drive in samenstelling (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

dJORD    posted on 02-03-2009 18:38
ik had zelf deze drive-in set samengesteld en wou graag jullie mening(of ik volgens jou beter iets anders kan kopen) (eventueel ervaringen) waar zijn jullie mee begonnen tips etc. weten  

wat ik al heb
Cd spelers : 2x reloop rmp1 black scratch
Mixer : reloop rmx 30 blackfire
Headphone : panasonic rpdj600
Sony vaio...

wat ik wou kopen voor drive-in

geluid
Speakers : 2x dap k-115
Versterker : dap p-900 vintage
Speakerstief Confused
kabels Confused

licht

Movinghead 2x JB Systems iMove 5S movinghead
Rook : ANTARI Z-80 Fogmachine
(effe om simpel te beginnen zonder lichtbrug)
meubel

een opklapbare bar halfe '' hoekige cirkel'' 

grts jord

What do you think about drive in samenstelling ??

Vote :   

gizzy    posted on 02-03-2009 18:42
Jow,
Ik zat er ff snel door heen te kijken. Maar is het niet slimmer om te beginnen met wat basis licht. En daarna pas door te bouwen naar inteligent?
Laters,
Peter
Bartjens    posted on 02-03-2009 18:43
Hoi Jord,

Speakers is een goeie keuze om mee te beginnen. In de toekomst kun je dit mooi uitbreiden met evt een of twee subs.
Voor de speaker statieven kun je eens kijken naar de speakerstatieven van K&M. De kabels die je nodig hebt ligt aan je aansluitingen op je versterker en mixer. 
De kabels van je versterker naar je speakers zijn volgens mij speakon kabels.

Het licht:

Als ik jou was zou ik wel eerst kijken naar een par setje (dus 4 parren op een dimmerbalk op een statief)
Movingheads zijn leuk maar om mee te beginnen zou ik je dit absoluut niet aanraden. Gewoon eerst een basis setje (parren) kopen. Misschien dat je daar een controllertje bij kunt halen ofzo.

Rookmachine is ook leuk maar niet egt broodnodig om te beginnen.

www.djbrowbeat.com
OneSixty    posted on 02-03-2009 18:55
sowieso een p1600 voor die k115's

qua licht geen mh's, als je dan toch bewegend licht wil hebben kun je kijken naar scanners.
en als basislicht gaat mijn voorkeur naar ledparren.
en natuurlijk wel een lichtbrug hé, of 2 gewonen Tbars.

vergeet ook niet dat kabels veel kosten hé...
zeker speakons, maar ook al die stekkerdozen, verlengkabels ect...
ook alleen maar zwarte kabels gebruiken, en niet dat oranje huis tuin en keuken snoer...

User edit by OneSixty on 02-03-2009 @ 18:57:07 (1%)
Bart_    posted on 02-03-2009 19:03
DJ-set is al in orde zo te zien, maar toch zou ik alles voor de zekerheid in een kistje steken.
Zeker als je on the road wilt gaan...

Geluid:

2x Dap K115 is een goede keus, daarbij neem je 2x van die speakerstatiefjes van dap (die van 42 euro, niet die van 30 euro, da's rommel).
Kwa versterking is het wat underpowerd, met een P-1600 erop zou het wat harder gaan, en het scheelt je maar 60 euro. Overigens zeggen ze dat de P-900 minder betrouwbaarder is dan de andere P-serie versterkers, maargoed, da's bijzaak natuurlijk.

Licht:

Ik begrijp dat je nog wat jong bent, en helemaal gek bent van movingheads, scanners, lichteffecten, enz...
Maar begin alsjeblieft met parren, basisverlichting dus. Met 8x parren ga je véél meer sfeer kunnen maken dan met die 2x iMove's. Ik weet het, het is (nog) moeilijk te begrijpen, maar ikzelf heb ooit voor dezelfde keuze gestaan en heb toen voor lichteffecten gekozen. Naderhand kwam ik er achter, dat ik toch wel een grote 'fout' had gemaakt met die lichteffecten... Dus toen 4x Par 56's gekocht met GE lampjes, daarna de 4 lichteffecten eruit gedaan en er nog eens 4x bijgekocht. Dus toen had/heb ik er 8x. Maargoed; ik geef je enkel een tip... Happy, laughing

Dus ALS je de parren neemt; moeten we die natuurlijk wel kunnen laten flikkeren he...
Dus dan moet er nog een Dimpack (bv. showtec multidim) of een T4 (bv. showtec sliding showbar 4).
Persoonlijk zou ik wat meer geld uitgeven aan een T4, want dit staat algemeen netter.
Zelf heb ik 2x multidims, en daar heb ik ook wel wat spijt van. Maargoed, toen wist ik nog niet van het bestaan van dit en andere forums, dus voor mij was de hulp al telaat toen... Winking my eye
Die moeten overigens ook opgehongen worden, dus daar doen we twee statiefjes bij, en klaar is clara!

