Poster: Tekhead
Ieder bedrijf en fabrikant heeft problemen door de crisis, maar je zwengelt de verkoop van je producten tijdens een crisisperiode niet aan door de prijzen drastisch te verhogen, maar door ze te verlagen, en ervoor te zorgen dat de prijzen aantrekkelijk worden en zo de oem merken en decks oninteressant te laten worden
Valt wat voor te zeggen maar er is ook een andere kant van het verhaal. Pioneer zit nu even in de hoek waar de klappen vallen, mass ontslag, plasma divisie afgestoten e.d. dus ja er is wel wat aan de hand. Is het schrikbarend erg? Op de Messe hoorde je allerlei spook verhalen waarom Pioneer er niet was e.d. (en logisch dat die er zijn als je je als 1 van de grotere spelers niet laat zien terwijl er net slechts nieuws naar buiten kwam wat betreft de plasma's e.d.) maar erg hoeft het allemaal niet te zijn.
Pioneer doet nu eindelijk iets aan hetgeen wat prijs stunten word genoemd, zijn ze veel te laat mee maar ze doen er nu wat aan en dat is goed. Pioneeer is dus op dit moment zijn dealer netwerk aan het opschonen en alle dozen schuivers er uit aan het knikkeren, iedereen word ingedeeld in een groep (ik geloof trade, silver, platinum) waaraan bepaalde kortingen worden gehangen qua inkoop. Aan die groepsindeling hangt ook weer een aantal voorwaarden blablablabla.
In het kort komt het er dus op neer dat Pioneer zijn dealer netwerk op de schop aan het nemen is en dat de marges weer op een fatsoenlijk niveau komen te liggen voor de partijen die het verkopen. Die marges waren namelijk nogal gezakt de afgelopen jaren met alle gevolgen van dien.
Dat de prijzen nu stijgen heeft denk ik met een aantal dingen te maken, de DJ afdeling word niet meer gezien als een luxe promotie middel voor het merk maar zal meer geld in het laadje moeten gaan brengen met dezelfde of zelfs minder massa. Daarnaast zullen de marges voor de mensen die het verkopen weer op een normaal niveau moeten komen en zal alles en iedereen die het verkoopt op de korrel genomen gaan worden met de vraag of men het nog wel mag verkopen.
En dat hele crisistijd gebeuren is leuk en aardig maar het zegt weinig, Audi en Volkswagen draaiden dankzij hun duurdere modellen een goede winst in deze zogenaamde crisis tijden. Vraag zal er altijd zijn aangezien consumeren in ons bloed zit en het is al maar eens en te meer aangetoond dat wanneer een merk vertrouwen e.d. uit straalt mensen ondanks zware tijden toch bereid zijn de centen alsnog uit te geven. Pioneer probeert nu door zijn dealer netwerk om te gooien dat stukje vertrouwen e.d weer omhoog te gooien met als gevolg dat minder massa dezelfde winst genereerd.
Of het ze ook lukt, ik vraag het me af. Ik ben bang dat wanneer andere merken hier niet in mee gaan Pioneer nog wel eens van een koude kermis thuis kon komen en zichzelf toch een beetje zal moeten schikken met als gevolg dat de goede dealers weer gewoon beginnen te klagen en het opschonen van een dealer netwerk alleen tot gevolg heeft gehad dat de massa minder is geworden.
Denon daarentegen zal nu wel handenwrijfend zitten te wachten op wat komen gaat en proberen marktaandeel te gaan snoepen bij hun grootste concurrent... en met de huidige producten ben ik van mening dat ze daar nog wel eens aardig wat konden winnen ook.