Drive in (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

creeky    posted on 19-02-2009 20:30
halo

ik wil graag een drive in beginnen maar ik heb een paar vraagjes

wat is een goede leeftijd om een drive in mee te beginnen

wat is je volgorde ( je bent geboekt en je gaat er naar toe en dan

hoeveel watt speaker heb je nodig enz.

m.v.g

What do you think about Drive in ??

Vote :   

LouisCasper    posted on 19-02-2009 20:38
Zo dat zijn een hoop vragen in 1x

1.
Er is geen goede leeftijd om een drive-inn te beginnen. Ik ben zelf begonnen toen ik 14 was.

2.
Je gaat ernaar toe, je pakt de hele auto leeg (controleer ook echt of ie leeg is) en je gaat opbouwen. Ik heb met 3 personen een drive-inn en wij hebben afgesproken dat zij de lichten opbouwen en dat ik het geluid en de booth doe (Ook omdat het geluid en de booth van mij is en ik het dus het regelmatigst op- en afbouw). Neem voor het opbouwen echter wel genoeg tijd want het je moet ook nog soundchecken enzo.

3.
Speakers ligt aan de locatie. Als je een kleine ruimte draait voor bijvoorbeeld een klas van 30 personen, dan heb je aan 2 topjes al genoeg (ongeveer 2x 300 of 2x 400 watt). Draai je op grotere locaties voor meer mensen dan is een subwoofer bij je topjes toch wel noodzakelijk.

Ik hoop dat je met deze info wat kunt!
http://www.louiscasper.com
creeky    posted on 19-02-2009 20:41
ten eerste thx voor je snelle ractie

is het slim om met iemand samen te doen ?

en hoeveel boekingen had je toen je 14 was
DJADMIN    posted on 19-02-2009 20:43
Het heeft allemaal niets met leeftijd te maken, de een scoort op zn 14e, de ander op zn 44e...als je het wil doen...DOE Het dan gewoon...geef het een gok...die kan goed uitpakken enzo...

koop je een aardige starterset, gebruik de search daarvoor, en ga gewoon wat netwerken enzo...dan kom je er van zelf wel...en is het niets voor jou, dat kan natuurlijk...dan heb je gewoon pech gehad Winking my eye

je bent nooit te jong om het te leren in ieder geval !

En doe je het met iemand samen, dat spreid natuurlijk de kosten, en de opbrengsten...zelf heb ik het altijd alleen gedaan, omdat wat ik verdiende stopte ik in mijn eigen apparatuur. Nu achteraf heb ik alles van mezelf, en heb ik met niemand ''ruzie'' over wat van wie is enzo..
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
User edit by DJADMIN on 19-02-2009 @ 20:44:44 (63%)
creeky    posted on 19-02-2009 20:45
ik ben van plan om 2 neiuwe spelers te kopen zit te denken aan 2 stanton c.324 of 2 rmp 2

en wat bedoel je met netwerkenCool
en hoe oud was je toen je begon
User edit by creeky on 19-02-2009 @ 20:46:40 (27%)
LouisCasper    posted on 19-02-2009 20:46
Ja, ik vind het chiller om het samen te doen.
A) Het opbouwen gaat sneller en gemakkelijker
B) Omstebeurt draaien is lang zo gek nog niet, je kan tenminste een keer socializen met het publiek en een drankje halen!
C) Het is nog gezelliger ook!

Hmm hoeveel boekingen ik had..
Een van de vrienden waarmee ik de drive-inn doe heeft een zusje en via haar kregen we veel opdrachten voor klassenfeestjes enzo, en zo is de mond op mond reclame steeds verder gegaan en nu hebben we toch wel een à 2x per maand een opdracht.
DJADMIN    posted on 19-02-2009 20:46
Netwerken = rondvertellen dat je iets hebt opgezet...mensen leren kennen die je verder kunnen helpen !

vraag niet meteen de hoofdprijs enzo...en leer...vraag terugkoppeling !

En denk goed na over wat je precies wil, qua stijl enzo....