En als je dat hebt, dan heb je wel een hartstikke leuk setje! Happy, laughing
dJORD    posted on 02-03-2009 19:04
bedankt voor de reacties maar als je kijkt dat die movingheads nog maar 360 eur stuk kosten en als je parren neemt je statiefen dimmers kabels (en de parrenCool) nodig hebt ben je niet zo gek veel duurder uit + zijn de movinghevervoer opbouwen/afbreken ads handiger en het komt glijk bestwel pro overCool
Bart_    posted on 02-03-2009 19:07
Poster: dJORD
bedankt voor de reacties maar als je kijkt dat die movingheads nog maar 360 eur stuk kosten en als je parren neemt je statiefen dimmers kabels (en de parrenCool) nodig hebt ben je niet zo gek veel duurder uit + zijn de movinghevervoer opbouwen/afbreken ads handiger en het komt glijk bestwel pro overCool

En daar heb je het verhaal waarover ik het net had Winking my eye
was bij mij net hetzelfde; 'het komt wat stoerder over, en het is gewoon veel vetter'.
Tja, maar ik moet toch toegeven. Persoonlijk vindt IK nu, een setje parren toch wel wat mooier dan 2x mh's.
Parren brengen een bepaalde sfeer wat (in mijn ogen) geen ander licht of effect kan veroorzaken...

Ligt overigens ook aan je doelgroep.
Een kinderfeestje: oke, daar zijn mh's leuk, zolang die kinderen maar wat figuurtjes zien is 't goed. Ook parren zijn hier goed te gebruiken...
Een (trouw)feest: a big no-no met alleen mh's. Op een (trouw)feest hoordt er sfeer te zijn, en dat crieer je niet met mh's (eigen mening).
User edit by Bart_ on 02-03-2009 @ 19:10:19 (46%)
tom-j    posted on 02-03-2009 19:15
je geluid ziet er goed uit, zorg er wel voor dat je je speakers voldoende kan aansturen, het beste is om een verterker te nemen die iets harder kan dan je speakers zodat je er het maximale uit kan halen!

klopt, maar als je net begint met drive-in, zul je in het begin toch alleen maar op kinderfeestjes etc. draaien. soms zelfs in huiskamers en daar heb je bar weinig aan 2 MH's! koop gewoon een setje parren en dan kan je altijd later nog over stappen op MH's, lasers etc.!

Flexii    posted on 02-03-2009 19:19
Poster: Bart_
Een (trouw)feest: a big no-no met alleen mh's. Op een (trouw)feest hoordt er sfeer te zijn, en dat crieer je niet met mh's (eigen mening).

Voor het feit dat we hier praten over drive-in showtjes met 2 headjes ofzo, maar als je over grote aantallen praat, kun je wel degelijk sfeer creëeren, sterker nog dan kun je veel meer sfeer creëeren met movingheads omdat je veel meer mogelijkheden hebt, praten we wel over zowel spotjes als washes heWinking my eye

en als we dan toch bij de movingheads en drive-in's zitten vind ik dat je persoonlijk veel meer hebt aan scans of andere led-lichteffecten,, je ziet niet voor niets zo vaak de combo t4'tje par56 in combinatie met 2 scans,,

en waarom LED, als jij veel feestjes doet bij mensen thuis, zit je altijd beter met LED omdat het gewoon weg beter uitkomt met de stroom, als jij met je t4 komt met 300watt parren (en dan heb je al de minst sterke) dan trek je toch meteen alweer 1200watt weg,, licht zonder rookmachine of hazer heeft niet zoveel effect(zeker niet meer sinds t rookverbod), en die vreten ook nogal wat
Roalin    posted on 02-03-2009 22:05
En de ervaring die ik heb met movingheads is dat ze niet de hele avond aan kunnen staan, ivm warmte.
Dus als ze uitvallen, heb je een probleem en zit je in het donker...

(ik zeg niet dat die dat doen, ik heb alleen ervaring met één soort dus misschien kunnen deze wel de hele avond aan staan)
Flexii    posted on 02-03-2009 22:10
Poster: Roalin
En de ervaring die ik heb met movingheads is dat ze niet de hele avond aan kunnen staan, ivm warmte.
Dus als ze uitvallen, heb je een probleem en zit je in het donker...

