Krakende rotarys
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Bart1981    posted on 10-02-2009 07:06
Hoi allen,

Een klein vraagje. Bij een ecler nuo 5 mengpaneel zijn de rotary's van de lage tonen wat gaan kraken. Iemand enig idee hoe dit op te lossen is? Is dit vrij eenvoudig te doen? Er zit geen garantie meer op, dus opsturen lijkt me in eerste instantie niet de oplossing.

Het is best lullig want ik heb er zelf dus nooit last van gehad (altijd met maar 2 kanalen gedraaid) maar diegene die de Ecler van mij heeft overgekocht zegt er nu wel last van te hebben Cool

What do you think about Krakende rotarys ??

Vote :   

FML    posted on 10-02-2009 07:56
Is het een vriend van je? zo niet zou ik zeggen niet jou pakkie aan , ikzelf heb er ook is last van gehad van een Oudere Radio , Wat Spul tussen gespoten ( naam geen idee , het is vooral tegen stof en voor electronica ) en dan hielp goed Happy, laughing
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
Stefjuuh    posted on 10-02-2009 08:01
Jij bedoelt contactvloeistof, in the end maak je er meer mee stuk!

Een potmetertje vervangen kan vrij eenvoudig zijn, laat hem even ecler bellen/mailen en die zeggen dan wel wat het handigst is, en of hij de onderdelen kan bestellen!
Bart1981    posted on 10-02-2009 08:02
Nee het is geen vriend van me. Maar vind het wel lullig want het gaat toch om een flink bedrag wat hij voor het mengpaneel betaald heeft en zelf heb ik dus nog nooit last gehad van dat gekraak.

Wat jij bedoeld is contactspray. Dat zou een optie zijn, maar dan wel contactspray op alcoholbasis; Kotakt 60 heet dat geloof ik. Contactspray op basis van olie is uit den boze want op de olie gaat op den duur weer nieuw stof zitten en wordt het probleem alleen maar groter. Contactspray op basis van alcohol verdamd.
Deze dus: Kontakt 60
User edit by Bart1981 on 10-02-2009 @ 08:15:08 (4%)
FML    posted on 10-02-2009 09:03
Maar wat stefjuh zegt lijkt me beter je geeft aan dat je geen gerantie heb , ik weet niet hoe oud hij is? maar na de Standaard garantie heb je nog een gerantie ( niet volledig )
bambamstudio    posted on 10-02-2009 09:06
1 ding gebruik NOOIT contactspray ! Dit is de grootste troep die er is. En het werkt maar tijdelijk, dus ook die op alcohol basis.
Je zou bij een goede electronica zaak een busje lucht kunnen kopen en daarmee het stof tussen je potmeters proiberen te blazen. Als dit niet werkt zal je de potmeters d9ie kraken moeten laten vervangen.
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Bart1981    posted on 10-02-2009 09:11
Poster: bambamstudio
1 ding gebruik NOOIT contactspray ! Dit is de grootste troep die er is. En het werkt maar tijdelijk, dus ook die op alcohol basis.
Je zou bij een goede electronica zaak een busje lucht kunnen kopen en daarmee het stof tussen je potmeters proiberen te blazen. Als dit niet werkt zal je de potmeters d9ie kraken moeten laten vervangen.

Daar denkt Dré van New-line dus anders over. Zeker met die op alcohol basis. Maar goed dat is ook niet alleen insprayen.

Mijn procedure bij de goedkopere mixers:

1. Bovenplaat weghalen.
2. Met busje perslucht de eerste rotzooi uit de faders spuiten.
3. Kontakt Chemie 60 in de faders spuiten (ca. 0.5 seconde per fader).
4. Faders flink aantal keren op en neer bewegen.
5. Met busje perslucht de Kontakt Chemie 60 vloeistof uit de faders en de loper spuiten (en van de printplaat verdrijven).
6. Kontakt Chemie 61 in de faders spuiten (ca. 0.2 seconde per fader).
7. Faders flink aantal keren op en neer bewegen.
8. Met busje perslucht de Kontakt Chemie 61 vloeistof uit de faders spuiten (en van de printplaat verdrijven).
9. Faders controleren op kraak.
10. Frontplaatje even mooi schoonmaken (kan nu mooi) en mixer weer in elkaar zetten.

En als laatste: Gebruiker een ram voor z'n kop geven omdat hij zo eigenwijs was NIET een theedoek over z'n mixer te leggen als hij hem niet gebruikt (want van klanten die dat WEL doen krijg ik zo goed als NOOIT een mixer terug!).