& als laatste : rpm2 zijn erg goede starters, heb je lang plezier mee !
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
creeky    posted on 19-02-2009 20:58
Poster: Look
Ja, ik vind het chiller om het samen te doen.
A) Het opbouwen gaat sneller en gemakkelijker
B) Omstebeurt draaien is lang zo gek nog niet, je kan tenminste een keer socializen met het publiek en een drankje halen!
C) Het is nog gezelliger ook!

Hmm hoeveel boekingen ik had..
Een van de vrienden waarmee ik de drive-inn doe heeft een zusje en via haar kregen we veel opdrachten voor klassenfeestjes enzo, en zo is de mond op mond reclame steeds verder gegaan en nu hebben we toch wel een à 2x per maand een opdracht.

was het ver uit de buurt van je of niet
en wat rekende jer voor
LouisCasper    posted on 19-02-2009 21:04
Wij vragen zo'n 100 euro voor 3 uur. We hebben recentelijk de prijs per uur omhoog gegooid naar 25 euro per uur, maar die was eerst 15 euro per uur. En dan 25 euro voor het licht en 25 euro voor het geluid.
DjVictorF    posted on 19-02-2009 21:04
Eigelijk is het allemaal al gezegt. Het is handig om met 2 of 3 personen een drive in te doen. Sorry loek dat ik hem ff heb aangepast:P Maar wou reageren maar moest ondertussen wat anders doen dus vandaar dat ik het ff veranderCool.
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
User edit by DjVictorF on 19-02-2009 @ 21:24:09 (42%)
LouisCasper    posted on 19-02-2009 21:05
Poster: DjVictorF
Ik denk dat rond de 12 of 13 wel handig is, kan natuurlijk altijd nog later. Maar als je daaronder zit lijkt het me wat moeilijk met het onderhandelen over de prijs en de spullen. Nouja is niet echt goed uit te leggen. Hoeveel watt speakers je nodig hebt ligt aan de hoeveelheid mensen. Tot 30 mensen heb je ongeveer 250 watt rms nodig ofzo.
Maar hoe oud ben je nu dan?

14, staat in z'n profiel Winking my eye
creeky    posted on 19-02-2009 21:10
bijna 15
LouisCasper    posted on 19-02-2009 21:37
Is het allemaal een beetje duidelijk?Winking my eye
Verder nog vragen?
Tizio    posted on 19-02-2009 21:45
Heb al anderhalf jaar een drive in (ben net anderhalve week 16) en slechts een paar opdrachten gehad.. Nue begint het wel wat te lopen, ook op school enzo. Heb nu 2x600 watt subs en 2x 400 watt tops, mooi setje, kun je een hoop mee! Voor licht heb ik 8x par 56 lampen en een stroboscoop, als het allemaal wat beter gaat komen er nog wel wat effecten bij enzo. Voor de booth heb ik 2x Pioneer cdj 400 en Pioneer djm 700 mixer (best wel een chique setje vind ik zelf). Ook heb ik nog een Numark D2 (voor hardeschijven enzo, met veel all round muziek er op).

Heb nu wel wat staan voor een klassenfeest (wel meer overigens) jubileum van vrienden (gewoon reclame maken!) en probeer ook wat te regelen om voor m'n school tijdens campagne dag van de schoolbond te draaien (+- 1000 man). Bovendien eersteklasserfeest (200 kindertjes) ben ik mee bezig. Dusja, er begint een beetje schot in te komen om het zo te zeggen. Heb ook kaartjes laten drukken en een website gemaakt (www.djtizio.nl).

Ik doe m'n showtje alleen, al zou ik graag iemand hebben waar ik het mee samen kan doen, toch altijd gezellig! (iemand in Rotterdam, die zin heeft om samen wat te gaan doen, altijd leuk!

Misschien ook wel leuk om feesten te organiseren zelf (hoeft niet groot te zijn, mag wel!) Nouja, weer een hoop geluld, vraag voor de rest maar gewoon raak..!
creeky    posted on 19-02-2009 23:30
ja ik heb er nog 2

hoe komen julie er
en wat is een goed startv tarief
LouisCasper    posted on 19-02-2009 23:35
Mijn ouders willen meestal wel rijden. M'n vader heeft een Chrysler Voyager waar de stoelen uit kunnen dus daar past altijd makkelijk alles in.

