Ik heb beide spelers flink getest en ben tot de volgende conclusie gekomen:
CDJ-400:
USB mogelijkheid is handig maar tegelijkertijd, in mijn ogen, te langzaam om lekker mee te kunnen werken. Het zoeken op een HDD is omslachtig en het laden van tracks duurt me te lang.
USB Geluidskaart + MIDI modus: Ik had de 400's in eerste instantie op het oog voor die functie maar helaas... Het werkt volledig omslachtig in combinatie met software zoals Traktor en je verliest enorm veel van de functionaliteit van de speler.
De effecten op de speler klinken goed en evenaren de DJM effecten in kwaliteit. Helaas zijn het niet erg veel nuttige effecten en geef ik toch de voorkeur aan effecten op m'n mixer.
De grootste tegenvaller was voor mij de jog wheel van de 400. Ik had niet echt problemen met de grote, maar het beïnvloeden van de muziek met de jog vond ik echt afgrijselijk. Je moet namelijk de jog naar beneden drukken om 'm in vinyl te kunnen gebruiken. Ik had constant het gevoel dat ik de jog door de speler aan het drukken was. Daarnaast vind ik de combinatie van hard drukken + duwen heel onnatuurlijk aanvoelen als ik aan het scratchen/benden ben. Het is niets voor mij, maar ik vermoed dat er zat mensen zijn die het wel relaxed vinden werken.
De 400's werken voor de rest perfect als je ze gewoon gebruik als CD/MP3 spelers.
CDJ-800:
Een robuuste speler die perfect doet wat het moet doen, maar daar stopt het ook. Dit is precies waar je, volgens mij, het verschil tussen de 400 en 800 ziet. Als je op zoek bent naar een speler die perfect overweg kan gaan met CD/MP3 (en tijdcode) en voor de rest geen behoefte hebt aan extra functies zou ik altijd voor de 800 gaan. Wil je echter zoveel mogelijk functies op je speler dan moet je de 400 nemen.
Laatste opmerking: Beide spelers kosten ongeveer hetzelfde terwijl de 400 véél meer functies heeft dan de 800. Onderdelen van dezelfde kwaliteit zijn voor het ene apparaat echt niet goedkoper dan voor het andere. Het feit dat je minder betaald per onderdeel/feature zegt ook wat over de kwaliteit van de gebruikte onderdelen.