car audio speakers
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Tekhead    posted on 12-02-2009 23:29
Kan je car speakers gebruiken in een home systeem ? ik bedoel een sub uit de basskist uit je auto, in een baskast voor PA installatie ? Een carsub is 4ohm btw
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true

What do you think about car audio speakers ??

Vote :   

Lead    posted on 13-02-2009 00:17
Eh, ja, waarom niet.

Maar een speaker heeft een bepaald volume achter zich nodig om optimaal te klinken. Als dit niet goed is (komt vrij nauwkeurig) klinkt het belabbert.

Maar in principe is het gewoon een 4 Ohm luidspreker en een profi versterker kan dat wel aan (check het wel even)
Let the BASS be louder
ArCee    posted on 13-02-2009 09:44
Bekijken of het in een dichte of open kast moet en weet welke inhoud de kist moet hebben. Houd er rekening mee dat er subs zijn in auto's voor diverse sorten muziek. Voorbeeld, een sub die trance etc speelt moet strakker zijn als sub waarmee je b.v. R&B speeld. Als je trance met 140 bpm op de verkeerde sub gooit dreunen de beats in elkaar over. Met andere woorden, dreun 1 klinkt nog na, dreun klapt er al weer in en dat klinkt voor geen meter. Om die reden zijn de meeste voorversterkte basstubes meestal ongeschiukt voor een wat snellere beat van house etc. Dus het kan best zoals Lead al aangeeft, maar het wel afhankelijk wat voor sub je hebt en welke muziek er meestal doorkomt.
Tekhead    posted on 13-02-2009 21:10
Het is een boston accoustic rally serie, een toch wel erg agressieve sub, hij zit in een gesloten kist met de juiste litrage (liters) inhoud, en kan ook gepoort worden,maar dat is dan minder interessant voor techno enzo... RnB is geen optie voor mij als muziekstijl. Deze kist volgde makkelijk mijn muziek, ook uiteraard door de kwalitatief top ampli die er aan hing
User edit by Tekhead on 13-02-2009 @ 21:15:09 (4%)
Lead    posted on 13-02-2009 21:51
Poster: ArCee
...Voorbeeld, een sub die trance etc speelt moet strakker zijn als sub waarmee je b.v. R&B speeld. Als je trance met 140 bpm op de verkeerde sub gooit dreunen de beats in elkaar over. Met andere woorden, dreun 1 klinkt nog na, dreun klapt er al weer in en dat klinkt voor geen meter....

Dit is onzin. Speakers worden niet voor een bepaalde snelheid van muziek gemaakt.
Wijs mij maar 1 typische 'trance' luidspreker aan....

De lucht aan de achterkant is er voor de benodigde luchtweerstand en voor de klank. Maar je hebt het dan over delay tijden van milliseconden en niet van 60 ms. zoals je nodig hebt om offset in een beat te krijgen.
Let the BASS be louder
wl    posted on 14-02-2009 15:07
Poster: Tekhead
Het is een boston accoustic rally serie, een toch wel erg agressieve sub, hij zit in een gesloten kist met de juiste litrage (liters) inhoud, en kan ook gepoort worden,maar dat is dan minder interessant voor techno enzo... RnB is geen optie voor mij als muziekstijl. Deze kist volgde makkelijk mijn muziek, ook uiteraard door de kwalitatief top ampli die er aan hing

Het is maar net wat je wil... Een goed ontworpen bassreflex heeft over het algemeen een iets hoger rendement dan een gesloten behuizing. Een behuizing zonder bassreflex heeft over het algemeen dan weer een iets beter "pulsegedrag". Als je voor bassreflex zou gaan, denk er dan wel aan dat die kast perfect moet berekend worden (incl. tuningfrequentie)! Bassreflex is hier zeer gevoelig voor, een gesloten behuizing veel minder.

