lichtafel (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

dJORD    posted on 27-03-2009 17:44
hallo,
ik wil graag een niewe lichtafel kopen en die mag zo'n 200 a 300 euro kosten
hij moet 2 t-4 barren (met 4 parsCool) een strobo en 4 movingheads aansturen (voor mijn drive-in)
hij moet minimaal 20 kanalen hebben voor uitbrijdingen
het liefts ook digitaal kunnen werken

What do you think about lichtafel ??

Vote :   

MatthiasDB    posted on 27-03-2009 17:47
schaf jezelf (gratis!) sunlight of freestyler aan en koop een enttec dongle voor 70 euro!

een tafel met de functionaliteit die je (waarschijnlijk) verwacht koop je niet voor 200 a 300 euro!
dJORD    posted on 27-03-2009 18:53
bedankt voor je reactie maar dat was niet echt mijn bedoeling ik zat meer te denken aan een Showtec Light Desk Pro 136 ofzo
Bouncy    posted on 27-03-2009 19:06
Zoals MatthiasDB al zegt, if you pay peanuts you will get monkeys!

Een showtec houd het bij normaal gebruik 1 keer per week ongeveer een jaar uit (ik spreek uit ervaring (en niet 1 keer, maar meerdere keren)).

Verstandiger is om inderdaad een dongletje te kopen. Je moet niet verwachten dat die dongles 512 fadende kanalen aan kunnen (ledvloer). Maar een paar koppen en dimmers bedienen moet makkelijk kunnen.
TheHunter    posted on 27-03-2009 19:19
Was ik ook naar opzoek, dacht ook aan een dongle, maar waarom hebben alle lichtbedrijven dan tafels ipv laptops/pc's?
Estacy    posted on 27-03-2009 19:39
Poster: TheHunter
Was ik ook naar opzoek, dacht ook aan een dongle, maar waarom hebben alle lichtbedrijven dan tafels ipv laptops/pc's?

laptops lopen vast, lichttafels niet.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
neutje    posted on 27-03-2009 19:40
@ thehunter: omdat je met een lichttafel een veel vettere show kunt neerzetten en sneller kan handelen, maar die bedrijven hebben geen tafel van rond de 200 a 300 euro. die kosten duizenden euros.
maar als je een budget van 200 a 300 euro heb, kan je daar niet echt een fatsoenlijke tafel van kopen vind ik, tenzij je alleen parren wil besturen als je ook inteligent licht heb dan is sunlight of freestyler handiger, want moving heads besturen met zo een goedkoop tafeltje werkt gewoon slecht.
TheHunter    posted on 27-03-2009 19:44
Vanaf wanneer adviseer je een tafel en wanneer een dongle dan?
dJORD    posted on 27-03-2009 19:47
Poster: neutje
@ thehunter: omdat je met een lichttafel een veel vettere show kunt neerzetten en sneller kan handelen, maar die bedrijven hebben geen tafel van rond de 200 a 300 euro. die kosten duizenden euros.
maar als je een budget van 200 a 300 euro heb, kan je daar niet echt een fatsoenlijke tafel van kopen vind ik, tenzij je alleen parren wil besturen als je ook inteligent licht heb dan is sunlight of freestyler handiger, want moving heads besturen met zo een goedkoop tafeltje werkt gewoon slecht.

wat is dan ongeveer de minimum prijs voor een redelijke stuurtafel?
User edit by dJORD on 27-03-2009 @ 19:47:10 (1%)
Bouncy    posted on 27-03-2009 20:07
Poster: dJORD

wat is dan ongeveer de minimum prijs voor een redelijke stuurtafel?

Een paar 1000 euro, voorbeeld:

SGM Pilot 3000: 3099 euro
SGM Studio 24: 2899 euro
Avolites Pearl Tiger: 6150 euro
... moet ik nog doorgaan?

Een goedkope DMX lichtstuurtafel is bijna niet te krijgen!
MatthiasDB    posted on 27-03-2009 20:08
Poster: Estacy

haha yeah right :D
lichttafels zijn nog altijd computers hoor! alleen met véééél knoppen en schuiven (hog IPC bijvoorbeeld draait op windows embedded)
ik heb al menig maal een HOG 1000 en HOG IPC doen crashen!

@theHunter: bedrijven hebben tafels omdat ze 1) er de poen voor hebben en 2) tafels de standaard zijn voor rock&roll werk! dwz: computers zijn goed voor dingen die altijd vast in een installatie blijven zitten of niet veel van positie veranderen. die programmeer je 1 keer heel goed en klaar (kost ook veel tijd) een tafel kan je snel opnieuw programmeren en onafhankelijk van de situatie is deze handig inzetbaar.

en wanneer adviseer je wat?: als je enkel wat pars/dimmers hebt kan je best uit de voeten met een gewone scene setter oid.
vanaf dat er iets aan te pas komt wat bewegingen moet gaan maken kan je beter gaan voor een pc aangezien dit veel werk vereist als je het mooi wil programmeren (de dure tafels hebben hier natuurlijk allemaal hulpmiddeltjes voor (effects generator))
Yorick    posted on 27-03-2009 20:09

Let op wat je hier zeg... Klopt totaal niet.
Bouncy    posted on 27-03-2009 20:15
ik bijna net zo vaak een pc live zien vastlopen als een lichttafel :P, wat wel handig aan het DMX protocol is, is dat de waardes blijven staan en bij een uitval het dus vaak ongemerkt is!
MatthiasDB    posted on 27-03-2009 20:19
Poster: Bouncy
ik bijna net zo vaak een pc live zien vastlopen als een lichttafel :P, wat wel handig aan het DMX protocol is, is dat de waardes blijven staan en bij een uitval het dus vaak ongemerkt is!