(ik zeg niet dat die dat doen, ik heb alleen ervaring met ??n soort dus misschien kunnen deze wel de hele avond aan staan)
  over wat voor movingheads praat je dan? Over echt mini headjes ofzo? Ik werk in een verhuurbedrijf voor licht en geluidsapparatuur, ik werk als lichtman met shows met meer dan 30 movingheads die dan smorgens om 12 uur aangaan en s avonds om 3 pas weer uit,, en dat is nog nooit een probleem bij die dingen geweest,, praten we wel over 'echte' movingheads
Roalin    posted on 02-03-2009 22:13
Okee, dan is het dus gewoon een slecht merk...
Volgens mij zijn het Showstar's (of iets in die richting, i.i.g. nooit van gehoord) en zijn zeker niet mini.

En hier hebben we het over JB's dus ik weet niet hoe die het doen...
User edit by Roalin on 02-03-2009 @ 22:18:38 (17%)
OneSixty    posted on 02-03-2009 22:28
Poster: Roalin
Okee, dan is het dus gewoon een slecht merk...
Volgens mij zijn het Showstar's (of iets in die richting, i.i.g. nooit van gehoord) en zijn zeker niet mini.

En hier hebben we het over JB's dus ik weet niet hoe die het doen...

zal wel een geval appart zijn geweest, alles met een ingebouwde ventilator zou nooit mogen oververhitten lijkt mij Happy, laughing
Roalin    posted on 02-03-2009 22:36
Na een halfuur waren ze zeker rust nodig.

Maar die krengen waren ook zo storingsgevoelig.

Ik zal eens vragen aan m'n buurman (heeft een redelijk grote drive-in show, kan rond de 2000 man aan) over die movingheads. Het leek mij dus normaal te zijn.
greup    posted on 03-03-2009 01:17
goede mh's kunnen zonder gedoe gewoon dagen lang aan. Ik heb nog nooit een overhitte movinghead gehad. Maar ik werk dan wel vaak met glp, robe, martin mh's. Niet de goedkoopste dus.

Begin basic. Geen mh's pakken maar parren. Deze kun je veel makkelijk inzetten, en zijn handiger als je gaat uitbreiden. Ook is het in de losse verhuur makkelijker. Kijk ook eens wat je op de tweedehands markt allemaal kunt krijgen. Voor het geld van 2* dap K115 + dap Paladium, wat toch nieuw al snel 600 euro kost kun je ook veel leukere tweede hands speakers krijgen. Ook je draaisetje zou ik vervangen door 2* pioneer cdj 100 en een basic mixer. Is allemaal net wat meer hufter proof. Voor de pioneer cdj 100 die ik toch wel heel vaak on the road heb gestuurd zijn erg goed in het overleven.

Illusion    posted on 03-03-2009 01:59
ik had zelf deze drive-in set samengesteld en wou graag jullie mening(of ik volgens jou beter iets anders kan kopen) (eventueel ervaringen) waar zijn jullie mee begonnen tips etc. weten  

wat ik wou kopen voor drive-in

licht

Movinghead 2x JB Systems iMove 5S movinghead
Rook : ANTARI Z-80 Fogmachine
(effe om simpel te beginnen zonder lichtbrug)
meubel

grts jord

2 Moving heads?.. Niet verstandig. Als drive-in kun je beter beginnen met een paar Pars en eventueel later Scanners bijv.

Je bent zo 800 euro hiervoor kwijt, en dan kan je beter investeren in wat anders. Daarnaast moet je niet vergeten dat je dan hierbij ook nog een dmx controller moet hebben. ALS je wat variatie wil in de bewegingen die ze maken.. mja dan kan je beter een lichtjockey inhuren:p hehe.

2 x rmp zou ik ook net als greup afraden voor een drive-in. Het is net iets te veel. Toen ik nog onze drive-in had, hadden we gewoon nog een Skytec Tec 2500 (werkt best ookal is het merk het laagste van het laagste) en een Pioneer cdj 100. Dit gebruiken we overigens altijd nog (aangezien we er bijna nooit meer mee op stap gaan, is vervanging ook niet nodig). En als beginnend is dit zowieso ideaal, goedkoop en werkt goed.

De Antari Z80 is trouwens wel een leuke rookmachine om te beginnen.