Natuurlijk zijn er wel verschillen tussen speakers naargelang ze gebruikt worden voor car audio, hifi, PA, ... (en dus niet zozeer in functie van soort muziek). Verschillen zitten dan ondermeer in de ophanging van de speaker (zacht/hard) waardoor de nadruk kan gelegd worden op zwaardere belasting (PA) of meer gedetailleerde weergave (Hifi).
Bart1981    posted on 14-02-2009 17:24
Moet kunnen. Vaal wordt in home audio gebruik gemaakt van 8Ohm impedantie terwijl bij car audio gebruik wordt gemaakt van 4ohm.
ArCee    posted on 15-02-2009 14:48
Poster: Lead

Dit is onzin. Speakers worden niet voor een bepaalde snelheid van muziek gemaakt.
Wijs mij maar 1 typische 'trance' luidspreker aan....

De lucht aan de achterkant is er voor de benodigde luchtweerstand en voor de klank. Maar je hebt het dan over delay tijden van milliseconden en niet van 60 ms. zoals je nodig hebt om offset in een beat te krijgen.

Geen onzin Lead. Probeer jij maar een goede zware en harde bass uit een basspijp te halen met trance of hardstyle?? Je ergert je dood. Het gaat dik over z'n nek qua bassen die elkaar doodslaan. Voor snellere muzieksoorten heb je een strakkere sub nodig en JA, er zijn verschillende stijlen subs voor verschillende soorten muziek.
User edit by ArCee on 15-02-2009 @ 14:49:45 (2%)
A-flex    posted on 15-02-2009 15:31
Poster: ArCee

Geen onzin Lead. Probeer jij maar een goede zware en harde bass uit een basspijp te halen met trance of hardstyle?? Je ergert je dood. Het gaat dik over z'n nek qua bassen die elkaar doodslaan. Voor snellere muzieksoorten heb je een strakkere sub nodig en JA, er zijn verschillende stijlen subs voor verschillende soorten muziek.

Ja maar dit zegt men niet zo maar eerder dat een  baskast beter geschikt is voor voor korte klop bassen of beter voor wat langere bassen. Niet dat er echt het ideale genre op de verpakking zal staan voor het afspelen. Dit heeft veel te maken met de opbouw van je woofer. caraudio sub's zijn meestal lange slag woofers. Dus ja normaal zal zo een woofer minder geschikt zijn voor hardstyle bassen maar om nu te zeggen dat ze elkaar gaan overlappen is nu ook wat overdreven. En zeker met zo een Boston Cool

Maar met zo een Boston zal het wel goed komen hoor! Waarom laat je die niet in je wagen? Moet echt wel lekker zijn. :P  
User edit by A-flex on 15-02-2009 @ 15:33:43 (1%)
ArCee    posted on 16-02-2009 08:12
Pcies, sub in kast, kast in bak Cool
Tekhead    posted on 20-02-2009 01:17
De wagen was een Passat Variant, subkist 120 L, met 2x 30cm Boston Rally, heb nu firmawagen, en daar geraakt die kist niet in. Heb je mss interess ? Zware MDF basskist, met schuine kant naar de achterzetels toe, dus woofers naar achteren gericht, werden gestuurd door 1 oudere supergoede Audison AMPie, Zalige bass, man man toch.

De kist met 2 bostons +/- 100,00 Euro of elk eerlijk bod. Was destijds ook al een zeer prijzig kistje.

Laat maar iets weten
ArCee    posted on 20-02-2009 14:51
Vergelijkbaar met mij, ook een station met kist achterin, alleen een enkele. Cool, maar ik laat m lekker staan, lekker knallen op mijn 120 km op & neer per dag Cool
Tekhead    posted on 20-02-2009 22:37
als ik m'n station nog had gehad, deed ik deze kist niet weg uiteraard

This is an old Topic

No new postings for 5.707 days.
 Post CommentThat would be 190.2 months
or a whopping 15.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

93 Users online: 5 Guests (88 Unknown)
Pages generated today : 7.324
Most visitors online this month : 245
Lifetime Pageviews since 2003 : 229.735.947