Ik heb een korte review van de DN-S3500 geschreven. Zeg maar wat jullie er van vinden!
Review Denon DN-S3500
Dit is mijn eerste review, op sommige punten is het net een hanleiding
!
Laat ik beginnen met de basisfuncties van de speler.
De cue is in te stellen op twee manieren. Door in pauze modus je Cue punt op te zoeken en deze met Cue in te stellen (Pioneer methode) of door in pauze modus je punt op te zoeken en dan op Play drukken. Het startpunt wordt dan als Cuepunt opgeslagen (Denon methode).
De knoppen voelen ook goed aan en reageren zeer direct. Wat ik persoonlijk lekker vind werken. Op de CDJ-20 had ik nog wel eens dat ik op play drukte en de knop dan niet reageerde.
De laadtijd van een audio cd is snel (3 sec). Bij een mp3 cd duurt het langer (5 sec).
Om de cd te kunnen uitwerpen moet deze in pauze modus staan, tevens is de eject knop verzonken zodat je deze niet per ongeluk in kan drukken.
De pitch is in te stellen in 6 pitch bereiken:
- 4% (in stappen van 0,02)
- 10% (in stappen van 0,05)
- 16% (in stappen van 0,1)
- 24%
- 50%
- 100%
Er zit ook key adjust (master tempo) op, maar die heb ik altijd uit staan.
De pitch bend kan op twee manieren gadaan worden. Via de platter of via de bend knoppen. De bend knoppen reageren zeer direct, je hoeft ze maar even aan te tikken en ze corrigeren onhoorbaar bij. Hoe langer je de knop inhoud, hoe verder hij bend.
Via de platter kun je net als bij een draaitafel corrigeren. Via de scratch disc of via de zijkant van de platter.
Door het ingedrukt houden van deze knop gaat de speler snel zoeken door het nummer. Ik vind het jammer dat er een vertaging in zit van 1 sec vanaf het moment dat je de knop los laat tot het normale spelen.
Door de knop één maal in te drukken wordt de quick jump gebruikt. Dan slaat de speler een stuk muziek over. De jump tijd is in te stellen tussen 10, 20 ,30 of 60 seconden.
Nummer kiezen:
Met de Parameter knop kun je door de cd zoeken, dit gaat zeer snel. Door te draaien gaat hij per nummer en als je de knop indrukt en draait gaat hij per 10 nummers.
Je kunt het plateau op drie manieren instellen:
- Main (orange), nu kun je scratchen en benden zoals dat met een draaitafel ook kan.
- Sampler (green), als je een sample hebt opgenomen kun je de platter instellen op sampler. Nu kun je de sample schratchen en benden zoals een draaitafel.
- Bend/Search (geen kleur), nu staat de platter stil en kun je alleen benden.
Tevens kun je in het preset menu instellen of je de platter op 33 of 45 toeren wilt hebben.
Links naast de platter zit ook een switch: FWD/Both. Hiermee kun je het scratchgeluid instellen. Als FWD is ingesteld hoor je alleen het geluid dat voorwaarts is tijdens het scratchen. Bij Both hoor je het geluid in beide richtingen.
Op het display wordt alle informatie duidelijk weergegeven. Het display is onder alle hoeken goed leesbaar. Als je een Audio cd hebt met cd-text, wordt dit ook weergegeven, evenals ID3 informatie van een mp3.
Als je meer dan 1 sec op de preset toets drukt kom je in het preset menu tercht mits de speler in Cue, pauze of “no-disc” modus staat.
Hier kun je een 13-tal instelling doen die de speler zal onthouden.
Bijvoorbeeld: Cue mode, pitch range, platter speed, jump time, time mode, enz.
Nu komen we bij de uitgebreide functies van de speler.
De DN-S3500 heeft een aantal effecten aan boord:
- Echo/Loop
- Flanger
Als je één van bovenstaande effecten kiest kun je met de parameter knop de tijdsduur instellen en met de effects knop de intensiteit instellen.
Als je bij echo/loop de maximale intensiteit instel gaat de speler over in het loop gedeelte van echo/loop. Nu kun je de cd eruit halen en een andere laden of een ander nummer kiezen (met de next track) van dezelfde cd. Als het nieuwe nummer start begint de loop uit te faden.
- Filter
Bij het filter kun je met de parameter knop kiezen tussen low, mid of high en kun je met de effects knop de intensiteit instellen.
- Brake
Als je brake selecteert kun je met de parameter knop de duur van de brake instellen en dit bevestigen door op de parameter knop te drukken. Als je nu play indrukt begint de brake, druk je nogmaals op play dan begint het nummer weer normaal te spelen.