Ooh ja: Als je wilt gaan klooien met andere vloeistoffen dan moet je het lekker zelf weten (zolang je het maar niet bij mijn mixers doet).

Ooh ja 2: Als ik een mixer binnen krijg die door de gebruiker reeds op de "goh, laat ik maar eens wat van deze troep in m'n mixer pleuren" dan kan ik daar HEEL erg boos over worden. Niet alleen werkt het averechts, het maakt ook nog eens een zootje in de mixer EN het solderen aan de mixer (nodig als er nieuwe faders in moeten) is een regelrechte (stink)ramp!

Dus ALS je al wilt klooien met reinigingsmiddelen doe het dan even op de JUISTE manier SVP! Op de juiste manier kan het namelijk WEL werken zonder al te veel nadelen.

En... Als bovenstaande methode niet werkt dan zal meer van hetzelfde OOK NIET werken.

En je mixer GEWOON AFDEKKEN ALS JE HEM NIET GEBRUIKT werkt nog het allerbeste!

Bart1981    posted on 10-02-2009 11:03
Poster: Luni-B
Maar wat stefjuh zegt lijkt me beter je geeft aan dat je geen gerantie heb , ik weet niet hoe oud hij is? maar na de Standaard garantie heb je nog een gerantie ( niet volledig )

Productie datum was van 2005 geloof ik.
FML    posted on 10-02-2009 17:44
Dan moet je even google naar de berekende levensduur van je apparaat. is dat dus binnen deze tijd kan je gewoon naar de winkel gaan en heb je een gedeeltelijke gerantie er op. oftewel je hoeft dus niet de volledige reperatie te betalen Winking my eye
Bart1981    posted on 10-02-2009 18:47
We zijn er voor nu even uit.
Het bleken de kanalen te zijn die ik dus eigenlijk nooit gebruikt (3 en 4) heb. Lijkt dus te maken te hebben met corrosie na lang niet gebuikt te hebben. Hij gaat ze nu dus een tijdje intensief gebruiken en eens kijken of het probleem dan nog blijft bestaan.
User edit by Bart1981 on 10-02-2009 @ 18:47:42 (3%)
Bart1981    posted on 11-02-2009 17:16
Vandaag weer een mail van hem:

Hey,   Ik heb de knoppen inmiddels behoorlijk wat gedraaid, maar echt veel beter is het er niet op geworden. Kanaal 1 kraakt aan het begin een beetje, maar dit lijkt na even draaien volledig te verdwijnen. Kanaal 2 is er alleen maar slechter op geworden, die bass rotary moet echt vervangen worden. Kanaal 3 werkt na een tijdje draaien behoorlijk goed. Kanaal 4 geeft eigenlijk na kanaal 2 toch de meeste problemen, gisteren leek hij het even goed te doen, maar de kraak is nu toch weer aanwezig op de bass rotary. Mn broer had dit bij jou thuis ook al gehoord, maar dacht toen dat het wel aan hem gelegen zou hebben.   Ik weet niet of je al antwoord hebt gehad van de Ecler dealer, maar ik ben nu toch wel benieuwd wat de opties voor reparatie zijn, want ik begin een beetje te vrezen dat ik met een mixer met slechts twee (redelijk) bruikbare kanalen blijf zitten. Mocht het goed te repareren vallen dan ben ik daar natuurlijk voor in, maar als dit niet het geval is moeten we misschien toch een andere oplossing gaan zoeken...  Groeten.

Heb even gebeld met de importeur en volgens hem is een reparatie/vervanging van de potmeter niet zo snel gedaan aangezien deze op een printplaat gesoldeerd zit en je dus wel ervaring moet hebben met dit soort dingen wil je zoiets kunnen vervangen. Zijn oplossing zou zijn de Kontakt 60. Deze inspuiten, flink draaien. De kontactspray zelf laat geen resten achter en met het draaien draai je het stof ook uit de potmeter waar het ergens buiten de potmeter komt waar het geen kwaad kan. Daarna moet het weer lange tijd goed gaan.

Pfff baal hier wel van zeg, wat een gekloot. Zoals hij dus zegt in zijn mail heeft hij dus zo wat het meeste last van een kanaal waar ik nog nooit last van het gehad (4). Vreemd maar waar daar twijfel ik dan ook weer niet aan. Goed laten we hopen dat dit de oplossing is.
User edit by Bart1981 on 11-02-2009 @ 17:17:18 (58%)

This is an old Topic

No new postings for 5.815 days.
 Post CommentThat would be 193.8 months
or a whopping 15.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

210 Users online: 12 Guests (198 Unknown)
Pages generated today : 39.319
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 233.533.950