Ik zou zeker op het begin niet te duur zijn. Gewoon per feestje een net prijsje vragen, naarmate je wat professioneler wordt kan je volgens een prijslijst gaan werken.
fistfull    posted on 20-02-2009 10:59
Eigenlijk is hierboven al een hele hoop gezegt maar ik geef je toch nog wat tips:
Begin vooral niet te groot! Een mooi geluidssetje dat geschikt is voor 80 mensen is genoeg. Wanneer iemand je boekt voor meer personen, kan je altijd nog wat huren. Die kosten reken je uiteraard mee in de prijs. Het is namelijk zo dat je altijd nog kan uitbreiden als je grote boekingen krijgt. Wanneer je voor duizenden euro's apperatuur koopt, en je wordt niet geboekt, dan zit je met een hoop nutteloze apparatuur. Koop ook niet gelijk het beste van het beste. Je moet geen pioneers kopen als je ook met stanton goed uit de voeten kan komen.

In het begin zal je vooral op klassenfeestjes moeten draaien. Zo is ongeveer iedere jonge drive-in DJ begonnen. Hang briefjes op in de supermarkt en benader iedereen waarvan je hoort dat ze in de toekomst van plan zijn een feest te organiseren. Je kan voor een paar tientjes honderden visitekaartjes laten drukken via het internet! Wanneer je die uitdeeld aan het eind van een feest verspreid je over een zeer groot aantal mensen je gegevens.  Ook kan je een hyves of zelfs een website aanmaken met foto's en informatie. Vraag bij de plaatselijke jeugdsoos of dat je daar een keer mag draaien. Heb ik ook gedaan. Vanaf toen mag ik daar dus nu 1x per maand draaien. Netwerken dus!

In het begin niet te duur zijn (50e op een avond ofzo), in sommige gevallen kan je het misschien gratis doen. In het begin draait alles om naamsbekendheid. Wanneer mensen je niet kennen zal je niet geboekt worden.

Beslis voor je zelf waar je wilt gaan draaien. Waarschijnlijk is dat in jou geval voor jeugd tussen de 10 en 16 jaar. Koop een paar verzamelcd's met leuke nummers die nu 'in' zijn. Als beginnende Dj's is het naar mijn mening niet heel erg om af en toe een liedje te downloaden, maar met echte CD's kom je een stuk proffesioneler over.  

Vraag, zoals je nu al doet, alles wat je wilt weten aan mensen die al wat langer in het vak zitten. Kennis is belangrijk. Zowel technische kennis als muziekkennis.

Kom ruim van te voren op het feestje om je apperatuur op te bouwen, mocht er iets mis zijn dan kan je nog ff snel naar de winkel of iemand opbellen om bijvoorbeeld een plugje te vervangen.

Volgorde dus:
- Je gaat reclame maken voor jezelf
- Je bied jezelf aan of iemand beld je op, diegene zegt wanneer hij een feestje geeft, wat die wil uitgeven aan jou. Jij geeft daarop antwoord en maakt een afspraak wanneer je bij de organisator je spullen kan opzetten.
- Je vraagt lief aan je pa of dat hij je naar de plaats van bestemming wil brengen. Met de spullen in de achterbak/aanhanger
- Je maakt nu een praatje met de organisator, vraagt waar alles moet komen te staan enzo, en je begint met opzetten.
- Je controleerd of dat echt alles het doet.
- Je zet een muziekje op en gaat een bakje koffie drinken.
- Zorg dat je al achter je tafel staat als de eerste feestgangers binnenkomen.
- Je bent aan het draaien, waarschijnlijk zal er af en toe wel iemand naar je toe komen met de vraag of dat je wat te drinken wil.
- Als je met z'n tweeen bent kan 1 iemand misschien visitekaartjes uitdelen als je daar toestemming voor hebt.
- Als iedereen weg is begin je met afbreken, je gaat je geld ophalen en maakt nog een praatje met de organisator. Je belt je pa op dat hij je kan komen ophalen en dan ga je weer naar huis.

