Xone 4D (3/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Smokesign    posted on 04-03-2009 12:06
Is er hier iemand die al alleen met een Xone 4D zijn sets doet?, dus helemaal digitaal, zonder cd's of vinyl?
Zit er aan te denken om een 4D te gaan kopen maar ben nog steeds een beetje huiverig om "alleen" hiermee
een avond in te gaan Cool

What do you think about Xone 4D ??

Vote :   

Adrien1989    posted on 13-03-2009 10:56
Als je digitaal draaid moet je nog steeds zelf je platen kiezen, in en uit mixen. Beatmatchen is gewoon een kunstje wat je op een gegeven moment kan, wanneer de computer dit voor je doet betekend dat echt niet dat er opeens een dikke mix uit gerolt komt Cool. Wanneer je digitaal draaid heb je tijd voor andere dingen, waardoor er weer nieuwe mogelijkheden ontstaan. Meeste mensen die het digitale gebeuren niets vinden voelen zich volgens mij een beetje bedregen Winking my eye. Een dikke 4 digitale 4 deck mix met samples, accapela's, etc is zeker wel nice. Als je echt alles uit het digitale gebeuren wilt halen heb je zeker wel skills nodig...
voltcontrol    posted on 13-03-2009 18:52
Probeer het eens uit bij bijv Feedback, daar hebben ze een 4D staan, weet je meteen of het wat voor je is.
Of het technisch gezien betrouwbar genoeg is? Ja.
Of het de manier van werken voor jou is is een tweede.
Mixt-Ape    posted on 25-03-2009 15:07
@ Xtremer: Het zou toch straf zijn als hier DJ's waren die niet konden beatmatchen (buiten de beginners dan):p       Het is toch iets dat je sowieso leert, als je maar oefent, oefent en nog eens oefent!
dacuba    posted on 25-03-2009 17:45
Ik denk dat er een essentieël probleem is qua digital DJ'ing..

Als je een progressive DJ bent die track in track uit draait kan ik begrijpen dat een sync-knop helemaal overbodig is. Als je nu andere stijlen draait (met veel loopjes, accapella's etc) moet je echt wel weten waar je mee bezig bent..

Klopt, je hoeft niet meer te beatmatchen, en nu komt het: wat doe je in die "verloren" tijd? Volgens sommigen moet/kan je dan naar de dames kijken of wat met je vingers in je neus zitten. Ja, die mensen missen dus het concept compleet. Het is net dan dat het verschil gemaakt wordt imho tussen iemand die er gemakkelijk vanaf komt met een sync knop of iemand die digitaal skills heeft..

Jullie schilderen hier de gast met sync knop en een luie houding af, maar die vind je ook bij normale opstellingen.. dan hoor je constant fouten in elke overgang, een slechte harmonie in de mix etc Winking my eye..
Bij een slechte digitale DJ (compleet digitaal, niet TC) zal je geen fouten horen maar een saaie mix beleven.. Een GOEDE digitale DJ gaat met die tijd aan de slag, gooit er effectjes etc tussen..

FYI: luister eens een essential mix van de Crookers / MSTRKRFT, gebeuren toch wel erg vette dingen in Happy, laughing
Anderzijds vind ik Axwell @ Melbourne één vd beste sets, en dat is met 3 decks CDJ-1000 en een DJM-800 gedaan.. precies dezelfde set kan je op een 4D oid draaien maar dan is het gewoon minder vet Happy, laughing
Mixt-Ape    posted on 25-03-2009 20:34
Sorry maar die mixjes van de Crookers vind ik echt slecht...ze doen natuurlijk wel toffe dingen, maar vind er echt geen zak aan.
dacuba    posted on 25-03-2009 23:25
Ach ga nu op de muziek afrekenen, ik het over de techniek. Luister maar wat ze allemaal door elkaar gooien dmv digitale middelen.. echt wel knap Happy, laughing

Nico_26    posted on 25-03-2009 23:34
jah srry dat ik mss even offtopic ga maar welke usb/firewire raden jullie aan om digitaal te draaien (die toch wel krachtig maar prijselijk is)
DJdarkness    posted on 26-03-2009 09:24
Iedere keer als ik zo'n topic open lees ik het zelfde; " je kun zoveel meer, tis niet voor luie DJ's" Nu geloof ik dit wel. Maar nu zou ik het wel eens willen horen....

is het geen leuk idee om een tracklist samen te stellen, en dan eens gewoon een paar dj's deze te laten mixen. De een digitaal op een xone 4d, en de ander met cd spelers of tracktor scratch. Dan wil ik wel eens horen hoeveel creatiever en vetter het is...

Wie durft? Ik meld me al vast aan met 2 platen spelers en traktor scratch.....CoolCool
qntr0l    posted on 26-03-2009 09:33
Dat is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk. Als je bijvoorbeeld Jorrit de CDJ man laat zijn, krijg je een veel vettere mix dan wanneer je dat aan mij over laat. Het ligt dus ook niet geheel aan welke source je gebruikt, maar ook aan je skills natuurlijk.
Didier_Deluxe    posted on 26-03-2009 14:38
Zoals qntr0l zegt, je zou bv. zelf eens met tijdcode kunnen mixen én met een 4D. Beatmatchen heeft geen enkel nut meer, want de pc kan het altijd sneller en preciezer, dus waarom zou je er je tijd aan verspillen.
Zoals Einstein zou zeggen: "Imagination is more important than knowledge" of in dit geval "...than skill". Er zijn hier mensen die beweren dat beatmatchen dé voorwaarde is voor een goede mix, daarop zeg ik dat je met beatmatchen alleen niets bent, iedereen kan het leren als je maar lang genoeg oefent, en zelfs dát hoeft niet meer.

