin werkt het inderdaad prima Happy, laughing
Illusion    posted on 21-04-2009 10:44
Zijn zoveel dubbele topics hierover:

Eerst met de search zoeken!

Beatmatchen

Wie kan mij helpen mixen, beatmatchen

Goed leren beatmatchen doe je op..

Beatmatchen

Beatmatchen 1 of 2 cues

Beatmixing anno 2007

oefene oefene en nog eens oefene

Help een beginnend dj !!??

ook wel interresant:

Hoe mix jij je platen aan elkaar

Genoeg topics die met dit onderwerp in verband staan. Beter eerst even met de Search Zoeken

Van mij kan hier een slotje op!

22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

144 Users online: 19 Guests (125 Unknown)
Pages generated today : 31.139
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.421.917