En wat voor opklapbare bar wil je maken dan?:p Drive-in set moet er in kunnen staan heWinking my eye

22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 03-03-2009 @ 02:00:01 (6%)
dJORD    posted on 03-03-2009 15:44
ik heb een barretje van de grolsch overgekocht t ding kan ongeveer 100 kilo heben tijdens aanschaf mocht ik er op springen en dat hield ie makkelijkCool
Tfvs    posted on 03-03-2009 16:32
ik zou zelf eerst, wat ik zelf eerst ook had, 1 bar met 4 parren en mischien nog een bar met scanner+mushroom+strobo of zoiets, is simpel maar ziet er al heel erg mooi uit met de rook van een rookmachine. daarna een lichtbrug aan schaffenWinking my eye
Estacy    posted on 03-03-2009 16:54
een kleine (2de hands?) brug, hoeft niet truss, kopen met led parren en een soort van controller, speakers zijn prima!
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
greup    posted on 03-03-2009 17:13
Poster: Tfvs
ik zou zelf eerst, wat ik zelf eerst ook had, 1 bar met 4 parren en mischien nog een bar met scanner+mushroom+strobo of zoiets, is simpel maar ziet er al heel erg mooi uit met de rook van een rookmachine. daarna een lichtbrug aan schaffenWinking my eye

niet doen. Gewoon de show strak houden en 2Fourbar op statief nemen. Daarbij zijn al die kleine dingetjes later bij uitbreiding vaak nutteloos.

Een goede lichtbrug (met degelijke statieven) kost snel 1000 euro. daar mag je dus nog lekker even mee wachten. En als het toch een keertje nodig blijkt te zijn huur je het in.
creeky    posted on 05-03-2009 00:07
maar als je de p-1600 neemt die geeft 600 watt rms bij 8 ohm en de k-115 kan maar 225 aan of moet je dan kijken naar peak of de program
OneSixty    posted on 05-03-2009 00:22
Poster: creeky
maar als je de p-1600 neemt die geeft 600 watt rms bij 8 ohm en de k-115 kan maar 225 aan of moet je dan kijken naar peak of de program

je moet kijken naar de program.

en de regel respecteren dat de versterken 1.5 tot 2 keer zoveel watts moet geven dan de speakers.
Flexii    posted on 05-03-2009 13:36
Poster: Lightzone

je moet kijken naar de program.

en de regel respecteren dat de versterken 1.5 tot 2 keer zoveel watts moet geven dan de speakers.

Naar mijn weten klopt dat niet wat jij zegt,, als je dit zou toepassen is de kans dat je je speakers opblaast veel te groot,, speakers klinken altijd beter als ze niet te zwaar belast worden en versterkers is het beter voor als je ze gewoon vol open hebt staan, met de mixer regel je dan dat hij niet gaat clippen.
TheHunter    posted on 05-03-2009 18:21
Klopt ook niet:P
Het beste is de versterkers iets hoger te houden dan je speakers.
2X 270 Watt Versterker op 2 X 250 Watt speakers bijvoorbeeld. Winking my eye

Enn, ik zou niet de dap k115 nemen, kijk eerder naar de club range serie van dap.
Wij hebben nu 8 x de Dap mc-12 voor monitoren en side-fills, en ze bevallen heel goed (prijs/kwaliteit)
Mineral    posted on 05-03-2009 18:35
Ik ben betreft de lichten het met iedereen eens. Ik zou niet voor de mh's kiezen maar voor parretjes. Vind je dit toch te saai dan kan je kijken naar bv 4 scans. Dit moet wel worden opgehangen worden. Ik zou zelf voor 2 T's gaan en niet voor een hele lichtbrug. Ikzelf heb een lichtbrug gekocht maar gebruik eigenlijk alleen de T's omdat het gewoon makkelijker opzetten is en de brug zelf niet veel toevoegt. 
Je dj set ziet er goed uitCool

Succes!
TheHunter    posted on 06-03-2009 17:12
Klopt, ben zelf begonnen met 4 moonflowers, niet slim... je kunt veel beter beginnen met parren.
Ik heb het in deze volgorde gekocht: (moonflowers was een domme stap, maar kon er goedkoop aankomen)

-4 X jbsystems moonflower + goedkope (instabiele :P) lichtbrug
-2X antari z-80 (1tje gekregen)
-4 X parren + stevigere lichtbrug van het merk dura
-4 X parren
-1 X hexagon (lichteffect)
-Ben nu bezig met een american dj quad gem (lijkt me wel wat)

EDIT: kwa geluid denk ik niet dat je kan aankomen met 2 topjes, ik denk dat je er minimaal 2 subs bij moet hebben. *no-offense*
Want: ik draai nu meestal met een bose setje van 6 X 750 Watt voor 150-200 man en ik kom soms nog in het rood van de versterkers, de mensen vragen nog of t harder mag.
User edit by TheHunter on 06-03-2009 @ 17:15:20 (67%)
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

59 Users online: 2 Guests (57 Unknown)
Pages generated today : 6.954
Most visitors online this month : 245
Lifetime Pageviews since 2003 : 229.967.184