Alles wat je met platen kan kan je met CDs en alles wat je met CDs kan kan je met de PC en meestal zelfs beter, of je dat nu graag hebt of niet. Happy, laughing
Winston    posted on 26-03-2009 15:06
Je kunt zowel digitaal als met een "normale" conventionele set up exact het zelfde resultaat bereiken. Er was een topic over Ben Liebrand die met 6 decks draaide. Dat is hetzelfde als op de PC 6 tracks tegelijk laten lopen syncen. Je moet alleen het talent voor hebben en daar zit de kneep.

Er zijn trouwens ook DJ's die de bpm op hun cd's schrijven en dan alles op 1 pitch draaien. Dus hoeven ze praktisch niet te beatmatchen met hun cd players.
Tic Toc
User edit by Winston on 26-03-2009 @ 15:07:49 (54%)
Mixt-Ape    posted on 28-03-2009 15:55
Maar dat betekent toch niet dat mensen als Deadmau5 en Richie Hawtin geen talent hebben?
Estacy    posted on 28-03-2009 19:19
Poster: Mixt-Ape
Maar dat betekent toch niet dat mensen als Deadmau5 en Richie Hawtin geen talent hebben?

Ik denk dat je een goede Dj bent als je het publiek vermaakt. Ik vind het leuker om met pitch controls te kloten dan op een Autosync knopje drukken. Als je digitaal draait, prima. Maar doe iets (zoals hierboven al gezegd) met je extra tijd, effectjes, samples, vocals, meerdere decks etc. etc. zodat het een mooie, aparte mix wordt. dat is dus even mijn menig, don't kill me!
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Woudtje    posted on 28-03-2009 19:58
Poster: Estacy

Ik denk dat je een goede Dj bent als je het publiek vermaakt. Ik vind het leuker om met pitch controls te kloten dan op een Autosync knopje drukken. Als je digitaal draait, prima. Maar doe iets (zoals hierboven al gezegd) met je extra tijd, effectjes, samples, vocals, meerdere decks etc. etc. zodat het een mooie, aparte mix wordt. dat is dus even mijn menig, don't kill me!

En daar ben ik het helemaal mee eensCool
Mixt-Ape    posted on 28-03-2009 20:10
Maar dat doen ze toch? Daar gaat het net om!!:p
voltcontrol    posted on 29-03-2009 11:06
Het doel van dj'en is een vette mix neerzetten om je publiek te vermaken.
Daar gaat het om.

De manier waarop je er komt? Wat jou het best uitkomt.

TheHunter    posted on 29-03-2009 11:19
Ja, zo kan je het wel zien, maar ik heb al verschillende ''dj's'' gezien die langs de weg met Virtual dj draaien of anders digitaal en dan gewoon op sync drukken, niet eens met de eq werken en geen effecten en gewoon met 2 decks. dus heel lui zeg maar :P
Mixt-Ape    posted on 29-03-2009 12:47
Ja ok, maar da's nu niet de bedoeling. Maar dat is toch niet wat Richie Hawtin en Deadmau5 doen? Ik vind dus dat deze gasten wel degelijk ons respect verdienen! Dat van mij hebben ze in elk geval altijd gehad!
Winston    posted on 29-03-2009 13:50
Ik vindt ook dat Richie Hawtin en Deadmau5 talent hebben. Maar wat ik bedoel is dat ze het ook kunnen doen met "conventionele" apparatuur. Richie Hawtin draaide vroeger ook gewoon met cd-players en efx en het resultaat was ongeveer hetzelfde.

Dit type dj is eigenlijk behalve programmamaker = platenkeus en afspeel volgorde, ook arrangeur. Dit zijn de creatieve en gevoelszaken. En dat heeft niet een ieder. Afgezien dat sommige mensen nooit zullen kunnen beatmatchen.

Computersoftware maakt sommige zaken gemakkelijer, maar vaak moet je enorm veel leren voordat je mee aan de slag kunt. Terwijl conventionele apparatuur veel intuitiever is. Al blijft er ook nog heel veel te leren.
Tic Toc
voyager    posted on 29-03-2009 17:49
Poster: Woudtje
Poster: Estacy

En daar ben ik het helemaal mee eensCool

als je dat maar weetWinking my eye

Mixt-Ape    posted on 01-04-2009 20:44
Ik ben het 100000000000000000000000% met Winston eens!!!

This is an old Topic

No new postings for 5.672 days.
 Post CommentThat would be 189.1 months
or a whopping 15.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

65 Users online: 5 Guests (60 Unknown)
Pages generated today : 10.622
Most visitors online this month : 245
Lifetime Pageviews since 2003 : 229.970.852