Aansluiting tops en subwoofer
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

mrmagix    posted on 03-02-2009 20:40
Hello hellooow,

Ik heb eens een vraagje over de manier van aansluiten van subwoofer en tops.
Ik ga mijn eigen subwoofer maken met een PW18-500 OF een PW15/300 van jb-systems(weet het zelf nog niet echt goed).
Omdat dit tog maar op mijn kamer is moet de versterker niet te zwaar zijn, ik denk aan een maximum van 300 Watt.
Nu, zowel mijn tops als die 2 types van speakers zijn 8 ohm. Kan ik deze (de 2 tops en 1 subwoofer) op dezelfde versterker aansluiten ? Of moet ik best een aparte versterker voor de sub pakken.
Zoals je al dacht toen ik over jb-systems begon, ik wil redelijk cheap blijven. Dus een 2de versterker zou wel wat lastig zijn.
Hints, raad of kritiek... 't is allemaal welkom

ciao
x
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.

What do you think about Aansluiting tops en subwoofer ??

Vote :   

soundcollector    posted on 03-02-2009 20:50
Zoek op de site van visaton de visaton mb 212/H en de visaton mb 115/B
De bouwvoorschriften staan erbij, en de filters die erin moeten staan ook aangegeven + hoe je ze moet maken.

Deze set, kan je als je twee basse en twee toppe hebt ook gebruiken op fuiven (in combinatie met een dap palladium p 1200)

Je zal iets meer geld kwijt zijn, maar de luidsprekers zijn vijf keer zo goed als die jb's (qua kwaliteit en kwantiteit).

greetz
Bart_    posted on 03-02-2009 21:04
je weet toch als je een sub bouwt dat je er eigelijk ook een filter in moet steken.
Als je er een crossover tussenzet moet dat natuurlijk niet, maar indien je wilt doorlussen wel.
Weet niet ofdat je ooit al zelf is een sub hebt gebouwd? Want Zelfbouw is niet zo maar op 1-2-3 gedaan hoor Winking my eye, dus onderschat het niet! Happy, laughing

Overigens heb ik nog een 2x 300w RMS versterker van DAP liggen, goede zware versterker,
mag je voor 155 hebben...
mrmagix    posted on 03-02-2009 21:14
Poster: Bart_
je weet toch als je een sub bouwt dat je er eigelijk ook een filter in moet steken.
Als je er een crossover tussenzet moet dat natuurlijk niet, maar indien je wilt doorlussen wel.
Weet niet ofdat je ooit al zelf is een sub hebt gebouwd? Want Zelfbouw is niet zo maar op 1-2-3 gedaan hoor Winking my eye, dus onderschat het niet! Happy, laughing

Overigens heb ik nog een 2x 300w RMS versterker van DAP liggen, goede zware versterker,
mag je voor 155 hebben...

ik heb nog nooit zelf een sub gebouwt maar ben al wel goed geinformeert Happy, laughing en voor zeker te zijn wou ik het hier nog eens navragen. Ik had al beslist een crossover te gebruiken.
Maar, ik het nog geen antwoord gekregen op mijn eigenlijke vraag, kan ik op 1 versterker een sub en 2 toppen aansluiten?
Die versterker van DAP is zeker een goede aanbieding, kan je mij specificaties en foto's doorsturen of posten?

@ soundcollector
ik heb al 2 speakers van jb die ik zou gebruiken als toppen en ben niet van plan nog een nieuwe set te kopen. Wel bedankt voor de goede raad!
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
greup    posted on 03-02-2009 22:58
je moet dan de 2 tops op 1 kanaal zetten. Dit kanaal zal dan 4 ohm worden belast. Op het andere kanaal gooi je je sub. Deze staat dan op 8 ohm.
Tomazos    posted on 04-02-2009 11:06
4x 8 ohm (zoals ik dat lees) gaat dat jb versterkertje niet leuk vinden.. denk dat je hem zelfs nog oprookt.

2x 8ohm zaldie al moeite mee hebben, laat staan 4x 8 ohm..

vind het ook raar.. in PA wereld is bijna alles 4 ohm,

(even voorbeeld: versterker leverd 100 W rms op 4 ohm per kanaal.. dan is dat +- 50 op 8 ohmx 2 = 16 ohm.. hou je 25a20W rms over..per kant..)

dit is ongeveer net zoveel als wat een Goeie autoradio Maximaal uitstuurt naar je auto speakers
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
greup    posted on 04-02-2009 11:27
Poster: Tomazos
4x 8 ohm (zoals ik dat lees) gaat dat jb versterkertje niet leuk vinden.. denk dat je hem zelfs nog oprookt.