Vrij logisch eigenlijk Happy, laughing
creeky    posted on 20-02-2009 11:37
ok thax
Boyd    posted on 20-02-2009 20:37
En je maakt van te voren afspraken met de organisator, wie zijn verantwoordelijkheid is het als je gear afbrand of dat het gegrilled wordt omdat iemand de krachtstroom heeft verwisseld.
Nvie    posted on 20-02-2009 21:59
Poster: BoydGrift
En je maakt van te voren afspraken met de organisator, wie zijn verantwoordelijkheid is het als je gear afbrand of dat het gegrilled wordt omdat iemand de krachtstroom heeft verwisseld.

Lijkt me vrij voor de hand liggend dat je altijd zelf de krachtstroom nog een keer na moet meten, ongeacht de organisator zegt dat deze goed is aangesloten!
MuffHouse    posted on 21-02-2009 16:26
Poster: Look
Wij vragen zo'n 100 euro voor 3 uur. We hebben recentelijk de prijs per uur omhoog gegooid naar 25 euro per uur, maar die was eerst 15 euro per uur. En dan 25 euro voor het licht en 25 euro voor het geluid.

Wow, dat is echt spotgoedkoop man. Ik vraag minimaal 300 euro, afhankelijk van de set. Wij bieden drie shows aan. Wil geen reclame maken hoor maar dit is mijn site, kun je zien wat een set ongeveer inhoud www.get-infected.nl 

Ik vroeg me alleen af, voor die 100 euro, lijkt me dat je veel klanten krijgt alleen haal je hier je onderhoud vervoer en uurloon toch niet uit?  
MuffHouse    posted on 21-02-2009 16:28
Hey Creeky, wat een goede tip is, is dat je een plaatselijke krant, zo'n gratisbuurtkrantje zeg maar benadert en vraagt of ze een stukje willen schrijven over je ondernemen. Vaak is men enthausiast hierover, ze zijn vaak blij dat ze vulling hebben. Leuke foto er bij en commercieel gericht berichtje en je hebt weer wat bekendheid. Zo heb ik het ook gedaan. Wie niet waagt wie niet wint zeg ik altijd maar.
LouisCasper    posted on 21-02-2009 17:08
Poster: MuffHouse

Wow, dat is echt spotgoedkoop man. Ik vraag minimaal 300 euro, afhankelijk van de set. Wij bieden drie shows aan. Wil geen reclame maken hoor maar dit is mijn site, kun je zien wat een set ongeveer inhoud www.get-infected.nl 

Ik vroeg me alleen af, voor die 100 euro, lijkt me dat je veel klanten krijgt alleen haal je hier je onderhoud vervoer en uurloon toch niet uit?  

Ja we horen wel meer dat we heel goedkoop zijn maar we doen het ook voornamelijk voor de lol en de verdiensten zijn gewoon een leuke bijkomstigheid Winking my eye

Vervoer kost ook niets want mijn ouders willen graag helpen. Qua onderhoud geven wij bijna nooit wat uit, er gaat bijna nooit iets stuk en alles werkt gewoon zoals het hoort te werken.
User edit by LouisCasper on 21-02-2009 @ 17:08:59 (1%)
Estacy    posted on 21-02-2009 18:18
Ik  denk dat een paar stekkerdozen niet verkeerd zijn om te kopen!
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
LouisCasper    posted on 21-02-2009 18:44
Poster: Estacy
Ik  denk dat een paar stekkerdozen niet verkeerd zijn om te kopen!

Lijkt mij een eenmalige aankoop en niet iets wat onder onderhoud valt toch?
Nvie    posted on 21-02-2009 21:28
Stekkerdozen kosten de wereld niet (reken E 4/5 per stuk). Goede kabels daarentegen kosten heel wat. Het zijn daarnaast ook van die dingen die je nooit terug zult verdienen, net zoals e.v.t. flightcases.
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

67 Users online: 9 Guests (58 Unknown)
Pages generated today : 14.984
Most visitors online this month : 109
Lifetime Pageviews since 2003 : 230.981.162