is niet echt een dmx-protocol eigenschap hoor... das meestal toestel-gerelateerd... onze studiospotten hun lampen gaan na een 10tal seconden uit als ze geen dmx meer hebben... vrij lastig! Cool
TheHunter    posted on 27-03-2009 21:12
Dus voor een drive inn met
8 parren
4 moonflowers
1 center effect
2 scans (later miss 4)
later miss ook nog 2 audience blinder of strobes

dongle of tafel(tje)?
en aan wat voor een laptop moet ik dan denken (kwa processor en os etc)
creeky    posted on 28-03-2009 11:18
heb je al deze lampen al of nog niet ?
Bart_    posted on 28-03-2009 16:15
ikzelf heb de Light-desk PRO136 die je eerder aanhaalde.
Leuk ding, maar ik heb ook maar 2x scans en 2x T4's...
Heb hem ooit voor 70 euro op de kop kunnen tikken met een flightcase, anders had ik 'm ook nooit gekocht.

En de light-desk pro is trouwens het leukste tafeltje in z'n prijsklasse.
Voor 200-300 euro ga je écht niets beters vinden hoor...
En hebben jullie eraan gedacht dat een goede, stabiele laptop ook geld kost?
Yorick    posted on 28-03-2009 16:33
Je zou ook 1 tafel voor conventioneel nemen en 1 tafel voor bewegende lampen.
Zo kan je ook je conventioneel en je bewegende lampen apart verhuren en toch aansturen..
Bouncy    posted on 28-03-2009 22:58
Poster: MatthiasDB

is niet echt een dmx-protocol eigenschap hoor... das meestal toestel-gerelateerd... onze studiospotten hun lampen gaan na een 10tal seconden uit als ze geen dmx meer hebben... vrij lastig! Cool

K heb ooit eens iets gehoord dat er een soort wetgeving is dat zodra het dmx signaal wegvalt, de dimmers hun laatste stand moeten vasthouden. (dus de parren e.d) De studiospot zal wel een bewegende kop zijn? vaak hebben die inderdaad zo'n functie.
Tizio    posted on 29-03-2009 10:42
Heb ook die Lightdesk Pro 136, niets bijzonders maar om chases enzo te doen voor een drive in is het echt prima, want die tafels van 1000en euro's zijn echt overdreven voor zoiets kleins..
Flexii    posted on 29-03-2009 14:23

dat ben ik niet met je eens. Maar de reden waarom bedrijven tafels gebruiken omdat die veel meer mogelijkheden hebben dan laptops, met je muisje en toetsenbord ben je natuurlijk nooit zo snel als met de faders op je lichttafel.

Maar voor als optie voor de kleine drive-in's is er niks mis mee,, AmericanDJ heeft en nieuw speeltje de MyDMX moet je daar eens voor kijken, isd mischien wat voor je.
greup    posted on 29-03-2009 21:07
Poster: Flexii

dat ben ik niet met je eens. Maar de reden waarom bedrijven tafels gebruiken omdat die veel meer mogelijkheden hebben dan laptops, met je muisje en toetsenbord ben je natuurlijk nooit zo snel als met de faders op je lichttafel.

Maar voor als optie voor de kleine drive-in's is er niks mis mee,, AmericanDJ heeft en nieuw speeltje de MyDMX moet je daar eens voor kijken, isd mischien wat voor je.

de rede dat pc nog welleens vast lopen zit vaak in de golven van de stroom toevoer. Met degelijk stekkerdozen is dit vaak voor een groot deel op te lossen. Wij gebruiken vaak lichttafel omdat je SNELLER kunt ingrijpen. Het programmeerd ook vaak makkelijker.

De pc's kunnen vaak minimaal net zoveel als lichttafels.
Flexii    posted on 29-03-2009 21:25
Poster: greup

de rede dat pc nog welleens vast lopen zit vaak in de golven van de stroom toevoer. Met degelijk stekkerdozen is dit vaak voor een groot deel op te lossen. Wij gebruiken vaak lichttafel omdat je SNELLER kunt ingrijpen. Het programmeerd ook vaak makkelijker.

De pc's kunnen vaak minimaal net zoveel als lichttafels.

Ja dat bedoel ik ooko ongeveer te zeggen, het werkt makkelijker en sneller. Laptop is iets voor als je altijd exact het zelfde doet met dezelfde apparatuur
greup    posted on 30-03-2009 14:32
Poster: Flexii
. Laptop is iets voor als je altijd exact het zelfde doet met dezelfde apparatuur

dat is ook weer niet waar. Met een laptop kun je ook heel makkelijk flexibel zijn. het zit hem gewoon in het live ingrijpen wat vaak moeilijker is.
Estacy    posted on 30-03-2009 14:34
Bij lopen PC's ALTIJD F*CKING vast!!! Nooit blijft er eentje heel bij mij, hep er al 3 vermoord thuis! daarom geef ik, als ik zou beginnen met DMX, de voorkeur aan tafels. shit, alweer lag...
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Victor    posted on 30-03-2009 14:55
Dan is het misschien goed om eens te kijken wat voor rotzooi er op de pc staat. Een schone pc met Windows XP loopt echt niet zomaar vast. Ik gebruik bijvoorbeeld een pc met Windows 2000 professional voor de aansturing van lasers (met Pangolin software). Dat ding is sinds 2000 nog nooit vastgelopen.

Bovendien kan een lichttafeltje ook vastlopen.
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

161 Users online: 18 Guests (143 Unknown)
Pages generated today : 23.708
Most visitors online this month : 518
Lifetime Pageviews since 2003 : 237.877.538