2x 8ohm zaldie al moeite mee hebben, laat staan 4x 8 ohm..

vind het ook raar.. in PA wereld is bijna alles 4 ohm,

(even voorbeeld: versterker leverd 100 W rms op 4 ohm per kanaal.. dan is dat +- 50 op 8 ohmx 2 = 16 ohm.. hou je 25a20W rms over..per kant..)

dit is ongeveer net zoveel als wat een Goeie autoradio Maximaal uitstuurt naar je auto speakers

volgens mij lees ik iets heel anders... Ik lees dat hij 2 toppen van 8 0hm heeft. En 1 sub van 8 ohm.

Daarbij kan 4*8 ohm ook prima. twee maal 8ohm per kant. Dan draait je versterker netjes op 4 ohm per kant. 

In de PA wereld zijn gros van de speaker 8ohm. Versterkers sturen we het liefst 4 ohm uit. Waarom is dat raar?!?
Mod edit by greup on 04-02-2009 11:29 (16%)
Tomazos    posted on 04-02-2009 12:13
oke raar, grotendeels in de pa wereld kom ik 4 ohm speakers tegen. maakt verder niet uit,

dan zou ik idd je 2 toppen op 1 kanaal pakken, en de sub op 1 kanaal.. (dan hou je kwa verhouding op je sub kanaal wat vermogen wat voor een sub wel goed is)
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Tekhead    posted on 12-02-2009 21:29
4 ohm vindt je het meest in de car audio toch
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Tekhead    posted on 13-02-2009 21:28
Poster: Tomazos
oke raar, grotendeels in de pa wereld kom ik 4 ohm speakers tegen. maakt verder niet uit,

dan zou ik idd je 2 toppen op 1 kanaal pakken, en de sub op 1 kanaal.. (dan hou je kwa verhouding op je sub kanaal wat vermogen wat voor een sub wel goed is)

hoe doe je dat dan 2 toppen op 1 kanaal hoe verloopt de aansluiting dan ?
Lead    posted on 13-02-2009 22:05
Er wordt voorgesteld om de 2 toppen parallel aan te sluiten op 1 kanaal.... Een parallel geschakelde belasting van 8Ohm en 8Ohm maakt volgens de Wet van Ohm dat je versterker dan 4Ohm belasting ziet.

Nadeel van dit systeem is dat je geen stereo geluid hebt.

Wel iets om op te letten : de versterker moet 4Ohm belastbaar zijn, lang niet alle versterkers zijn dit. Of zijn dit lang betrouwbaar....

Als je dit soort opstelling gaat maken heeft het wel de voorkeur om 2 losse regelaars te hebben voor het volume. Dit kun je ook met de balans knop regelen, maar dat gaat een keer mis..
Let the BASS be louder
Tekhead    posted on 13-02-2009 22:16
Wat ik bedoel is, je hebt 2 toppen en 1 sub, maar je hebt maar 2 speaker aansluitingen op je amp, nl L+R speaker (stereo) waar ga je dan je sub aansluiten ? Aan welke aansluiting ?Of moet je die 2 toppen  met elkaar verbinden ?
Lead    posted on 13-02-2009 22:48
Je knoopt van de toppen de draden bij elkaar (plussen bij elkaar, minnen bij elkaar) en stopt die in de luidspreker uitgang, de sub sluit je aan op de andere uitgang.

Maar een normale stereo versterker die trekt dat niet hoor... Een profie versterker heeft geen links/rechts maar 1/2 uitgangen (meestal).
Let the BASS be louder
Tekhead    posted on 13-02-2009 23:12
Poster: Lead

... Een profie versterker heeft geen links/rechts maar 1/2 uitgangen (meestal).

Kanaal 1 en 2, ipv links en rechts, ja dom van mij.  Hoeveel ohm word die sub dan ? vanuitgaande dat hij gewoon 4ohm is ? en die toppen ook ander impediantie ? En blijft hij dan op de stereo staan >?

User edit by Tekhead on 13-02-2009 @ 23:14:15 (17%)

This is an old Topic

No new postings for 5.879 days.
 Post CommentThat would be 196 months
or a whopping 16.1 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

153 Users online: 5 Guests (148 Unknown)
Pages generated today : 4.502
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.211.452