- Dump
Als je op dump drukt gaat de speler het geluid achterstevoren weergeven terwijl hij vooruit blijft lopen. Dit gebeurt via een vast ingestelde tjd.
- Reverse
Als je hierop drukt gaat de speler direct achteruit spelen (de platter gaat dan ook achteruit), als je nog een keer drukt gaat hij weer vooruit spelen.
De bpm kan op drie manieren gemeten worden:
- Bpm Lock, de bpm wordt automatisch gemeten en weergegeven
- Tapping, door zelf een paar keer op de beat op de tap toets te drukken wordt de bpm berekent.
- Manual input, als je de tap-toets 2 sec ingedrukt houdt kun je de bpm waarde zelf invoeren met de effects knop.
Als je op next track drukt, kun je met de parameter knop een ander nummer van de cd kiezen. Als je dan op Cue drukt, wordt de volgende track geladen maar gaat het nummer dat speelt gewoon verder. Als je dan op play drukt wordt het spelende nummer gestopt en begint het gekozen nummer.
In het preset menu kun je de next track time instellen: off, 1 sec, 2 sec of 3 sec. Wanneer 1, 2 of 3 sec is gekozen krijg je een crossfading tussen de nummers.
Aangezien dit mijn eerste speler is met seamless loop en een sampler ben ik hier nog niet zo bedreven in en zal dus ook niet alles precies uitleggen.
Je kunt op de DN-S3500 twee loops/hot starts instellen. Als je op A1 drukt wordt dat punt opgeslagen. Als je nu weer op A1 drukt begint de speler weer op dat punt te spelen (hot start).
Als je de op de B toets drukt nadat je A1 toets hebt ingesteld gaat de speler over in een loop. Deze kun je verlaten door op de exit/reloop knop te drukken. Als je nu nog een keer op de exit/reloop knop drukt begint de speler weer bij het A punt.
Het instellen van de 2de loop kan met de A2 toets op bovenstaande manier. De B toets slaat voor A1 en A2 een apart eindpunt op.
Met de flip toets kun je schakelen tussen loop/hot start/stutter.
Door de flip toets 1 sec in te drukken wis je de A1 en A2 informatie. Door snel op flip te drukken en dan A1 of A2 kun je één van beide wissen.
Als je op de B Trim toets drukt tijdens een loop wordt de B Trim modus ingeschakeld en kun je het B punt van de loop veranderen met de platter (deze staat dan stil). Het veranderen gaat per frame.
Als je een sample hebt lopen kun je in de B Trim modus komen door de pitch/vol knop langer dan 0,5 sec in te drukken.
Je kunt een sample van de muziek opnemen van max. 15 seconden. De sample start met opnemen als je op de sample toets drukt en laad zich tot hij vol is.
Als je tijdens het opnemen op de B-toets drukt wordt dat het B-punt maar blijft hij opnemen tot het geheugen vol is. Dit kun je stoppen door op stop te drukken.
Als je nu op Sampler drukt begint de sample-loop. Om te stoppen druk je op de stop toets. Als er geen sample loopt, kun je met de stop toets de sample stutteren.
Als er geen sample speelt kun je met de exit/reloop toets de sample loop-modus kiezen:
- Loop (standaard), er wordt geloopt tot het B punt en als die er niet is tot de opnameduur.
- Single all, de hele sample wordt afgespeeld. Maakt niet uit of er een B punt is.
- Single B, de sample wordt gestopt op het B punt.
Als er nog geen sample aanwezig is kun je het geluid van A1 of A2 naar de sampler kopiëren mits deze niet langer is dan 15 seconden.
Als je op de B-toets van de sampler drukt wordt “copy/push samp” getoond, druk je dan op Samp, dan word het geluid van A1 n aar de sampler gekopieerd.
Als je op de Stop-toets vande sampler drukt wordt “copy/push samp”getoond, druk je dan op Samp, dan wordt het geluid van A2 naar de sampler gekopieerd.
Als er een sample loopt en je drukt op de Rev-toets, wordt de sample achterwaarts weergegeven. Als je nog een keer op Rev drukt gaat hij weer voorwaarts spelen.
Door één keer op de pitch/vol knop te drukken kun je met de parameter knop de pitch van de sample aanpassen.
Als je nog een keer op de pitch/vol knop drukt kun je met de parameter knop het volume van de sample anpassen.
Ik vind het een zeer fijne speler om mee te werken. Hij is overzichtelijk en je zult niet snel verkeerde toetsen indrukken. Cd’s laden snel genoeg en alle functies zijn makkelijk te bergrijpen.
Het enige waar ik me een beetje over moest inlezen was het loop/sampler gebeuren, maar daar had ik ook nog nooit eerder mee gewerkt.
Als de maximale score 5 is dan geef ik deze speler ook 5 punten!!